For oss som er ferske i gamet , hva tider kan du forvente av en 2,4 l m/gass i en 700 Kg bil ..Hva bør du forberede deg på ang. utstyr på /i bilen Mvh
Som Kormi sier... effekten hadde vært kjekt å vite og selvsagt hvordan du har tenkt å bruke gassen.
La oss gjette.... ca 210 - 230hk + 75 - 100hk gass = +- 300hk på en god dag. Du har cajunas store nok til at du launcher med gass - resultat..... enten kommer du 1,2 meter før det er full stopp eller så holder utstyret og du dundrer over mål på 11,5 og 200 km/t
Det sagt, ca 300hk og 700 kg burde holde til en langt bedre tid en det....
Bra tråd dette,kan jo også føye til et par småting.
Og sett som mål å ha bilen fredig til mars/april,blir alltid minst en måned forsinket..
He he - det punktet der er slett ikke noe småting. Amen til det!
Et lite tips til.... ikke burn med hjula nedi vanngropen. Da spruter du vann i skjermer og dekken blir våte. Se på personen som dirigerer dere frem i vanngropen, han gir tegn når dere har passerer vanngropen og er klar for oppvarming. NB; Vi har ikke lov til å burne forbi lysene!
Sist men ikke minst, ha det morro! Gutta som dirigerer er dyktige og tegnene dem gir er tydelige. De er der for VÅR sikkerhet!
"Kjør forsiktig frem til de nederste hvite lysene tennes. Lirk så forsiktig frem til de nest nederste hvite lysene tennes. Når begge bilene har gjort dette vil starter "starte" resten av lysene"
Her glemmer du det jeg nevner over her;
1) Kjør frem og vis at du er klar ved å tenne den første hvite lampen. 2) Deretter venter du på at motstanderen tenner sin første hvite lampe.
Nå er begge bilene klare til å stage inn
3) Stage inn ved å tenne andre lampen, enten du eller den andre bilen. Venter dere for lenge med å tenne andre lampen så kan starteren velge å gi dere advarsel. En finger opp i luften = 1 advarsel. 2 fingre i luften og du er ute - for godt! Da er det bare å jekke en pils og sette seg på tribunen. Du kan pådra deg en advarsel i første løp og en i fjerde løp - du er ute. På samme måte som om du kan pådra deg en advarsel på lørdag og en på søndag - du er ute.
Off you go!
Jeg vil jo også nevne at det er en god ide å stramme opp girkassen ved start enten ved hjelp av håndbrekk eller line lock. Selv foretrekker jeg å sette bilen i fri etter 402 meter og trille til retur.
Mange gode spørsmål her kompis - før SCC vil det bli gitt et kurs for dem som skal kjøre for første gangen og førermøte er obligatorisk. Lysene og stage blir selvsagt gjennomgått også.
En ting mange glemmer er høflighet foran lysa!! Durer rett frem og stager rett inn... mens andre igjen står og venter i evighet med å stage - taktikk...
Her er en liten intro til start taktikk....spesielt mot slutten;
Noen raceheads som kan fortelle meg hva ideelt bensintrykk på IDA'er er? Må bestille regulator..
Hvis det allerede sitter en elektrisk pumpe i bilen så er det viktig å finne ut hvilke trykk denne leverer slik at du ikke fløder gasserne dine. Trykk er en ting, mengde en annen, det er like greit å gå over hele bensinsystemet når du først er igang - for sikkerhetens skyld.
Denne Biltema pumpen vil fungere; Art.nr 52-3225 / Pris 299,00 / Maks. kap. 120 l/h. Maks. trykk 0,25 bar.
Dette er vel gamlebilen til Kid A - aka Arild Dyrkorn og den var lavere før. Jeg tittet på denne for 5-6 år siden og da var den tilsalgs for 35 000,-. Så helt ok ut, litt patinert interiør.
Med såpass "beskjedne" mål så trenger du hverken comp elim. topper, 2386ccm, 48x40 ventiler eller JPM topper for den saks skyld. Er 150hk målet burde du lese tråden til Endre og se hva han gjør; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26.0.html
2386ccm og 150hk = 63hk pr liter...................................................
Comp Eliminator topper har heftige kanaler og du burde tenke på at det alltid er selve ventilen som er den største hindringen for flow i kanalen. Med andre ord, det er lite hensiktsmessig med en liten ventil i en enorm kanal. Gasshastigheten alltid være høyest rundt ventilsetet og dermed sier det seg selv hvor du burde fokusere.
Mvh BB
Hva hadde du villet gå for da??
Jeg ville ha bestemt meg for hvilke motor jeg ønsker og bygget noe som passer. Nå som du har kontaktet Johannes så mener jeg at du er på rett vei og toppene hans vil være vanskelig å matche da dem flower meget bra og har god kjøling.
Comp Eliminator topper har heftige kanaler og du burde tenke på at det alltid er selve ventilen som er den største hindringen for flow i kanalen. Med andre ord, det er lite hensiktsmessig med en liten ventil i en enorm kanal. Gasshastigheten alltid være høyest rundt ventilsetet og dermed sier det seg selv hvor du burde fokusere.
Vi har ikke bestilt hotell enda... Er litt usikre på om vi skal legge oss i nærheten av Paddington eller Victoria...
Da har meg og madammen bestilt fly og hotell. Vi holder oss i nærheten av Paddington i år også og har bestilt rom på hotellet som Baboon bodde på ifjor - Quality Crown Hotel Paddington. Hotellet kostet 1000,- natten og standarden er bra.
Vi blir gjerne med felles middag på lørdag. Jeg tillater meg å komme med et lite restaurant tips; Belgo`s i Covent Garden. Morsom plass, eget bryggeri, stort utvalg i ølsorter og meget god mat til en ok pris.
Hei Holmen! Gleder meg til denne bilen er ferdig! Det skal bli gøy og kjøre mot den på det som er av banetreff her. Den er vel den eneste som kan gi meg litt utfordring på bane her i norge tenker jeg. Spesiellt etter jeg fannt ut at min motor er en RA Sti utgave med 265 hk orginalt!
Får ta meg en tur i ny garasjen din snart!
Er vel en eller annen buggy som også kan (kunne) gi deg en utfordring på banen vil jeg tro....
Morsomt lesestoff Holmen! Håper denne kommer på veien... før eller senere. Og så skulle det vært jæskli morsomt å sett den (og Haraune sin) på et street legal stevne eller på SCC. Om ikke annet så stopper derfor hvertfall fort nok
Bilen er lett og løfter fronten, at den kjører 201 meter på 7.64 tviler jeg ikke på. Da kan dere tenke dere hvor fort Tekken stikker avgårde med sine 6.35
Personlig liker jeg denne filmsnutten fordi Cedric virker så relaxed.. titter seg litt rundt, en arm på rattet osv osv.. og for ikke å glemme - den fantastiske kamdrevlyden.
Nå er det vel ingen tvil om at DKL "gutta" har sterke aner over til den andre siden for å si det sånn... Fortvil ikke, Trond skifter mening raskere en de fleste av oss kjører 402 meter på så det finnes fortsatt et lite håp.
Utseendemessig er det mange biler i Norge som kan kvalifiseres som Cal-Looker, men i mitt hode er Beetlebugs nylige solgte bil og P.Rui's brune splitt nok de beste eksemplarene. Rui's detaljrike bil i herlig patina med enormt god motor, og gearkasse som HOLDER og kan enkelt hamle opp med V8 gutta er min favoritt. Beetlebugs helstrøkne Looker får meg til å tenke på DKP-biler i en litt "unnskyld meg-farge", noe som ikke ser ut som går fort på stripa med menigmanns første øyekast. Men som viser seg som en skikkelig velbygd ulv i fåreklær med en drivlinje såpass solid at man sjelden trenger å være redd for om ting HOLDER.
Stian
Tusen takk for de fine ordene om den gamle bilen min. Slikt varmer skikkelig i vinterkulda.
Jeg har ikke noe prosjekt men det er nå lov å drømme litt..........
67 - 69 modell, rustfri men gjerne sliten eller patinert som det så fint heter. Helst original lakk, gjerne en lys farge og siden vi drømmer så er drømmefargen Zenith blå. Patinert utenpå men 100% teknisk stand. Nytt alt. Motoren må bli en passe mild 2332, alublokk, comp eliminator, 51,5 IDA, wisecos, wedgemated goveiv, autocraft osv osv osv.. mild nok til å bli kjørt hvorsomhelst på gata uten problemer med kjøling og spesialbensin men samtidig være solid nok til å tåle et stort tilskudd med lystgass. Skilter er et must, det samme er stereo. Gjerne Erco felger og gjerne med DOT slicks evnt originale BRM`s (drømmer fortsatt) Girkassen skal være bygget til å tåle vekten av bilen og effekten med lystgass men samtidig ha en utveksling som gjør gatekjøring til en drøm. Godkjent bur må bilen ha og to JAZ stoler med 6pkt til begge.
Og den må klare høye 10`ere på stripen med gass og kunne kjøres hjem med lystig musikk i anlegget.