november 10, 2024, 21:40:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stivere torsjonsfjærer i front (link-pin)  (Lest 5706 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« på: november 19, 2014, 20:12:29 pm »

Noen som har tips, triks og/eller linker til hvor man kan handle slikt?
Føler jeg må ha noe som er en god del stivere enn de originale torsjonsstavene som står på ovalen nå Gliser

Forstillingen har forøvrig standard bredde. Lurte litt på å montere inn fire senkeinsatser,
slik at fjærene blir kortere, (dermed stivere) MEN da mister man jo selvsagt noe av fjæringsveien som er litt kjekk å ha...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2014, 23:06:37 pm »

Åkrene Fjærfabrikk på Larkollen lager spiralfjærer på mål.
Vet ikke om de kan lage torsionsfjærer også.
Det er verd å ta en prat med de.

Hvis ikke du får tak i stivere fjærer, kan det vel være en idè å få tak i nye fjærer. Det vil stive opp en del i forhold til gamle.
Hvis ikke du allerede har gjordt det da Glad
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 20, 2014, 00:24:32 am »

Ikke dumt å høre med de nei! Gliser
De jeg har er nok gamle og tvilsomme. Ser at CB-performance selger nye fra sway-a-way som er 20% stivere, men prisen blir fort mange tusenlapper når de ramler over grensa her. Skal ikke handle helt enda, så saumfarer litt nett for tips og triks før jeg handler noe som helst.

Lurer også litt på om det kan være stivere fjærer på nyere modeller, eller om det er mulig å bruke fjærer fra noe annet.

Skal demontere forstillinga for å gjøre noen triks i vinter og da hadde det vært greit med noen heftigere fjærer. Alternativt blir det flere senkeinnsatser eller noen andre triks.

Å kappe fjærene på midten og flere senkeinnsatser gjør jo at man kan vektjustere hvert forhjul også Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: november 22, 2014, 11:25:11 am »

Er en coilover løsning uaktuelt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 22, 2014, 20:22:46 pm »

Ikke i utgangspunktet om ikke torsjonsfjærene fjernes da.
Ønsker å gjøre justeringen så enkel som mulig.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: november 22, 2014, 20:25:12 pm »

Skal se lidt på mandag, vi holder på at lave en aftale med et firma der produserer dobbelt A-arms forstillinger, og jeg mener også laver coilover kit til link pin.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: november 22, 2014, 22:50:10 pm »

Ikke i utgangspunktet om ikke torsjonsfjærene fjernes da.
Ønsker å gjøre justeringen så enkel som mulig.

Får det vel ikke enklere enn Coilovers!
Da er det jo også mulig og bytte til stivere eller mykere fjører uten alt for mye om og men!
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 22, 2014, 23:36:49 pm »

Helt klart Geir. Men, så er det den pinnen på bærearmen da. Kommer den til å tåle belastningen tro? Bilen skal jo bankes på bane osv Gliser
Sikler jo også på ny forstilling, men det koster jo litt penger det au. Har selvsagt veldig lyst på en sånn fra Eyeball engineering Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 22, 2014, 23:39:13 pm »

Helt klart Geir. Men, så er det den pinnen på bærearmen da. Kommer den til å tåle belastningen tro? Bilen skal jo bankes på bane osv Gliser

Du må stag inni forstillingen fra side til side, men som ikke har noen fjærende egenskap.

Mener å ha sett noe slikt til salgs.

Men så er spørsmålet om forstillingstårnene er sterke nok til å takle belastningen når bilen dempes kun med coilovere?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 22, 2014, 23:48:09 pm »

Det tenker jeg også. Forstillingen er jo konstruert for å ha torsjonsfjæring.

Red9 har hvertfall til buss så jeg. Da er det en lang stang gjennom forstillingen med mutter og skive på hver ende for å holde bærearmene inne.

Jeg heller egentlig mot å montere flere senkeinnsatser  Gliser Problemet er bare å finne avstanden de bør stå på.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #10 på: november 22, 2014, 23:51:02 pm »

Skal se lidt på mandag, vi holder på at lave en aftale med et firma der produserer dobbelt A-arms forstillinger, og jeg mener også laver coilover kit til link pin.

Ro i land den avtalen så bestiller jeg første eksemplar forstilling og coilover bak  Gliser
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 23, 2014, 00:29:01 am »

Gærne unger Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #12 på: desember 05, 2014, 23:55:57 pm »

Skal se lidt på mandag, vi holder på at lave en aftale med et firma der produserer dobbelt A-arms forstillinger, og jeg mener også laver coilover kit til link pin.

Noe nytt vdr. denne avtalen?  Gliser
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2435
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #13 på: desember 06, 2014, 00:44:20 am »

....
« Siste redigering: desember 06, 2014, 00:48:09 am av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: desember 06, 2014, 09:06:54 am »

Nej det trækker vist lidt ud her desværre, da bilen vi skulle bestille hjem til pludselig ikke ville kunne godkendes på biltilsynet til trods for mundtlig forhåndsgodkendelse.. Begrundelse: for ombygd fra før Tvilende

Men vi holder stadig på  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #15 på: desember 06, 2014, 15:25:43 pm »

Kjedelig, håper dere får til noe da jeg er meget interisert i en slik å kjøper heller av dere enn å importere selv Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: desember 07, 2014, 09:51:32 am »

Vi har absolut ikke givet op  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #17 på: desember 07, 2014, 16:09:56 pm »

Godt å høre Glad
Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #18 på: desember 11, 2014, 02:58:51 am »

Spørsmål, hvis du mekker stivere torsionsfjører vil du ikke få problemer med understyring? Iallefall med tanke på vektfordelinga bobla har
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #19 på: desember 11, 2014, 12:34:48 pm »

det har vel litt å si hvordan balansen mellom for- og bakaksel er? Hvis jeg ikke tar feil, har Anders stivere torsjonsfjærer bak allerede, så da vil stivere fjærer foran søke å bedre balansen mellom under/overstyring.

Setter du på stivere fjærer foran med originale bak, vil du nok øke sjansen for understyring ja
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: desember 11, 2014, 12:42:19 pm »

Ikke så vanskelig og nesten gratis og få stivere fjærer fremme.
Torsjonsfjæren fremme består av mange flate stålbiter, hvis man sveiser dem samme med noen punkter her og der så blir det mye stivere. Blunker
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 12, 2014, 10:47:22 am »

Absolutt en tanke å prøve det også, Dalland. Alternativt hylser man trer på, så får jeg justeringsmuligheter også. Skal prøve å komme med oppdateringer når jeg kommer i gang.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #22 på: desember 12, 2014, 19:11:09 pm »

Sveise fjærstål... Den bilen tenker jeg blir LAV på første prøvetur😜
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #23 på: desember 12, 2014, 20:30:25 pm »

jepp, det der har jeg prøvd en gang i min ungdom, og det funka særs dårlig... blei lav ja...   plutselig
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: desember 15, 2014, 16:03:04 pm »

Damn, det som funka så fint i teorien...

Bedre forslag:
Sveis inn to AVIS senkere på hvert rør og kapp bladene, så kan du få vektjustert hjulene inviduelt som de proffe gutta...
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 16, 2014, 22:23:36 pm »

Nevnte det i første post, men så kommer det til hvor man bør plassere disse senkeinnsatsene. Her må det nok kalkuleres litt tenker jeg.

Individuell vektjustering er jo selvsagt helt krem Blunker

Tenker altså å kjøpe senkeinnsatser og torsjonsfjærer.
Et annet spørsmål som dukket opp er: Finnes det noen i Norge som lager slike fjærer eller selger fjærstål?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
pk
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: østfold


Min 1303s


Vis profil
« Svar #26 på: desember 16, 2014, 22:58:44 pm »

Åkrene fjærfabrikk i Larkollen lager på bestilling. Spør etter Morgan og hils fra meg.
Loggført

1303s 1974
1200 1960
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 16, 2014, 23:57:39 pm »

Kanskje det hadde vært no ja! Takk for tipset PK Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!