mai 08, 2024, 08:28:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: JPM Dyno Day 2013  (Lest 22863 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #60 på: oktober 14, 2013, 22:06:14 pm »

En ting eg ikke forstår er hvorfor alle grafen fra JPM er fra ca 4000 rpm.
Er da ikke over 4000 rpm motoren blir brukt meste parten av tiden...

Sant nok. Men en motor blir sjeldent brukt på WOT meste parten av tiden heller  Blunker

Er flere årsaker til å starte ett pull på høyere turtall. Selv prøver jeg å starte så lavt som motoren tillater. Høy-durasjonskammer liker sjeldent WOT på 2000 rpm. Og vil bare gi rare momentkurver og lambda avlesninger som ikke hører noe sted hjemme. I enkelte tilfeller vil rett og slett ikke motoren akslerere. Overgang lavfart og main er også noe en ikke trenger å ta hensyn til når en starter høyt oppe.

Når det er sagt er jo denne dynoday'n først og fremst ment som effektmåling. Og det er sjelden boxermotorene våre peaker under 4000rpm. Og startes pullet nærme makseffekt blir også kurvene mer estetisk fine å se på.

Også er dette ruller, ikke en brems som dynapac f.eks. Og måler hvor fort rullene akslerer. Det vil ta unødvendig lang tid å akslerere de opp fra 1500rpm på 4de gir. Er som regel ikke så mye moment så langt nede  Osteaktig
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #61 på: oktober 15, 2013, 08:58:35 am »

Lite vits i å bremse sånne motorer når de ikke virker før 3000rpm Gliser
Merker at det er lite intressant å vite hva min egen bremser under 3000 Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #62 på: oktober 15, 2013, 09:29:38 am »

Det er ingen automatikk i at motorer som er med i effektmålingskonkurransen på DynoDay ikke "fungerer" under 3000.




Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #63 på: oktober 15, 2013, 09:47:35 am »

Det er ingen automatikk i at motorer som er med i effektmålingskonkurransen på DynoDay ikke "fungerer" under 3000.

Såklart ikke. Men tror ikke Dalland sikter til effektmåling av en 30 hester akkurat.  Osteaktig
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #64 på: oktober 15, 2013, 11:14:17 am »

Nei eg mente bare at eg syntes det var litt teit å bare ta målinger fra 4000 rpm og opp, da det er jo bare for å måle skryte effekten og ikke hvordan den er på gata..
I tillegg er det irriterende når det er så mye forvirring om antal hk pga noen har bremst med reim, noen uten, noen med lydpotte osv..

Akkuratt som at jeg var døds imponert over Anders som bremste 205hk på en 1776, men det er jo bare "stusselige" 180hk hvis den skulle vert brukt på gata (reim og lydpotte).
Blir så vanskelig å sammenligne for oss som ikke var der. Blunker
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #65 på: oktober 15, 2013, 11:34:54 am »

Da skjoenner du vel og at det er ikke noe i veien med bremsinga eller maaten det ble gjort paa, men at du IKKE var tilstede.
Det kan du lett endre til neste aar  Glad
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #66 på: oktober 15, 2013, 11:46:48 am »

Dalland, jeg tror du begynner å skjønne hva det går ut på. Det er ment som underholdning, og DET er det... utrolig bra underholdning!

Det var utrolig deilig å se at alle de norske motorene fungerte fint på rullene. Tallene er for meg ikke så viktig, men det er en stor lettelse at alle gremlingsene ramlet av på vei nedover E6.

Det bor ca 10 hester til i motoren til Anders så jeg tror det kommer til å gå ganske så greit på gata selv med viftereim... ei potte behøver ikke stjele effekt i det heletatt.

Gåsehud er sterkt vanedannende!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #67 på: oktober 15, 2013, 12:48:46 pm »

Skulle hatt en bremserulle på noen av disse treffene også, som f.eks SCC.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #68 på: oktober 15, 2013, 14:00:08 pm »

Skulle hatt en bremserulle på noen av disse treffene også, som f.eks SCC.

Det ble sjekket ut iår, men ingen ville pga risken med å ikke ha særlig med inntekt..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #69 på: oktober 15, 2013, 18:28:33 pm »

mulig det kan bli noe på SCC 2014 med Dynapack .
men krever litt bindende på melding skal man få   lurt eieren opp dit med utstyret
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #70 på: oktober 15, 2013, 21:02:22 pm »

En får lage en tråd med bindende påmelding og forhåndsbetaling. Eneste måten å være 100% sikker.
 Jeg er lett med på dette.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #71 på: oktober 15, 2013, 21:37:58 pm »

.


* DD1001.jpg (126.19 KB, 800x531 - vist 214 ganger.)

* DD1004.jpg (53.59 KB, 398x600 - vist 226 ganger.)

* DD1005.jpg (91.67 KB, 800x531 - vist 228 ganger.)

* DD1007.jpg (33.54 KB, 398x600 - vist 216 ganger.)

* DD1011.jpg (113.25 KB, 800x531 - vist 201 ganger.)

* DD1015.jpg (95.11 KB, 800x531 - vist 187 ganger.)

* DD1019.jpg (67.31 KB, 800x531 - vist 224 ganger.)

* DD1032.jpg (70.44 KB, 800x531 - vist 234 ganger.)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #72 på: oktober 15, 2013, 21:39:32 pm »

.


* DD1035.jpg (79.79 KB, 800x531 - vist 226 ganger.)

* DD1037.jpg (79.8 KB, 800x531 - vist 181 ganger.)

* DD1038.jpg (84.53 KB, 800x531 - vist 198 ganger.)

* DD1040.jpg (25.39 KB, 398x600 - vist 226 ganger.)

* DD1041.jpg (18.54 KB, 398x600 - vist 186 ganger.)

* DD1042.jpg (57.26 KB, 800x531 - vist 222 ganger.)

* DD1044.jpg (65.96 KB, 800x531 - vist 225 ganger.)

* DD1047.jpg (59.68 KB, 800x531 - vist 204 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #73 på: oktober 20, 2013, 12:44:03 pm »


Også er dette ruller, ikke en brems som dynapac f.eks. Og måler hvor fort rullene akslerer. Det vil ta unødvendig lang tid å akslerere de opp fra 1500rpm på 4de gir. Er som regel ikke så mye moment så langt nede  Osteaktig

Sakset fra Agderforumet, det er Johannes som skriver:
"Till sist lite info om min Rullande landsvei:
Fabrikat:Bosch
Modell:FLA 203
årsmodell 1996
Benken kalibreras en gång om året senast var den 0,3% fel.
Korrigering før lufttryck och insugstemp enl DIN norm.
Den har som standard thelma broms och er klassad till øver 300km/h och er således inte en sådan der rullarna exploderar vid 200km/h.
Accelerationen kan stellas in med hjelp av thelman.
Høgsta effekt som jag mett er strax øver 800hk,høgsta hastighet som uppmetts er 335km/h,Bil Koenigsegg.

Hoppas den her informationen kan vara till någon gledje før er som undrar."
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #74 på: oktober 20, 2013, 16:03:05 pm »

Hvorfor er jeg sitert?  Om det er pga Thelmabremsen så hjelper denne bare til en roligere akslerasjon. Og vil kun gi ennå lenger akslerasjonstid på våre mini motorer.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #75 på: oktober 20, 2013, 16:55:07 pm »

Det var på grunn av at bremsen var nevnt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #76 på: oktober 29, 2013, 13:16:33 pm »

Noen som kan utdype hvem som hadde stand med girkasser og hva slags girkasser var det?
« Siste redigering: oktober 29, 2013, 13:20:09 pm av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #77 på: oktober 29, 2013, 21:59:18 pm »

Det var Mats Herrlander, han bygger etter ditt önskemål. Hade lytt forskjellig der nede.
Loggført
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!