mai 10, 2024, 06:43:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 412 skal på veien til våren...., håper jeg  (Lest 5168 ganger)
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« på: desember 30, 2009, 16:11:45 pm »

Det blir vel en del spørsmål vedr denne i løpet av vinteren tenker jeg, så jeg kan vel like gjerne starte en prosjekttråd Gliser. Det har blitt mye skruing de 2 siste dagene. Bilen er nå senket i front med BMW E30 (316) fjærer, og originale dempere er beholdt..., i alle fall i denne omgang. Karrosserimessig er bilen helt strøken (nylakkert), og helt fri for rust, så det er lite arbeid med slike ting.
Siden det nå er en stund til sommeren, tok jeg ut motoren i dag. Egentlig for å pusse og gnukke litt slik at det ser strøkent ut Glad. Men nå som den er ute, så kan jeg vel kanskje prøve meg på en liten overhaling og kanskje litt opptrimming. Den er ganske våt, så det er vel i alle tilfelle greit å pakke den om.

Spørsmål:

1. Hva innebærer en enkel opptrimming av disse motorene (1700) uten å bruke hele feriebudsjettet? Har liggende et nytt ubrukt gassersett (Empi dual 44), som er tenkt å bruke.

2. Hvilke sylindersatser/ topper bør jeg evt  bruke?

3. Varmepottene ser ganske slitne ut. Er det kurant å få tak i nye, eller er det evt noe annet so kan brukes? Noen som har?

4. Tåler girkassen litt mer trøkk, eller er det evt en annen kasse som kan brukes?

Legger ut noen bilder etter hvert Glad

Godt nytt år til alle!
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #1 på: desember 30, 2009, 21:54:11 pm »

Noen bilder.

Motor ut av bilen i dag:



* DSC01267.jpg (144.63 KB, 775x581 - vist 303 ganger.)

* DSC01268.jpg (134.55 KB, 775x581 - vist 317 ganger.)

* DSC01274.jpg (132.65 KB, 775x581 - vist 316 ganger.)
Loggført

vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #2 på: desember 31, 2009, 00:34:39 am »



så grei ut den 412 da.... Osteaktig..

jasså ser du er fra slemmestad ja...

ikke langt fra rikard her på forumet . han holder til i bøveien..

men uansett lykke til
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: desember 31, 2009, 15:50:52 pm »

Flott bil du har!! Og motoren er vel ikkje mykje å gnikka på så rein som den var!? Blunker

Eg kan og svara deg på desse spørsmåla:

3: Jadå du får tak i nye, men dei koster omtrent 3400kr stykket hjå unneberg feks... Så det er ikkje så veldig billig med nytt, og når ein i tilleg tenker på att nye ikkje gjer lika god varme som orginale så spørst det om det er verdt det. Eg vil anbefala deg å skaffa deg brukte orginale varmepotter her på forumet, og det beste er å fikse dei du har. Er det rust så kan det sveisast og fiksast !

4: Girkassa i bilen din toler MYKJE! så du skal ikkje vera redd for att den stryk med, med mindre du siktar til over 200 gamp i motoren din Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #4 på: januar 02, 2010, 01:16:55 am »

Flott bil du har!! Og motoren er vel ikkje mykje å gnikka på så rein som den var!? Blunker

Eg kan og svara deg på desse spørsmåla:

3: Jadå du får tak i nye, men dei koster omtrent 3400kr stykket hjå unneberg feks... Så det er ikkje så veldig billig med nytt, og når ein i tilleg tenker på att nye ikkje gjer lika god varme som orginale så spørst det om det er verdt det. Eg vil anbefala deg å skaffa deg brukte orginale varmepotter her på forumet, og det beste er å fikse dei du har. Er det rust så kan det sveisast og fiksast !

4: Girkassa i bilen din toler MYKJE! så du skal ikkje vera redd for att den stryk med, med mindre du siktar til over 200 gamp i motoren din Glad

Takk for det Glad Ja alt ser veldig bra ut, så jeg ønsker egentlig bare å sette den siste "prikken over i-en", og få det skikkelig strøkent Glad

Nei, har ikke tenkt på noen 200 hk i bilen, men 100-140 hadde vel vært moro. Det bør vel være mulig å få til med noen enkle grep??

Varmepottene mine er ganske fillete og utette, så det er vel på plass med en utskifting. Fant noen på samba som ser bra ut, og vurderer å ta inn de dersom ingen her på forumet har.

Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: januar 02, 2010, 01:27:46 am »

Kjekt å ha ting strøkent ja! Varmepotter bør du kunne skaffa i norge brukte men i bra stand for ein ikkje så skremmande pris. Ang motoren så trur eg nok ikkje att 100-140hestar kan komma med "enkle" grep, men det som er vanleg å begynna med er jo eit friskare eksosanlegg, dobble gassarar etc. Men for å få optil så mykje hest du er ute etter må du nok gjera litt meir ut av det.. Porta toppane, fresa ut toppar og heva kompen.. Så kan du jo sjølvsagt hiva på større sylindarar og bytta kam ETC. Det er vel penga som sett begrensinga for det er dyre trimdeler til type 4 motorar.. Men til gjengjeld får du ein motor som går GODT om du legg litt peng i den! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #6 på: januar 02, 2010, 11:32:54 am »

Kjekt å ha ting strøkent ja! Varmepotter bør du kunne skaffa i norge brukte men i bra stand for ein ikkje så skremmande pris. Ang motoren så trur eg nok ikkje att 100-140hestar kan komma med "enkle" grep, men det som er vanleg å begynna med er jo eit friskare eksosanlegg, dobble gassarar etc. Men for å få optil så mykje hest du er ute etter må du nok gjera litt meir ut av det.. Porta toppane, fresa ut toppar og heva kompen.. Så kan du jo sjølvsagt hiva på større sylindarar og bytta kam ETC. Det er vel penga som sett begrensinga for det er dyre trimdeler til type 4 motorar.. Men til gjengjeld får du ein motor som går GODT om du legg litt peng i den! Glad

Ja, jeg skjønner at det skal litt til å få såpass med gamp i motoren, men i følge selger av bilen er det vist allerede byttet sylindere. Han sier 2,2 liter, men skal sjekke dette med han som har bygget opp motoren. Kanskje jeg allerede er langt på vei? Hvem vet Glad
« Siste redigering: januar 22, 2010, 21:02:25 pm av Hawken » Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: januar 02, 2010, 11:48:06 am »

kontakt raaen her inne han veit jeg har noen nye liggende, hvis ikke så har han oxo sikkert noen brukte du kunne skrudd av.
Loggført
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #8 på: januar 11, 2010, 11:48:49 am »

kontakt raaen her inne han veit jeg har noen nye liggende, hvis ikke så har han oxo sikkert noen brukte du kunne skrudd av.

Takk Glad Har vært i kontakt med han. Jeg tar en tur og titter når det blir litt varmere i været.

Går jo ikke ann å skru bil i denne jæ....e kulda Trist Nå er det jo snart like kaldt inne som ute, så hos meg er alt lagt på is til det kryper opp mot null igjen Trist Har bilen i en dårlig isolert hall på 3000 kvm (15 meter under taket), og det er ikke billig å fyre opp Tvilende
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #9 på: januar 22, 2010, 00:25:07 am »

Kulda har gitt seg.... Glad Endelig.
Nå går det jo ann å kose seg litt med bil igjen. Har vel kommet frem til at jeg prøver motoren slik den er nå i første omgang, og bare shiner og lakker over litt deksler slik at det ser bra ut Gliser.

Hadde liggende et par lykterammer ekstra som fikk seg et lakkstrøk i går. Kan jo bytte på litt etter humøret Glad
Jeg har litt stylingfobi, men synes denne lille endringen kler bilen. Fangeren er også lagt ca 5 cm lenger inn.


* DSC01340.jpg (111.01 KB, 775x581 - vist 241 ganger.)
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #10 på: januar 22, 2010, 00:38:54 am »

Prøver også å finne noen fine felger til bilen. Disse er 18 tommer (litt overkill Gliser). Tenker kanskje denne i 16 eller 17.

Eller blir dette helt feil Hæ Hva synes du?



* DSC01343.jpg (133.68 KB, 775x581 - vist 280 ganger.)
Loggført

Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #11 på: januar 22, 2010, 07:10:19 am »

18" og mye senk her, kan bli kjempe tøft Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 22, 2010, 07:46:04 am »

Styggtøff bil!

Hjalp bra på å få inn fangerne!

Ett tips er å flytte skiltet foran ned under fangeren. Dette gjør mye syntes jeg.

Hvis motoren svetter er det vel greit å prøve å finne ut hvor det kommer fra. Er det fra selve blokka kan du jo ta den frahverandre og da er det jo mulig å bytte kam samtidig. Dette vil utgjøre noen HK, hvis det ikke er satt inn trimkam fra før da..

Det er som Tistlo sier mye som kan gjøres, men den vil være en morsom motor hvis du allerede har 2,2 liter og en trimkam sammen med litt enkel porting/bytte av topper og de doble forgasserne du har liggende.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #13 på: januar 22, 2010, 09:05:53 am »

Her har du en 412 med lignende felger i 18" - synes det er berre lækkert!

http://i174.photobucket.com/albums/w112/fusca03/412/412achterwielen18inch003.jpg

Du kan se mer om denne bilen her; http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=12&t=89108&start=15
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #14 på: januar 22, 2010, 23:58:43 pm »

Styggtøff bil!

Hjalp bra på å få inn fangerne!

Ett tips er å flytte skiltet foran ned under fangeren. Dette gjør mye syntes jeg.




Takk for det Blunker Som skikkelig fan, synes jeg dette er noe av det kuuleste som er av gamle biler, men det er meg da Gliser. Har mange minner fra gamledager (25 år siden), og hadde en USA-mod. av 412 variant som en av mine første biler. Så for å slutte fred med meg selv, så måtte jeg bare ha denne.

Tror nok at jeg kommer til å flytte skiltet ned ja. Enig med deg. Bare lurer på om jeg da også skal blende hullene til det originale festet og slette "utforingen" permanent. Blir ikke helt enig med meg selv her Hæ.

Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #15 på: januar 23, 2010, 00:06:57 am »

Helt enig, har hatt variant tidligere og har coupe nu.....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #16 på: januar 23, 2010, 00:12:34 am »

Her har du en 412 med lignende felger i 18" - synes det er berre lækkert!

http://i174.photobucket.com/albums/w112/fusca03/412/412achterwielen18inch003.jpg

Du kan se mer om denne bilen her; http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=12&t=89108&start=15

 Gliser Ja, jeg har sett den bilen. Det er faktisk der jeg fikk idéen om å prøve disse Audi-felgene. (som jo ser ganske like ut). Lånte disse av en lokal dekk og felg sjappe. Synes selv også at dette var drittøft, men synes vel at 18" er litt vel drøyt. Man skal jo kjøre med bilen også Osteaktig. Tror nok ikke at jeg beveger meg lenger enn 17".

Eller har jo han her også de hvite blinkerglassene som jeg sikkert ikke er alene om å ønske meg...!? Skulle gjerne betalt godt for et sett av de der Glad
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #17 på: januar 23, 2010, 00:15:52 am »

Har sendt en mail for og hoere om de ble med bilen naar han solgte den....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #18 på: januar 23, 2010, 00:20:05 am »

Ivrig du Gliser
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!