VWNorge

Forum => Drag-race => Emne startet av: BERGER på august 30, 2011, 21:52:33 pm



Tittel: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERaugust 30, 2011, 21:52:33 pm
Hvilket tenningsanlegg bør jeg kikke på for å få et som kan benyttes på en dragrace motor??
Er helt grønn her, benyttes de samme til insprut som til forgasser?
Vet egentlig bare at jeg vil ha to stegs turtallsperre, og at det i første omgang skal benyttes sammen med forgasser...

Kom med råd til en grønnskolling please  ;D


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2august 30, 2011, 22:20:10 pm
MSD er jo ikke dumt.

Ellers har du f.eks Megajolt som er tenningsversjonen av MegaSquirt

Ett MSD tenningsanlegg kan vel bruke sammen med det meste av innsprut ved en senere anledning.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERaugust 31, 2011, 09:19:57 am
MSD har jeg kikket litt på, men det er jo en skog av produkter, hva er bra, hvilken boks bruker folk??


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 31, 2011, 09:35:26 am
du som er litt i PC land så er Megajolt ett bra og rimelig alternativ som bruker EDIS .
det er fordelerløst tenningsanlegg med "dobbeltenning" og er superstabilt.
her får du ikke noe tennings punkt som vandrer opp og ned +/- 2-3 grader  somman kan få med en slarkete fordeler.
dessuten forandrer du tennningstidspunkt/kurve bare ved noen få tastetrykk.
monter trigerhjul på reimhjulet eller fres inn i svinghjul.

du velger enten tennings styring via MAP sensor(belastning) eller TPS sensor på gasspjeldet.


http://www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr.



Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Speed-Demonaugust 31, 2011, 09:42:00 am
hvis tiden tillater har jeg lyst til å skifte fra msd til megajolt. kan egentlig like godt kjøpe megasquirt med en gang og bare bruke tenningsdelen. jeg kan ikke skjønne annet enn at crank trigger er bedre enn fordelerbaserte anlegg. fordeleren gir unøyaktig tenning pga endeslakk på veiva og slark i drevene. 2-3 grader unøyaktig tenning kan gi +/- 10 hester??


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 31, 2011, 09:44:55 am
ja du er inne på noe
hvis Berger skal ha 2 trinns turtallsperre er vel megasquirt en mulighet.
tror ikke MEgajolt har mulighet for dette.?




Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Speed-Demonaugust 31, 2011, 09:51:15 am
for dere turbogutta spiller vel +/- 10 hester ingen rolle. er jo bare å skru på en knapp så tar dere det inn igjen på trøkket.  for oss som kåler med NA er 10 hester ganske mye.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERaugust 31, 2011, 10:02:45 am
Interessant Jørn. Om MegaJolt Lite står det "External Rev-Limit trigger output (The Ford EDIS module has no 'rev limit' signal, so an external circuit to disable the ignition coil is required)", kan man huke på en MSD two-tep modul her og få turtallsperrene slik jeg ønsker?

Finnes det ferdige triggerhjul som er bolt-on? 


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: magsaugust 31, 2011, 10:11:55 am
ja makan som Trond d har på sin bil ,(Fra Speedshop.co.uk)


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 31, 2011, 10:31:40 am
for dere turbogutta spiller vel +/- 10 hester ingen rolle. er jo bare å skru på en knapp så tar dere det inn igjen på trøkket.  for oss som kåler med NA er 10 hester ganske mye.

Er vel så viktig på turbo å ha stabilt tenningstidspunkt.
Spesielt når man ligger helt på grensa til bank så kan man ikke ha tennings punkt som varierer +/- 2-3 grader.og jeg tar gjerne 10 hk "gratis" :p


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Speed-Demonaugust 31, 2011, 10:36:21 am
http://www.vwspeedshop.com/product.php?productid=16756&cat=264&page=1


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Trond Dahlaugust 31, 2011, 10:47:35 am
Tror ikke du får kjøpt dette løst. Kun i sammenheng med DTA sprut.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 31, 2011, 11:19:36 am
http://www.boostengineering.net/category_s/22.htm


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERaugust 31, 2011, 11:26:12 am
http://www.boostengineering.net/category_s/22.htm
Aha, gull!! Litt annen pris enn speedshop..

Er wbx reimhjul likt som type 1 Jørn (innfestning veiva)?


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Speed-Demonaugust 31, 2011, 11:41:23 am
IKKE FINN PÅ Å BESTILE NOE FRA BOOSTENGINEERING jeg har prøvd og ventet i månedsvis. Etter masse trusler og kødd fikk jeg heldigvis tilbake pengene mine. Etter å ha forhørt meg på utenlandske forum er jeg enda mer skeptisk. Ingen hadde hørt om dem og heller ikke kjøpt noe derfra.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERaugust 31, 2011, 11:50:29 am
IKKE FINN PÅ Å BESTILE NOE FRA BOOSTENGINEERING jeg har prøvd og ventet i månedsvis. Etter masse trusler og kødd fikk jeg heldigvis tilbake pengene mine. Etter å ha forhørt meg på utenlandske forum er jeg enda mer skeptisk. Ingen hadde hørt om dem og heller ikke kjøpt noe derfra.

Æsj...  :-\ Men takk for at du sa i fra


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 31, 2011, 12:04:25 pm
Auda
Nå er det flere år siden jeg handlet av han.

Uansett å montere tiggerhjul på ett reimhjul er jo ingen big deal.

Passer om hverandre på veiva ja.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BeetleBugaugust 31, 2011, 13:10:23 pm
Se på løsnignen til Knasten:

Benytt diagnosehullet bak på blokken (eller lag et eget hull) og monter en crank trigger der. Deretter maskinerer du/borrer du hull i svinghjulet. Enkelt og helt usynlig. Jeg kan ikke anbefale deg å handle fra Speedshop UK selvom om jeg benytter hans crank trigger sett på min egen motor. To grunner for dette: 1) han vil helst ikke selge det løst uten ECU 2) han yter ikke god service.

BB


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERseptember 01, 2011, 08:54:20 am
Søkte litt og fant noen alternativer. Noen som kjenner noen av disse sidene??


http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d45.html

http://www.034motorsport.com/034efi-engine-management-engine-management-sensors-crank-trigger-components-trigger-wheel-aircooled-vw-p-523.html

http://www.millersmule.com/MillersMuleStore/6-edis


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Roy Grellandseptember 01, 2011, 10:34:12 am
jeg har handlet bare løst triggerhjul fra trigger-wheels.com

men det jeg bruker nå er dette:

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1000726

Det til venstre på bildet. Han solgte en pakke med triggerhjul, VR sensor og brakett for en billig penge. Så fikk jeg reimhjulet maskinert her hjemme. Elegant og usynlig løsning.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: t2-Splitwindowseptember 16, 2011, 03:56:20 am

Har eit spørsmål.
Vurderer å kjøpe meg EDIS 4 fra ebay. Ser det er to typer. Ein med coil på plugghetta og ein type med pluggledninger å vanleg coil.
Kva bør eg kjøpe?
[attachment=1]

eller
[attachment=2]

mvh
Arnstein


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERjanuar 10, 2012, 09:43:57 am
Hei folkens, lurer på en sak:
Har hørt at endel med turbo motor kjører ned tenningen veldig (negativ?) før launch for å bygge turbo trykk. Noen som kan belære meg rundt dette? Hvor mye er det snakk om å dra ned tenningen? Andre ting som må gjøres enn tenningen i denne sammenheng? Hvor lenge? Turtall??
Tips til sider som omhandler dette?

Takk fra en newbie :)


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Speed-Demonjanuar 10, 2012, 11:45:58 am
Jeg kan ikkeno om dette Øyvind, men du kan jo starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system

Poenget er vel å kjøre supersen tenning (kombinert med fet blanding) sånn at mesteparten av forbrenningen skjer i eksosen og dermed hamrer igang turboen ved hjelp av "kunstig" hastighet på eksosgassene. Correct me if i'm wrong


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BeetleBugjanuar 10, 2012, 11:57:56 am
Poenget er vel å kjøre supersen tenning (kombinert med fet blanding) sånn at mesteparten av forbrenningen skjer i eksosen og dermed hamrer igang turboen ved hjelp av "kunstig" hastighet på eksosgassene. Correct me if i'm wrong

You`re not wrong.. men lykke til med forgasser! Jeg liker måten de beskriver ALS på i instruksjonsboken til sprutet mitt:

WARNING: SETTING THESE TO LARGE NEGATIVE VALUES WITH RAISE THE EXHAUST VALVE, MANIFOLD AND TURBINE TEMPERATURES TO VERY HIGH VALUES. THIS MAY BE DETRIMENTAL TO THEIR LIFE. USE WITH CARE AND REMEMBER THAT TO RUN A LOT OF ANTI-LAG YOU NEED A BIG RACING BUDGET.



Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERjanuar 10, 2012, 14:35:44 pm
Takk for tips. Jeg er mest ute etter å lære om dette nå, kommer nok ikke til å prøve meg på dette sammen med forgasser...i alle fall ikke med det første ;)
Flere tips/linker tas i mot med takk :)


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 10, 2012, 16:08:46 pm
En jeg kjenner som har prøvd litt anti lag, har erfart at dette er ikke noe du bruker på annet enn turboer beregnet på dette. Turbinhuset sprekker før du vet ordet av det. Selv med små mengder. Bort sett fra det er det jævlig kult da.
Husk å bruk skikkelige slanger og rør på innsugssida. Og "poppoff" gjør jo det hele meningsløst siden all lufta går ut.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 10, 2012, 17:36:50 pm
På megajolten er det desverre ikke mulighet for launchcontrol siden megajolt kun styrer EDIS modulen.
EDIS modulen har en innebygd fail/limp modus som gjør att hvis den mister styringssignalet etc så vil den gå på 10 grader fortenning.
Men hvis du installerer "hard rev limiter" kortet så kan du muligens få til noen med hjep av AUX inngangen og en av utgangene.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: BERGERjanuar 11, 2012, 08:27:35 am
Er ikke anti lag og launchcontrol to forskjellige ting?
Ser at i Megajolt har man mulighet for to ulike maps, og de kan styres/velges via en av portene. Dvs at en kan ha en knapp som legger inn en anti lag map på startlinjen slik at man får bygget turbo trykk, for så å gå på "vanlig" map når man slipper  knappen.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 11, 2012, 09:53:04 am
det er vel samme ting på mange sprut.
på en gasser motor med tennings styring har man jo oftest bare en annen turtalsperre man setter på launch controllen
på mitt sprut er launch control det att man setter en eler flere settinger, dvs turtallsperre, antal tenningskutt ,extra benzin, og nedtrekk på tenningen ++
Kalle og trond har vel dette .


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Kormijanuar 11, 2012, 13:33:32 pm
Husk å bruk skikkelige slanger og rør på innsugssida. Og "poppoff" gjør jo det hele meningsløst siden all lufta går ut.

Hva mener du med dette, Gunnar?


Antilag/launch control er velprøvd og det funker, så jeg hadde ikke bekymret meg for å øse på om jeg hadde hatt en turbo av god kvalitet. At folk setter brutale settings på ræva deler er oppskrift til fiasko. Begrenset holdbarhet, ja, men thats the game ;)


Nyyyt:
http://www.youtube.com/watch?v=NPCWHHdOFjQ&feature=youtu.be



Sjekk også dette webinaret fra Motec, så får man det nøye forklart:
https://motec.adobeconnect.com/_a947097261/p4c05oapwra/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Formula Veejanuar 11, 2012, 14:05:34 pm
Jeg har bestilt denne. http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1855 (http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1855)
Vel verd en titt. Trolig alt du trenger.
Men passer ikke motor t3 eller t4 med vanlig kjøleblekk.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 11, 2012, 17:54:03 pm
Husk å bruk skikkelige slanger og rør på innsugssida. Og "poppoff" gjør jo det hele meningsløst siden all lufta går ut.

Hva mener du med dette, Gunnar?


Antilag/launch control er velprøvd og det funker, så jeg hadde ikke bekymret meg for å øse på om jeg hadde hatt en turbo av god kvalitet. At folk setter brutale settings på ræva deler er oppskrift til fiasko. Begrenset holdbarhet, ja, men thats the game ;)




Sjekk også dette webinaret fra Motec, så får man det nøye forklart:
https://motec.adobeconnect.com/_a947097261/p4c05oapwra/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal

Skjønner at du blei litt forvirra nå kormi, mener bare at du må ha skikkelige deler når du kjører anti lag, holder ikke med noe billig ræl "poppoff" greier og billige silikonslanger når du har en diger turbo jævel som står og lader maks på startplatta. DA blåser du slanger og poppoff til skogs, dette har vel først og fremst en tendes til å skje akkurat i det du slipper klutsjen og du har tenkt deg fort avgårde, da detter trykket og wastegaten stenger og så kommer trykket helvetes fort og så spruter silikonslanger og poppoff, OG wastegate'n må klare å håndtere all overskuddseksosen som kommer den veien når turboen bygger det trykket den skal, ellers bygger den bare mer trykk og du får mer trykk i innsuget enn du ber om. Er alt dimensjonert riktig, så er selvfølgelig ikke dette noe problem.


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 11, 2012, 17:56:10 pm
Bortsett fra dette er skikkelig anti lag noe av det råeste som er å høre på, og enda råere å sitte på med, enten du kjører eller sitter ved siden av.  ;D ;D ;D ;D

Bare husk å kjøpe turboen som det står med diger fet skrift på sida: "suited for anti lag systems"  8) 8) 8)


Tittel: Sv: Hvilket tenningsanlegg??
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 11, 2012, 18:22:15 pm
Det er forresten to helt forskjellige ting Anti lag og Launch control, selvom launch control kan inneholde samme elementer som anti lag så er vanligvis anti lag brukt kun når bilen er i bevegelse og du slipper gassen, da vil normal turboen slakke av som følge av ingen varm eksos, men ved ALS så holdes turboen igang ved at som nevnt tidligere tenningen settes unormalt seint og bensin blir pøst ut som om du hadde gassen delvis inne.

Brukes mest på rallybiler som har veldig mye av og på på gassen og trenger god respons.

Søk opp Anti lag system på nettet og se litt.