mai 09, 2024, 21:29:40 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Hva med fjæring bak når du slipper løs 700nm på gateslicks?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Hva med fjæring bak når du slipper løs 700nm på gateslicks? (Lest 1054 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
Hva med fjæring bak når du slipper løs 700nm på gateslicks?
«
på:
november 20, 2015, 10:01:38 am »
Kom plutselig på om det kan bli et problem med torsjonsstaver som ryker, fjærplater som knekker, eller bunnpanna slår nedi ved launch?
Hva gjør dere andre? Har kun nye gule Koni som er justerbare i dag. Mangler bumpegummi begge sider..
Loggført
SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
Sv: Hva med fjæring bak når du slipper løs 700nm på gateslicks?
«
Svar #1 på:
november 20, 2015, 10:27:21 am »
Du har justerbar clutch av en grunn :-)
Jeg kjenner ikke til hvor stiv din bil er nå, men du må kanskje oppgradere stivheten i bakstillinga de. Original oval var hvertfall for slapp så jeg måtte oppgradere torsjonene til stivere.
Skal du kjøre gateslicks altså? Blir kanskje bare første sesongen det :-D
Loggført
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017
"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
Sv: Hva med fjæring bak når du slipper løs 700nm på gateslicks?
«
Svar #2 på:
november 20, 2015, 10:27:38 am »
30mm torsjonsstaver + tykkere torsjonsplater.
Bra dempere og drit i gummi
Du må uansett slure ut launchen..
Loggført
'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018
Norges raskeste luftkjølte gatebil?
'59:
Snart
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
Sv: Hva med fjæring bak når du slipper løs 700nm på gateslicks?
«
Svar #3 på:
november 20, 2015, 11:07:33 am »
Jeg prøvde en launch med min 2.3 liter i kombinasjon med 3 bar trykk (loggen visste 4.1 bar hvor 1 bar er atmosfære), DOT gateslicks, 30mm torsjoner, stive Koni`s, 0 slur på clutch og ekstremt bra grep på Kjula. Det gikk dårlig!
1) Jeg komprimerte bakstillingen så mye at sumpen på motoren slo ned i asfalten
2) Fronten løftet seg og hjula var på vei opp når trykkrøret fant ut at nok var nok og blåste av, tok med seg en fuel rail og sprutet E85 overalt.
At trykkrøret blåste av var muligens en fordel da motoren neppe hadde overlevd hele stripa på det trykket. Du
MÅ
balansere trykk, grep og slur. Først når du gjør det begynner startene å sitte og først da begynner du å kjøre dragrace. Det er dette som gjør dragracing morro og interessant.. samt såklart det å ha en timeslip som viser en bedre tid enn hva de andre har i garasjen.
Med din bil hadde JEG satset på rolige starter for så å lade på utover. Etterhvert som kunnskapen overgår horna i panna så kan du begynne å launche gradvis hardere.
Mvh
BB
Loggført
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
Sv: Hva med fjæring bak når du slipper løs 700nm på gateslicks?
«
Svar #4 på:
november 20, 2015, 16:04:41 pm »
Hmm.. Bør gjerne tenke mer på clutch management igjen også da.. Hadde egentlig hele planen spikra, med strupeventilen "vår" konstant på sluring da jeg har planlagt å bruke clutchen kun ved launch og gire uten på resten..
Og ved gatekjøring gjør det ingenting om det slurer ca et sekund om jeg bruker clutch..
Men det blir vel og på første giret den senker seg mest..
Planen er å ta det litt rolig ja og få litt kompetanse underveis. Raskeste VW jeg har prøvd var 500kg buggy med ca 250hk på kort gokartbane. Det gikk dritfort.
Loggført
SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...