mai 02, 2024, 16:28:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ingen "Timing marks" on the reimhjul...  (Lest 1250 ganger)
Benni the Bjørn
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted:


Vis profil

« på: august 09, 2011, 15:38:25 pm »

Driver å fikler med en prosjektmotor her, ting tar litt tid, og utfordringene kommer som perler på en snor. Det jeg fant ut nå, er at det ikke er noen merker på det fancye alu-reimhjulet jeg har.

Vel, ikke helt sant, for det er rester av en gammel, solbleket gradskive å skimte, men det går ikke klart frem hvor "timing" merket er?

Er det sannsynlig å anta at 0 (null) er det som skal brukes?

Om noen har en cool reimskive, MED synlige timing-marks som de vil selge drit-billig, send en PM?
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #1 på: august 10, 2011, 07:57:52 am »

O skal være TDC, så har du tall som sier hva tenningen er dersom du bruker tenningslampe. Riktignok en stor fordel at de tallene er synlige siden de ikke er så lett å se når motoren snurrer rundt under tenningsjustering Blunker

Setter du tenningen til 0 grader, vil motoren i de aller fleste tilfeller starte. Når den går, finjusterer du tenningen. Det er der tallene kommer inn slik at du ser hva den er uten å måtte investere i en fancy tenningslampe med display som viser deg hva tenningen er og diverse justeringsmuligheter.

Loggført

---
Mvh Rabben
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: august 10, 2011, 09:03:14 am »

Jeg har ny, uåpnet metall gradering du kan klistre på reimhjulet.
Hadde tenkt å bruke det på et som begynte å bli slitt, men fant ut at jeg måtte bruke et annet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Benni the Bjørn
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 10, 2011, 09:50:54 am »

Jeg har ny, uåpnet metall gradering du kan klistre på reimhjulet.
Hadde tenkt å bruke det på et som begynte å bli slitt, men fant ut at jeg måtte bruke et annet.

Høres ikke så dumt ut det, pris?
Loggført
Benni the Bjørn
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 10, 2011, 09:52:18 am »

O skal være TDC, så har du tall som sier hva tenningen er dersom du bruker tenningslampe. Riktignok en stor fordel at de tallene er synlige siden de ikke er så lett å se når motoren snurrer rundt under tenningsjustering Blunker

Setter du tenningen til 0 grader, vil motoren i de aller fleste tilfeller starte. Når den går, finjusterer du tenningen. Det er der tallene kommer inn slik at du ser hva den er uten å måtte investere i en fancy tenningslampe med display som viser deg hva tenningen er og diverse justeringsmuligheter.



Sånn ca hvor mye fortenning setter man en standard 1600cc på?
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #5 på: august 10, 2011, 10:27:03 am »

Sånn ca hvor mye fortenning setter man en standard 1600cc på?

Det varierer hva VW anbefaler på ulike motorer, men alt mellom 5 til 8,5 grader er der jeg har endt opp på mine motorer gjennom årene når jeg bruker standard fordeler og har en tomgang på rundt 900 rpm.

Jeg er ikke så nøye om tallet er "litt for høyt eller litt for lavt" ut fra hva boka sier den skal være, jeg legger vekt på at bilen drar godt, ikke blir for varm, ikke smeller i potta osv. Utgangspunktet jeg har tatt er 5 grader, så kjører jeg en tur og justerer til jeg får den rekasjonen jeg vil ha i motoren. Så sjekker jeg med tenningslampa at jeg ikke er helt på bærtur siden jeg en gang klarte å finne ut at 22 grader er perfekt....   Sjokkert
Loggført

---
Mvh Rabben
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: august 10, 2011, 11:44:00 am »

Jeg har ny, uåpnet metall gradering du kan klistre på reimhjulet.
Hadde tenkt å bruke det på et som begynte å bli slitt, men fant ut at jeg måtte bruke et annet.

Høres ikke så dumt ut det, pris?
tror jeg betalte 200 pluss frakt, men kan inkludere porto.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Benni the Bjørn
Juniormedlem
**
Innlegg: 66
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: august 11, 2011, 08:46:27 am »

200,- spenn er notert. Mest sannsynlig kommer ikke transaksjonen til utførelse med det første, ballen blir liggende i bero hos initiativtaker en liten stund til. Kanskje en lang stund, vi får se..   Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!