Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2400 på: april 24, 2013, 21:27:35 pm » |
|
Helt basic trenger en motor kun bensin, luft og gnist. I følge pluggen jeg fikk på melding ser blandingen bra ut, kanskje noe fet på tomgang og litt lav fortenning (et par grader) i følge denne http://www.4secondsflat.com/Spark_plug_reading.htmlSå etter å ha sett og ikke minst hørt videoen så er det første jeg tenker lav gnist. Ikke unormalt at motoren "stanger" ved motstand når tenningsanlegget ikke klarer å levere. Har fremdeles en magnetfordeler som kan lånes bort. Et annet symptom som er ganske likt, men ikke like brutalt er når tenningen ikke flytter på seg. Da vil også motoren "stange" men ikke på samme måte som i videoen. Da vil den bare slutte å aksellerere uten videre dramatikk. IMHO Smarte ord ja. Vet dere om denningen flytter på seg ved belastning? Vet ikke
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwT1, T4engine
Medlem
Innlegg: 112
Bosted: Sokna, Buskerud
|
|
« Svar #2401 på: april 24, 2013, 21:32:31 pm » |
|
rart å miste enda mer hester enn forrige bremsing med riktige deler og ballansering ;s nå er ikke jeg motorbygger eller kan spesiellt mye om motor men hørtes ut som tenninga ikke er medvillig ;s hvorfor er jo en annen sak ;P
|
|
|
Loggført
|
72mod 1302 91mod toyota corolla 94mod ford escort 1,8 16v Opel vectra bilcrossbil
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2402 på: april 24, 2013, 21:34:18 pm » |
|
Vi har ikke minsten noen flere hester siden forrige gang. Dynopapiret jeg tok bilde av er ikke av den med flest hester. Jee må gjerne fylle inn her når han får tid.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2403 på: april 24, 2013, 21:39:48 pm » |
|
Vi har ikke minsten noen flere hester siden forrige gang. Dynopapiret jeg tok bilde av er ikke av den med flest hester. Jee må gjerne fylle inn her når han får tid.
Fikk dere samme effekt uten colaflaskene som dere hadde ved forrige bremsing? Altså i nærheten av 16x ett eller annet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2404 på: april 24, 2013, 21:42:37 pm » |
|
Vi har ikke minsten noen flere hester siden forrige gang. Dynopapiret jeg tok bilde av er ikke av den med flest hester. Jee må gjerne fylle inn her når han får tid.
Fikk dere samme effekt uten colaflaskene som dere hadde ved forrige bremsing? Altså i nærheten av 16x ett eller annet? Rundt 150hk tror jeg vi fikk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #2405 på: april 24, 2013, 23:24:01 pm » |
|
Huff så synd. Har dere prøvd kaldere vugger denne gangen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2406 på: april 25, 2013, 06:24:05 am » |
|
Ble brukt NGK 7'er plugg. Tror ikke det er nødvendig med kaldere plugg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #2407 på: april 25, 2013, 06:39:33 am » |
|
Dette var synd Eivind, men kanskje ikke overraskende. Jeg ville jo nå testa nytt tennings annlegg først, så er det eliminert. Litt lettere enn å bytte kam.. Men det skulle jo vært gøy å putte maskina i bilen, og se hvordan den oppfører seg da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #2408 på: april 25, 2013, 07:09:16 am » |
|
Om dere var i tvil om tenningen hadde dere jo magnet dere kunne prøvd...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2409 på: april 25, 2013, 07:16:28 am » |
|
Som sagt så oppfører motoren seg så og si identisk som ved forrige dyno seanse. Da kjørte vi ed fult MSD anlegg. Så å bytte nå til det samme vil ikke gjøre underverket. Motoren står fortsatt i benken. Så hvis Jee føler for det så er det bare å sveive den i gang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2410 på: april 25, 2013, 07:30:01 am » |
|
Takk for at du la ut filmer av bremsingen.
Er det slik at denne problemstillingen er to-delt?
1) Motoren har for lav effekt opp til der den stanger
Jeg er ikke sikker på at det stemmer. I forhold til EA så ja men Jeebenken er kjent for å være "streng"
2) Den stagnerer ved 5700 - 5900 omdr
Jeg mener det kommer tydelig frem i begge filmene at noe skjer. Motoren virker frisk og den blipper til den ene gangen Jee gir den et lite pådrag uten belastning.
Etter å ha sett filmene noen ganger så er jeg temmelig sikker på at dette er tenningsrelatert. Det kunne også vært ventilflyt men det tror jeg ikke nå. Prøvde dere å kutte rett etter et "full pull" til 5900 omdr for å sjekke pluggene da eller lot dere motoren gå ned på turtall først før dere slo den av og sjekket pluggene?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2411 på: april 25, 2013, 07:37:55 am » |
|
Jeg tror det er på tide å innse at her er det komponenter som ikke spiller sammen. Jeg tror vi har truffet en kombinasjon som skaper noe "motstridende". Alt utvendig har vært forsøkt byttet, men ingenting forandrer karakter på motoren. Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne. Her må JPM på banen for å finne ut hva som ikke spiller sammen.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Elnef
Nybegynner
Innlegg: 32
Bosted: Aalborg
|
|
« Svar #2412 på: april 25, 2013, 07:44:35 am » |
|
Som andre også er inde på ja så stemmer jeg også på tenning enten funker den ikke eller gnisten er for svag (jeg havde selv samme problem på min egen motor sidst på dyno)
Kalle skriver også om ventil flyt det er også muligt men fjedre og styr er vel nyt eller tjekket
Jeg ville få jee til at skifte til et tændings anlæg komplet som han ved funker
just my 2 cent
John
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2413 på: april 25, 2013, 07:47:26 am » |
|
Som andre også er inde på ja så stemmer jeg også på tenning enten funker den ikke eller gnisten er for svag (jeg havde selv samme problem på min egen motor sidst på dyno)
Kalle skriver også om ventil flyt det er også muligt men fjedre og styr er vel nyt eller tjekket
Jeg ville få jee til at skifte til et tændings anlæg komplet som han ved funker
just my 2 cent
John
Så og si alt på denne motoren er nytt. - JPM MS230 Cylinder Heads: 48x38mm Manley Typ 4 ventiler. - JPM Rocker 1.45 - OTEVA 75 ventilfjærer - JPM Titan Retainers - JPM 7075 billet dual taper push rod. - JPM Push rod tubes - JPM 00408 Raptor kam (282° 10,70mm) og JPM løftere - Weber 48 IDA med JPM Raptor venturies og Raptor stacks - CSP Python 45mm eksos
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elnef
Nybegynner
Innlegg: 32
Bosted: Aalborg
|
|
« Svar #2414 på: april 25, 2013, 07:55:15 am » |
|
Titan ventiler eller ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2415 på: april 25, 2013, 07:55:41 am » |
|
Titan ventiler eller ?
Stålventiler
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2416 på: april 25, 2013, 08:06:46 am » |
|
Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne. Søyler av bensin opp fra forgasserne kan tyde på ventilflyt og/eller at den ikke antennes. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2417 på: april 25, 2013, 08:08:03 am » |
|
Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne. Søyler av bensin opp fra forgasserne kan tyde på ventilflyt og/eller at den ikke antennes. -BB- Eller at det er overlapping på ventilene. Stempelet komprimerer bensinen mens ventilen står oppe. Dermed bensinsøyle ut av forgasseren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2418 på: april 25, 2013, 08:12:19 am » |
|
Den orker ingenting og ved turtall og belastning så står det "søyler" av bensin opp av forgasserne. Søyler av bensin opp fra forgasserne kan tyde på ventilflyt og/eller at den ikke antennes. -BB- Men ventilflyt ved 5000 omdr? Da må det vel være montert originale ventilfjører i så fall.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2419 på: april 25, 2013, 08:15:20 am » |
|
Men ventilflyt ved 5000 omdr? Da må det vel være montert originale ventilfjører i så fall.
Jeg er ikke så sikker på det. Han har en enorm 48mm innsugsventil og temmelig lite fjørtrykk. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2420 på: april 25, 2013, 08:17:51 am » |
|
Men ventilflyt ved 5000 omdr? Da må det vel være montert originale ventilfjører i så fall.
Jeg er ikke så sikker på det. Han har en enorm 48mm innsugsventil og temmelig lite fjørtrykk. Mvh BB Mulig du har rett, men i så fall holder jeg på at JPM må på banen her da det er han som har satt opp fjørtrykk mot kam, topper og vipper.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #2421 på: april 25, 2013, 08:24:49 am » |
|
Kan ventilfjærene ha produksjonsfeil, eller hur? Et skudd i blinde...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Elnef
Nybegynner
Innlegg: 32
Bosted: Aalborg
|
|
« Svar #2422 på: april 25, 2013, 08:27:58 am » |
|
En 48mm stål ventil er tung og en jpm fjeder trykker kun lige nok mens den er frisk og ny (min mening)
Så det kan jo godt være en kombination af ventilflyt og tænding uden nok power
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2423 på: april 25, 2013, 08:29:45 am » |
|
En 48mm stål ventil er tung og en jpm fjeder trykker kun lige nok mens den er frisk og ny (min mening)
Så det kan jo godt være en kombination af ventilflyt og tænding uden nok power
Det har vært forsøkt et MSD anlegg på motoren også (forrige runde) uten at det forandret motorens karakter nevneverdig.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2424 på: april 25, 2013, 08:52:57 am » |
|
Hvor mye trykk skal fjærene ha fra produsent? Er de bare montert eller målt før montering?
Det er helt klart at motoren bare gir opp. Bensin får den, den har kompresjon og tenning er jo der.
Ventilflyt får vel motoren til å oppføre seg slik den gjør på filmen? Det er plutselig ikke noe kompresjon i forbrenningskamrene, og det blir "bråstopp".
Bestill deg ett sett med VW/CB650 og sjekk om det hjelper?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2425 på: april 25, 2013, 08:55:44 am » |
|
Jeg sier meg enig med Elnef.
Forslag til løsning:
Bytt Oteva fjørene med LS1 (CB650) og shims dem slik at du får bra trykk i setet men godt innenfor coil bind. Skulle ikke forundre om du får tak i disse fjørene her i landet og jeg mener det var noen slike til salgs her på forumet for en stund tilbake. Det er en enkel sak å bytte fjører med toppene på motoren. Mål opp Oteva når du tar dem ut for sammenlikning.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2426 på: april 25, 2013, 08:58:15 am » |
|
Legger ut noen filmer fra Dyno Day, Day 1
|
|
« Siste redigering: april 25, 2013, 09:12:16 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2427 på: april 25, 2013, 08:59:01 am » |
|
Jeg sier meg enig med Elnef.
Forslag til løsning:
Bytt Oteva fjørene med LS1 (CB650) og shims dem slik at du får bra trykk i setet men godt innenfor coil bind. Skulle ikke forundre om du får tak i disse fjørene her i landet og jeg mener det var noen slike til salgs her på forumet for en stund tilbake. Det er en enkel sak å bytte fjører med toppene på motoren. Mål opp Oteva når du tar dem ut for sammenlikning.
-BB-
Det er ikke mye du kan shimse disse gitt. De takler 0,650" løft, eller 16,51mm. Kammen til Eivind løfter 10,7+1,45vipper altså 15,515mm Jeg bruker disse fjærene, og har shimset med 1 shims av de aller tynneste..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2428 på: april 25, 2013, 09:09:33 am » |
|
Regner med dem hadde observert slitasje på kam knokene hvis denne allerede gir ventilflyt på 5500 rpm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2429 på: april 25, 2013, 09:52:39 am » |
|
Tenning tenning tenning... Kast på en magnet. Lettere enn å demontere igjen ;-)
En og en endring er tingen. Nå har man testet ubalanse og det var ikke løsningen. Suppe får den og pluggen ser bra ut. Ventilflyt? Lite trolig, da en motor ikke oppfører seg sånn ved flyt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|