mai 14, 2024, 02:20:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vil bygge motor,vet ikke hvor jeg skal begynne..  (Lest 1570 ganger)
Vicky
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: stavanger


Vis profil

« på: mai 25, 2009, 18:09:48 pm »

 :)har en 1303 s `72 mod.har en 1600 i nå,men vil ha i en 2 liter...hva må jeg gjøre?
må jeg få papirer fra typegodkjenninga først,og så bygge motor...
eller er det bare å hive inn en motor og komme meg til vegvesenet så blir det godkjent..
kan veldig lite om dette Hæ...takk på forhånd.. Gliser
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: mai 25, 2009, 18:38:18 pm »

Det er iallefall aldri lurt å troppe opp å forvente at du skal få godkjent noe. Ha alltid god kontakt med de som skal godkjenne det fra starten av.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 26, 2009, 08:41:52 am »

Har du noen erfaringer med motorbygge? Å bare bygge en "to-liter" er mye jobb... Type 1 motorer får du kun til 1915, over det må slaglengden økes fra det originale 69mm-slaget. Type 4 fåes i 2-liter, men er ikke bare å hive inn i bilen... Mildt sagt.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mai 26, 2009, 09:40:13 am »

Har brukt litt tid på kontakt med Møller og BT, men det virker som dette har blitt veldig vanskelig å få godkjent.
1915cc er en kjekk maskin, og passer rett i. Ytelsesmessig kan du bygge en T1 både slappere og kjappere enn en 2 liter T4, alt etter oppsett og innstillinger. 1915cc får du fra 70-200hk alt etter hva du stapper i og rundt motoren  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: mai 26, 2009, 12:04:06 pm »

Har du noen erfaringer med motorbygge? Å bare bygge en "to-liter" er mye jobb... Type 1 motorer får du kun til 1915, over det må slaglengden økes fra det originale 69mm-slaget. Type 4 fåes i 2-liter, men er ikke bare å hive inn i bilen... Mildt sagt.

"Får man" type 1 motor som 1915? For å få en T1 motor til å bli 1915 må man maskinere blokk og topper til å passe 94mm sylindere. Der er vel da strengt tatt mer jobb enn å øke slaglengden, isolert sett Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 26, 2009, 12:38:32 pm »

Ja, igrunn, er bare min skrekk for å bytte ut DPR-veiva mi', hehe.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: mai 26, 2009, 13:10:13 pm »

Dersom du ikke har det som trengs av kunnskaper for å bygge motor (må ikke blandes sammen med å kjøpe inn deler og bare skru det sammen) kan det ofte være enklere og billigere å kjøpe ferdig.

En longblock 1915 fra www.vwparts.net koster 13-14000,- + ca 300 dollar i båtfrakt (hel palle, plass til gassere, eksos og masse annet) + 25% moms. Da får du en flett ny motor.

Tar litt tid å få dette til norge, men billig er det og vwparts.net har gode referanser på www.thesamba.com

Dersom du ikke gidder å stresse med dette er det også en del brukte motorer å få kjøpt.
« Siste redigering: mai 26, 2009, 13:14:08 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: mai 27, 2009, 20:07:25 pm »

Så lenge vi ikke snakker pris, er det enkleste å bestille ny motor i bilen ferdig montert og testet.
Så må du ta et standpunkt hvorvidt du ønsker å få bilen godkjent med dette eller ikke.
Regn med å betale 40.000.- montert, så har du 100hk+ som virker.
Eventuelt kan du ha den originale motoren i reserve om du ikke får den nye godkjent.

Om du har spesiell interresse for å bygge motorer og ikke har erfaring, kan du slenge sammen deler og se hvordan det går.
Det har jeg gjort, - og det gikk ikke.  Øyerulling
Hadde ikke så stor interresse/tålmodighet at jeg ville sette meg godt nok inn i det...  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!