mai 05, 2024, 12:09:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: insug rimer  (Lest 2175 ganger)
gussi
Seniormedlem
****
Innlegg: 403
Bosted: holmestrand



Vis profil
« på: april 29, 2010, 18:45:39 pm »

Har problem med att insuget rimer ,motren er 1500 orginal står i en buggy kjører med ett lite luft filter ikke noe for varming på insug ,hva kan en gjøre med det  Hæ
Loggført

1961 byggy 1972 1300s
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: april 29, 2010, 19:17:01 pm »

Det helt åpenbare: ordne forvarming, eller vente til det blir varmere, eller kaldere. Trykkfallet under forgasseren gjør at temperaturen synker, og fuktigheten i lufta fryser til is. Det er også mye mere is inne i innsuget enn utenpå. T1 forgassere er så langt fra toppene at de ikke får varme fra motoren og må ha forvarmet luft. (Mest kritisk mellom 0 og 10 grader +)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 29, 2010, 21:02:23 pm »

Man kan lage ett varmeelement. Kan bruke noe som heter cantal-tråd (eller annen motstandstråd) som du surrer rundt innsuget der det rimer. Krever også litt isolering, så det ikke blir kortslutning. Tror ikke du trenger mange watt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 29, 2010, 21:32:42 pm »

Hva er det det rimer på a? Hæ hæ hæ..  Rekker tunge
Men fra spøk til alvor..
Sjekk forvarmingsrørene dine. De kan være tette. Det skal jo også være større hull på den ene siden, så du får gjennomstrømning av eksos inni der..
Petter'n.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: april 30, 2010, 15:38:52 pm »

Du kan og kombinere med en oljekjøler og kline inntil. Da får du kjølt oljen og varmt opp innsuget  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

gussi
Seniormedlem
****
Innlegg: 403
Bosted: holmestrand



Vis profil
« Svar #5 på: mai 01, 2010, 12:38:05 pm »

Lurte på om det er mulig å borre hull i exsos sveise en nippel på exsos .å så legge en slange fra exsos til det utaket som er på innsuget det som er på siden ,noen som vet om det vil bli varme inne i insuget da. Hæ
Loggført

1961 byggy 1972 1300s
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: mai 01, 2010, 13:05:08 pm »

Lurte på om det er mulig å borre hull i exsos sveise en nippel på exsos .å så legge en slange fra exsos til det utaket som er på innsuget det som er på siden ,noen som vet om det vil bli varme inne i insuget da. Hæ

Den skjønte jeg ikke helt? Hvilket innsug?

Uansett har du ikke forvarming på luftfilteret, vil du garantert få problemer med ising/kondensering, spesielt når utetemp er under 10 grader. Sjekk først og fremst at forvarminga til selve innsuget ikke er gått tett, så vet du i det minste at det fungerer. Er skeptisk til å føre varm eksos under høyt trykk i en slange.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 01, 2010, 13:09:43 pm »

Har problem med att insuget rimer ,motren er 1500 orginal står i en buggy kjører med ett lite luft filter ikke noe for varming på insug ,hva kan en gjøre med det  Hæ

enten få på forvarming av innsug

eller doble gassere Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

gussi
Seniormedlem
****
Innlegg: 403
Bosted: holmestrand



Vis profil
« Svar #8 på: mai 01, 2010, 13:38:18 pm »

Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor
Loggført

1961 byggy 1972 1300s
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 01, 2010, 13:45:06 pm »

Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor

er vel ikke noe vakumuttak på innsuget? er rørene kappet bort på innsuget eller på eksosen?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #10 på: mai 01, 2010, 14:09:01 pm »

Det er vakumuttak til termostatklaff for forvarmet luft på innsug. Og hvis dere lurer på om det er nødvendig med forvarming: hvor mye unødvendig utstyr var det på boblene? Tror ikke det ble montert noe unødvendig/ekstra utstyr på disse.
Loggført
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #11 på: mai 01, 2010, 14:11:10 pm »

Man kan lage ett varmeelement. Kan bruke noe som heter cantal-tråd (eller annen motstandstråd) som du surrer rundt innsuget der det rimer. Krever også litt isolering, så det ikke blir kortslutning. Tror ikke du trenger mange watt.

Høres ut som løsninga ligger her ja, siden det originale er kappet bort.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 01, 2010, 14:15:57 pm »

har innsug til en 1500 motor jeg, som ikke er kappet eller modifisert på noen som helst måte. vil du ha? ligger i oslo til en billig penge
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: mai 01, 2010, 18:54:39 pm »

Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor

Å kjøre eksos inn i innsuget høres ikke lurt ut. En annen ting å være obs på er at ettermarkedanlegg ofte har forvarmings flenser, men de har hoppet over å bore hull i dem.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: mai 01, 2010, 23:58:31 pm »

Du kan ikkje berre skifta innsuget til eit orginalt, med forvarming, Og eksos med forvarmingsflensar ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 02, 2010, 07:20:35 am »

Problemet er at forige eier har kappet av begge forvarme rørene de er borte ,så jeg tengte på det uttaket som er på siden av insuget ,mulig vakum uttak ,kansje jeg kunne få litt varme fra exsosen inn i det hulet med en slange fra exsos røret ,er enkel forgasser orginal 1500 motor
Da er det ikke så rart... Osteaktig
Skal den forvarmingen fungere, må den først og fremst være der. Også må hele røret være skikkelig åpent. Meningen er at det skal være en konstant gjennomstrømning av eksos igjennom der.
Og som tidligere nevnt her: Har du ikke orginal eksos, må du sjekke om det i det heletatt er hull nedi flensene der. Ellers er det bare og borre opp. Hvis du ikke har blindflenser på der pr i dag, er det stor sansynlighet for at de er klar for borring...
Petter'n.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!