mai 05, 2024, 01:03:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Olje skift! Hva annbefaler du!  (Lest 4086 ganger)
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: august 04, 2008, 10:25:30 am »

Noen som har sterke meninger om hva slags olje jeg skal bruke på en 1300 motor?Hæ?
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: august 04, 2008, 10:34:08 am »

Det har ikke så mye si om den er orginal, selv bruker biltema sin på min orginale motor.
Har du trimmet maskin er det nok noen som har andre meninger, Castrol sin feks.
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 04, 2008, 11:39:28 am »

Du må ihvertfall ikke finne på å tømme på syntetisk olje, den blir så tynn at den bare renner av...














 Osteaktig
Loggført

Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #3 på: august 04, 2008, 11:52:25 am »

Du må ihvertfall ikke finne på å tømme på syntetisk olje, den blir så tynn at den bare renner av...
 Osteaktig

Here we go again.....
Hvorfor er en syntetisk 10-40 olje tynnere enn en mineral 10-40 olje?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 04, 2008, 14:36:29 pm »

Du må ihvertfall ikke finne på å tømme på syntetisk olje, den blir så tynn at den bare renner av...
 Osteaktig

Here we go again.....
Hvorfor er en syntetisk 10-40 olje tynnere enn en mineral 10-40 olje?
LOL  hehe  var derfor jeg satt på en liten smiley nederst... fikk vel på en måte den reaksjonen jeg var ute etter...  Gliser
Loggført

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #5 på: august 04, 2008, 20:40:42 pm »

bruker 15/40 mineral. Syntes det fungerer fint.

Skifte nok ganger er vel mer viktig enn hvordan viskositet osv du har?

mvh Lars
Loggført
vw66
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: august 04, 2008, 22:48:38 pm »

Bytta olje i dag selv og brukte 10-40 mineral.
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #7 på: august 05, 2008, 02:55:57 am »

Bruker selv Biltemas 10-40 Mineral olje og det funker fint det. Ikke lekker det og ikke bråker det og ikke ryker det.
Loggført

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: august 05, 2008, 03:38:26 am »

BARE dumt å kjøpe dyr olje i alle fall. Bytt heller oftere! Da står du igjen med ikke så mange produsenter (les: bare Biltema). 20-50 -olje  skal vel "tette" bedre, altså ikke lekke, men er treigere når det er kaldt ute. Kjør på med 10-40 biltema mineral!
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: august 05, 2008, 07:27:32 am »

Nå er dette 2 eller 3 gangen olje diskuteres her,søk og finn de andre trådene.Som jeg har skrevet før:her har alle noen meninger og alle "kan" eller har hørt noe om olje.Mange tror de må betale mye for olje for at den skal være god(feil mener jeg).Vanskelig og velge ja,men les de andre trådene og bli litt klokere.Personelig mener jeg på standard motor er 10-40 mineral helt greit,for gutta med dyre motorer er det mye og velge i og mye som betyr noe.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #10 på: august 05, 2008, 08:50:40 am »

Dra på Felleskjøpet og kjøp olje der. 20 liter for slikk og ingenting. Testa for å kunne brukes på traktorer med og uten turbo, diesel og bensin.

Felleskjøpet bruker samme metode som Biltema og andre forhandlerer som kjøper kun fra annerkjente oljepodusenter.

Ingen farer med kvaliteten, bare at det er "annerledes" etikett på framsia  Glad

Og hvis du synes det er helt bak mål, så kan du jo spørre hva traktoren til bonden kosta  Blunker
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 05, 2008, 09:03:54 am »

jepp.Meiner at biltemaolje var levert av castrol for nokre år sidan Blunker mange som fikk dyr olje til lite peng da.Hadde vore greit å visst det.kva merke det er på oljene som biltema og fk selger Øyerulling
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #12 på: august 05, 2008, 09:20:41 am »

jepp.Meiner at biltemaolje var levert av castrol for nokre år sidan Blunker mange som fikk dyr olje til lite peng da.Hadde vore greit å visst det.kva merke det er på oljene som biltema og fk selger Øyerulling

Dette har og vært diskutert 100 ganger.Er man ikke fargeblind er det lett og skjønne hvem som leverer den.FK får fra samme levrandør.Ellers hadde BI (som vanelig)et god poeng.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #13 på: august 05, 2008, 10:44:52 am »

Luftkjølt VW skal IKKE ha syntetisk olje, har visst noe med kjøleeffekten å gjøre... Skal se om jeg finner igjen hvor jeg leste det...

Nå kom jeg på hvor jeg leste det, i katalogen fra unneberg....
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: august 05, 2008, 10:51:33 am »

Luftkjølt VW skal IKKE ha syntetisk olje, har visst noe med kjøleeffekten å gjøre... Skal se om jeg finner igjen hvor jeg leste det...

Nå kom jeg på hvor jeg leste det, i katalogen fra unneberg....

Jeg har ennå til gode å lese en begrunnelse noe sted for at syntetisk olje skal ha dårligere kjøleegenskaper, annet enn "det bare er sånn".
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #15 på: august 05, 2008, 11:41:00 am »

En gang må denne synt/mineral diskusjonen ta slutt, synt er best på ALLE måter.
Det å skrive sånt som at mineral olje "tetter" bedre, betyr bare at man ikke aner hva man snakker om. Det at motorer som har gått på mineral begynner å lekke når de får synt olje forekommer, fordi syntolja vasker vekk koks og forurensninger fra mineral olja. Det er fraktisk da driten fra mineralolja som har ødelagt simringer etc. overtid....

Kjør gjerne på mineral, det funker utmerket, men skal du ha det beste velger du synt.
Er det virkelig noen som tror at oljer i dag er dårligere en før.

P.S spør porsche hva de kjørte på luftkjølte motorer......

Det er viktigere å diskutere viskositet....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #16 på: august 05, 2008, 11:57:21 am »

hva kan jeg kjøre på min org. 2.0 liter type 4 motor?
Loggført
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 05, 2008, 13:39:57 pm »

jepp.Meiner at biltemaolje var levert av castrol for nokre år sidan Blunker mange som fikk dyr olje til lite peng da.Hadde vore greit å visst det.kva merke det er på oljene som biltema og fk selger Øyerulling

Dette har og vært diskutert 100 ganger.Er man ikke fargeblind er det lett og skjønne hvem som leverer den.FK får fra samme levrandør.Ellers hadde BI (som vanelig)et god poeng.
Hm.Eg er ikkje fargeblind.Ser forskjell på fargene men Eg ser ikkje forskjell på oljetypen.men men.Eg kjøpe no castrol til over 100 kr literen.Kanskje dumt men då veit eg ka eg får.Det er tross alt bare ca 1-2 ganger i året ein bytter olje og då får mine biler det eg veit er best.
Naboane mine har traktor i prisklasse 300.000 til 1000000 kr og dei bruker fk olje men ikkje den til slikk og ingenting.Du får i forskjellige prisklasser der også,rekner med det er forskjell på kvalitet på dei.Atter ein gang.Du får det du betaler for Blunker
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 05, 2008, 15:37:24 pm »

Mener å huske at JHU postet en link på 2you om en svensk mc fyr som hadde utdannet seg/forsket litt på dette og laget en hjemmeside om resultatene han kom frem til. Mye bra lesestoff om viskositeter og innkjøring/oppstart av nybygde motorer.
Loggført

FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #19 på: august 05, 2008, 22:10:26 pm »

 Osteaktig Har en kompis som jobba på huggeri. Han fylte bare på spillolje dem tappa fra vrakbiler. Riktignok på en Volvo 145 (ikke så nøye). Funka fint i 1 år cirka! Billig var det...  Øyerulling
Loggført

- har ikke bil -
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #20 på: august 05, 2008, 23:11:01 pm »

er det ikke noe som kalles semi syntetisk og Rekker tunge
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: august 06, 2008, 09:37:46 am »

Erfaringer med oljer får du ikke før du har kjørt lenge med en type olje og plukker ned motoren for å inspisere. Blunker

Jeg har kjenner godt flere verksmestere og oljeimportører. Gammel motor som ikke er overhalt: Mineralolje uansett hva andre sier!! 15-40 eller 20-50.

Har du derimot en nybygd motor skulle det nok passe best med syntetisk olje skulle jeg tro ja.

Husk at det er enklere å utvikle en god mineralolje enn god syntetisk olje.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!