mai 04, 2024, 12:39:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Original veiv smidd.....?  (Lest 7566 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: desember 18, 2008, 00:50:04 am »

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: desember 18, 2008, 00:54:22 am »

Ja tyske veiver er smidd, men vw veiver fra Mexico eller Brasil skal være støpt...
I følge laboratoriet på Scania/Hans Landelius er stålkvaliteten tilsvarende verktøystål...
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 18, 2008, 00:57:28 am »

snadder altså. Rekker tunge

rart så mange bytter ut de beste bra org veivene med liksom bra ettermarked.??
nei dette bare backer up min teori om kvalietetn på ORIGINALE TYSKE Vw deler.
bruker det så laaaaangt det lar seg gjøre
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 18, 2008, 01:00:31 am »

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 18, 2008, 01:01:05 am »

hva med org råder??

materiale i de??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: desember 18, 2008, 01:01:56 am »

Ja tyske veiver er smidd, men vw veiver fra Mexico eller Brasil skal være støpt...
I følge laboratoriet på Scania/Hans Landelius er stålkvaliteten tilsvarende verktøystål...

Har han/du noe data på det som kan offentliggjøres? Interessant å se for en maskiningeniørstudent Glad

Smidd er best på grunn av at man plastisk former metallet = gir større styrke, samt at man "fjerner"/flytter svake plan i metallet slik at utmattingssinitieringen vanskeligere inntreffer.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 18, 2008, 07:33:17 am »

Morro å lese!!

Tenk å fått tak i den motor test karrusellen fra fabrikken  Osteaktig


Og for noen sleiker gutta hadde på den tiden  Sjokkert FETT!!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 18, 2008, 08:23:51 am »

Å kjøre inn kammen på propan - det hører du ikke så ofte i dag!  Sjokkert Osteaktig
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: desember 18, 2008, 08:56:32 am »

Morro å lese!!

Tenk å fått tak i den motor test karrusellen fra fabrikken  Osteaktig


Og for noen sleiker gutta hadde på den tiden  Sjokkert FETT!!


Bokstavelig talt - fett.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: desember 18, 2008, 10:05:15 am »

snadder altså. Rekker tunge

rart så mange bytter ut de beste bra org veivene med liksom bra ettermarked.??
nei dette bare backer up min teori om kvalietetn på ORIGINALE TYSKE Vw deler.
bruker det så laaaaangt det lar seg gjøre

Etter hva jeg har kommet frem til er det grommeste man kan ha Originalveiv. De er smidd i mange trinn frem mot ferdig form og til slutt dreid.
Andre plass tilfaller totalt, og først innen stroker/motvekt  Gene Berg... som er smidd i nesten like mange trinn før dreing.
Tredje plass eller andre plass i stroker er sveiset originalveiv

Fjæreplass tilfaller resten som er smidd én gang og dreid resten.

Så har vi  outsideren "Billet" veiver, som Moldex, frest ut av et stykke stål
Det er dyrest, men jeg kan ikke begripe hvorfor de skal være best, siden maskineringen vil kutte "the grain"  Kanskje du kan forklare JTWE?

Jeg kan spørre Hans om han har dokumentasjon, selv om jeg tviler på det.

Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: desember 18, 2008, 13:47:59 pm »

Det som er viktig å huske på her er at støpeteknikken har kommet meget langt siden Bobla. Det er helt vanlig å bruke støpte veiver idag. Alt til sin bruk er vel det viktigste å huske på.

Moldex må jeg lese meg opp på. Men denne posten midt på siden (Viande) sier det meste bra. Dog vil smidde komponenter "alltid" være sterke enn støpte/maskinerte lagd av samme materiale, og maskinert på samme måte.
Legeringen er nok det springende punkt, som også påpekes der. Men noget merkelig argument da det som smies også skapes av støpte blokker tross alt.


http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=328662&postdays=0&postorder=asc&highlight=moldex&start=60
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: desember 18, 2008, 15:01:10 pm »

Ja det er helt vanlig å bruke støpte veiver, i tyske bensinbiler i hvertfall. Derimot i tyske Dieselbiler sitter det alltid smidd veiv, derfor er det nærmest standard å montere dieselveiv når man skal trimme kraftig med turbo.


Også på samba ser man det samme jeg har gått å lurt på, smidd ser mye lurere ut enn billet....  likevel er det billet som henger høyest for visse.

Selv kjører jeg sveiset inntil jeg finner en berg veiv jeg har lyst på...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #12 på: desember 18, 2008, 17:06:29 pm »

beste man gjør er vel å bruk en wasser veiv.
kinderegg:  smidd, "motvekt", langslag. 
enten i T1 blokk eller aller best i wbx blokk.

Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 18, 2008, 23:22:39 pm »

Morro å lese!!

Tenk å fått tak i den motor test karrusellen fra fabrikken  Osteaktig


Og for noen sleiker gutta hadde på den tiden  Sjokkert FETT!!


Jeg kjenner ikke en som har slik karusell, men en som har en balanseringsmakin fra vw 60-tall, når det sies , så vet jeg ikke om jeg ville ha balansert noe 8000 o/min veiv i den  Øyerulling
« Siste redigering: desember 18, 2008, 23:32:43 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 18, 2008, 23:29:16 pm »

Ja det er helt vanlig å bruke støpte veiver, i tyske bensinbiler i hvertfall. Derimot i tyske Dieselbiler sitter det alltid smidd veiv, derfor er det nærmest standard å montere dieselveiv når man skal trimme kraftig med turbo.


Også på samba ser man det samme jeg har gått å lurt på, smidd ser mye lurere ut enn billet....  likevel er det billet som henger høyest for visse.

Selv kjører jeg sveiset inntil jeg finner en berg veiv jeg har lyst på...

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  Gliser  For en lat bil..  Tvilende
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 19, 2008, 00:08:33 am »


Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  Gliser  For en lat bil..  Tvilende

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 19, 2008, 20:43:27 pm »


Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  Gliser  For en lat bil..  Tvilende

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??

Er nok fullstendig klar over det, var nok litt ironi her ...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 19, 2008, 20:51:33 pm »

De som driver med Volvo i rallycross sverger til Volvo Penta (Les båt/Marine) veiv.
Audi A4 TDI veiv blir brukt i Golf-motorer da denne er smidd.
« Siste redigering: desember 19, 2008, 20:53:31 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: desember 19, 2008, 21:03:54 pm »

Leste denne tråden nå med intresse og det forundrer meg at det er uvitenhet om dette , (må ha kommet opp minst 50 ganger på VW 2 you ).
Men uansett :hvor gammel eller ung du er så anbefaler jeg katalogen til GB ...
Så heldig, gammel,  jeg er har jeg faktisk dette med Gene himself (in peron) , og han kjøpte emnene sine fra Bofors i sverige . (stålkvalitet og struktur etter smiing var 100%)
Audi (VW ) Porsche , var ikke dummere, Kruppstahl (Made In Germany var ikke dårligere )
Veiver i dagens sportsbiler tror jeg ikke er dårligere, Ferrari lager jo egne  ..
En 911 varver lett 7000 o/min og holder i 100 000 vis av km ..

På den tiden (i 95 ) sa GB at Pauter og Scat hadde hans største fortrolighet .
All ære til org veiva /GB lagde gode motv, veiver av denne )

For å si det sånn tror jeg at kvaliteten har synket med åra , og kan ikke finne noen her på forumet som er villig til å betale for kvalitet ...
Eks ; hadde 4 stk GB /Carrillo råder  tilsalgs her , no reply , ikke så rart med en pris på 10 000,- som er under kost , men hvem vil ha kvalitet ...

Erich            
« Siste redigering: desember 19, 2008, 21:06:56 pm av Sonic » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 19, 2008, 21:26:37 pm »


Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  Gliser  For en lat bil..  Tvilende

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??

Er nok fullstendig klar over det, var nok litt ironi her ...  Blunker


eg tog han ikkje.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: desember 19, 2008, 21:38:49 pm »

Ja det er helt vanlig å bruke støpte veiver, i tyske bensinbiler i hvertfall. Derimot i tyske Dieselbiler sitter det alltid smidd veiv, derfor er det nærmest standard å montere dieselveiv når man skal trimme kraftig med turbo.


Også på samba ser man det samme jeg har gått å lurt på, smidd ser mye lurere ut enn billet....  likevel er det billet som henger høyest for visse.

Selv kjører jeg sveiset inntil jeg finner en berg veiv jeg har lyst på...

Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  Gliser  For en lat bil..  Tvilende

Tok heller ikke den Jærva .. da org Audi veiva er noe av det sterkeste  smidde veivgreier  lagd ......Hæ?

Erich 
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 19, 2008, 21:51:59 pm »


Det er jo helt utrolig at Audi-gutta bruker blokk og veiv fra transporter/caravelle 2,4 D når dem trimmer 5´erne sine. En som har kjørt en 2,4D vet at denne har INGENTING ved seg som har noe synonymt med ord som : fort, aks eller lign  Gliser  For en lat bil..  Tvilende

Blokk og veiv har vel sjelden direkte innvirkning på hvor lat en bil er??

Er nok fullstendig klar over det, var nok litt ironi her ...  Blunker


eg tog han ikkje.


men skjønte det nå!!!!!!    hahaha!

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 19, 2008, 21:53:53 pm »


Eks ; hadde 4 stk GB /Carrillo råder  tilsalgs her , no reply , ikke så rart med en pris på 10 000,- som er under kost , men hvem vil ha kvalitet ...

Erich            

hva er spec'en på disse.Hæ
Venter bare på julebonus før jeg bestiller Pauter råder.
er dine råder verdt den dobbleprisen av pauter??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 19, 2008, 22:01:39 pm »

Ok... Det jeg mente var at det faktisk er utrolig at en veiv/blokk beregnet for 78 hk kan holde med 780 hk. Jeg + en til har bært en blokk fra 78 hk 2,4D, og den BØR være solid! For den er HEAVY..  Grunnen til at de bruker denne veiva er jo pga. at den har lengre slaglengde. 95 mm, med tanke på at disse gatebil-gutta varver lett opp til 7500-8000 o/min på en veiv beregnet på maks drøye 4000 o/min, så må jo dette være overkill originalt.. En helt annen ting er jo stempelhastighet en får med 8000 o/min og 95 i slag... Hva slags krysspinner/råder tåler denne påkjenningen.. ?
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 19, 2008, 22:46:28 pm »

ja. anng blokk så  har jo diesel høyere komp og sylinder trykk, kanskje derfor den er kraftigere

sveises det ikke på motvekter eller no??  når de varves såå høyt.?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 19, 2008, 23:00:40 pm »

ja. anng blokk så  har jo diesel høyere komp og sylinder trykk, kanskje derfor den er kraftigere

sveises det ikke på motvekter eller no??  når de varves såå høyt.?

Carillo går for å være det beste som finnes til Porsche i hvertfall... For fun-porschen i sverige med rundt 1000 hk brukte carillo-råder. Vet om en på Raufoss-fabrikken som har laget råder selv til porschen sin som visstnok skal være langt bedre enn disse carillo-rådene, kanskje du skal høre med han(Tekken(Stian) vet sikkert hvem det er , og kan eventuellt formidle..)..? Hvis ikke vet jeg om en som kanskje kan hjelpe deg der oppe med det..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: desember 20, 2008, 19:28:22 pm »

For å være ærlig kjører jeg med crom moly Pauter på min motor . Poenget er at "alle" sier Carrillo er de "beste"  . Hva vet jeg , Pauterrådene mine kostet med 7000,- i 1995 , hva lager de nå ?Kinaråder ?
10 000 er mye penger , men de er altså de beste , Turbomotorer trenger dette JA.
Veiv , råder på disse med mye !! ladetrykk må da kreve det " beste " , Har hatt mine Pauter råder i 13 år nå og ved siste ombygging finner jeg fortsatt ingen feil på de . Sammenlignet rådene fra Scat med Carrillo (de ser jo like ut),
og uten å kunne teste matr. kvalitet var alle målene på Carrilloene under Scat sine , altså smekrere i motoren ved langslag. Jeg kjører jo ikke drag men har "go fot" i gata og Pauterne har fått gjennomgå . 200 km/t på 8000/min ...
fortsatt like fine .
Erich
« Siste redigering: desember 20, 2008, 19:36:49 pm av Sonic » Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #27 på: desember 21, 2008, 20:47:52 pm »

For å være ærlig kjører jeg med crom moly Pauter på min motor . Poenget er at "alle" sier Carrillo er de "beste"  . Hva vet jeg , Pauterrådene mine kostet med 7000,- i 1995 , hva lager de nå ?Kinaråder ?
Tror ikke Pauter er noe Kina produkt... All maskinering er ihvertfall inhouse da jeg besøkte de.  Tviler på at emnene blir kjøpt inn fra Kina.  Pauter er nok noe av det beste man kan få. 

Og når det gjelder Kina produksjon så er nok det slik at : "when you pay for shit, you get shit."   Det som gjelder er god spesifikasjon og god kvalitetskontroll. Problemet er vel også at mange i VW-verden ikke ønsker å kjøpe dyre deler.  De kjøper helller noe billigt drit og skifter det 4 ganger enn å kjøpe kvalitet første gangen... 
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: desember 21, 2008, 21:26:09 pm »

Enig ...
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 21, 2008, 21:29:17 pm »

Enig.... ...... ............ ............. .............. ............. ............. .........  (jeg hadde flere punktum  Gliser )
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!