mai 04, 2024, 17:14:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Original veiv smidd.....?  (Lest 7568 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: desember 22, 2008, 00:18:28 am »

Enig i at : pauter fortsatt lager fine råder ...
Veivemnene til GB kom fra Bofors dengang mener jeg, det er jo gode nyheter ettersom gruva i nordsverige snart er i gang igjen ...
Lite kjekt at vi normenn "ikke kjøper svenskt da " bortsett fra i Strømstad ..
Erich
« Siste redigering: desember 22, 2008, 00:21:38 am av Sonic » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #31 på: desember 22, 2008, 07:25:17 am »

Det var vel ikke bare nordmenn som ikke kjøpte... Sikkert en grunn til at GB brøt samarbeidet med Bofors. Dessverre.
Hva kostet en langslagsveiv fra Berg i gamle dager? Har hørt priser på 10-20.000!?! Dette var dog før internet og online-shopping.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #32 på: desember 22, 2008, 10:04:40 am »

Faktisk var det en ganske betydelig nattproduskjon på Bofors i de dager, det skal sitte en "berg" veiv i nesten alle rally bobler rundt den fabrikken der.
Jeg kjenner i hvertfall til en slik veiv i Vestfold.
Loggført

Speed is no substitute for direction
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #33 på: desember 22, 2008, 18:12:28 pm »

Så det er derfor en relativt ofte ser svenske motorer avertert med Bergveiver -
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #34 på: desember 23, 2008, 06:59:03 am »

Det er en ting å tenke på at en bilfabrikant faktisk leverer  bila sine med GARANTI, og det er faktisk veldig mange bra orginaldeler der ute, det er bare det at kombinasjonen av deler ikke alltid er den beste, bruker man derimot det beste fra flere forskjellige modeller har man ofte noe som er skikkelig bra!

Tenk bare hvor overkill den orginale girkassa til bobla er, hvis du ikke rivstarter med sliks eller på "preppa" stripe er det utrolig hvor lenge kassa holder. Selv med 150 gamp som er 3 ganger orginalt. Og hvor mye tåler egentilig ei 091 kasse til transporter som er levert med maks 112hk.... minst 3 ganger orginal.

Johannes Persson (JPM) bruker vel orginal veiv i "mouse" motoren med 197hk...... ok den flekser sikkert litt men har ikke ryki.

Orginalråder er faktisk også ganske utrolige, prolemet med disse oppstår først når man varver skikkelig med "tunge" 94mm stempler f.eks. eller har turbo eller gass.. de kan selvfølgelig ryke før det også men, de tåler det utroligste bare dem er i orden. Orginalblokk av Magnesium..... Det sier litt, rart dem ikke er ødelagt alle sammen.

Enig med Jørn, er det noe orginalt som kan brukes er det dumt å ikke prøve, derfor gleder jeg meg alltid over trådene til Jørn, med alle løsninger og finnurligheter.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #35 på: desember 23, 2008, 09:21:40 am »

Det foregår ingenting magisk inne i motoren til JPM... trikset er lav vekt på roterende masse. Små dimensjoner og fiiiiine stempler.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #36 på: desember 26, 2008, 21:09:12 pm »

Det var vel ikke bare nordmenn som ikke kjøpte... Sikkert en grunn til at GB brøt samarbeidet med Bofors. Dessverre.
Hva kostet en langslagsveiv fra Berg i gamle dager? Har hørt priser på 10-20.000!?! Dette var dog før internet og online-shopping.

Tenkte faktisk ikke på dette , men at vi nok engang ikke velger Svensk (Jaz Gripen ) bidrar jo ikke akkurat til
svenskenes eminente stål/ våpen produksjon ....
Erich
synes det tragisk at vi nok en gang "velger amerikansk" krige skal vi jo ikke ... 
« Siste redigering: desember 27, 2008, 00:02:47 am av Sonic » Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #37 på: desember 26, 2008, 21:56:03 pm »

.....også jeg som er i besittelse av flere originalveiver. Gliser
Loggført

Har laaang VW-pause.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #38 på: desember 27, 2008, 18:27:34 pm »

Johannes bruker også orginale "311" råder i mus motoren, bare lettede og vektjusterte. Han trodde ikke dem kom til å vare evig...  Osteaktig
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #39 på: desember 27, 2008, 18:37:40 pm »

Før en bestemmer seg for at VW`s originale veiver er det beste bør en huske på at de ofte har vært godt brukt. Komponenter har bare en viss levetid, og ofte er mye av denne brukt opp. Det er en viktig faktor når en skal bestemme seg
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #40 på: desember 27, 2008, 19:04:05 pm »

En smidd veiv som har gått 300.000 i en motor med 45 hester under 5000 rpm er ikke utslitt.
Men ja, for hvert minutt som går er det store rastet nærmere... slik forholder det seg også med døden.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #41 på: januar 02, 2009, 09:59:49 am »

Det foregår ingenting magisk inne i motoren til JPM... trikset er lav vekt på roterende masse. Små dimensjoner og fiiiiine stempler.



He he syntes jeg ser noen stjerner, en flosshatt, 2-3 hvite duer og en tryllestv inni der når du sier Magisk hehe.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!