mai 04, 2024, 16:39:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tiltrekking av svinghjulsbolt?  (Lest 8089 ganger)
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« på: mars 29, 2009, 20:58:02 pm »

Hvor hardt drar motorguruene til denne bolten for å være sikker på at den sitter? Og brukes det noen form for låsevæske på den? Har hørt at noen drar til mer enn anbefalt. Har dette noe for seg? Har nettopp byttet veiv og svinghjul pga. at det har flyttet på seg.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
torvw
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: FURNES



Vis profil
« Svar #1 på: mars 29, 2009, 21:00:43 pm »

flyttet på seg?HæHæ den ska draes med 360 nm!
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #2 på: mars 29, 2009, 21:01:59 pm »

pling
« Siste redigering: november 14, 2011, 16:49:19 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 29, 2009, 21:57:01 pm »

Orginal bolt skal ikke overdras. De strekkes og ryker. og momentet er 35kilo ja.

Ettermarkedsbolter av god kjent kvalitet. Kan lett dras til med det dobbelte. Men jeg anbefaler kun en tiltrekking pr bolt. Dvs kast etter bruk.

Det med loctite på eller ikke strides de lærde om. Jeg personlig bruker sylinderlåsing fra loctite.. på styrepinner, anleggsflate og gjenger. Og har til dags dato ikke mistet et eneste svinghjul.
Jeg skal begynne å tenke i nye baner når det oppstår problemer.. inntill da. Er dette det eneste for meg. Sammen med 38mm Scat bolt og 55-70 kilo moment.
Loggført

Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #4 på: mars 30, 2009, 09:02:24 am »

Vil det holde med standard bolt og 35 kilo på en lett trimmet 1680 som aldri skal på stripa med rivstart??
Sikkert maks 90 hk i denne motoren.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #5 på: mars 30, 2009, 09:05:12 am »

bing
« Siste redigering: november 14, 2011, 16:48:09 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: mars 30, 2009, 09:34:25 am »

De originale boltene ryker ikke av å trekke til mer enn original spec (alt innenfor rimelighetens grenser), det viser beregninger gjort i nyere tid, i tillegg kan det legges till at Classe Trimco kun brukte original bolter i hele sin levetid.
I følge boka bør man gjør hva man kan for at det ikke havner locktite i anleggs flaten mellom svinghjul og veiv.

Dette er bare ment som tips, ting og tang jeg har lært etter en høst med interessante sparring partnere på området

Loggført

Speed is no substitute for direction
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #7 på: mars 30, 2009, 09:42:24 am »

bong
« Siste redigering: november 14, 2011, 16:48:35 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #8 på: mars 30, 2009, 10:18:28 am »

Det hadde vært interessant å visst. Jeg har tenkt å skru fast svinghjulet mitt så det ikke vrir seg på tappen igjen.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: mars 30, 2009, 10:31:02 am »

Slik jeg leser "teksten" er bolten god nok for 3-4 ganger de 360nm original oppskriften sier. Dette har man kommet frem til ved å regne på konstruksjonen til bolten og material egenskapene. Jeg sier ikke at du skal trekke til med firegangen, men dobbelt bør gå bra.
Dessverre er ikke hele "oppgaven" ferdig, og jeg har heller ikke ikke tilatelse til å publiser den.
Men poenget er at det er en FIN bolt, men skiva derimot den kunne spredd kraften bedre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: mars 30, 2009, 12:10:26 pm »

Bolten plastiseres vel i skruebunnen selv ved 360 Nm? Og så må man vel legge til dynamiske effekter som øker/reduserer forspenning, da slike ting stort sett alltid ryker ved utmattingsbrudd, eller når det spennes opp på nytt og sprekken allerede er vokst seg passe stor.

Morsomt å høre om den oppgaven, blir jo spennende å se etterhvert.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 30, 2009, 12:34:58 pm »

Jeg bruker å trekke til orginal bolt med ca 500 Nm. Har ikke røket en bolt enda. Og litt locktite på gjengene.

Har løsnet et svinghjul i min vw tid, og da var den trukket til med 360Nm. Riktignok var hverken motor, bolt eller belastning i nærheten av "standard".
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #12 på: mars 30, 2009, 12:47:43 pm »

Tipper at Lund legger seg på 45kilo og satser på at det holder. Takk for mange gode svar.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #13 på: mars 30, 2009, 13:33:21 pm »

Det er vanlig å sette inn flere stifter/medbringere mellom svinghjul og veiv. Skal hindre at svinghjulet roterer i forhold til veiva.
Ellers tror jeg det er lurt å benytte samme tiltrekningsmoment som original hvis du bruker original bolt. Har selv 8 stifter og original bolt tiltrukket med 350 Nm på en 1915 cc motor med lettet svinghjul og motvektsveiv. Har kjørt litt dragrace med den uten noe problem her. Har derimot knekt vippearmsakslinger på begge sider. Tror det kommer av ventilflyt over 6500 rpm.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: mars 30, 2009, 13:36:05 pm »

Det er viktig at bolten glir fint i gjengene, så man kan godt smøre med litt locktite, men smør den inne i veiva og ikke på bolten... og ikke ha så mye på at den kryper ut i anleggs flaten.
Loggført

Speed is no substitute for direction
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #15 på: mars 30, 2009, 14:54:28 pm »

Den originale bolten er vesentlig mye sterkere enn det vi tror, som det meste andre på T-1 motoren.
Har selv dratt denne til 500 Nm. Tørre gjenger er fyyy.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 30, 2009, 21:42:55 pm »

..og ikke ha så mye på at den kryper ut i anleggs flaten.

Eller ha på så mye at det kryper godt ut over anleggsflate.. som sagt, de lærde strides om dette. Og det finnes ingen fasit selv om noen er mer hardnakkede enn andre. Sikkert vel og bra uten noe i mellom... men hva sier de som har mistet svinghjul.. hva gjorde de   Tvilende
 
Orginalbolt holder bra den.. Men med ekstrem tildragning så har den en tendens til å ryke. Har selv røket 2 bolter ved tiltrekking.. (uten å vite hvordan disse boltene har blitt behandlet før de kom i mine hender). Og siden jeg ikke har noen form for NOS bolter tør jeg ikke gamble på disse. Og anbefaler alltid Scat bolten.. da jeg aldri har hatt noen problemer med denne.

Men noen ekspert på metallurgi er jeg absolutt ikke. Men flott om noen med høyere viten legger energi i det... Kanskje selv de mest påståelige av oss tør å prøve orginal bolten  Sjokkert
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: mars 30, 2009, 21:56:47 pm »

350 NM Standard bolt
460 NM på SCAT m/stor skive .
Gjengene i veiva skal og leve ..  klikk m/638 inne i veivboltgjengene.(ikke på bolten)
mvh
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: mars 30, 2009, 22:50:04 pm »

Og det finnes ingen fasit

Er det noe jeg er helt sikker på så er det at det finnes en fasit på dette. Det er flere hundre år siden det første svinghjulet ble festet.

Når det gjelder type1 så gleder jeg meg til de kloke hoder er ferdige med å regne ut hva som er best... da skal i hvertfall jeg gjøre som de sier Øyerulling

Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 31, 2009, 00:00:20 am »

Oi oi oi.. hundre år. Godt det er noe som har forbedret seg siden den gang..  Gliser   Lurer på hvorfor VW gamblet tidlig med å putt papir mellom veiv og svinghjul om dette var så elementært... Var de banebrytende? Neppe.

Fasiten her går det nok ikke ann å dokumentere på noen måte. Blir bare påstander. Om det skulle være annleggsflaten mellom svinghjul og veiv som er det kritiske skjønner jeg ikke hvorfor vi isåfall ikke øker denne. Ved å fjerne alle stiftene.... I steden for å sette inn flere.
I en perfekt setting med samme hardhet i begge anleggsflater. Og perfekt anlegg er jeg helt enig med "fasiten". Men dette gjelder ikke i Kina verdenen vi lever i dag. Hvor for store stifter er voldtatt inn i veiva så godset tyter. Og svinghjul er maskinert litt romslig i stifthullene for at de skal passe på det noget utvannede SPG mønsteret. Ting er IKKE perfekt.. Og de blir for dyre om vi skal gjøre de perfekte.

Derfor er jeg konsekvent i hva JEG gjør. Og håper det kan være akseptert som et råd til andre. Da jeg ikke vet om noen som har hatt uhell på denne måten. Bortsett fra at det er forhåndsdømt av noen få svensker...

Jeg regner med at du, JHU,  nå rister foran pc skjermen og koker...  Gliser    I know you.. Mr. Vennlig hilsen Sinter.


Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: mars 31, 2009, 01:32:13 am »

Du er på sporet her nå Jee, skikkelig nære med å finne ut hvorfor snøballen begynte å rulle... Glad

Jeg sitter faktisk og gliser... jeg tenker på når du gikk på handelskolen... hadde du like lite tro på fasiter da mon tro... Osteaktig

Det blir skikkelig moro å se om hvilken fasit man kommer frem til... en ny eller gammel? Flere eller færre stifter? ...funker wedgemate? Kan man lage en optimal løsning i dreibenken? Spennende spennende...

Mvh
Alltid JHU  Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #21 på: mars 31, 2009, 06:08:41 am »

Hvis vi snakker om det optimale, så er det en veiv med svinghjul...smidd i ett stykke... Kysser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: mars 31, 2009, 08:47:40 am »

Hvis vi snakker om det optimale, så er det en veiv med svinghjul...smidd i ett stykke... Kysser

Uoppnåelig... men jeg mistenker at teorien går mot en retning som tilsier to styrepinner og en enorm skive. Inntil da så er wedgemate da shit.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #23 på: mars 31, 2009, 12:06:21 pm »

Nå er det lengesiden jeg har svart på tråder her inne, men nå bare må jeg.

"Om det skulle være annleggsflaten mellom svinghjul og veiv som er det kritiske skjønner jeg ikke hvorfor vi isåfall ikke øker denne."  Dette fenomenet tror jeg noen allerede har kommet på... også kjent som flensveiv...

Det er jo friksjon mellom veiv og svinghjul som holder svinghjulet på plass, løsner svinghjulet må friksjonen økes. Det er det flere måter å gjøre det på, øke moment, øke annleggsflate og moment, minske annleggsflate med samme moment, da får man mere kraft per mm2 osv...

Men og ha noe på annlegsflaten som gir mindre friksjon og i tillegg lager en avstand som også kan være ujevn mellom veiv og svinghjul det er ivertfall ikke løsningen, handelskole eller ikke ;-)
« Siste redigering: mars 31, 2009, 12:13:46 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #24 på: mars 31, 2009, 12:11:21 pm »

Løsningen ble: Helt ren anleggsflate, 45 kilo moment og loctite 638 inni hullet. Hvis det løsner igjen selger jeg alt og begynner med modellfly Osteaktig
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #25 på: mars 31, 2009, 14:24:53 pm »

Rimelig klar tale fra alle verdens monteringsanvisninger i hvertfall:

http://www.jbracing.com/tech%20guides/UL%20FW_Clutch_TOB%20-%20BMW.pdf

1.It is important that you do not allow the loctite to get between the crankshaft flange and the flywheel.

2.Place a small amount of loctite on a small screwdriver blade tip and place the loctite on the threads in the crankshaft flange. Do this in all eight (Kult holes.

NOTE. If you apply the loctite directly to the bolt threads and then insert the bolts, you will shear some of the loctite from the threads and it will go between the flywheel and crankshaft surface.


http://www.mossmotors.com/graphics/products/instructions/901-000.pdf
WARNING
Do not use Loctite on the crank register because it prevents the flywheel from properly seating against the crank.

http://www.hawksracing.com/aluflywheel.htm
Do not use Loctite or equivalent on the crank register. It will prevent the flywheel from properly seating against the crank.

http://www.epi-eng.com/publications/mark-9_installation.htm
IT IS ESSENTIAL that no Loctite or lubricant of any form find its way onto the flywheel flange of the crankshaft. Any excess Loctite on the bolt threads will bleed into the space between the flywheel and crankshaft. THEREFORE, use caution that no excess Loctite is applied to the bolts. If you have any question about how much is too much, experiment by applying some to one of the flywheel bolts and threading it into the supplied 7/16-20 test nut. No Loctite should bleed out of the threads after the nut is fully engaged on the threads (about 8 turns).
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #26 på: mars 31, 2009, 23:09:41 pm »

Jeg ler først.. så kan alle le av meg etterpå  Gliser
Loggført

Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #27 på: april 01, 2009, 07:39:35 am »

Testet tre bolter i en gammel motor jeg har, og de knakk på litt over 70 kilo alle sammen. Dette må være mer solid enn folk tror.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #28 på: april 01, 2009, 09:04:27 am »

Popcorn-tråd! Kult! En annen ting ang samme tema: Originalbolten har nålelager inni der gearkasseakslingen snurrer, Scat-bolten har bronseforing. Noen som a)har noen erfaring pluss minus med dette? b) finnes det aftermarket bolt med nålelager?
Loggført

SCREWDRIVER #2
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: april 01, 2009, 09:20:27 am »

Testet tre bolter i en gammel motor jeg har, og de knakk på litt over 70 kilo alle sammen. Dette må være mer solid enn folk tror.

Bruddlast og flytlast er to forskjellige ting. Og ikke minst dynamiske faktorer spiller nok inn også.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!