mai 04, 2024, 18:26:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI bensin og tennings-maper  (Lest 11162 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: september 24, 2009, 13:06:58 pm »

heisann,

tenkte vi kunne starte en tråd der vi diskuterer og deler erfaringer med hverandre angående maper for tenning og bensin.

Dette trenger ikke være Megasquirt eller knyttet til noe annet spesifikt, men jeg tror kanskje det er flere av oss som kunne tenke seg å se litt på hvordan andre har justert inn saker og ting

roy
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: september 24, 2009, 13:08:32 pm »

jeg kan vel være førstemann ut, og stille et spørsmål om det er noen som har et tennings-map som et startpunkt for min 1835 uten turbo.

så kan 1302 svare her det samme han svarte i tråden til Jørn Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: september 24, 2009, 23:04:20 pm »

denne ble lagt ut i tråden til Jørn, men jeg skjønner ikke hvorfor man tar tenninga helt ut til 39°. Trodde man skulle holde seg innenfor sånn ca 30-32 jeg...

Noen som kan bidra litt her?


* mapmap.JPG (109.57 KB, 967x688 - vist 236 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 24, 2009, 23:15:16 pm »


Fordi forbrenningshatsigheten ikke er konstant hele tiden , den variere.
noen av vitsen med tenningen er å tilpasse den til hastigheten forbrenningen tar.
under bl.a. varierende fyllingsgrad  i sylinderen så går forbrenningen raskere eller saktere.
for att den da skal treffe med forbrennings "peak'en" på riktig tidspunkt i forhold til stempel/veiv posisjon , så forandrer man tenningen.
når du kjører på bånn gass så har du høyere fyllingsgrad (mere luft og benzin i sylinderen)
da har du ikke "vakumopptrekk" siden det ikke skapes vacum i innsuget.
da går forbrenningen kjappere.= mindre fortenning for å treffe forbrenningen på rikitg punkt

når du cruiser er det lavere fyllingsgrad  (mindre luft og benzin i sylinderen )
da har du  "vakumopptrekk" siden det skapes vacum i innsuget PGA strupingen av gasspsjeldet som skaper forskejller trykk/vakumforskjeller  før og etter gassspjeld.
da går forbrenningen tregere =mere fortenning for å treffe forbrenningen på rikitg punkt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: september 24, 2009, 23:19:26 pm »

ok, det hjalp Glad

så forslaget ditte er å starte med et map ala det jeg viste her, på min moderate 1835 NA?
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #5 på: september 30, 2009, 20:09:05 pm »

Her på denne tråden fikk du lite hjelp , men det er jo forstålig , det finnes ingen bensin og tennings map som passer din motor 100 % , det du eventult får er et grunn map , kun for å starte motoren din på , resten av mappingen bør du gjøre i en bremse benk , med mindre du tar til takke med selv tunings program etter en bredbands lamba på veien ?  vi bruker timesvis i vår DynaPack bremsebenk for å mappe en motor riktig på alle spjell vinkeler i alle turtall , for det er da en kan finne effekten der en ønsker å ha den , uten at man får for store hull i kurvene , jeg ønsker deg lykke til.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: september 30, 2009, 20:17:52 pm »

Fin tråd, kan jeg få kaste meg inn selv om jeg ikke har sprut? Jeg har fordelerløstenning som jeg styrer noe tenningskurve på, og bredbåndslambda.
Jeg håper å kunne fyre opp neste uke, og trenger grunndata.. Ingen vakum, kun triggerhjul på veiv.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 30, 2009, 20:22:17 pm »

Fin tråd, kan jeg få kaste meg inn selv om jeg ikke har sprut? Jeg har fordelerløstenning som jeg styrer noe tenningskurve på, og bredbåndslambda.
Jeg håper å kunne fyre opp neste uke, og trenger grunndata.. Ingen vakum, kun triggerhjul på veiv.

har du MAP sensor på tennigen da??
eller har den inngang for TPS?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: september 30, 2009, 20:27:49 pm »

Fin tråd, kan jeg få kaste meg inn selv om jeg ikke har sprut? Jeg har fordelerløstenning som jeg styrer noe tenningskurve på, og bredbåndslambda.
Jeg håper å kunne fyre opp neste uke, og trenger grunndata.. Ingen vakum, kun triggerhjul på veiv.

har du MAP sensor på tennigen da??
eller har den inngang for TPS?


Eneste sensor er den på triggerhjulet, for å finne tenningspunktet.
Så har jeg 4stk dreiepotmetre. En for advance(korrigering av mekanisk plassering), en for tenningskurve opp til 3000rpm, en for tenningskurve opp til 8000rpm, og en for "soft" turtallssperre. (Legger tenning til 0grader)
Men lambda går utenom på instrument, så den blir bare brukt til å dyse gasserne riktig.. Tenningen er Electromotive HPV.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 30, 2009, 20:32:40 pm »

så du har ingen mulighet for å fortelle Tenningshjernen belastningen på motoren da?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 02, 2009, 20:28:38 pm »

Nope. Men om jeg ikke får til motoren nå, ribber jeg en wbx 2,1 og bygger innsprut. Da får jeg oppgradere til Megasquirt, bruke den originale, eller Electromotive etec. Eller selge den å kjøpe noe som virker. (Har passert 50.000.- på motor allerede)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 02, 2009, 20:30:10 pm »

Du har ikke vurdert å bare låne en annen fordeler for å se om det ikke var den 009´n din som klussa til da? Evt. om så bare for å sjekke at det ikke var noe annet galt før du styrer på og koster på for mye hvis ikke problemet ligger der?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 02, 2009, 20:53:17 pm »

Her på denne tråden fikk du lite hjelp , men det er jo forstålig , det finnes ingen bensin og tennings map som passer din motor 100 % , det du eventult får er et grunn map , kun for å starte motoren din på , resten av mappingen bør du gjøre i en bremse benk , med mindre du tar til takke med selv tunings program etter en bredbands lamba på veien ?  vi bruker timesvis i vår DynaPack bremsebenk for å mappe en motor riktig på alle spjell vinkeler i alle turtall , for det er da en kan finne effekten der en ønsker å ha den , uten at man får for store hull i kurvene , jeg ønsker deg lykke til.

helt enig i at man ikke kan tune inn 100% uten f.eks dyno, men poenget med denne tråden var å dele erfaringer av mer generell art, og jeg har fått mye hjelp allerede, jeg Glad
« Siste redigering: oktober 03, 2009, 23:14:04 pm av grelland » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 03, 2009, 16:49:18 pm »

Du har ikke vurdert å bare låne en annen fordeler for å se om det ikke var den 009´n din som klussa til da? Evt. om så bare for å sjekke at det ikke var noe annet galt før du styrer på og koster på for mye hvis ikke problemet ligger der?
Tanken passerte frontallappen i et miilisekund før jeg trykte "bestill". Har plukket rent alt som har med fordeler å gjøre, solgt det å sendt det.
Og koste på for mye har jeg passert for en stund siden  Blunker -"ei pølse til i slaktetida? " Og så er jeg mann som liker "dippedutter"...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 03, 2009, 18:22:18 pm »

 Gliser

herlig
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 03, 2009, 18:31:59 pm »

Jeg må bare spørre, siden jeg ikke kan noenting om slike fancy dubetitter;

Når dere har en smart dings som styrer bensinmengde og enda smartere dingser styrer  vel også tenning. Hvorfor jobber ikke disse opp mot, eller samarbeider, med en lambda og knocksensorer. Disse boksene har vel (må vel) ha en innbygd AF måler? Eller kan i det minste jobbe sammen med en ekstern AF måler/sensor? Styrer turbotrykk og blandingsforholdet etter hva som faktisk skjer? Eller som en person sa til meg nå ganske nylig, uten Autronicen så ville det være som å fly et moderne jagerfly uten computer - umulig.   

Uten slike muligheter så anser jeg ihvertfall EFI som fullstendig bortkastet.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #16 på: oktober 03, 2009, 20:10:31 pm »

Selvfølgelig har de det ,og det har de hatt i mange år nå.


* aut_02.jpg (10.93 KB, 200x108 - vist 519 ganger.)
« Siste redigering: oktober 03, 2009, 20:18:47 pm av rallybugs » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 03, 2009, 20:45:43 pm »

Takk Rallybugs, da følger jeg opp med neste spørsmål;

Hvorfor er det da grunnlag for denne tråden?
 
Og

Hvorfor mappe når systemet gjør dette selv?

Og bare for å ha sagt det så spør jeg ikke for å provosere (så vet du det Knasten) men fordi jeg har et oppriktig ønske om å lære.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 03, 2009, 20:50:21 pm »

Fin tråd, kan jeg få kaste meg inn selv om jeg ikke har sprut? Jeg har fordelerløstenning som jeg styrer noe tenningskurve på, og bredbåndslambda.
Jeg håper å kunne fyre opp neste uke, og trenger grunndata.. Ingen vakum, kun triggerhjul på veiv.

har du MAP sensor på tennigen da??
eller har den inngang for TPS?


Eneste sensor er den på triggerhjulet, for å finne tenningspunktet.
Så har jeg 4stk dreiepotmetre. En for advance(korrigering av mekanisk plassering), en for tenningskurve opp til 3000rpm, en for tenningskurve opp til 8000rpm, og en for "soft" turtallssperre. (Legger tenning til 0grader)
Men lambda går utenom på instrument, så den blir bare brukt til å dyse gasserne riktig.. Tenningen er Electromotive HPV.

Nå er det fullt mulig å koble til map-sensor til HPV-.tenningen da..  Øyerulling   Du kan oxo koble til potmeter for gassposisjon.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #19 på: oktober 03, 2009, 21:19:16 pm »

Takk Rallybugs, da følger jeg opp med neste spørsmål;

Hvorfor er det da grunnlag for denne tråden?
 
Og

Hvorfor mappe når systemet gjør dette selv?

Og bare for å ha sagt det så spør jeg ikke for å provosere (så vet du det Knasten) men fordi jeg har et oppriktig ønske om å lære.

Forskjellen er som å måle med tommestokk eller micrometer , hjernen trenger et grunn mapp å gå ut i fra før sensorene får lov til å ta over , så enkelt er det , men det finnes selv tunings annlegg , men det blir sånn mitt på treet  , og ikke maks.
Skal man finne maks effekt ,så må mann ligge helt på grensen når det gjelder tenning og bensin , men på rett side ellers så smelter det.
Vil du lære så bør du ta en tur ned når Tommy mapper en heftig motor,
men man mener at de DTA annlegg han har mappet til dags dato har en tungvinn software , når man ikke kan mappe live så bruker mann alt for mye tid på mappingen , penger betyr vell litt i dette VW miljøet ?
« Siste redigering: oktober 30, 2009, 21:06:04 pm av rallybugs » Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 03, 2009, 22:33:00 pm »

Nope. Men om jeg ikke får til motoren nå, ribber jeg en wbx 2,1 og bygger innsprut. Da får jeg oppgradere til Megasquirt, bruke den originale, eller Electromotive etec. Eller selge den å kjøpe noe som virker. (Har passert 50.000.- på motor allerede)

ribber du en wbx .. hvorfor ikke bruke den styring somfølger med til den.. skal du bruke megaspuirt så er det noen av di deler som ikke kan brukes i megaspuirt....må jaffal ha annen tb...og noen givere til som ikke er i wbx systemet fra før. jaffal om du skal over lade. har selv planer med en insp motor som eg sanker deler til.... dette er ikke noe eg har prøvet så om eg tar feil inform meg:)men noe kan brukes fras wbx  Gliser Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 03, 2009, 23:12:29 pm »

Jeg må bare spørre, siden jeg ikke kan noenting om slike fancy dubetitter;

Når dere har en smart dings som styrer bensinmengde og enda smartere dingser styrer  vel også tenning. Hvorfor jobber ikke disse opp mot, eller samarbeider, med en lambda og knocksensorer. Disse boksene har vel (må vel) ha en innbygd AF måler? Eller kan i det minste jobbe sammen med en ekstern AF måler/sensor? Styrer turbotrykk og blandingsforholdet etter hva som faktisk skjer? Eller som en person sa til meg nå ganske nylig, uten Autronicen så ville det være som å fly et moderne jagerfly uten computer - umulig.  

Uten slike muligheter så anser jeg ihvertfall EFI som fullstendig bortkastet.



som rallybugs svarte lenger opp her, så kan man selvsagt kople til en wideband AF måler, og det har jeg på min motor også. Er ikke noen hokuspokus i det hele tatt. Man trenger et map (kart på godt norsk) som utgangspunkt for å få skiten til å gå, men så kan man velge mange veier videre; enten som rallybugs er inne på, få erfarne folk men dyrt utstyr til å bremse og tune seg inn til bedre effekt, eller man kan bruke en av mange auto-tuningsprogrammer, som leser en AF sensor, og sammenlikner med et predefinert mål for hvilket blandingsforhold du ønsker, eller man kan be ecuen tune kontinuerlig, ved at man konstant overvåker AFR sensoren(e), og fortløpende justerer bensinmengden for å treffe et forhåndsdefinert mål.  Men for min del så skal det sies at jeg er ikke ute etter å tune min motor helt opp mot grensen før ting smelter, for å få ut siste hk. Hele min motovasjon med dette EFI-prosjektet har vært (og er) å lære hvordan dette funker, og samtidig å kunne trimme mine gamle elektronikk-kunnskaper. Derfor valgte jeg MegaSquirt, som i seg selv er laget som et system for å kunne lære seg hvordan ting henger sammen. Ikke noe plug-and-play i det hele tatt. Hensikten har aldri vært å nødvendigvis få ut mer effekt, enn ved å bruke velprøvde løsninger som IDAer etc.

Når det er sagt, så var mitt første spørsmål i denne tråden linket til om noen hadde erfaringer med tenningsmaper. Bakgrunnen for det, var at de MAPene jeg har sett dro tenninga helt over mot 40 grader, mens jeg i mitt bakhode (når jeg stiller inn 009 etc) har hatt 30-32grader som et slags maks. Derfor ba jeg om innspill på dette, slik at jeg kunne forstå også denne siden av en motor bedre. Jørn ga meg noen bra svar, men det har ikke vært så mange andre som har bidratt så mye dessverre... Jeg synes at vi nesten bestandig ender opp i en diskusjon om hva som er best, EFI eller forgasser, men kan vi ikke i denne tråden i alle fall, fokusere på å dele erfaringer med hverandre, for nettopp å følge opp min oprinnelige intensjon, som var å lære mer om motorer og styring av disse.
« Siste redigering: oktober 03, 2009, 23:16:16 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 03, 2009, 23:18:55 pm »

Takk Rallybugs, da følger jeg opp med neste spørsmål;

Hvorfor er det da grunnlag for denne tråden?
 
Og

Hvorfor mappe når systemet gjør dette selv?

Og bare for å ha sagt det så spør jeg ikke for å provosere (så vet du det Knasten) men fordi jeg har et oppriktig ønske om å lære.


På spm 1 ligger svaret i forrige innlegg

På spm 2 ligger også svaret i forrige innlegg, nemlig at man må gi systemet et startpunkt å jobbe videre fra, Samme sak med dyser i en forgassermotor, man starter ikke tuninga UTEN dyser...
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #23 på: oktober 04, 2009, 07:59:07 am »

Med 009 fordeler så legger du tenningen fra 0-32 grader som maks. EFI er fy , selv om det virker mye bedre en de gamle forgasserene , det kan ikke sammenlignes , men noen liker mora og noen datteren og noen tar til takke med begge to.
Men vist det er noen som vil prøve et nytt CB quick tune EFI #QT01 -USD 1995,- , så har jeg masse overskudds deler liggende fra dette, som, EFI Hjerne boks med software,dyser,map sensor,tempsensor ,deler av ledningsnett med bredbands lamba osv , dette selger jeg for Kr. 6000,- inkl frakt , eller bud ? Kr. 5000,-? Kr 4000,- er det ingen som tør by ?? Da blir det oså søppel.
Det eneste som kreves er at man har Amerikansk Windows på lapp toppen, så er dette tut å kjør til den vanelige gatebilen.
CB QUICK TUNE DELER ER SOLGT
« Siste redigering: oktober 30, 2009, 12:34:39 pm av rallybugs » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: oktober 04, 2009, 09:04:19 am »

Mange takk for alle svar på mine dumme spørsmål. Bare slik at det er sagt en gang til, jeg er overhodet ikke ute etter å sammenlikne forgassere vs EFI og ECU.

Hva koster Megasquirt komplett med alt? Og hva koster et komplett Autronic 1.09 og hva med andre system som Motec? DTA? 

På forhånd takk.

Mvh
BB


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 04, 2009, 09:55:05 am »

Noen som har erfaring med closed loop på sprut - da kjører man jo slavisk etter verdiene inn/ut - men det fordrer jo en skikkelig AFR måler...? Dette burde sette en i stand til å lage kurver som gir en optimal kurve med tanke på moment og effekt?
« Siste redigering: oktober 04, 2009, 10:04:32 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: oktober 04, 2009, 10:08:42 am »

Jeg må bare spørre, siden jeg ikke kan noenting om slike fancy dubetitter;

Når dere har en smart dings som styrer bensinmengde og enda smartere dingser styrer  vel også tenning. Hvorfor jobber ikke disse opp mot, eller samarbeider, med en lambda og knocksensorer. Disse boksene har vel (må vel) ha en innbygd AF måler? Eller kan i det minste jobbe sammen med en ekstern AF måler/sensor? Styrer turbotrykk og blandingsforholdet etter hva som faktisk skjer? Eller som en person sa til meg nå ganske nylig, uten Autronicen så ville det være som å fly et moderne jagerfly uten computer - umulig.   

Uten slike muligheter så anser jeg ihvertfall EFI som fullstendig bortkastet.




Selvom sprutet eller tenningsanlegget ikke har selvtuning  og kan styre blanindgsforhold ,er de jo ikke de helt borkastet da.
Ta ett enkelt stående tenningsanlegg. Da kan man jo legge inn kurver og nedtrekk og opptrekk og turtallsperrer, launchcontrol. etc.
det er jo nyttig....?og ike minst kjørbarhet man får
sammenligner man "oppløsningen" fra f,eks en 009 er den begrenset.  
på en vanlig fordeler må man  vel jo fysisk in  å bytte vekter , fjører etc.
på ett programerbart sprut, forandrer man bare tall i tabellen.litt enklere når man skal tune.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 04, 2009, 10:09:44 am »

eksempel på "oppløsning" på en 009 fordeler:


* fordeler_kurve.JPG (13.61 KB, 521x91 - vist 196 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: oktober 04, 2009, 10:11:17 am »

til sammenligning ett programerbart tenningsanlegg.


* map01.jpg (76.12 KB, 735x349 - vist 204 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 04, 2009, 10:17:48 am »

og å ta den diskusjonen om hva som er "best" av programerbart sprut/tenning og f.eks IDA og 009 er vel ikke noe vits å ta en gang.
syns jeg ser mekaninkerene til Loeb står med ett skrin fullt av forskjellige messing dyser og bytter vekter på en 009.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!