mai 04, 2024, 11:52:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI bensin og tennings-maper  (Lest 11157 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: oktober 04, 2009, 10:37:07 am »

mange som har gassere , driver jo også med "Data tuning" 
siden det er mange like motoroppsett så  går de på nettet og får dyseoppsett fra Brad eller Troy eller Bret.
Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #31 på: oktober 04, 2009, 10:41:58 am »

Rallybugs:
du som har laaang erfaring med Map'ing av biler.
hvor ofte kjører du opp tenningen igjen etter  området der man har max fyllingsgrad/moment.
( da har man som regel lavest tenning ; i fullgass området)
sett mange tenningsmap , men de fleste har samme tenningstall på .f.eks 3500 o/min ( la oss si dette er maks moment/VE) som på f.eks 7000 o/min.selvom man har muligheter til det i Map'et.
Teoretisk skulle man kunne ha en del mere fortenning på 7000 o/min og noe mere effekt (såfremt VE er den del lavere) for å få forbrenningspeak'en riktig.
elller er det i praksis veldig lite å hente på det??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: oktober 04, 2009, 10:51:03 am »

Noen som har erfaring med closed loop på sprut - da kjører man jo slavisk etter verdiene inn/ut - men det fordrer jo en skikkelig AFR måler...? Dette burde sette en i stand til å lage kurver som gir en optimal kurve med tanke på moment og effekt?

nå har jeg bare vært borti Megasquirt når det gjelder "closed loop"
den bruker da ett "target Map" som utgangspunkt.
der setter man inn de  A/F verdier  man vil ha på de forskejllige turtall og belastninger .
Man har ett grunn MAP i bunnen.
Så leser Megasquirtet A/F verdier hele tiden og korrigerer benzinmengden kontinuerlig ut i fra målingene og "target MAP". her kan man sette hvor mange % den kan få lov til å korrigere og hvor ofte.(f.eks hver 2. eller 10. takt). under /over gass spjelposisjon, belastning, motor temp etc.
« Siste redigering: oktober 04, 2009, 10:55:03 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #33 på: oktober 04, 2009, 11:03:34 am »

Dette fordrer da en skikkelig AFR måler - grunnen til at jeg spør er at vi så STORE avvik på innmonterte AFR instrumenter på CB sprutet og Ringstad sin måler - RIngstad sin måler koster rundt 30 000,- alene ...så da blir man egentlig litt tatt ved nesa om sprutet roter og klundrer det til med unøyaktige AFR målere .... Hvilket bringer en til det som Vidar sider - det er mye å hente på å bremse/mappe med skikkelig utstyr ja...



Noen som har erfaring med closed loop på sprut - da kjører man jo slavisk etter verdiene inn/ut - men det fordrer jo en skikkelig AFR måler...? Dette burde sette en i stand til å lage kurver som gir en optimal kurve med tanke på moment og effekt?

nå har jeg bare vært borti Megasquirt når det gjelder "closed loop"
den bruker da ett "target Map" som utgangspunkt.
der setter man inn de  A/F verdier  man vil ha på de forskejllige turtall og belastninger .
Man har ett grunn MAP i bunnen.
Så leser Megasquirtet A/F verdier hele tiden og korrigerer benzinmengden kontinuerlig ut i fra målingene og "target MAP". her kan man sette hvor mange % den kan få lov til å korrigere og hvor ofte.(f.eks hver 2. eller 10. takt). under /over gass spjelposisjon, belastning, motor temp etc.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #34 på: oktober 04, 2009, 11:23:05 am »

og å ta den diskusjonen om hva som er "best" av programerbart sprut/tenning og f.eks IDA og 009 er vel ikke noe vits å ta en gang.
syns jeg ser mekaninkerene til Loeb står med ett skrin fullt av forskjellige messing dyser og bytter vekter på en 009.

Spørs om du ikke har et poeng her Jørn!  Blunker

Men for meg virker det som om 48 IDA og Bosch 009 blir likestillt med de nedenfor her av en del vw-folk...  Gliser


* bosch009.jpg (29.78 KB, 382x479 - vist 146 ganger.)

* ida48.jpg (57.76 KB, 347x463 - vist 161 ganger.)
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #35 på: oktober 04, 2009, 11:26:34 am »

Mange takk for alle svar på mine dumme spørsmål. Bare slik at det er sagt en gang til, jeg er overhodet ikke ute etter å sammenlikne forgassere vs EFI og ECU.

Hva koster Megasquirt komplett med alt? Og hva koster et komplett Autronic 1.09 og hva med andre system som Motec? DTA? 

På forhånd takk.

Mvh
BB

Når det gjeder MegaSquirt er det umulig å svare på, siden det man kjøper er en ECU-boks og tuning SW hentes gratis fra nettet, mens alt annet må man skaffe/lage selv. Så du kan kjøpe deg de råeste CNC-maskinerte spjellhusa, alt nytt av sensorer etc, men jeg har stort sett kjøpt brukte deler, som dyser fra SAAB 900 turbo, spjellhus fra WBX, hjemmelaga innsugskanaler og plenum, GM sensorer fra CB performance, WB lambda fra DIY Autotune og tenningsanlegg fra en gammel Ford Escort. Jeg regnet litt på det for en god stund siden, og jeg endte opp rundt $1000. ECUen koster noe sånt som $250, og er vel den dyreste enkeltkomponenten. Vi regner ikke inn alle timene...
Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #36 på: oktober 04, 2009, 13:36:33 pm »

Rallybugs:
du som har laaang erfaring med Map'ing av biler.
hvor ofte kjører du opp tenningen igjen etter  området der man har max fyllingsgrad/moment.
( da har man som regel lavest tenning ; i fullgass området)
sett mange tenningsmap , men de fleste har samme tenningstall på .f.eks 3500 o/min ( la oss si dette er maks moment/VE) som på f.eks 7000 o/min.selvom man har muligheter til det i Map'et.
Teoretisk skulle man kunne ha en del mere fortenning på 7000 o/min og noe mere effekt (såfremt VE er den del lavere) for å få forbrenningspeak'en riktig.
elller er det i praksis veldig lite å hente på det??


Når du mapper alle spjellvinkeler på alle turtall , når det gjelder Lamba verdier (tre desimale) og dreiemoment , med elektronisk bankesensorer på headsettet som har filter , slik at du kun får inn detonasjon , og setter da maks tennings høyde , så får du selvfølgelig mange forskjellige tennings grader i tenningsmappet ,men dette er det min sønn som kan , jeg får bare lov til å betale å se over skulderen , da jeg har slutta for lengst?Linjære tennings mapp bruker ikke vi.
« Siste redigering: oktober 04, 2009, 18:44:23 pm av rallybugs » Loggført
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #37 på: oktober 04, 2009, 14:24:13 pm »

Som en gammel forgasser mann vi jeg si følgende til VW forgasser gutta , hadde det ikke vært for at den typen motorsport som jeg utøver må holde seg etter et reglement fra FIA som er fra da bilen var brukt i motorsport i 70 åra , så hadde ikke jeg hatt en bil med forgassere på i min garasje , men kun med EFI , det er driftsikkert i alle høyder over hav nivå , mere kjørbart og høyere effekt , og med bedre drifts økonomi .
« Siste redigering: oktober 04, 2009, 14:26:18 pm av rallybugs » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #38 på: oktober 04, 2009, 18:41:23 pm »

"Når du mapper alle spjellvinkeler på alle turtall , når det gjelder Lamba verdier (tre desimale) og dreiemoment , med elektronisk bankesensorer på headsettet for maks tennings høyde , så får du selvfølgelig mange forskjellige tennings grader i tenningsmappet ,men dette er det min sønn som kan , jeg får bare lov til å betale å se over skulderen .Linjære tennings mapp bruker ikke vi."

Hei igjen Rallybugs,

Kan jeg spørre deg hvilke system din sønn har spesialisert seg på?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #39 på: oktober 04, 2009, 18:54:18 pm »

Jeg tror han kan ta det meste , bare ring å spørr han , dette med EFI er i prinsippet ganske likt , det er kun softwaren som er lett eller tungvinn . Jeg har en kompis som har tatt doktorgrad på dette med EFI , så der har vi fått mye kyndig hjelp .
Kan du tenke i EFI baner BB ? og som ikke har dyser ? Så avtal et møte i sør .
« Siste redigering: oktober 04, 2009, 19:07:38 pm av rallybugs » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #40 på: oktober 04, 2009, 19:06:49 pm »

Jeg vurderer faktisk EFI/ECU til neste år men har ikke kommet lengre en at jeg såvidt har begynt å lese tilgjengelig informasjon. Via bekjente har jeg fått anbefalt;

- Motec (og den rimelige kopien som heter Gotec)
- Autronic
- DTA

Det jeg ikke vet er hvem som har kunnskap om de forskjellige systemene her hjemme. Når tiden kommer til tuning (mapping) og bremsing så vil jeg gjerne benytte noen som vet hva de driver med.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #41 på: oktober 04, 2009, 19:11:14 pm »

Jeg har liggende et komplett Motec M4, koster litt mer men er et kjempebra annlegg , Autronic har vi også brukt mye av , er kjempebra.
Skal du også begynne å få ut all effekten nå ??
Tenker du turbo eller sugemotor BB ? Hvilken VW bil sitter motoren i ? Gir Manuell eller automat
Jeg tenker mapping , i vannbremse benk med løs motor , eller mapping i Dynapack ?
Alt annet er for meg uaktuelt , når det gjelder å få til en bra mapping.


* index.jpg (70.98 KB, 640x480 - vist 173 ganger.)
« Siste redigering: oktober 04, 2009, 19:37:28 pm av rallybugs » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #42 på: oktober 04, 2009, 19:23:42 pm »

Jeg har liggende et komplett Motec , koster litt mer men er et kjempebra annlegg , Autronic har vi også brukt mye av .
Skal du også begynne å få ut all effekten nå ??
Tenker du turbo eller sugemotor?

Se PM
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #43 på: oktober 19, 2009, 12:54:18 pm »

Litt om mine erfaringer med mapping av Megasquirt.

Audi 2.2 liter 5'er 10V turbo - Alt annet på motor orginal, 5 vindu hal sensor i fordeler
Audi 2.2 liter 5'er 20V turbo - Original motor, men RS2 turbo og egne trykkrør, 60-2 trigger hjul og 1 vindu Hal sensor i fordeler
VW T1 1915 motor (i type 3) - Engle 130 kam, 041 topper, wbx plenium/spjell, Modifisert WBX fordeler med 4 vindu hal sensor
Porsche 2.4 liter 6'er - Original mekanisk innsprut motor med original stift tenning (Kontrollerer bare fuel map)

Generelt kan jeg si at det var "enkelt" å tune motorene med orignalt innsug og original EFI eller K-jet innmat
Ikke spesielt mye pulser fra innsug ventilen i plenium kammeret på grunn av snill kam.
Brukter ikke auto tuning, men logging og så auto justering.

På 1915 motoren monterte jeg en sveisedyse og bensin filter i serie for å lage litt treghet og dermed mer stabilt map signal
Problemet her var nok Engle 130 kam'en som er på 308 grader om jeg ikke husker feil
Ble uansett ikke det samme, og på grunn av at jeg aldri hadde skilt på bilen ble det ikke tunet ferdig.

På Porsche motoren (ikke min, men en jeg har prøvd å hjelpe litt) forsøkte vi først med 6 individuelle spjell fra det mekaniske innsprutet uten MAP sensor, bare TPS. Fungerer fint som race motor på tomgang og full gass, men vanskelig å få 100% på typisk cruizing
Dysene var nok litt for store, og i ettertid viser det seg at bensin trykk regulattor ikke var helt bra.
Ble bygget om til plenium kammer, da ble alt mye bedre... men fortsatt ikke like enkelt som på original motorene.
Sjekket kammen på denne motoren mot en nyere Porsche motor levert med EFI. Stor forskjell på kam tider, spesielt på eksos.

For de som ønsker å prøve EFI.. kan være en ide å teste det på en motor som har vært innsprut på fra før.
Da virker auto tuning og auto justering etter logging mye bedre - og en slipper å få en på tryne hele tiden :-)

Ellers er det nok en fordel å ikke bygge altfor cheep-o.. det vil si vær sikker på at du har sensorer som virker og er kompatible, samt at dyser spjell osv er tilpasset ditt volum/effekt/ladetrykk

Jeg har lært en hel masse, og Passelaten er ikke spesielt lat lenger.. så da har jeg nått mitt mål
Ikke har det vært dyrt heller - Ca 1000 lappen for en ECU

For de som ikke skal tune selv.. Kjøp det som din tuner anbefaler!
Det blir nok det billigste
« Siste redigering: oktober 19, 2009, 15:17:14 pm av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #44 på: oktober 30, 2009, 21:17:56 pm »

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1126.0

Nå skal dattera mi bruke 1303 Cabben til våren og da setter jeg inn std motoren igjen , og derfor selger jeg den nye 2332 cc EFI motoren komplett meget billig , delekost ca 110000,- selges kun 65000,- komplett ferdig pruttet.

PM



* indexCAWETU8J.jpg (72.1 KB, 640x427 - vist 203 ganger.)

* index.jpg (64.79 KB, 640x427 - vist 192 ganger.)

* indexCAC813E2.jpg (60.61 KB, 640x427 - vist 200 ganger.)
« Siste redigering: oktober 30, 2009, 22:19:54 pm av rallybugs » Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!