mai 04, 2024, 17:58:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: bygge brukbar turbo motor  (Lest 6143 ganger)
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« på: juni 08, 2010, 16:33:28 pm »

hei jeg har lenge tengt på å bygge en turbo motor til bobla mi, utgangspunktet er en 1500 singelport, har sett mange bygge turbo på 1600 men de varer vil ikke så lenge, hva trenger jeg for å lage noe som funker til dageligdaks kjøring? grenrør kan jeg lage selv og turboen får jeg tak i brukt, men resten ?? er det nødvendig å ha smidde stempler osv eller holder det å bytte cam?
har budsjet på 8000 er det mulig ?
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: juni 08, 2010, 19:42:51 pm »

Alt er mulig for noen...

Her er kanskje noen tips og hint: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17456.0.html
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #2 på: juni 08, 2010, 19:55:38 pm »

Etter å ha pratet mye med en kar fra Belgia på SCC som har turbo på en 1200 motor som er helt standard er svaret at alt er mulig. Alt han har gjort er å konvertere til propangass, satt på en turbo fra en PSA 1.4 turbodiesel og dro ut en rundt 120 HK mener jeg å huske og kjørte 15.2 på stripa i tillegg til å bruke bilen på gaten.

Med bensin er taket for hva en kan hente ut, og fremdeles ha en holdbar motor ganske så mye lavere. Men for et budsjett for 8000 når en kan lage grenrør selv, kan en komme langt uansett. Og ut fra erfaringene til Jesse, duger orignale stempler og kam så lenge en ikke lader som en gal og gjør noe med tenningen for å unngå tenningsbank (eventuelt så "fyller" du propan Gliser)

Loggført

---
Mvh Rabben
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juni 08, 2010, 20:47:54 pm »

Jeg bygger på en dp 1600 standard. Planlegger å bremse rundt 100 hk på 1kg.
Å doble effekten pleier å være gøy nok, men begynte i kveld på et hårete prosjekt...
Men til liten motor, pass bare på at turbo er liten nok, at motor får nok bensin og at du unngår tenningsbank.
Da har du en god motor.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #4 på: juni 08, 2010, 22:07:14 pm »

ok takk for svar, så det gjør ikke no at det er en singelport?, tenker en disel turbo fra en 1,4-1,8 liter og en bocs 009 fordeler, skal forhopentlighvis spinne på 2500apm så jeg får liten dytt i oppoverbakker og på stripa Rekker tunge
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #5 på: juni 09, 2010, 09:51:00 am »

med oo9 fordeler vil du få tenningsbank så det holder. Gliser
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 09, 2010, 10:57:21 am »

Se om du finner boken Turbomania. Der står det mye nyttig. Driver selv å snuser på turbobygg selv og har kjøpt boken, mye nyttig info.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juni 09, 2010, 11:21:50 am »

x2
boka har jeg og kjøpt. Og WBX tenningsanlegg. (2,1 vannkjølt) Om du modder det litt så du begrenser nedtrekket, skal visstnok det fungere fint. Jeg betalte under 500.- for mitt.
Fra gammalt av sier de at du øker effekten med 40% ved hjelp av Turbo, montert på en standard motor. Mitt inntrykk er at dette har endret seg de seneste årene, og en 50 hk kan du skremme opp i 100hk ganske lett.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #8 på: juni 09, 2010, 13:23:03 pm »

i gammle dager var det ikke like pop og kjøre høgt trykk. kjørte kansje da bare 0.5 bar. nå til dags er 1 bar meget lite. folk er ikke så redde at det skal gå sundt. og bedre metoder for og kontrollere tenning ,,, bensin,...
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #9 på: juni 09, 2010, 15:26:47 pm »

wbx teningsanlegg og trubomania så er jeg langt på vei;) hva med kjørling på motoren og turboen, trenger jeg støre oljekjøler eller noe liknende ? noen spesijele turboer som passer bedere en andre ?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: juni 10, 2010, 05:47:28 am »

Som sagt, jo mindre turbo jo bedre. Skal du dra bensin gjennom turbo, må du ha spesielle oljetetninger i turboen for dette.
Jeg har bestilt full flow kit, med kjøler vifte og eksternt filter. Men det trenger du normalt ikke. Jeg har kjøpt fordi jeg desverre ofte kjører hardt, og i en roadster er det ofte mindre kjøling.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: juni 10, 2010, 06:20:49 am »

Se om du finner boken Turbomania. Der står det mye nyttig. Driver selv å snuser på turbobygg selv og har kjøpt boken, mye nyttig info.

Jeg kan ikke være mer uenig faktisk. Turbomania boken blir som å gå til Elkjøp for å kjøpe en TV som har bilde i sort/hvit.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 10, 2010, 07:26:15 am »

Hadde du gitt en grunn til at boken er dårlig (regner med at det er det du mener.) Så hadde posten din vært nyttig.

Står det noe som ikke stemmer eller er heeelt feil i den boken? Kan være kjekt å vite så jeg slipper å kaste bort tiden min på å åpne den...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: juni 10, 2010, 08:10:02 am »

Noen grunner;

1) Den er skrevet på 70 tallet
2) Den er skrevet av en amerikaner
3) Vi er i 2010
4) Vi har E85 tilgjengelig
5) Shell får E95 til vinteren

Jeg har kun bygget en turbomotor og har ikke all verdens erfaring men noe har jeg da lært. Hadde jeg bygget en ny turbomotor så hadde jeg ikke valgt en liten turbo som stresser konstant og dermed lager masse varme for å såvidt bygge boost. Klart at du vil oppleve litt turbolag med en stor turbo men hvem ønsker å kjøre rundt med konstant boost?

Se på dette oppsettet til Niklas hvor han kun har benyttet overskuddsdeler;

1641cc
Orginal veiv som ikke er balansert
CB h-profil 5,5" råder
Mahle 87mm stempler og tilhørende sylindre
Enkelredusert blokk
Fk-89 kam
lube a lobe lyftare
cromolly støtstenger
scat 1,4:1 vipper
dypsump
Orginal topper som er sveist og portet men med originale ventiler 35/32,5mm

1 5/8" grenrør
Holset HX35 turbo med 3" eksos
1600cc injectors på E85
Autronic SM4 sprut med MSD 8245 coil

354hk på hjulene ved 7000 omdr og med 2 bar ladetrykk! Dette er en gatemotor som er fullt kjørbar.

Jeg er fullt klar over at ikke alle har et Autronic sprut liggende men poenget mitt er at du kan velge å lese boken om turboteknikk fra 70 tallet eller la den ligge å heller bygge en velfungerende motor med de hjelpemidler vi har tilgjengelig i dag.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 10, 2010, 08:40:10 am »

Fint svar. Det sier oss litt mer enn det forrige. Boken er en start i riktig retning hvertfall. Jeg har planer om å lese og slikt før jeg bygger. Har en kompis som har bygget mye turbo men som stadig raser. Da er boka grei å ha som en start vil jeg tro, kanskje han får det til å holde.

Hvis noen har forslag til nyere bøker eller info hadde det vært kjekt å vite om.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #15 på: juni 10, 2010, 08:41:35 am »

Er også int i tips om nyere bøker, både på turbo og på datasprut. Selvsagt er det mye info på nett, men ofte litt lettere og lese i bokform!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #16 på: juni 10, 2010, 13:26:22 pm »


En WB landa som LC-1 koster under $200....
Det hadde de heller ikke på 70 tallet. Gliser

Det er fortsatt noen som bygger turbo motor med vakum/trykk tenning justering... Øyerulling

Er enig med BB, jeg ville ikke montert en liten turbo som jobber konstant, heller en som virker når en trenger det.
Bedre å gire ned når en trenger trykket, enten det er oppover bakke eller akselerasjon.

Skal du ha en god bok om dette må du nok lage den selv tror jeg. Kult
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: juni 10, 2010, 13:55:29 pm »

Det settet jeg har nå, sto på 2,6l.
Jeg har ikke "tilfeldigvis på hylla" alle gromdelene til å ha i maskinen.
Cheapo blir standard maskin med funksjonell turbo.
Med eksoshus for 2,6liter ser jeg for meg at trykket kommer først på rundt 4000, og når kammen stopper på rett over 5000 virekr det bedre å ha mindre turbo? Enn en som er for stor? Er jeg helt på jordet?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: juni 10, 2010, 14:03:19 pm »

Det settet jeg har nå, sto på 2,6l.
Jeg har ikke "tilfeldigvis på hylla" alle gromdelene til å ha i maskinen.
Cheapo blir standard maskin med funksjonell turbo.
Med eksoshus for 2,6liter ser jeg for meg at trykket kommer først på rundt 4000, og når kammen stopper på rett over 5000 virekr det bedre å ha mindre turbo? Enn en som er for stor? Er jeg helt på jordet?

Hvorfor bytter du da ikke kam? Og hvis du leser oppskriften over her så er det ingen gromdeler bortsett fra sprutet. Original veiv, blokk, topper, en brukt kam osv osv osv. En Holset HX35 er enorm på 1641ccm motor og registerert sier seg selv til en viss grad;


* 354hk%20bromsning.jpg (89.31 KB. 1024x724 - vist 222 ganger.)


Mvh
BB


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: juni 10, 2010, 14:06:20 pm »

Hva er det som dimensjonerer turboen egentlig?

Slagvolumet sier jo noe om hvor mye luft den må flytte, turtall hvor fort. Er det andre ting som spiller inn for å velge turbo størrelse?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: juni 10, 2010, 14:10:06 pm »

Hva er det som dimensjonerer turboen egentlig?

Slagvolumet sier jo noe om hvor mye luft den må flytte, turtall hvor fort. Er det andre ting som spiller inn for å velge turbo størrelse?

Virkeområde, bruk... Jeg ønsker ikke å selge inn en enorm turbo men poenget mitt er at hvis du har kontroll på fuel, tenning og temperatur så kommer du langt, veldig langt. Mye lengre en hva dem gjorde på 70 tallet. Jeg har kjempesansen for det som Niklas har gjort og skulle ønske at andre tenkte likt her. Stor, brukt turbo, brukt sprut, møllekuler på tanken sammen med E85.. eller enda bedre; E95. En gammel intercooler.. mat på med trykk så langt det rekker og går det åt skogen så tar du neste motor og bygger videre med det du har lært

Mvh
BB
« Siste redigering: juni 10, 2010, 14:14:35 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #21 på: juni 10, 2010, 15:47:40 pm »

ok så en litt støre turbo ca 2 liter disel en annen kam ( har dere noen spesijele forslag ) og 1641 spempler (smidde ?) høres det bedere ut?
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #22 på: juni 17, 2010, 20:24:08 pm »

har fått anbefalt en fiat 1000 turbo. den er veldig liten og gir bra utslag på små motorer. er dette noe jeg burde gå for ? han hadde også en golf tdi turbo, er den bedere ?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #23 på: juni 19, 2010, 10:19:21 am »

TDI turbo: De nyeste har ikke wastegate men slik variabel turbo greier....
Jeg tror jeg ville valgt en wastegate, enten intern eller ekstern...

Har du vurdert turbo fra en Nissan 200SX eller tilsvarende? Er mange av de bilene, så det går en og annen turbo.. som igjen gir bedre priser. Og det er vel 1.8 liter motor i de bilene i utgangspunktet. Sjekk Johannes sine annonser på Finn.no (turbokongen). Han kan helt sikkert gi deg noen tips også.

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 19, 2010, 22:30:42 pm »

Jeg syns du skal prøve å gjøre det billig og enkelt som du hadde tenkt i første omgang,det er morro og du vil lære mye av å prøve litt.Søk rundt på nettet etter tips og informasjon.Se om du finner en brukt turbo fra ca like stor motor eller mindre,kan bruke orginal kam,må ikke ha dobbelport,evt låse tenningen osv.En ting du bør bruke noen kroner på er en bra lambda måler,som nevnt tidligere er det viktig med nok bensin.Dette isammen med en tenningslampe så er det bare å prøve syns jeg.Litt forsiktig med turbotrykket på orginaldeler så,du kan jo starte med 0.2-0.3 bar hvis du får til og evt se hvor lenge det holder  Blunker
Lykke til.

Mvh.
Tekken
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #25 på: juni 20, 2010, 10:10:43 am »

Angående turbomania boka.
Det er som BB sier, den er VELDIG gammeldags.
Noe av det eneste som fortsatt er gangbart i den er, at vanninsprut isteden for intercooler er fullt mulig og kanskje ganske lurt i ei boble, da intercooler er vanskelig å plassere.
Før så var både kompresjon og høyt trykk livsfarlig for en motor, og dette fordi de ikke hadde kontroll på tenning og drivstoff.

Derfor kommer man veldig langt idag med en bredbåndslambda, eller i billigere fall en smalbånd, (fungerer bare på bensin om den er ment brukt til det)

Uansett har du tilgang til E85 ja da er det bare å gå dit med engang. Da er ikke kjøling din verste fiende lenger.

Angående kjøling så er jeg nok ganske sikker på at du bør ha en ekstern kjøler, turboen varmer opp olja ganske mye. Se på skroten om du finner en bil med orginal oljekjøler, ofte er dette en sak som blir skrudd fast der som oljefilteret sitter orginalt og så skrus filteret på denne igjen.

Orginalstepler er nok ikke det beste, men om du ikke er helt avhengig av bilen, så er de jo gratis, og ryker dem så er ikke det noen stor krise, du har sikkert lært mye innen den tid.

Jeg stemmer i på det TEKKEN sier, begynn på lavt trykk og øk ettersom ting fungerer.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #26 på: juni 20, 2010, 10:31:02 am »

motorn skal ut rett etter sommeren og begynes på. takk for bra tips
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: juni 21, 2010, 11:33:32 am »

Turbokongen ordner til det jeg trenger, splitter nye deler, for rundt 5.000.- Samme turbo, Garret T25 som original 200SX. S13?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #28 på: juni 21, 2010, 17:06:30 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,24564.30.html

ja ?? Gliser denne er vel ikke dum ?
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #29 på: juni 24, 2010, 14:01:46 pm »


Se på dette oppsettet til Niklas hvor han kun har benyttet overskuddsdeler;

1641cc
Orginal veiv som ikke er balansert
CB h-profil 5,5" råder
Mahle 87mm stempler og tilhørende sylindre
Enkelredusert blokk
Fk-89 kam
lube a lobe lyftare
cromolly støtstenger
scat 1,4:1 vipper
dypsump
Orginal topper som er sveist og portet men med originale ventiler 35/32,5mm

1 5/8" grenrør
Holset HX35 turbo med 3" eksos
1600cc injectors på E85
Autronic SM4 sprut med MSD 8245 coil

354hk på hjulene ved 7000 omdr og med 2 bar ladetrykk! Dette er en gatemotor som er fullt kjørbar.

Jeg er fullt klar over at ikke alle har et Autronic sprut liggende men poenget mitt er at du kan velge å lese boken om turboteknikk fra 70 tallet eller la den ligge å heller bygge en velfungerende motor med de hjelpemidler vi har tilgjengelig i dag.

Mvh
BB

blir fort litt penger av de overskuddsdelene

MAhle 1641 sett koster  ca 4000 kr
CB H profiler råder ca 4500 kr
scat 1:41 vipper ca 4000 kr
dypsump ca 1000
chromolly stenger ca 700
engle kam ca 1300
holset turbo ca 4-5000 kr
autronic sm4 ca 5000   (brukt)
msd coil ca 1000
1600 cc injectors ca 2500

 Glad




Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!