mai 04, 2024, 15:06:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge ny 1600 motor, EFI - med mulighet til turbooppgradering.  (Lest 14387 ganger)
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #30 på: oktober 27, 2010, 15:05:57 pm »

ang dyser, så sier du at 245cc er for lite til 100 hk. Jeg har 185cc dyser på min 1835, og er maks oppe i 54% DC, og kanskje 90 hk eller noe, så 245cc er nok rikelig store nok

er det bare ett sett dyser på de spjellhusa?

En annen ting med å ha ett enkelt spjellhus på hver side, er at tenningsrekkefølgen på en VW motor er sånn at sylindrene på samme side tenner litt i samba-takt. rekkefølgen er 4-1-2-3, hvis jeg ikke husker feil, og det betyr at syl 1 og 2 tenner rett etter hverandre, og så går det to skudd på den andre siden av motoren før du får 1 og 2 igjen, så du bør ta det med i betraktning om du enten ønsker å lage deg et plenum-opplegg på hver side, eller satser på å fyre synkronisert.

Jeg er litt småforvirra når det kommer til dyser, så du har sikkert rett. Det er 4 stk 245 cc dyser fordelt på hvert sitt spjeld. Planen er bare å bruke to spjeld, så da blir det sammenlagt 490 cc.

Ang samba takt, tenk bare sylinder 1 og 2 her - blir dette rett?

0grader-180 grader, sylinder 1 fylles.
180grader - 360 grader, sylinder 1 komprimerer og tenner.
180grader - 360 grader, sylinder 2 fylles.
360grader - 540 grader, sylinder 1 ekspanderer = kraft.
360grader - 540 grader, sylinder 2 komprimerer og tenner.
540grader - 720 grader, sylinder 1 presser ut eksos.
540grader - 720 grader, sylinder 2 ekspanderer = kraft.
0 grader til 180 grader, sylinder 2 presser ut eksos.

Nå ble det litt omfattende, men hvilken konklusjon drar man ut fra dette - Sylindrene fylles på forskjellige tidspunkter. Spinoffs på dette: Påvirker dette fyllingsgraden i en av sylindrene? Sylinder 1 har ikke større "boost" å ta fra plenumet mener jeg (sylinder 4 har forsynt seg), men sylinder 2 har kanskje fordelen av at gassene i innsuget er i bevegelse? Slik jeg har planlagt det blir spjeldene sentermontert og det blir derfor en grei lengde på disse.
Loggført
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #31 på: oktober 27, 2010, 15:12:04 pm »

Nå prater vi!

Jeg foreslår at du bruker tid og flid på å lage innsugene/efi/turbo oppsettet så lettarbeidet som mulig slik at du relativt enkelt kan bytte motor når den første går lei. Ihvertfall hvis du ikke ønsker å åpne dem.

150hk ved 18 psi for 10 000 høres logisk OG morro ut! En glimrende idè og nesten slik at jeg fikk lyst å gjøre det samme.

BOOST IT!

Mvh
BB


Turbo og EFi trenger ikke koste sjorta, skal loggføre kostnader - slik det er nå regner jeg med å bruke rundt 10k på motoren, men jeg håper å havne under det.

Nytt mål: 150 hk ved 6000 rpm ved 18 psi boost. Videre kan trykke økes ytterligere til rundt 25 psi forhåpentligvis. For å oppnå 200 må det til 28 psi, eller 2 bar - vi får se xD

Det er noen variabler som er vanskelige å bestemme nøyaktig nå, de er satt slik at tallene over er pessimistiske om jeg tenker rett.

Finner ikke nøyaktige kompresonstall for original 1500, kan 7,1-7,5 stemme?

Jeg må vel åpne motoren for full flow borring, men så lenge jeg slipper unna innkjøring, linjeborring og shimsing tror jeg at jeg skal komme greit fra det. Er det noen annen måte å få oljefilter inn i kretsen uten å full flowe motoren?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: oktober 27, 2010, 16:29:26 pm »

Jeg må vel åpne motoren for full flow borring, men så lenge jeg slipper unna innkjøring, linjeborring og shimsing tror jeg at jeg skal komme greit fra det. Er det noen annen måte å få oljefilter inn i kretsen uten å full flowe motoren?

Du får kjøpt oljepumper med filtermontering rett på pumpelokket.
« Siste redigering: oktober 27, 2010, 16:37:03 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #33 på: oktober 27, 2010, 16:36:10 pm »

Jeg må vel åpne motoren for full flow borring, men så lenge jeg slipper unna innkjøring, linjeborring og shimsing tror jeg at jeg skal komme greit fra det. Er det noen annen måte å få oljefilter inn i kretsen uten å full flowe motoren?

http://www2.cip1.com/PhotoGallery.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D5385
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #34 på: oktober 27, 2010, 16:39:21 pm »

ang dyser, så sier du at 245cc er for lite til 100 hk. Jeg har 185cc dyser på min 1835, og er maks oppe i 54% DC, og kanskje 90 hk eller noe, så 245cc er nok rikelig store nok

er det bare ett sett dyser på de spjellhusa?

En annen ting med å ha ett enkelt spjellhus på hver side, er at tenningsrekkefølgen på en VW motor er sånn at sylindrene på samme side tenner litt i samba-takt. rekkefølgen er 4-1-2-3, hvis jeg ikke husker feil, og det betyr at syl 1 og 2 tenner rett etter hverandre, og så går det to skudd på den andre siden av motoren før du får 1 og 2 igjen, så du bør ta det med i betraktning om du enten ønsker å lage deg et plenum-opplegg på hver side, eller satser på å fyre synkronisert.

Jeg er litt småforvirra når det kommer til dyser, så du har sikkert rett. Det er 4 stk 245 cc dyser fordelt på hvert sitt spjeld. Planen er bare å bruke to spjeld, så da blir det sammenlagt 490 cc.

Ang samba takt, tenk bare sylinder 1 og 2 her - blir dette rett?

0grader-180 grader, sylinder 1 fylles.
180grader - 360 grader, sylinder 1 komprimerer og tenner.
180grader - 360 grader, sylinder 2 fylles.
360grader - 540 grader, sylinder 1 ekspanderer = kraft.
360grader - 540 grader, sylinder 2 komprimerer og tenner.
540grader - 720 grader, sylinder 1 presser ut eksos.
540grader - 720 grader, sylinder 2 ekspanderer = kraft.
0 grader til 180 grader, sylinder 2 presser ut eksos.

Nå ble det litt omfattende, men hvilken konklusjon drar man ut fra dette - Sylindrene fylles på forskjellige tidspunkter. Spinoffs på dette: Påvirker dette fyllingsgraden i en av sylindrene? Sylinder 1 har ikke større "boost" å ta fra plenumet mener jeg (sylinder 4 har forsynt seg), men sylinder 2 har kanskje fordelen av at gassene i innsuget er i bevegelse? Slik jeg har planlagt det blir spjeldene sentermontert og det blir derfor en grei lengde på disse.

jeg ramlet i alle fall av lasset....

skal du ha ett rør fra hver sylinder inn i ett sentermontert plenu, hvor du plasserer spjellhus? Eller skal du montere ett spjellhus på hvert side av motoren, hvor det ene forer syl 1 og 2, og det andre forer 3 og 4?
« Siste redigering: oktober 27, 2010, 16:43:22 pm av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #35 på: oktober 27, 2010, 17:01:43 pm »

CSP selger et genialt full flow adapter som gjør at du ikke trenger å åpne motoren. Kanskje noe å vurdere?

Alt dette prater om plenum....Gutta fra Sverige benytter disse http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/50057254 til sine plenum kombinert med et rør som passer. Det fungerer for dem så hvorfor ikke for dere? To rør, et for hver side. Sentermontert spjellhus som er plassert slik at du kan, hvis du vil, benytte den originale gassvaieren.

Mvh
BB

 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #36 på: oktober 27, 2010, 17:08:51 pm »

Et bilde fra SCC, dere kan såvidt skimte plenum på hver side;


* 1641.JPG (55.56 KB. 675x422 - vist 305 ganger.)

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #37 på: oktober 27, 2010, 17:51:04 pm »

Jeg har bygd AS41 1600 turbo på original, slitt, uåpnet motor med full flow, ekstern kjøler med vifte, HP1 filter, weber 40dcoe, wbx tenning med 5500 sperre. Garret T25 i sugeoppsett er god for oppimot 200hk om jeg bytter kam og topper. Satser på å ta ut rett over 100hk nå på rundt 14psi. Veivhusventilasjonen som er hjemmebygd er sikkert litt overkill etter å ha montert ferdige sett i den andre bilen(som ikke lufter nok)
Alt montert komplett i bil, men mangler mye på å være kjørbar. Veldig mye. Så har ikke testet den annet enn i motorbenken.
Min turbo er også vannkjølt, tenkte å bruke vannet til å få litt varme i kupeen da jeg har fjernet mulighet for varmebokser. Så jeg vil følge med å se hvordan du velger å sette dette opp. Trodde det ville blir for lite med overklokkingkjøling, tror jeg satser på elektrisk kjølevannpumpe for bil.
(Har mange bensinvarmere jeg kan sette hvis for lite)


* turbo-luft.jpg (87.55 KB, 800x535 - vist 259 ganger.)

* forgasserfeste.jpg (98.51 KB, 800x535 - vist 231 ganger.)

* motortilpasning4.jpg (66.98 KB, 800x533 - vist 215 ganger.)
« Siste redigering: oktober 27, 2010, 17:57:23 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #38 på: oktober 27, 2010, 19:29:16 pm »

jeg ramlet i alle fall av lasset....

skal du ha ett rør fra hver sylinder inn i ett sentermontert plenu, hvor du plasserer spjellhus? Eller skal du montere ett spjellhus på hvert side av motoren, hvor det ene forer syl 1 og 2, og det andre forer 3 og 4?

1500 motoren kommer med singelport topper, så jeg skal bare bruke 2 av spjeldene fra motorsykkelgasshuset. Spjeld 1 skal fore sylinder 1 og 2, spjeld 2 skal fore sylinder 3 og 4. Jeg skal ha et sentermontert plenum like etter turbo (ganske så sentermontert) som går rett over til disse to spjeldene som går til hver sin topp. Spjeldene er sammenkoblet av samme aksel, så de kan ikke skilles - derfor må de sentermonteres. Hater også slike mekaniske koblinger mellom 2 spjeld - så det styrer jeg unna.

Selv om kawa gasshuset har 4 spjeld skal jeg bare bruke 2 av dem, de andre 2 brukes kanskje i et fremtidig 1600 dp prosjekt.

Beetlebug: Det der full flow adapteret skal vurderes ja Blunker Men, det finnes ikke en løsning der jeg kan fore olje til turboen fra dette også?

Formula vee: Har sett litt på ditt bygg, fint setup - men jeg kunne aldri tenke meg å sette ut på turbokonvertering med gassere og mekanisk tenning :S For meg, som datanerd, er det lettere å sitte på en laptop å stille inn Rekker tunge Ang datakjøling. Er litt usikker angående pumpe, det skal sies. Men jeg ser jo vannkjølinger ta unna 4-500 watt med varme uten noe videre problem. Jeg vet ikke helt hvor mye kjøling en turbo trenger?

Litt angående støtfjærer, ventilfjærer og ventiler. Jeg tenker å sette maxrpm på rundt 6500 (megasquirt griper inn om det går over dette). Om jeg ikke har lest meg helt feil opp på turboer kommer gt1752 til å passe utmerket. disse ventilfjærene holder til rundt 8000 rpm, disse støtfjærene virker greie, men jeg har liten erfaring rundt slike deler. Må jeg ha nye løftere? Holder det til 7000 rpm er jeg fornøyd, men var ikke helt lett å finne det. Sist, holder de originale ventilene? Jeg ser at stainless steel ventiler ikke er så alt for dyre, men jeg ser også at dette medfører mer slitasje - det brukes vel helst på oversize ventiler?

Snubla også over dette frontbremsekitet Ser jo bra ut, men finner få erfaringer..


« Siste redigering: oktober 27, 2010, 19:34:28 pm av Storken » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: oktober 27, 2010, 19:43:55 pm »

1500 motoren kommer med singelport topper, så jeg skal bare bruke 2 av spjeldene fra motorsykkelgasshuset. Spjeld 1 skal fore sylinder 1 og 2, spjeld 2 skal fore sylinder 3 og 4. Jeg skal ha et sentermontert plenum like etter turbo (ganske så sentermontert)



hvor skal du montere dysene? dette med Innsprut/dyseplassering er visst kritisk på en single port, ellers kan man få "fuel robbing" med ujevn blandingsforhold. dette grunnet tenningsrekkefølgen 4-3 1-2 etc.
dette er diskutert en del på shoptalkforumet http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=23&t=132820&hilit=fuel+robbing

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #40 på: oktober 27, 2010, 19:49:58 pm »

jeg ramlet i alle fall av lasset....

skal du ha ett rør fra hver sylinder inn i ett sentermontert plenu, hvor du plasserer spjellhus? Eller skal du montere ett spjellhus på hvert side av motoren, hvor det ene forer syl 1 og 2, og det andre forer 3 og 4?

1500 motoren kommer med singelport topper, så jeg skal bare bruke 2 av spjeldene fra motorsykkelgasshuset. Spjeld 1 skal fore sylinder 1 og 2, spjeld 2 skal fore sylinder 3 og 4. Jeg skal ha et sentermontert plenum like etter turbo (ganske så sentermontert) som går rett over til disse to spjeldene som går til hver sin topp. Spjeldene er sammenkoblet av samme aksel, så de kan ikke skilles - derfor må de sentermonteres. Hater også slike mekaniske koblinger mellom 2 spjeld - så det styrer jeg unna.

Selv om kawa gasshuset har 4 spjeld skal jeg bare bruke 2 av dem, de andre 2 brukes kanskje i et fremtidig 1600 dp prosjekt.

Beetlebug: Det der full flow adapteret skal vurderes ja Blunker Men, det finnes ikke en løsning der jeg kan fore olje til turboen fra dette også?

Formula vee: Har sett litt på ditt bygg, fint setup - men jeg kunne aldri tenke meg å sette ut på turbokonvertering med gassere og mekanisk tenning :S For meg, som datanerd, er det lettere å sitte på en laptop å stille inn Rekker tunge Ang datakjøling. Er litt usikker angående pumpe, det skal sies. Men jeg ser jo vannkjølinger ta unna 4-500 watt med varme uten noe videre problem. Jeg vet ikke helt hvor mye kjøling en turbo trenger?

Litt angående støtfjærer, ventilfjærer og ventiler. Jeg tenker å sette maxrpm på rundt 6500 (megasquirt griper inn om det går over dette). Om jeg ikke har lest meg helt feil opp på turboer kommer gt1752 til å passe utmerket. disse ventilfjærene holder til rundt 8000 rpm, disse støtfjærene virker greie, men jeg har liten erfaring rundt slike deler. Må jeg ha nye løftere? Holder det til 7000 rpm er jeg fornøyd, men var ikke helt lett å finne det. Sist, holder de originale ventilene? Jeg ser at stainless steel ventiler ikke er så alt for dyre, men jeg ser også at dette medfører mer slitasje - det brukes vel helst på oversize ventiler?

Snubla også over dette frontbremsekitet Ser jo bra ut, men finner få erfaringer..


Har 1600 motoren blitt en single port 1500? Da må jeg ha gått glipp av noe her. Originale ventiler holder for andre, da holder dem for deg.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #41 på: oktober 27, 2010, 20:03:34 pm »

Har 1600 motoren blitt en single port 1500? Da må jeg ha gått glipp av noe her. Originale ventiler holder for andre, da holder dem for deg.

Den ble det på forrige side. Har fått tak i en singleport 1500 med gode sylindre og stempler, må bare vente til fyrn kommer hjem fra havet slik at jeg får henta den xD

1500 motoren kommer med singelport topper, så jeg skal bare bruke 2 av spjeldene fra motorsykkelgasshuset. Spjeld 1 skal fore sylinder 1 og 2, spjeld 2 skal fore sylinder 3 og 4. Jeg skal ha et sentermontert plenum like etter turbo (ganske så sentermontert)



hvor skal du montere dysene? dette med Innsprut/dyseplassering er visst kritisk på en single port, ellers kan man få "fuel robbing" med ujevn blandingsforhold. dette grunnet tenningsrekkefølgen 4-3 1-2 etc.
dette er diskutert en del på shoptalkforumet http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=23&t=132820&hilit=fuel+robbing


Fin link. Det var jo noe å ta stilling til... Megasquirt kan vel ha "sekvensiell" (eller hva det heter) innsprøytning som kan hjelpe mot dette, men det er kanskje like greit å bruke dual port toppene jeg har og kjøre itb? Jeg er ikke sikker på hvilken stand de er i enda.

1600 dual port topper passer rett over på 1500 singleport om jeg ikke har forstått helt feil? Eller har jeg det? :S
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #42 på: oktober 27, 2010, 20:20:08 pm »

ja dobbelport topper passer på . da kan du ha mere  passende innsug.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #43 på: oktober 27, 2010, 20:57:20 pm »

MS kan styre sekvensielt, ja men da må du ha en kamvinkelføler eller noe som forteller sprutet hvilken takt du er på.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: oktober 27, 2010, 20:59:09 pm »

da hadde jeg heller byttet topper  Øyerulling
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #45 på: oktober 27, 2010, 21:02:53 pm »

x2
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #46 på: oktober 27, 2010, 21:13:42 pm »

ellers er dette en løsning som skal fungere i teorien  på singleport  Øyerulling
det er vel en del biler som har denne typen insprut std.
1 stk stooor dyse som spruter 4 ganger pr takt.
(håper på å få testet ganske snart  Glad med turbo da.)


* DSC00666.JPG (170.91 KB, 640x480 - vist 256 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #47 på: oktober 27, 2010, 21:24:05 pm »

x2

Helt enig der Glad

Skal se om jeg finner tia til å skru av dual port toppene, for å se hvilken stand de er i, i helga. Det var ikke akkurat ei stille skjæring Tvilende så håper på det beste...

Litt angående støtfjærer, ventilfjærer og ventiler. Jeg tenker å sette maxrpm på rundt 6500 (megasquirt griper inn om det går over dette). Om jeg ikke har lest meg helt feil opp på turboer kommer gt1752 til å passe utmerket. disse ventilfjærene holder til rundt 8000 rpm, disse støtfjærene virker greie, men jeg har liten erfaring rundt slike deler. Må jeg ha nye løftere? Holder det til 7000 rpm er jeg fornøyd, men var ikke helt lett å finne det. Sist, holder de originale ventilene? Jeg ser at stainless steel ventiler ikke er så alt for dyre, men jeg ser også at dette medfører mer slitasje - det brukes vel helst på oversize ventiler?

Snubla også over dette frontbremsekitet Ser jo bra ut, men finner få erfaringer..
noen?

Edit: Noen meninger rundt cb sitt eksosystem? Det plasserer turboen ganske akkurat der jeg vil ha den.
« Siste redigering: oktober 29, 2010, 14:08:48 pm av Storken » Loggført
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #48 på: november 05, 2010, 09:00:32 am »

Da har jeg sikra meg en Gt1752 fra en saab, forhåpentligvis er den i like bra stand som selgeren skal ha det til. Kom på 180 dollar den.

Har drevet å satt meg litt mer inn i turboberegninger og har laga et excel-ark der det er lett å bytte på verdier. Er litt usikker på beregninga av temperatur før intercooler, men mener jeg har fått det rett. Utregningene er basert på tallene fra flowmappet fra turboen (ligger på forrige side).

Ja, arket er litt rotete - men tør ikke flytte rundt på så mye nå, plutselig er det en verdi som ikke er på plassen sin xD

Spørs om jeg kan legge excel fila rett her....
* Beregninger boblemotor.xlsx (12.64 KB - lastet ned 151 ganger.)

2332 motor uten intercooler, lagt med siste kolonne for å illustrere med intercooler.
* Beregninger 2332.xlsx (12.71 KB - lastet ned 120 ganger.)

* Beregninger boblemotor.xlsx (12.64 KB - lastet ned 151 ganger.)
* Beregninger 2332.xlsx (12.71 KB - lastet ned 120 ganger.)
« Siste redigering: november 10, 2010, 23:04:19 pm av Storken » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #49 på: november 05, 2010, 09:43:21 am »

Da har jeg sikra meg en Gt1752 fra en saab, forhåpentligvis er den i like bra stand som selgeren skal ha det til. Kom på 180 dollar den.

Har drevet å satt meg litt mer inn i turboberegninger og har laga et excel-ark der det er lett å bytte på verdier. Er litt usikker på beregninga av temperatur før intercooler, men mener jeg har fått det rett. Utregningene er basert på tallene fra flowmappet fra turboen (ligger på forrige side).

Ja, arket er litt rotete - men tør ikke flytte rundt på så mye nå, plutselig er det en verdi som ikke er på plassen sin xD

Spørs om jeg kan legge excel fila rett her....
[ Vedlegg ]

Ser bra ut det der, temp før intercooler også. Noe å tenke på for dem som kjører turbo uten ladekjøling slik som vannsprut eller intercooler.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #50 på: november 15, 2010, 09:31:24 am »

Begynner å gjøre ferdig innkjøp slik stå'a er nå. Har kjøpt meg en alt for stor vann/luft intercooler god for 700 cfm sammen med pumpe og slange, 200 $. Fikk tak i Flex sensor til 60 $. Skal kjøre E85 "fulltid" - med flex sensoren kan jeg tune motoren slik at jeg kan kjøre den på vanlig bensin også. Samtidig blir det ikke noe fjusk med E70 på vinteren.

Slik det er nå håper jeg E85 vil bidra til enda litt mer hester i motoren. Har trua på at jeg kan kjøre 21 psi (ca 1,5 bar) boost. Injektorene i motorsykkelgasshuset er på tilsammen 1000cc, dette blir litt for lite for E85 bruk - så driver å leter opp noen billige ~450cc injektorer (x4) på ebay som skal levere nok suppe. Kommer til å bruke "dual table" funksjonen med MS slik at motoren bare bruker de små injektorene på tomgang og lav belastning, og alle når det trengs.

Har bestemt meg for å plassere turboen forran motoren, kanskje ved girkassa - det som er sikkert er at den skal være ute av syne. Hvor eksosen går etter turbo er usikkert, har hørt mye rart om lengden på eksosrør etter turbo og lydnivå (der kortere = stillere) - kanskje en av de tingene som må prøves før det gjøres endringer. Radiator til vann-intercooleren skal plasseres helt bakerst i motorrommet.

Litt usikker på dette med oljefilter. Tenker å sette det i serie med kretsen til turboen, men da bør det være en bypassventil innebygd i filtertilkoblingen (sånn at trykket til turbo ikke påvirkes av tett filter - noen som har anbefalninger ang dette?
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!