mai 04, 2024, 17:21:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er dette forgasser settet noe og satse på?  (Lest 7260 ganger)
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« på: november 10, 2010, 17:09:11 pm »

Vurderer sterkt og bygge meg en motor, utganspunktet er en orginal 1302s motor, hvordan er det og dytte på dette: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=9959

Kan man forvente noe effekt økning og er det noe og satse på? Blir nok litt borring/porting og slikt etterhvert...
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
vwpower
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 10, 2010, 20:26:59 pm »

Kjøp heller proff overhalte weber eller dellorto.Billigere og bedere.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #2 på: november 11, 2010, 01:18:50 am »

hvor får man dette?
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #3 på: november 11, 2010, 09:32:28 am »

http://www.webcon.co.uk/

http://www.redlineweber.com/

http://www.dellorto.co.uk/merchandise/products.asp?CategoryID=12&PartsectionID=48


« Siste redigering: november 11, 2010, 12:48:18 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: november 11, 2010, 11:51:05 am »

Å kjøpe nyproduserte webere fra redline o.l. er mer søppel en hpmx forgasserne...
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #5 på: november 11, 2010, 12:42:05 pm »

Ta en titt på denne bloggen: http://genuineweber.blogspot.com/
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #6 på: november 11, 2010, 13:42:52 pm »

Da blir jeg forvirret, på linken du postet sist Putte så står dette: "The choice is simple. Be sure it says REDLINE to assure you that your "genuine" european WEBER carburetor is tuned and jetted for the absolute best value your money can buy."
Og Dalland sier at webere fra redline er mer søppel...

bah Rekker tunge
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #7 på: november 11, 2010, 14:01:34 pm »

Nå er ikke jeg noen spesialist på dette fagfeltet. Så jeg skal vel være litt forsiktig med å utale om hva som er "dårligst" og hva som er "best".
Men slik jeg forstår det så er alle ekte Weber gassere som er i salg i dag (nye) laget i Spania. Før 1992 så ble de laget i Bologna, Italia.

Vedr. Redline så er de en distributør i USA som jetter/dyser gasserene riktig i forhold til motoren gasserene skal brukes i.
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #8 på: november 11, 2010, 14:08:08 pm »

Tidligere var empi hpmx bare dritt men i det siste har kvaliteten blitt mye bedre. Før var det sånn at når man delte forgasserne var de mye dritt og metallrester inni dem, deler som ikke satt på plass og spjeld som ikke var justert.

De siste settene jeg har vært borti har vært greie, men det er greit å blåse gjennom dem før montering. Alt har vært riktig montert og justert.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #9 på: november 11, 2010, 14:14:43 pm »

Nå blir jeg mer og mer forvirret, for og spørre på en annen måte da, hva gasser sett burde jeg gå for på en 1600 dobbeltport? (1302s 72mod) og hvor burde jeg kjøpe dette?!
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 11, 2010, 14:38:57 pm »

til en helt standard 1600 motor, så må vell to enkle 40mm kvadrongassere fungere greit? Blir vell overkill med 2 dobble på original motor?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #11 på: november 11, 2010, 14:42:00 pm »

Mange plasser å handle forgassere,bare husk at en bra forgasser = en forgasser som er riktig dyset og justert for din motor. Noe som kan være pes å få til uten riktig måleutstyr.

Dessverre selger de aller fleste forgasserene med "standard dyser", noe som vil si at kjøper du f.eks en 34 ICT forgasser, så er dette noe som er perfekt dyset for en Bedford selv hos de aller fleste VW forhandlerene. Så jeg vil anbefale at du handler forgassere her http://www.dellorto.co.uk/ siden disse selger forgassere med dyser som er noenlunde riktig for din motor. Ulempen er at du prater om "borring/porting etterhvert" noe som igjen vil påvirke hvordan dyser du bør ha, og som vil påvirke størrelsen av forgasserene før eller siden. Men da er det nå bare å kjøpe med deg noen ekstra dyser på samme plass når du først er i gang.

En annen ting å tenke på er om du skal bruke bilen året rundt. På vinteren er det en fordel å ha choke, noe som vil begrense utvalget av forgassere en del.

Er tanken å bruke bilen mest på sommeren, og du har ingen planer om å trimme så alt for mye, kan jeg anbefale et sett med Weber 34 ICT forgassere. Selges i sett med 2 enkle forgassere til en rimelig pris sammenlignet med 2 dobble gassere. Mindre egnet for trimming og store CCM størrelser, men vil gi deg noe som både ser, høres og går litt bedre en ved orginalforgasser Glad

Ved langsiktig mål om mer trim i neste runde, så hadde jeg gått for dobble 40 gassere. Dyses disse riktig funker de like fint på en 1600 som på en 1776.
Loggført

---
Mvh Rabben
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #12 på: november 11, 2010, 15:54:59 pm »

Nå blei jeg klokere Glad
Bilen brukes ikke vinterstid, denne bilen er ment for kosekjøring/hverdags, har hørt at uansett om man setter på doble gassere bruker den ikke noe spes mer fuel med mindre man bruker det der etter...
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: november 11, 2010, 20:02:35 pm »

For å få litt klarhet i min uttalelse så var det at redline har begynt å levere gassere som er produsert i usa.
De ser ikke like ut engang og har fått mye forskjellig omtale på lik linje med det hpmx fikk i starten.
Problemet der er at disse usa gasserne er nye nå mens hpmx har blitt forbedret litt nå gjennom de få årene på markedet.

Å kjøpe et nytt sett med hpmx 40mm gassere på cip1.com er kjøpet med mest for pengene.
Å fått tak i noen dellorto 40mm gassere er hakket bedre men ikke så vanlige i bruk.
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #14 på: november 11, 2010, 21:55:18 pm »

Jeg lest masse skremselpropaganda om hpmx gasserene, men jeg biter ikke på sånt som "nydeler" som ikke fungerer osv.

Det som har vert med hpmx settene er at de er rimelige og attraktive og dette har endt med at folk som normalt hadde kjøpt brukte gassere med mer eller mindre riktige dyser og uten "nygasser støv" aka spon tok steget og kjøpte helt nytt forgasser sett.
Siden folk har bare kasta gasserene på motoren og dratt agårde. Når man kjøper nye motordeler bør jo de alltid renses og eller blåses rene, sånn er det enten om man kjøper topper, blokk eller gassere.
Jeg trur mesteparten av missnøyen på hpmx kommer av brukerfeil

Kjøpte mine 2x 40 hpmx på hotshop for snart to år siden. Renset de og monterte, klokkerent og nydelig fra første stund.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: november 11, 2010, 23:39:37 pm »

Da var du i så fall heldig, skremmehistoriene på hpmx var helt forståelige, men dem gjelder bare starten, altså rundt to år siden.
Hoved problemet var bare trøbbel med støpen, sitter selv med ett par som den ene har problemer i støpen og derfor flommer over fra choken.

Vis noen sliter med hpmx gassere nå så er det som du sier "brukerfeil" altså, dem har ikke gått over, flotørhøyden, dyser, kanaler, spjeld, blandeskrue, bypass, justert aks pumpa, strammet alle skruen, tilpasser viftehuset for å få dem på, bøyd på gasserstaget så dem åpner likt osv...

Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #16 på: november 12, 2010, 11:18:48 am »

Ja kan jo hende jeg var heldig men de jeg har snakket med som også har disse settene har vært fornøyd.
Men uansett hvis man har en forgasser som har disse alle feila, som flotør høyde løse skruer feil dyser osv. og har tunet de riktig er jo detta en god forgasser selv om den har barnesykdommer eller ikke. Men hvis en som ikke kan forgasser i det hele tatt kjøper hpmx vil han nok kanskje få litt trøbbel.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #17 på: november 12, 2010, 19:59:05 pm »

Jeg sitter med noen av de samme tankene som trådstarter her. Har en 1600 branpumpemotor som jeg skal ha på dp topper, og har i den forbindelse sett meg ut dette settet. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/WEBER-CARBURETOR-CONVERSN-KIT-VW-TYPE-BUG-1-X-44-IDF-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem255edb9ef1QQitemZ160505241329QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories.

Noen som har noen meninger om min ide her. Har ingen ønsker om 2 gassere med STAG, KROMSTAG, imellom.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
vwpower
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: november 12, 2010, 20:30:05 pm »

Det var en fin pris på 44 idf. Osteaktig
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #19 på: november 12, 2010, 21:30:02 pm »

Det var en fin pris på 44 idf. Osteaktig

Skulle mene det ja....
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: november 12, 2010, 22:13:03 pm »

Kan funke ok vis man forbedrer forvamingsystemet.

Kort fortalt:
1. Sveis om forvarmingsrøra sånn at ene går ned til kollektoren vis du har sånn type eksos.
Eller sveis på en liiiten 90 grader bend inni eksosen der forvarmingsrøra møter hoved røret. (sveis dem motsatt sånn at ene skaper trykk og andre skaper sug)

2. Vikle inn innsuget langs hele lengden hvor forvarmingsrøra ligger nærme innsuget med noe isolerende eks alufolie.

Gjør du dette så funke det bra, men det er mye mer arbeid enn å kjøpe et sett med doble 40 hpmx.
Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #21 på: november 13, 2010, 11:56:57 am »

Dellorto's kan skaffes, gode, gamle, og overhalt av en som virkelig kan det


* IMG_1858.jpg (62.01 KB, 648x486 - vist 235 ganger.)
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #22 på: november 13, 2010, 13:01:38 pm »

Er dette komplette sett? pris?
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #23 på: november 13, 2010, 18:57:43 pm »

Bare gassere koster 3900.-  pr par.
Stag, innsug, trakter og luftfilter kommer i tillegg. Her er det  mye å velge i, alt fra det rimligste ( tilsvarende det som følger med som standard til HPMX settene) til grommere og dyrere. Regn med ca 2000 for deler i grei kvalitet.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #24 på: november 13, 2010, 19:16:51 pm »

Alt i alt 6000kr er ikke ille Glad
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #25 på: november 13, 2010, 23:22:43 pm »

Alt i alt 6000kr er ikke ille Glad

Sant  Blunker
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #26 på: november 14, 2010, 18:28:08 pm »

Kan funke ok vis man forbedrer forvamingsystemet.

Kort fortalt:
1. Sveis om forvarmingsrøra sånn at ene går ned til kollektoren vis du har sånn type eksos.
Eller sveis på en liiiten 90 grader bend inni eksosen der forvarmingsrøra møter hoved røret. (sveis dem motsatt sånn at ene skaper trykk og andre skaper sug)

2. Vikle inn innsuget langs hele lengden hvor forvarmingsrøra ligger nærme innsuget med noe isolerende eks alufolie.

Gjør du dette så funke det bra, men det er mye mer arbeid enn å kjøpe et sett med doble 40 hpmx.


Dalland
Kan du forklare hvorfor du vil gjøre dette med forvarmingen pga dette gassersettet??? Kjører du 2 gassere har du ingen forvarming.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #27 på: november 14, 2010, 19:01:43 pm »

På doble gassere så er innsuget så kort at varmen fra toppene holder rikelig god varme i innsugene.
Ved sentermonterte forgassere blir ikke midtre delen varmet opp av motoren og derfor får man ising som skaper mye dråpedannelse

Der forvarmingsrørene møter eksosen originalt skaper lite sirkulasjon i eksosen, på ettermonterte innsug der forvarmingsrøret ikke er innkapslet som på org innsuget er det ekstra viktig med god sirkulasjon sånn at røret blir skikkelig varmt.

Det beste er noe som dette: http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=FSK0002&cartid=1114201082314796
Men der er det snakk om progressive gassere...

Bare glem sentermonterte forgassere, gå for dellorto eller nye hpmx doble gassere.
Loggført

Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #28 på: november 15, 2010, 09:49:57 am »

Jeg synes det er rart at ingen nevner Efi.

Megasquirt 1, 150 dollar
Jimstim, for å sjekke at du har lodda riktig. 50 dollar
IAT (lufttemperatur), 20 dollar
Bensintrykkregulator, 20 dollar eller skrapen
Tbi fra en eller annen amerikaner, 30 dollar (Tps og injektor i samme pakke)
Narrow band sensor, billig - 40 dollar (trenger ikke wideband for å holde A/F (luft/bensinmengde) rundt lambda)
Bensinpumpe, skrapen - bosch, potensielt også billig.

Jetcarrier frakter det over sjøen for rundt 5-700 kroner, totalt kommer det oppunder 3000 kroner for et Efi system.

Er du, som meg, grønn på alt som heter forgasser - anbefaler jeg deg å sjekke ut dette.
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #29 på: november 15, 2010, 11:44:26 am »

På doble gassere så er innsuget så kort at varmen fra toppene holder rikelig god varme i innsugene.
Ved sentermonterte forgassere blir ikke midtre delen varmet opp av motoren og derfor får man ising som skaper mye dråpedannelse

Der forvarmingsrørene møter eksosen originalt skaper lite sirkulasjon i eksosen, på ettermonterte innsug der forvarmingsrøret ikke er innkapslet som på org innsuget er det ekstra viktig med god sirkulasjon sånn at røret blir skikkelig varmt.

Det beste er noe som dette: http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=FSK0002&cartid=1114201082314796
Men der er det snakk om progressive gassere...

Bare glem sentermonterte forgassere, gå for dellorto eller nye hpmx doble gassere.

Ok, men dette er strengt tatt et vinterproblem, og jeg skal ikke bruke den på vinteren, så da blir det nok sentermonter. Takk for infomasjonen.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!