mai 04, 2024, 19:49:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er dette forgasser settet noe og satse på?  (Lest 7262 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #30 på: november 15, 2010, 12:00:11 pm »

Fra 10 grader og ned så er det et problem...
Loggført

cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #31 på: november 15, 2010, 13:32:01 pm »

Hva effekt kan man forvente av et såkalt efi system, og hva går det ut på?
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #32 på: november 15, 2010, 21:04:04 pm »

Jeg synes det er rart at ingen nevner Efi.

Megasquirt 1, 150 dollar
Jimstim, for å sjekke at du har lodda riktig. 50 dollar
IAT (lufttemperatur), 20 dollar
Bensintrykkregulator, 20 dollar eller skrapen
Tbi fra en eller annen amerikaner, 30 dollar (Tps og injektor i samme pakke)
Narrow band sensor, billig - 40 dollar (trenger ikke wideband for å holde A/F (luft/bensinmengde) rundt lambda)
Bensinpumpe, skrapen - bosch, potensielt også billig.

Jetcarrier frakter det over sjøen for rundt 5-700 kroner, totalt kommer det oppunder 3000 kroner for et Efi system.

Er du, som meg, grønn på alt som heter forgasser - anbefaler jeg deg å sjekke ut dette.


Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt... Det virker på meg som om trådstarter ikke er den mest erfarne innen motorbygging, og jeg er enig med deg at du kan kjøpe bits and pieces til en anlegg som du beskriver her til en billing penge, men det krever MYE arbeid og innsikt for å få dette til å funke. Selv har jeg brukt et par-tre år på å komme meg fra stadiet med å samle deler til å ha en fullt kjørbar motor, og jeg har en del erfaring med motor, og faktisk en høyere utdanning innen elektronikk, så jeg vil påstå dette er så langt fra plug-and play du kan komme.... Og så har du glemt en del viktige komponenter i lista di, og jo, du trenger wide-band...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: november 15, 2010, 21:11:11 pm »

Hva effekt kan man forvente av et såkalt efi system, og hva går det ut på?

EFI = Electronic Fuel Injection, eller eletronisk innsprøytning eller "sprut" på norsk.

I utgangspunktet gir ikke EFI i seg selv noen effektøkning, men med litt planlegging og mye kunnskap/erfaring kan man utnytte potensialet bedre i en motor med et programmerbart sprut enn med en forgasser. Er du ute etter så høy maks-effekt som mulig, kommer man antakelig like langt med doble gassere, men med EFI kan man delvis tune seg rundt mangler i oppsettet sitt, og få bedre kjørbarhet. Ta en till på shoptalkforums.com under "fuel injection" så kan du lese deg opp på hva dette innebærer og hvilken erfaring folk har gjort seg.

Som nevnt er ikke dette for nybegynnere, med mindre du har som mål å lære deg hvordan man styrer en motor, og synes det er moro å fikle og kødde i timesvis. Såkalte "plug-and-play" system finnes, bl.a fra CB, man da snakker du en helt annen prisklasse.

Mitt klare råd ut fra det jeg kan se du har erfaring med, er å satse på forgassere, f.eks et sett brukte kadron, som du betaler noen for å overhale/sette opp for deg.

Roy

 
Loggført
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #34 på: november 15, 2010, 21:58:36 pm »

Jeg synes det er rart at ingen nevner Efi.

Megasquirt 1, 150 dollar
Jimstim, for å sjekke at du har lodda riktig. 50 dollar
IAT (lufttemperatur), 20 dollar
Bensintrykkregulator, 20 dollar eller skrapen
Tbi fra en eller annen amerikaner, 30 dollar (Tps og injektor i samme pakke)
Narrow band sensor, billig - 40 dollar (trenger ikke wideband for å holde A/F (luft/bensinmengde) rundt lambda)
Bensinpumpe, skrapen - bosch, potensielt også billig.

Jetcarrier frakter det over sjøen for rundt 5-700 kroner, totalt kommer det oppunder 3000 kroner for et Efi system.

Er du, som meg, grønn på alt som heter forgasser - anbefaler jeg deg å sjekke ut dette.


Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt... Det virker på meg som om trådstarter ikke er den mest erfarne innen motorbygging, og jeg er enig med deg at du kan kjøpe bits and pieces til en anlegg som du beskriver her til en billing penge, men det krever MYE arbeid og innsikt for å få dette til å funke. Selv har jeg brukt et par-tre år på å komme meg fra stadiet med å samle deler til å ha en fullt kjørbar motor, og jeg har en del erfaring med motor, og faktisk en høyere utdanning innen elektronikk, så jeg vil påstå dette er så langt fra plug-and play du kan komme.... Og så har du glemt en del viktige komponenter i lista di, og jo, du trenger wide-band...

Dalland er av yngre garde, og det virker på meg som trådstarter er venn av han - vi er født og oppvokst med data, jeg vil påstå det er overkommelig å tune dette selv om man har litt teknisk innsikt. Informasjonen som fins rundt MS er veldig omfattende.

Lista jeg satt opp var på ingen måte en 100% innkjøpsliste, men jeg har satt opp narrowband der - det er bra nok for OEM produsenter. Med mindre du skal drive med turbo eller andre dyre oppsett vil jeg si narrowband er nok. Lista jeg har satt opp er også veldig basic mtp Tbi, ms1 og NB (som kobles rett inn i MS)

Hvorfor Efi?
- Lettere start
- Elektronisk tenning, effektøkning og bedre drivstofføkonomi - treffer dønn nøyaktig hver gang. Ikke noe spretting overalt.
- Elektronisk sprut, samme som over
- Muligheten til å kontrollere motoren fra en laptop. Avlesning av måledata fra sensorer, ikke noe som overlates til tilfeldighetene.
- Stabil tomgang
- Lista fortsetter

Efi gir i utgangspunktet en effektøkning (hovedsakelig tenning), og vil med lettere tunes til å være en momentsterk motor over hele registeret.

Edit; Bomma ganske greit på den personanalysen av Cmi ja. Hemmelig
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #35 på: november 15, 2010, 22:05:36 pm »

Haha, nei eg har ikke peiling på hvem han er kristoffer!

Og selv om vi er av den yngre garde så er det langt ifra enklere for oss å trikse sammen efi.
Har ikke snøring på sånn selv. Osteaktig
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #36 på: november 15, 2010, 22:11:34 pm »

Ikke misforstå meg; alle de argumentene du nevner der er jeg enig i... Det er en grunn til at jeg har bygget meg et EFI anlegg selv, og kommer til å bruke det på neste motor, men poenget mitt her er at basert på hvordan spørsmålene i denne tråden er stilt, og hvordan jeg oppfatter cmi sin mulighet til å lykkes med et slikt prosjekt, så tror jeg han blir mer fornøyd med et sett bra oppsatte gassere....

Hvor bra EFI er, kan vi diskutere i en annen tråd Blunker
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #37 på: november 15, 2010, 22:19:54 pm »


Edit; Bomma ganske greit på den personanalysen av Cmi ja. Hemmelig

hva nå ?? Rekker tunge

Kan ikke si og ha møtt Dalland før nei Rekker tunge
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #38 på: november 15, 2010, 22:21:37 pm »

Ikke misforstå meg; alle de argumentene du nevner der er jeg enig i... Det er en grunn til at jeg har bygget meg et EFI anlegg selv, og kommer til å bruke det på neste motor, men poenget mitt her er at basert på hvordan spørsmålene i denne tråden er stilt, og hvordan jeg oppfatter cmi sin mulighet til å lykkes med et slikt prosjekt, så tror jeg han blir mer fornøyd med et sett bra oppsatte gassere....

Hvor bra EFI er, kan vi diskutere i en annen tråd Blunker

Tror jeg er enig i dette: "men poenget mitt her er at basert på hvordan spørsmålene i denne tråden er stilt, og hvordan jeg oppfatter cmi sin mulighet til å lykkes med et slikt prosjekt, så tror jeg han blir mer fornøyd med et sett bra oppsatte gassere...."

Jeg er ikke blank når det gjelder bil, jeg liker bare og spørre og grave før/underveis/etter prosessen, likr og lære og sette meg skikkelig inn i ting når jeg først skal gjøre det... Jeg er nysgjerrig av natur Glad
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!