mai 04, 2024, 10:30:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hk eller nm?  (Lest 5575 ganger)
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #30 på: november 29, 2010, 11:45:05 am »

Det hadde vert kjekt uten luften, men da ville ikke motoren fungere siden den trenger luft, og bilen ville flydd siden ting blir vektløst i vakum! :S

Vel, tyngdekraften opphører ikke selv om gitt masse er i vakuum.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: november 29, 2010, 12:24:55 pm »

Jeg sier; hva i all verden???

Hk er IKKE en kraft, men et effektmål. arbeid/tid. Vanlige effektmålet i dag er kW (kiloWatt) som er arbeid/sekund.

Moment er en kraft på en arm. Forenklet kan man si at det er summen av sylindertrykket x stempelarealet (kraften) ganget med halve slaglengden for alle sylindrene. (veldig idealisert)
« Siste redigering: november 29, 2010, 16:28:55 pm av JTWE » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #32 på: desember 05, 2010, 15:26:43 pm »

denne blir noget betvilt på et opelforum jeg frekventerer

jeg får det til å stå 7400rpm på det skjermbildet de legger ut der, da står det 910nm og 949,5 hk  men regner jeg etter metoden jeg lærte her, blir det 958,78 hk
hva er det jeg gjør feil? og hvordan kan jeg regne for å se moment? hvis det er mulig da... Hæ
jada,, vet jeg ikke har peiling, men er moro å lære fra de som kan dette  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #33 på: desember 05, 2010, 15:45:04 pm »

Slike likninger er gjerne idealiserte, så det lille avviket du har i beregningene der, tror jeg bare er å forvente.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #34 på: desember 07, 2010, 19:10:12 pm »

Moment har benevningen Nm (Newton meter).

Turtall måles som o/min (omdreininger pr minutt). Det vi ønsker er en vinkelhastiget - 1/s (radianer pr sekund). En omdreining er 2*pi radianer. Og så er det å regne fra minutt til sekunder også.. Så har man effekt

Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #35 på: desember 07, 2010, 19:34:46 pm »

okeiii


jeg skjønte myye mere nå       NOT  Hæ
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #36 på: desember 07, 2010, 23:19:19 pm »

Artig tråd Glad håper dette kan hjelpe.

Newtonmeter er et mål på dreiemomentet eller torsjonskreftene som blir overført fra veivakselen til svinghjulet.

Hvis vi ser for oss at vi holder svinghjulet fast, og øker sylindertrykket, vil vi se at dreiemomentet (Nm) stiger, med øket trykk. (Forutsetter da at Stempelet ikke står i øvre eller nedre dødpunkt).
Vi har altså oppnådd et dreiemoment. Men dette momentet er statisk, slik at det ikke gjør noe arbeid (watt)
Hvis vi slipper svinghjulet løs, begynner det å rotere, fordi det er utsatt for en torsjonskraft. Vi får gjort om den statiske energien til dynamisk energi.
 
Vi får altså motoren til å utføre et arbeid ved at vi akselererer en roterende masse. Arbeidet kan defineres ved hjelp av trykk og volumendring i sylinderen, men det kan jeg hoppe over..

Vi kan konkludere med at Momentkurven for en motor gjenspeiler sylindertrykket i motoren.
Effekten for en motor gjenspeiler hvor stor akselerasjon den kan tilføre en masse, per tid. Altså hvor fort den kan øke svinghjulets omdreiningstall, og hvor tungt svinghjulet er.

(Vi akselererer bilen vår ved å overføre svinghjulskreftene til hjulene. Motoren blir da nødt til å akselerere bilen bortover veien, for å kunne øke svinghjulshastigheten…)

Vi vil få flere stempelslag per tid, ved øket turtall. Derfor øker effekten når turtallet øker. Sylindertrykket vil holde seg ”konstant” på det turtallsområdet motoren er designet for å jobbe på, derfor er momentkurven tilnærmet flat..

(Sett fra en termodynamisk synsvinkel vil økt mengde forbrent drivstoff føre til økt avgitt effekt, gitt at virkningsgraden ikke forandres.)
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: desember 08, 2010, 15:29:16 pm »

denne blir noget betvilt på et opelforum jeg frekventerer
jeg får det til å stå 7400rpm på det skjermbildet de legger ut der, da står det 910nm og 949,5 hk  men regner jeg etter metoden jeg lærte her, blir det 958,78 hk
hva er det jeg gjør feil? og hvordan kan jeg regne for å se moment? hvis det er mulig da... Hæ
jada,, vet jeg ikke har peiling, men er moro å lære fra de som kan dette  Glad

Noen bremsebenker etc kompanserer/korrigerer bl.a for innsugsluft.. Dersomatte vissomatte innsugslufta hadde vært 18 grader i stedet for 25 , så vises  korrigerte tall.

 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!