mai 04, 2024, 12:31:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hjelp til utregning av strekk i pinnebolter  (Lest 9919 ganger)
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #30 på: oktober 08, 2011, 16:37:42 pm »

Nemlig. Litt usikker hvilket parameter man skal bruke for å bestemme momentet her, eller om man skal gå for en mellomting...

Om det er mest hensiktsmessig å dra til boltene til samme strekk eller om det hadde vært bedre å bruke samme forspenningskraft isteden får gjerne diskuteres?

Det får vel bli opp til Knastedekket selv så ikke noen andre står som ansvarlig om det går til h****te Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: oktober 08, 2011, 16:47:08 pm »

Man beregner ikke forspenning i bolten for å vurderefå noe strekk i denne; man beregner en kraft som skal til for å holde tingene på plass (sylinder/topp) - hvilket gir et spenning/tøyning i bolten, som man så sjekker at er innenfor det en ønsker/tillater.

Knasten; tabellene til Tingstad (teknisk katalog) gir deg mye input både mtp friksjon. Formelene er relativt rett frem; det som er vanskelig er å kontrollere friksjonen. Du kan anta et par forskjellige friksjonskoeffisienter, og så vurdere hvilket forspenn de har tatt ut i boltene. Deretter er det motsatt regning på de nye boltene.

Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 08, 2011, 18:03:51 pm »

http://www.tribology-abc.com/
Mye nyttig her, bla div kalkulatorer.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: oktober 08, 2011, 22:43:00 pm »

hvis utgangspunktet ditt er at det skal virke samme kraft som de originale, ville jeg dratt til med mindre moment tror jeg...

På den ene siden:
Tverrsnittet på de nye boltene dine er omtrent det dobbete av de originale, så hvis du antar de er samme materialkvalitet, så skal det mindre strekk til for å få samme kraft

Men på den annen side:
Som du sier er gjengene "giret" ned, så samme moment med finere gjenger vil gi mindre strekk i bolten.

Spørsmålet er hvilken endring som gir størst bidrag, og jeg stemmer på å bruke mindre moment Glad

Skulle ønske jeg fulgte mer med i mekanikk og materiallære når jeg tuderte...
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #34 på: oktober 09, 2011, 15:51:44 pm »

Grelland; ser du på formelen som er gitt på forrige side så er F fastholdt, tan (a) vil være lavere for fingjenget (lavere stigningvinkel) og man får da lavere moment.

Fastholder man momentet og løser for forspenningskraft så får en høyere verdi; man trenger ikke så mye moment for å oppnå samme forspenning med fingjenger.

Denne linken er fin for deg Jørn; http://www.futek.com/boltcalc.aspx samt tingstad katalogen som inneholder mesteparten av det du trenger; http://www.tingstad.no/?menu=116


Gj.dia -                      Sp.areal       Fl.grense      M A - Nm        Fm - kN        MA - Nm        Fm - kN            NV                 NV
- tpi                         As  - mm 2        N/mm2            0.10               0.10              0.12               0.12             Normal     Heavy  (stor)
3/8-24    UNF                 56.6               634                 37.0             28.6                43.0              27.6              9/16”     
« Siste redigering: oktober 09, 2011, 15:55:41 pm av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #35 på: oktober 09, 2011, 16:11:00 pm »

Tiltrekningsmomentet er satt sammen av blant annet strekkraft i bolten, diameter, stigning og friksjon i gjengene. Her er strekkraften i bolten den faktoren som endres mest. Når man øker dimensjonen (og minker stigning) på bolten vil strekkraft og diameter føre til at man trenger større moment, mens redusert stigning virker i retning mindre moment.  Friksjonen avhenger ikke av boltdimensjon.

Så det er nok rimelig at moment blir større ved større bolt......

Friksjonen er voldsomt avhengig av boltdimensjon - mesteparten går tapt mellom mutterhodet/underlaget når man kommer litt opp i størrelse.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: oktober 11, 2011, 19:29:01 pm »

hvordan blir det anng lengde utvidelse i boltene med hensyn til varme?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #37 på: oktober 11, 2011, 19:33:03 pm »

hvordan blir det anng lengde utvidelse i boltene med hensyn til varme?


Da er det legeringen som betyr noe, ikke dimensjon.

(Dimensjon betyr selvsagt noe for utvidelsen i tykkelse, men den er jo ikke relevant med mindre bolten sitter veldig tight i hullene den går gjennom)
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: oktober 11, 2011, 19:34:48 pm »

ok mså en 7mm bolt vil utvide seg helt likt som en 10mm bolt lengdevis når de har identisk stålkvalitet,
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #39 på: oktober 11, 2011, 19:50:36 pm »

ok mså en 7mm bolt vil utvide seg helt likt som en 10mm bolt lengdevis når de har identisk stålkvalitet,

Skulle stemme det.... Men bemerk at ikke alle 12.9-bolter har samme temperaturutvidelse, dette avhenger av komposisjonen til stålet
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!