mai 04, 2024, 18:37:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?  (Lest 10176 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: september 08, 2008, 20:33:36 pm »

Eneste jeg savner med VW-hobbyen er en motor med noen ekstra hester i. Tenkte derfor jeg skulle bruke vintern til å få litt krutt i 1600 dp-motoren jeg har i Bobla. Opprinnelig var tanken å satse på bolt-on deler som kunne øke effekten litt, men jeg har også et mål å lære litt mer om VW-motorer, så planen ble raskt å ta fra hverandre motoren i løpet av vinteren.

Opprinnelig var tanken et cheapo-prosjekt som Torgeir og DKL-gutta har starta, men jeg har litt problemer med hvor jeg bør legge lista og trenger litt råd. Når jeg først skal gjøre dette, kan jeg jo sette i et 1641 eller 1680 slip-in sett. Og har jeg først åpnet blokka, så kan jeg jo gå for en Engel W110-kam. Jeg hører folk sier at hestekreftene ligger i toppene, så jeg tenkte å legge litt penger i det og kjøpe ferdig portede topper fra Andersen Racing.

Men så sier folk også at det ligger mye hester i vippene, og jeg burde kanskje ha 40mm gassere etc etc. Snøballen begynner å rulle og plutselig snakker vi motorbygge som vil koste 15-20 tusen.

Jeg ønsker meg minium 60, helst 70-80 hester pluss og et overkommelig prosjekt som en fersking som meg kan lære av uten at det blir for komplisert. Jeg har ikke filla peil på motorer, har ti tommeltotter og er ikke så veldig praktisk anlagt og jeg vil ikke legge lista for høyt. Ikke vil jeg bruke 20 lapper på mitt første forsøk på å få litt ekstra ut av motoren heller.

Jeg lurer nå på om løsningen rett og slett er å ta fra hverandre motoren og sette den sammen igjen med nye pakninger etc bare for erfaringens skyld og så kun satse på bolt on likevel. Jeg blir svett bare av tanken på en masse måling, veiing, sliping etc.

Er det noen som kan gi meg forslag til hvor jeg bør legge lista, ting jeg kanskje bør gjøre med motoren når jeg likevel har åpnet den uten at det blir et fullt ut motorbygge av det? Eller blir det feil med f.eks. vassere kam eller et slip-in sett hvis jeg ikke også bytter ut ditt og datt? Litt råd om noen kompromisser hadde vært takknemmelig mottatt Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #1 på: september 08, 2008, 21:55:19 pm »

.
« Siste redigering: februar 19, 2011, 02:05:17 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: september 08, 2008, 22:15:46 pm »

Takk for tipset! Jeg har lyst til å gjøre ett eller annet med en ellers kjedelig motor som er litt out of the ordinary, for eksempel å se om proft porta topper kan gi noe ekstra på en ellers ganske standard modifisering. Men jeg tar gjerne imot tips om det er andre steder jeg heller bør legge pengene.

Takket være god hjelp på forumet så jeg forresten at Engle 110 kam anbefales med 1,1 vipper. Så da er jeg enda et skritt nærmere målet Glad Da blir det kun 1,1 vipper i utgangspunktet. http://www.johnmaherracing.co.uk/jmrshop/camshafts.htm

Jeg lener meg også mot å ikke gå bananas på gasser-fronten, det er jo en ting som jeg eventuelt kan oppgradere senere når lommeboka tillater det.
Loggført

1969 Militær-buss
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: september 09, 2008, 10:12:54 am »

engel 110 kam 1680 sylindre nye blyfri topper fra unneberg som har større kanaler.Burde bli en god løsning.Letting av svinghjul+ballansering av allt sammen bør også gjøres for å få fart på sakene.En større oljepumpe m filter på er og lurt.Eksosanlegg bør jo byttes der er der mange å velge mellom.valget er ditt.
40 mm kadron forgassere kan kansje vær lurt også.Dem kan du jo kjøpe brukt.Allt dette vil nok ikke koste for mye etter min mening og du får flere brukbare hk.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 09, 2008, 11:00:11 am »

Hei Espen.

Hvis 1600 motoren du har er bra i utgangspunktet, ville jeg gjort følgende i første omgang var jeg deg:

Stage 1
Monteret 1,25 vipper, to enkle forgassere og et grenrør (effektanlegg) av noe slag. En grei og enkel start som gir litt mer fart i sakene.
Stage 2
Hvis du vil ta den litt lenger, kan du montere 1641 sats og jobbe litt med toppene(evnt. nye).


Grei måte å komme i gang med motorskruing, så kan du ta en full overhaling når mye vil ha enda mer Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: september 09, 2008, 11:04:49 am »

Hei Espen.

Hvis 1600 motoren du har er bra i utgangspunktet, ville jeg gjort følgende i første omgang var jeg deg:

Stage 1
Monteret 1,25 vipper, to enkle forgassere og et grenrør (effektanlegg) av noe slag. En grei og enkel start som gir litt mer fart i sakene.
Stage 2
Hvis du vil ta den litt lenger, kan du montere 1641 sats og jobbe litt med toppene(evnt. nye).


Grei måte å komme i gang med motorskruing, så kan du ta en full overhaling når mye vil ha enda mer Blunker

X 2 inkl en justering av tenning + gasser(e)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 09, 2008, 11:07:09 am »

Quote:Grei måte å komme i gang med motorskruing, så kan du ta en full overhaling når mye vil ha enda mer

Og dit kommer man fort... Øyerulling
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #7 på: september 09, 2008, 11:44:00 am »

.
« Siste redigering: februar 19, 2011, 02:04:09 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #8 på: september 09, 2008, 11:44:40 am »

.
« Siste redigering: februar 19, 2011, 02:04:43 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: september 09, 2008, 11:54:57 am »

full flow er et must...
Lyst å utdype hvorfor?
Mht. til at topic er å få litt ekstra hester ut av en 1600...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #10 på: september 09, 2008, 12:12:16 pm »

.
« Siste redigering: februar 19, 2011, 02:03:29 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 09, 2008, 12:27:35 pm »

full flow er et must...
Lyst å utdype hvorfor?
Mht. til at topic er å få litt ekstra hester ut av en 1600...
jo jo jeg tenkte på reinsing av olja..
Grunne til at jeg spør er for jeg var nysgjerrig på hvorfor du mente det var et MUST :-)
Det går jo an å kjøre filterholderlokk også da.. så slipper man å borre blokka (eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: september 09, 2008, 12:59:34 pm »

(eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)

OBS, det kittet eliminerer original olje kjøleren.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #13 på: september 09, 2008, 18:54:31 pm »

Hadde det vært meg så hadde jeg satt på en 1680 sats, modda originaltoppene med større ventiler, økt kompresjonen til 9,5 og litt kanalarbeid, kjøpt et sett doble Weber 40, engle w 120 kam og et effektanlegg. Dette vil koste deg mellom 7-15 tusen alt etter om du kjøper brukt eller nytt. Da får du en sprek motor på ca 90 hk. Jeg har hatt en slik og den gikk veldig bra i mange år.
PS: Vær forberedt på at hk er en sykdom - mye vil ha mer  Blunker

Pål
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: september 09, 2008, 19:43:39 pm »

Tusen takk for mange gode tips.

Større oljepumpe er notert, når det gjelder eksos så har jeg allerede grenrør og double quiet pack på bobla så den eksosen vil jeg beholde.

På gasserfronten har jeg fått tilbud om å langtidslåne to 40 eller 44mm gassere, tror det er Empi HPMX, så da satser jeg på å møte våren med de gasserne og så kjøpe noen selv når jeg har fått spart opp penger.

Jeg liker Bergers råd, lurer på om det kan være en bra start å gjøre Stage 1 og 2 først og så eventuelt spare full overhaling til jeg har litt erfaring under beltet. Jeg får jo gjort gjort omtrent alt på motoren bortsett fra bytte kam uten å åpne den.

Her må jeg gå litt i tenkeboksen for jeg vet ikke hvor mye ekstraarbeid det er å dele blokka og bytte kam/lager etc Men nye topper, 1680 sats, 1,25 vipper og gassere - bør det gå greit selv med standard kam?

Når det gjelder nye topper så anser jeg det som en investering som også kan brukes på senere motorer. For dette blir neppe det siste jeg gjør med den Glad
Loggført

1969 Militær-buss
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: september 09, 2008, 20:53:36 pm »

Som en start hadde jeg gått for Bergers stage1. Pumpe med filter er selvfølgelig smart, men OM du ikke vil dille med å få ut den gamle pumpa så husk at det finnes ganske mange t1 motorer som ikke har filter og fungerer helt fint selv etter 40 år.  Blunker
Større pumpe i seg selv er ikke noe poeng på en slik motor som du er ute etter mener jeg.
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: september 09, 2008, 22:32:33 pm »


Jeg liker Bergers råd, lurer på om det kan være en bra start å gjøre Stage 1 og 2 først og så eventuelt spare full overhaling til jeg har litt erfaring under beltet. Jeg får jo gjort gjort omtrent alt på motoren bortsett fra bytte kam uten å åpne den.

Her må jeg gå litt i tenkeboksen for jeg vet ikke hvor mye ekstraarbeid det er å dele blokka og bytte kam/lager etc Men nye topper, 1680 sats, 1,25 vipper og gassere - bør det gå greit selv med standard kam?

Når det gjelder nye topper så anser jeg det som en investering som også kan brukes på senere motorer. For dette blir neppe det siste jeg gjør med den Glad

jeg går for samme oppset og begynner i disse dager, tror jeg havner på 1641, 1,25 vipper, gassere og effekt anlegg. man må jo begynne et sted1
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: september 10, 2008, 08:37:46 am »

Når man skal legge lista så er det tre vanlige typer å velge mellom, Gulv-list, list for brysting eller taklist. Sånn er det med motorer også.

-For det første, hvor lenge skal den vare? For eksempel 150.000?
-For det andre skal den vare så lenge pga at grunnmotoren kun har gått 50.000, eller for at du overhaler den nå?
-Skal motoren bremses? Hvis ikke så funker alle trim triksene over her.

Det er trist å si det men det er bare en måte å overhale en VW motor, og det er å gjøre det som boka sier, alt annet er som botox på dødsleiet.

Og husk at en bruksmotor går 1000 vis av KM på full belastning, så  du kan ikke ta snarveier i den slik som i en racemotor som går bare en kort sesong.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: september 10, 2008, 09:20:55 am »

JHU; gleder meg til å høre om alle snarveiene du har tatt i din motor, den har jo ikke mer enn 207 hester og går jo bare 12,3 på stripa. Kan umulig være noe annet enn unøyaktigheter og drit i no sånt........
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #19 på: september 10, 2008, 10:31:13 am »

Årsaken til evt overhaling er mer mitt ønske om å lære enn at motoren nødvendigvis trenger det. Det er derfor jeg vurderer Bergers forslag om ikke å åpne i denne omgang. Når det gjelder hvor lenge den skal være, hadde jeg vært fornøyd med 30-50.000 km jeg Glad Det holder til årevis med morsomme opplevelser og noe mer kan man ikke håpe på når jeg skal knote på'n Glad
Loggført

1969 Militær-buss
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #20 på: september 10, 2008, 11:02:30 am »

Hei.

Jeg har en 1680 som yter 98.8 hester ( kjørt på rullende landvei på autoteknikk i krs ). Den er ganske enkelt satt sammen, ikke noe milimeter måling og sånt styr og den har holdt i 6 år nå.

Her er innholdet :

Helt orginal blokk (fra 74 ikke linjeboret men alle lagre skiftet)
110 kam
orginal veiv
orginale løftere
orginale topper som portet og høvlet litt på gefylen
Orginal olje kjøling
2 doble 36mm dellorto
csp super competition eksosanlegg
Orginalt svinghul
Stifteløs tenning
1:25 vippetøy fra cb performance
1680 sylindre fra mahle
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: september 10, 2008, 14:05:16 pm »

JHU; gleder meg til å høre om alle snarveiene du har tatt i din motor, den har jo ikke mer enn 207 hester og går jo bare 12,3 på stripa. Kan umulig være noe annet enn unøyaktigheter og drit i no sånt........

Ja tenk hvor mye jeg kunne fått ut om den var bygget riktig...  Sint
Jeg sender deg en PM med alle snarveiene... ikke noe poeng å legge ut skittentøyet her.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: september 10, 2008, 14:15:07 pm »

(eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)

OBS, det kittet eliminerer original olje kjøleren.

Hmm, dette var nytt for meg.. Jeg antar at dette da krever at man bruker en ekstern kjøler?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: september 10, 2008, 14:57:17 pm »

Stort potensiale i toppene har jeg lest. Både porting og optimalisering av forbrenningskammeret. Høyere komp kan vel ikke skade hvis du først skal gjøre en jobb med toppene. Lykke til. Mange i denne tenkeboksen vil jeg tro.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: september 10, 2008, 15:00:30 pm »

(eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)

OBS, det kittet eliminerer original olje kjøleren.

Hmm, dette var nytt for meg.. Jeg antar at dette da krever at man bruker en ekstern kjøler?

CSP stussen plugges inn i der hvor bakre olje stempel sitter, det som bestemmer om olje skal til originalkjøler eller rett til veiv. Uten dette stempelet så går oljen alltid om kjøler OG veiv. Tanken er at man skal fjerne original kjøleren for Porsche kjøling eller lignende og bruke ekstern kjøler med termostat.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #25 på: desember 01, 2008, 22:47:31 pm »

Takk for en fornuftig tråd om cheapo trimming! =)
Jeg satser på å få en 100% fungerende motor først, så må jeg nok tenke i dine baner. Iallefall litt småtrimming først  Øyerulling
Loggført

... it's an adiction ... 
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: desember 02, 2008, 18:27:34 pm »

Jeg har en original 1600, med 2x40mm Weber, CSP Supercompetition, 1:25 vipper, Bosch 009, og stdr Mexico blyfri topper. Den går ikke så verst, men føler det burde vært gjort noe med toppene ja. Så planen er å ta disse av, levere dem inn for porting og litt mer komp. Siden er kammen er standard, håper jeg på å få ut rundt 80-90hk når alt er riktig justert. Men allerede er det moro å kjøre den, og det er grom lyd ved pådrag:-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #27 på: desember 02, 2008, 18:32:28 pm »

Noen som hvet ca hvor mange mm man kan høvle av toppen og enda ikke være redd for tenningsbank på Blyfri 95??

Lure også på om noen har sikker fakta på om man kan bruke 1.1,4 vippere uten å måtte kutte støtstengene?
Har hørt vanvittig mye att og fram om at bare 1.1,25 fungerer og fra andre hører jeg at 1.1,4 funger...
Loggført

pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #28 på: april 10, 2012, 21:39:37 pm »

Fin tråd  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #29 på: april 10, 2012, 22:01:23 pm »

Mulig jeg kommer litt ut i margen på tråden her.. Men har litt lyst til å nevne turbo..

Kan kanskje også vere noen her som har montert turbooppsett på tilnærmet originale motorer?..

Det er jo snart store fjell av brukte turboer, og det ligger snart minst to på hver en låve...

Dette kan vel også gjøres litt "holbart" og forholdsvis billig med moderate trykk og riktige oppstillinger??..


Takker samtidig for fin tråd.

Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!