mai 04, 2024, 14:48:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Honing av sylindre  (Lest 21321 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: september 23, 2008, 10:52:53 am »

Tenkte jeg skulle teste litt på dette med honing.(ikke honning)

Er det noen retningslinjer med tanke på:

Sylinder, glatt innvendig/delvis merker etter honing?
hvilken grovhet på steinene?
Starte fra topp til bunn el vise versa?
hastighet på drill?(hvis det er det som brukes)

Skal teste på noen slitne 1300 syl i første omg, så tåler litt feiling.

Lasse
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: september 23, 2008, 12:42:05 pm »

Når du først er inne på det, hvor anbefales det å kjøpe verktøy til å hone sylindre? Ser Biltema har et slikt verktøy til drill, hvor en også kan kjøpe slipesteiner med forskjellig grovhet.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 23, 2008, 14:11:44 pm »

Ingen som har noen formening? Jeg kan sikkert prøve meg frem men det hadde vært greit med en pekepinn.  Glad
Loggført

Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #3 på: september 23, 2008, 14:44:31 pm »

Jeg er ingen ekspert, men det jeg gjorde var bassert på beskrivelse i how to rebuild your vw engine. Der stod det noe om at en bør unngå varmgang for enhver pris, så jeg dro på Biltema og kjøpte settet de hadde der med de fineste stenene. Monterte dette på en batteridrill som jeg holdt i handa, sprutet et tynt lag med wd40 i sylinderen og holdt den i den andre handa. Så kjørte jeg drillen på lav hastighet mens jeg beveget sylinderen ut og inn i rolig, gjevnt tempo fra undersiden. Etter noen få sekunder sjekket jeg at jeg begynte å få stripene etter honingen og gjorde litt flere bevegelser for å få flere spor frem til jeg sa meg fornøyd.

Ser i ettertid at jeg fint kunnet honet litt mer for å få mere spor på sylinderveggene sammenlignet med nye sylindre.

Husk å gjør sylindrene rene etterpå og få på et lag med tynn olje slik at du ikke får rust etter at det er rent. Brukte selv Biltemas motorvask til rengjøring og monteringsoljen fra samme plass for å unngå rust.

Så får vi se hva dem som kan dette har å komme med, har du en stor nok søyleborremaskin vil jeg tro at dem anbefaler å bruke det for å få likt trykk over alt på sylinderveggene Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 23, 2008, 15:15:05 pm »

Jeg er ingen ekspert, men det jeg gjorde var bassert på beskrivelse i how to rebuild your vw engine. Der stod det noe om at en bør unngå varmgang for enhver pris, så jeg dro på Biltema og kjøpte settet de hadde der med de fineste stenene. Monterte dette på en batteridrill som jeg holdt i handa, sprutet et tynt lag med wd40 i sylinderen og holdt den i den andre handa. Så kjørte jeg drillen på lav hastighet mens jeg beveget sylinderen ut og inn i rolig, gjevnt tempo fra undersiden. Etter noen få sekunder sjekket jeg at jeg begynte å få stripene etter honingen og gjorde litt flere bevegelser for å få flere spor frem til jeg sa meg fornøyd.

Ser i ettertid at jeg fint kunnet honet litt mer for å få mere spor på sylinderveggene sammenlignet med nye sylindre.

Husk å gjør sylindrene rene etterpå og få på et lag med tynn olje slik at du ikke får rust etter at det er rent. Brukte selv Biltemas motorvask til rengjøring og monteringsoljen fra samme plass for å unngå rust.

Så får vi se hva dem som kan dette har å komme med, har du en stor nok søyleborremaskin vil jeg tro at dem anbefaler å bruke det for å få likt trykk over alt på sylinderveggene Glad


Takk. Det med varmgaang har jeg også hørt. Men da er bare å prøve seg frem da. Hørtes ikke uriktig ut iallefall.
Fordeler ikke verktøyet trykket noenlunde siden det er fjærbelastet? Tar jeg feil?

lasse
Loggført

Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #5 på: september 23, 2008, 16:13:22 pm »

Er bare og kjøre sakte inn og ut av sylindrene ikke for fort. Skal man få varmgang skal man kjøre fort og lenge tror jeg.
Bruker honer mye på jobben vi og da bruker vi bare drill, så lenge honeverktøyet er fjørbelastet og går rundt så vill du få jevnt drykk. Blir mer stabilt og bruke verktøyet om man bruker søylebormaskin, men om det har så mye og si på resultatet tror jeg ikke.
Man for kjøpt olje som er laget til honing, men w40 er helt sikkert greit det og.

Broder

Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 23, 2008, 16:45:11 pm »

Er bare og kjøre sakte inn og ut av sylindrene ikke for fort. Skal man få varmgang skal man kjøre fort og lenge tror jeg.
Bruker honer mye på jobben vi og da bruker vi bare drill, så lenge honeverktøyet er fjørbelastet og går rundt så vill du få jevnt drykk. Blir mer stabilt og bruke verktøyet om man bruker søylebormaskin, men om det har så mye og si på resultatet tror jeg ikke.
Man for kjøpt olje som er laget til honing, men w40 er helt sikkert greit det og.

Broder



Ok, det høres bra ut. Da kjører vi vei Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: september 23, 2008, 17:22:28 pm »

Kan fortelle ett tips jeg har fått, ca 50 50 med totakts olje og whitesprit.
Og prøve å ha litt fart opp og ned sånn at sporeren blir ikke så "flate" pga det sliter mer på ringene.
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 23, 2008, 18:01:41 pm »

Kan fortelle ett tips jeg har fått, ca 50 50 med totakts olje og whitesprit.
Og prøve å ha litt fart opp og ned sånn at sporeren blir ikke så "flate" pga det sliter mer på ringene.

Takk for tips Glad
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #9 på: september 23, 2008, 20:15:28 pm »

Jeg er ingen ekspert, men det jeg gjorde var bassert på beskrivelse i how to rebuild your vw engine. Der stod det noe om at en bør unngå varmgang for enhver pris, så jeg dro på Biltema og kjøpte settet de hadde der med de fineste stenene. Monterte dette på en batteridrill som jeg holdt i handa, sprutet et tynt lag med wd40 i sylinderen og holdt den i den andre handa. Så kjørte jeg drillen på lav hastighet mens jeg beveget sylinderen ut og inn i rolig, gjevnt tempo fra undersiden. Etter noen få sekunder sjekket jeg at jeg begynte å få stripene etter honingen og gjorde litt flere bevegelser for å få flere spor frem til jeg sa meg fornøyd.

Ser i ettertid at jeg fint kunnet honet litt mer for å få mere spor på sylinderveggene sammenlignet med nye sylindre.

Husk å gjør sylindrene rene etterpå og få på et lag med tynn olje slik at du ikke får rust etter at det er rent. Brukte selv Biltemas motorvask til rengjøring og monteringsoljen fra samme plass for å unngå rust.

Så får vi se hva dem som kan dette har å komme med, har du en stor nok søyleborremaskin vil jeg tro at dem anbefaler å bruke det for å få likt trykk over alt på sylinderveggene Glad


jeg bruker den samme, men med tynn symaskin olje, blir det samme omtrent som nevnet i teksten over
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 25, 2010, 01:13:57 am »

Tenkte også at jeg skulle prøve meg på dette.  Tar en sjau på motoren, orginal AS 1600cc, til bruksbobla mi og tenkte da å gå så langt ned som bytte av stempelfjærer og honing av cylindre. Jeg gjør dette fordi jeg vet at det skal være bra, men trenger å vite konkret hva jeg skal oppnå med honingen.

Fjerne store hakk/striper i cylinderen?
Hvordan skal den se ut etterpå?
Hvorfor gjør jeg dette?

Her er ting jeg har funnet som kan brukes.

Greit utstyr?
Ellers noen andre tips?
« Siste redigering: september 25, 2010, 01:17:40 am av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: september 25, 2010, 08:17:16 am »

Heisann,

Flott og fint og lese honingstipsene over her men jeg våger meg frempå med et spørsmål: vet dere at sylinderne er runde eller går dere bare utfra at dem er det? Og er dem runde uten å være spent fast med riktig moment?

Det jeg mener at dere gjør er å lage smøre riper i en urund tønne. Skal sylinderne hones må dem spennes opp og deretter sjekkes for rundhet. Evne ujevnheter korrigeres med sliping/honing. Når dem løses fra spennet vil dem bli urunde igjen. 

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #12 på: september 25, 2010, 08:53:32 am »

.....og er de like "runde" kalde som varme, hva skal i tilfellet tempen være på de og hvor? Er det like mye gods i hele sylinderen?
Øker eller minsker trykket på annleggsflaten mellom topp/sylinder når motoren blir varm?
Betyr det noe at det er forskjellig lengde på pinnebolter, mer strekk i lange bolter?
Mer trim mer varme. Blir en del parametere her.

Loggført

Har laaang VW-pause.
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #13 på: september 25, 2010, 08:56:29 am »

Heisann,

Flott og fint og lese honingstipsene over her men jeg våger meg frempå med et spørsmål: vet dere at sylinderne er runde eller går dere bare utfra at dem er det? Og er dem runde uten å være spent fast med riktig moment?

Det jeg mener at dere gjør er å lage smøre riper i en urund tønne. Skal sylinderne hones må dem spennes opp og deretter sjekkes for rundhet. Evne ujevnheter korrigeres med sliping/honing. Når dem løses fra spennet vil dem bli urunde igjen. 

Mvh
BB


Så det du mener er at det er bedre å la være å hone, hvis du ikke får spent de opp?
En kulehon kommer vel til uansett hvor urunde de er uten oppspenning?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: september 25, 2010, 09:45:15 am »

Jeg mener, og arrester meg gjerne, at det er er absolutt krav i alle motorbygg at sylinderne er runde og tette. Jeg ble selv temmelig overrasket over å se hvor u-rund mine var og da kunne jeg hont i et år uten å få dem bedre. Et kulehon og liknende vil selvsagt lage smøreriper uavhengig av hvor runde dem er men det vil  være som å plastre et knekt bein.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: september 25, 2010, 09:49:48 am »

Vil da då fungera å finna ei blokk og spenna opp sylindarane med rett moment, utan toppen, og so hona sylindarane når dei er fastspent i blokka?

Ein bør vel uansett invistera i ein sånn "Cylinder dial gauge"/sylinder borings målar. Sånn att ein kan sjekka kor sleten sylindaren er + urund
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: september 25, 2010, 10:17:00 am »

Du er ihvertfall langt på vei Tistlo. Det er viktig at oppspenning er så realistisk som mulig for et troverdig resultat. Simuler en topp, spenn opp og mål og ta smøresporene (honingen) etter at du har forsikret deg at du har en bra sylinder. Korrigering av en sylinder samt honing kan du få gjort på et verksted med skikkelig utstyr.

Vil da då fungera å finna ei blokk og spenna opp sylindarane med rett moment, utan toppen, og so hona sylindarane når dei er fastspent i blokka?

Ein bør vel uansett invistera i ein sånn "Cylinder dial gauge"/sylinder borings målar. Sånn att ein kan sjekka kor sleten sylindaren er + urund
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: september 25, 2010, 10:25:54 am »

Det vil vel funka fint med ei 10mm plata med hol til pinneboltane og som er brent ut eit stort hol i midten til sylindaren. ?

Men dette med oppspenning av sylindarar før honing, gjeldet dette alle motorar med lause sylindarar?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 25, 2010, 11:18:23 am »

Ble straks litt mer å tenke på da ja. I denne omgang er jeg avhengig å få bilen på veien ganske raskt. Det til vel uansett hjelpe å bytte stempelfjærer samt hone på måten beskrevet først i tråden... hva med utstyret jeg har funnet. Er det brukbart?

Ellers ser jeg for meg at tistlo ganske raskt kommer til å prøve ut dette og komme med bilder og forklaring på hvordan man strammer opp cyLinder.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 25, 2010, 12:35:58 pm »

Stresshoning som nevnt over her er nok beste måten å sikre maksimal rundhet/tetting på. Men det menes å trekke til en plate på toppen av sylinder som leker topp Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 25, 2010, 13:28:50 pm »

Stresshoning som nevnt over her er nok beste måten å sikre maksimal rundhet/tetting på. Men det menes å trekke til en plate på toppen av sylinder som leker topp Glad

OK.
Vil det si at det bare er å finne en litt tykk plate, skru den fast til cylinderen, og så gå i gang med honing?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: september 25, 2010, 13:45:15 pm »

Blir en sylinder urund av å komprimere den (likt) eller er den urund i utgangspunktet?
Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #22 på: september 25, 2010, 14:17:00 pm »

Dette har ingenting med om sylinderen er rund eller urund... men det jeg har hørt att en gammel mekaniker som driver med overhaling av forskjellige typer motorer bruker til vask etter honing er bare vanlig motorolje.. fra hans side er det visst "fy,fy" å bruke motorvask...

han bruker bare olje i sylinderen å tørker gjennom med 3 vanlige bomullsfiller for å få vekk dritten..å  da får du ett tynt å fint oljelag som forhindrer rusting Glad

vet ikke om dette er rett..men det er vel like mange meninger om dette som det fins brukere på forumet Blunker
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #23 på: september 25, 2010, 14:19:42 pm »

Mål den når den er løs og deretter når den er spent fast så finner du nokså fort svakheten med å ha 4 festepkt på en sylinder.

Her er en fin link som viser dette med honing, måling, temp osv. Dessverre ikke VW så er dere herved advart. Dette er del 2 og jeg kan anbefale de andre episodene også:

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: september 25, 2010, 14:23:41 pm »

Det er jo ikke 4 festepunkter, men hele anleggsflaten mellom topp og sylinder.

Jeg har ikke svaret - bare lurer. Og er også nysjerrig på hva som skjer når man varmer den opp til driftstemp.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 25, 2010, 14:34:12 pm »

Det var en slitsom video å se på... hehe. Noen må lære seg å styre fokusen på kameraet... hehe ellers en kjekk serie
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #26 på: september 25, 2010, 15:14:34 pm »

Med varme ekspanderer metall. Glad Ikke ta mitt ord for det, sjekk selv.

Det er jo ikke 4 festepunkter, men hele anleggsflaten mellom topp og sylinder.

Jeg har ikke svaret - bare lurer. Og er også nysjerrig på hva som skjer når man varmer den opp til driftstemp.
Hemmelig
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: september 25, 2010, 15:22:56 pm »

Poenget er at når den når driftstemp har man lagt på enda mer last på sylinderen. Da burde den ut i fra samme logikk igjen bli urund. Da gjenstår spørsmålet - hvor mye? Hvor stor av den totale lasten på sylinderen kommer fra det å spenne den fast kald i forhold til utvidelsen når den er varm?

Jeg er poenget mer direkte der sylinderboltene trekker på metallet rundt sylinderen - mens på de luftkjølte motorene står jo sylinderen og presses mellom topp og blokk.

Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #28 på: september 25, 2010, 16:42:10 pm »

liten grei snutt om honing å litt reklame for selve honeverktøyet...
å dette hone utstyret er jo ikke så sinnsykt mye dyrere enn biltema sitt Blunker




http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=flex+hone+&_sacat=0&_dmpt=Motors_Automotive_Tools&_odkw=flex+hone+kit&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #29 på: september 25, 2010, 16:59:32 pm »

hmm, ting kan gjøres på mange forskjellige måter. Alle kan gi bra resultat, men det er ikke tvil om at enkelte metoder betyr fantastisk mye mer jobb...

Her lurer Vidar på honing av orginalsylindre i en sliten motor. Det å spenne dette opp i hue og ræv for å måle om dette er rundt eller ikke, er den tunge måten. Det er snakk om en orginal motor som ikke holder seg over 5000 rpm. Sylindrene er neppe 100% runde, akkurat som på en helt ny sylinder. Men det fine er at det egentlig ikke er så viktig ut fra hva det er og hva det skal brukes til. Han vil få fine smørespor uansett, og det er det som i denne sammengeng er det viktige. Så det utstyret du linker til holder lenge til ønsket jobb Glad

Urundt eller ikke, det er uansett starten som skal til for å få mange flere mil ut av en gammel sliter Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!