mai 04, 2024, 10:37:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Honing av sylindre  (Lest 21307 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: september 25, 2010, 17:17:54 pm »

hmm, ting kan gjøres på mange forskjellige måter. Alle kan gi bra resultat, men det er ikke tvil om at enkelte metoder betyr fantastisk mye mer jobb...

Her lurer Vidar på honing av orginalsylindre i en sliten motor. Det å spenne dette opp i hue og ræv for å måle om dette er rundt eller ikke, er den tunge måten. Det er snakk om en orginal motor som ikke holder seg over 5000 rpm. Sylindrene er neppe 100% runde, akkurat som på en helt ny sylinder. Men det fine er at det egentlig ikke er så viktig ut fra hva det er og hva det skal brukes til. Han vil få fine smørespor uansett, og det er det som i denne sammengeng er det viktige. Så det utstyret du linker til holder lenge til ønsket jobb Glad

Urundt eller ikke, det er uansett starten som skal til for å få mange flere mil ut av en gammel sliter Glad


enig. sett ting i perspektiv
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #31 på: september 25, 2010, 17:25:10 pm »

Som en svenske så fint har sagt:

"Stresshoning är samma sak som stresshantering. Stresshantering går ut på att lära sig vända negativ stress till positiv energi."

Jeg er ingen guru her - men dette er mye brukt for å begrense leakdown - spesielt i den verden der motoren ikke er NA Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #32 på: september 25, 2010, 21:07:01 pm »

Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.

En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-
« Siste redigering: september 26, 2010, 08:10:37 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #33 på: september 25, 2010, 21:26:27 pm »

For å få full nytte av 100% runde sylindre bør en være 100% sikker på at stemplene er 100% runde dem også. Men hva hjelper det at sylindre og stempler er 100% runde er ikke stempelringene 100% like tykke over alt? Og hva om spennet ut er 1% mer til høyre en til venstre? Spørsmålet er hvor langt skal strikken tøyes?

Jeg tviler ikke på at det optimale er 100% runde sylindre, men jeg er rimelig sikker på at det i dette tilfellet er helt likegyldig for ønsket resultat  Blunker
Loggført

---
Mvh Rabben
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #34 på: september 25, 2010, 23:46:26 pm »

Fine og informative videoer det her. (selv om jeg ble en smule kvalm av å se fokusen pulsere i den første videoen)

Som Rabben er inne på er det snakk om å se ting i perspektiv. Det er en bruksmotor som skal lett og raskt overhales uten for mye arbeid.

Jeg tror derfor at jeg går for biltema sitt honeverktøy koblet på en batteridrill på en cylinger spent fast slik som i andre video. Satser på å smøre med multispray. Tror jeg starter drillen inne i cylinderen siden jeg er litt redd for å ta kantene på cylinderen dersom jeg starter utenfor og skal treffe eksakt i hullet. Drille ca 10-12 sekunder med klokka der de siste sekundene har økt pulsering opp og ned av drillen/honeverktøyet. Tar en ny tilsvarende runde etterpå, men da i retning mot klokka.
Rengjør og smører med litt motorolje etterpå.

Jeg tror dette duger greit i forhold til hva jeg trenger/hva jeg har planer om å legge ned i tid/penger på dette.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #35 på: oktober 10, 2010, 18:11:19 pm »

Bør jeg bruke denne
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Stempelringkompressor/

eller denne:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Stempelringtang/

når jeg skal få stemplene inn i cylindrene igjen?

Hvordan vet jeg om jeg kan bruke opp igjen ringer/stempler?
Dette er som sagt en budsjettoverhaling der jeg kun skal forbedre og beholde prisnivået på minst mulig.
 Bildet er av stemplene på ene siden. De var ganske møkkete så jeg har pirket litt på den ene som dere ser. Skal det gjøres noe med enden på cylinderen også? ser at den er ganske møkkete også...

* IMGP5525.jpg (125.96 KB. 1168x776 - vist 272 ganger.)

* IMGP5528.jpg (71.02 KB. 516x776 - vist 240 ganger.)

* IMGP5529.jpg (158.17 KB. 1168x776 - vist 244 ganger.)

Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #36 på: oktober 10, 2010, 19:08:19 pm »

Sånn stempelfjær holder kan du låne av meg Vidar,har den første du linket til.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #37 på: oktober 10, 2010, 19:16:59 pm »

Suverent!
Jeg ringer deg til uka.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #38 på: oktober 10, 2010, 22:10:24 pm »

liten grei snutt om honing å litt reklame for selve honeverktøyet...
å dette hone utstyret er jo ikke så sinnsykt mye dyrere enn biltema sitt Blunker



Men dårligere enn Biltema sitt, uten å tråkke noen på tærne.
For å sitere en lærer jeg en gang hadde :" Flex Hone skulle vært forbudt å selge"
Det er noe i det, da det følger alle ujevnheter i sylinderen, istedet for å legge slitekantene slik som flatsteiner gjør.

Flex Hone er greit om en har en sylinder uten betydelig slitasje ( kun lett sylinderpolering ) som kun er tilfellet ved "ny" sylinder som har gått med feil smøring, der en bare vil rue opp sylinderveggen med noen få jukk, men når en første har demontert alt og står med den godt brukte sylinderen i hånda, så kan en vel liksågodt bruke et verktøy som gir best mulig resultat, altså flatsteiner.

Tips til trådstarter - Honestripene bør ha en vinkel på 30°. Bruk lav fart på drillen, og tynn olje. Avslutt med fin stein, så blir det flott resultat skal du se Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #39 på: oktober 11, 2010, 08:27:00 am »

Trådstarter er meget førnøyd etter å ha lest dette....etter å ha honet sylinderne sine  Osteaktig
Vi brukte biltema sitt. satte sylinder opp ned i en boks med diesel og honet i vei. Da smører det og vasker bort metall på en gang.

Nå var dette mest for å få i gang motor og se at alt funket. blir nok nye sylindre gjennom vinter tenker jeg.
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #40 på: februar 10, 2014, 09:27:57 am »

Hei.
Tar opp igjen en gammel tråd, da den kan være aktuell igjen.
Noen flere som har erfaringer med dette?

ghia69
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #41 på: februar 10, 2014, 23:40:46 pm »

Er vel nevnt det som bør nevnes her egentlig. Er en tendens på forumet her at når noen spør om en i utgangspunnktet enkel ting, greier altid noen å hoste opp de mest avanserte og tekniske løsninger som mulig er.

Er det overhaling av en gammel sliter: hon med biltemaverktøy og drill.

Er det en race motor eller noe man skal kjøre verden rundt med: ta sylindrene til en ekspert.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #42 på: mars 28, 2014, 14:56:00 pm »

Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.

En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-

Slipt? hvor mye fikk du slipt/hont vekk? og var det per sylinder? Og hvor?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #43 på: mars 28, 2014, 20:32:45 pm »

Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.

En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-

Slipt? hvor mye fikk du slipt/hont vekk? og var det per sylinder? Og hvor?

Jeg tok mine Autocraft sylindre til Sørlandet Cylinderservice ved Sørlandsparken. Dette kan dem. Vi spente opp og målte rundhet med og uten moment. En moderne Sunnen maskin tok seg av honingen og deretter slipingen for å runde av kantene.

Klar anbefaling! Nå er dette noen år siden men jeg kjørte forbi sjappa i romjula og de var det fortsatt.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!