mai 14, 2024, 06:54:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 6v tips og triks  (Lest 1879 ganger)
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« på: mai 21, 2010, 22:43:00 pm »

Hei og hopp. Nå har jeg benyttet forumet flittig, og lyttet til tips og råd mht. til de problemene jeg har hatt med bilen. Dersom jeg skal tolke enkelte ekstremister  Gliser rett, er det så å si nærmest straffbart å bygge om til 12 v. Jeg vil i det lengste prøve å beholde 6v. En del tips går ut på å koble starteren via et 6v lysrele. Dette har jeg tenkte å prøve, men min tekniske innsikt er ikke slik den burde være. Jeg har kjøpt et rele, men kontaktpunktene på releet stemmer ikke med måten folk har koblet på. Noen som vet hvordan mitt rele skal kobles. På releet står det følgende :

30-
j-
s-
f-
56s-
56-

Mvh Tedd
« Siste redigering: mai 21, 2010, 23:52:14 pm av rokkan » Loggført

1963 vw t1 1200
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #1 på: mai 21, 2010, 23:51:36 pm »

anyone
Loggført

1963 vw t1 1200
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2010, 14:19:55 pm »

Legger ved et bilde av releet.

Mvh Tedd


* DSC00466.jpg (50.09 KB, 640x480 - vist 110 ganger.)

* DSC00466.jpg (50.09 KB, 640x480 - vist 111 ganger.)
Loggført

1963 vw t1 1200
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #3 på: mai 22, 2010, 14:32:27 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21875.0.html

les innlegget fra Svein T Glad Jeg har gjort det på min -61 mod, og starter som ei kule! Genialt enkelt!
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #4 på: mai 22, 2010, 14:39:48 pm »

Ja, men tror dette releet er fra type3. Har andre tall og bokstaver enn det som står på andre releer.
Mvh Tedd Hæ
Loggført

1963 vw t1 1200
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2010, 21:03:03 pm »

Har funnet et koblingsskjema på vintagebus.com. Er det noen på forumet som kan sammenligne dette skjemaet med koblingene som er gjort med andre releer, og fortelle meg hvordan jeg må koble. Jeg er redd jeg kommer litt til kort med disse elektriske greiene... Tvilende Tvilende

mvh Tedd
Loggført

1963 vw t1 1200
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2010, 22:48:06 pm »

Hei. Har nå prøvd å forsket litt på vintagebus sine sider. Legger ut det jeg tror er riktig, men håper noen kan bekrefte eller avkrefte, dersom det er feil. Har ikke lyst til å ødelegge releet pga. en feilkobling. Tvilende

Jeg tror:

30-51: Konstant pluss - tilsvarer  J  på mitt rele
85     : Jord               - tilsvarer S på mitt rele
86     : Tenningslås     - tilsvarer 56 på mitt rele
87     : Startmotor      - tilsvarer F på mitt rele

Synspunkter? Hæ
Loggført

1963 vw t1 1200
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: mai 24, 2010, 17:50:11 pm »

Ser ut til at du har funnet et rele som veksler mellom nær og fjernlys, og det er ikke brukelig til dette formålet. (etter min mening)
Du burde finne et "vanlig" rele med de riktige nummerne, slik at funksjonen inni releet blir riktig.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #8 på: mai 24, 2010, 20:29:20 pm »

Mistenkelig rele ja.
På koblingssjema til Hella arbeidsrele står det 30/51 - +
                                                                 86 - jord
                                                                 85 - styrestrøm ( tenning )
                                                                 87 - ( starter )    lykter - horn eller hva du måtte ønske.

Kan også bruke ett rele til + på coil for å få max strøm på coilen i startøyeblikket.
« Siste redigering: mai 24, 2010, 20:41:20 pm av nk » Loggført

tlf: 40843606
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!