mai 05, 2024, 14:39:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Understelsbehandling mot rust!!!!  (Lest 2736 ganger)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« på: november 02, 2008, 02:58:13 am »

Hei
Tenkte je skulle hatt sprøyta på noe rart under bobla føre vinteren.
er det noen som har noen erfaringer av hvilke typer understells behandlinger som er bra??
er behandla fra før for mange mange år siden men noen løse flak er det....så tenkte da at et nytt lag eller "lapping" skulle gjøre susen Glad noen som har noen ideer å dele? Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Cobra
Seniormedlem
****
Innlegg: 265
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: november 02, 2008, 10:04:09 am »

Steam bilen under med varmt vann. Slik at all gammel tektyl forsvinner. La den tørke. 2 dager. Sprøyt/male på  Tectyl 120 La den tørke en dag. Og bilen din er beskyttet i lang tid. Men det er ofte like greit og levere inn bilen til de som er proff i tectyl bransjen. Ikke noen fin jobb uten det rette utstyret. :-)
Link til produktet.
 http://www.valvoline.no/website.aspx?displayid=1283

Kopi fra valvoline:
tectyl 120 
Ett fyllt, lösningsmedelsreducerat, vax/asfaltbaserat, tixotropt skyddsmedel mot korrosion. Det lämpar sig för en fullständig underredsbehandling av bilar, lastbilar, bussar, trailers, tung byggnadsutrustning och lastcontainrar. 120 härdas till en fast, bronsfärgad, elastisk, tålig och slitstark film.
 
 

 
Loggført

vw 1302rs
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #2 på: november 02, 2008, 11:46:25 am »

tusen takk Blunker men om man itte har tilgang på steamer kan man (om man er tålmodig ) bruke en drill med negerkuse eller annet pusse verktøy og pusse ned litt av tekstylen og der den er løs kan man slå den/pirke den av med flattrekker og seinere smøre/sprøyte på nytt lag med tecktyl 120 ?  Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: november 02, 2008, 12:02:49 pm »

Vist du pusser med negerkuse osv, så vil du jo komme ned på bart stål, og det er ikkje lurt å legge tectyl på bart stål... då må du ha grunning og lakk osv... vil ikkje anbefale det..

Men ein an ting som funker bra på gammal tectyl er vist varmluftspistol! Du varmer berre opp all skiten også skraper du vekk med noko som er litt skarpt. Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #4 på: november 02, 2008, 12:09:09 pm »

ja er desverre overflate rust under noe av tecktylen så derfor blir det nok pussing ned på bart stål og lakking på den flekken Glad derfor tenkte je at om man bare pussa ned det som itte trengs å fjernes og skrapa vekk det som var løst kunne men pusse resten med ei negerkuse eller lignende og sprøyte på nytt under hele bilen Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 02, 2008, 15:23:03 pm »

Bare en advarsel: legger du tectyl eller andre stoff av denne typen på bilen din, så mister du kontrollen med rusten. Det ser kanskje fint og flott ut og du kan sikkert lure en EU-kontrollant eller to, men til syvende og sist er det du selv som får problemene om det ikke er gjort 100% skikkelig. Litt overflaterust, litt fukt i luften og et godt lag med tectyl til å dekke det hele, og i løpet av et år eller to kan du plukke bilen fra hverandre med fingrene... Fagfolkene sandblåser om nødvendig og behandler sånn som det skal gjøres pluss at de bruker skikkelig varme i lokalet for at det skal tørke.
Alle steder som er bare litt anløpt bør behandles med rikelig med penetrerende Owatrol, eller tilsvarende, se diverse tråder om dette på forumet. Tectyl bør kunn brukes der du har dønn solid lakk som ikke trekker fukt, dvs. aldri rett på grunning (som gjør nettopp det).
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #6 på: november 02, 2008, 16:01:16 pm »

så det lureste er da og pusse ned overflate rusta-ha på rikelig med owatrol-ha på grunning-ha på normal lakk-smøre på tecktyl ??
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!