mai 22, 2024, 00:45:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Klarer ikke å låse opp døra med nøkkelen, bare igjen  (Lest 1867 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: april 27, 2008, 12:18:09 pm »

Som nevnt i tittelen, jeg klarer ikke å låse opp døra mi (på førersida) med nøkkelen, men jeg klarer å låse den. Nøkkelen går greit rundt, og låsetappen (som er synlig i "vinduskarmen") gjør en liten bevegelse oppover idet jeg prøver å låse opp, men ikke mer enn dette.

Noen som vet hva som kan være problemet? Må låsen kjøpes ny, eller noe av drivverket "etter" selve låsen i låsemekanismen, for nøkkelen går jo rundt.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 27, 2008, 12:49:22 pm »

Kan vel være en slitasje et eller annet sted inni låsen dette.. Jeg ville uansett åpnet opp døra (av med dørpanel) og tatt en titt der først. kan jo hende at det er noe der som du ser umiddelbart. Ellers så har jeg ikke stor peiling på hvordan selve låsen er bygget opp men slik jeg har skjønt så er det små tapper som stikker ned og som former seg rundt nøkkelen. Det er disse som "gjenkjenner" riktig nøkkel og sørger for at du kan vri den rundt. dvs at det er noen løse deler inni der, så det er ikke umulig at det er de som er feilen.

Åpne opp dørpanel først og sjekk inni døra. Finner du ikke noe svar der så er det sikkert noen her som har noen råd. Er vel noe låsesmeder her inne tror jeg. Om du kjøper en ny så er det vel et spm om du kan bruke samme nøkkel som til tenning osv.. Overlater derfor videre utgreing til noen som har peiling på låser.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: april 27, 2008, 13:08:47 pm »

Ta av dørhåndtaket og ta ut låsesylinderen. Da vil du fort se hva feilen er, og bli en ekspert på dørlåser.  Blunker
Prøv så får du se...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: april 15, 2009, 13:41:46 pm »

Hva ble løsningen her?
Jeg har samme problem..
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2009, 15:20:12 pm »

det er flere små plater med hull til nøkkelen . koder . det er sikkert en av kodene som stanger . du kan slipe litt på den koden som stanger , eller bare fjerne den men uansett må du inn i låsesylinderen . ha i nøkkelen når du drar den ut eller så spruter det koder og små fjærer Blunker
Loggført

1 up
gold-digger
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Skatval


Vis profil

« Svar #5 på: april 15, 2009, 15:35:32 pm »

ta ut låssylinderen å se all skitten som har samlet seg der....
kan være så enkelt som å bare vaske litt reint å smøre på litt ny olje..

søstra hadde akkurat det samme problemet... funket som nytt etter litt rensing...
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2009, 16:05:07 pm »

Min lås er treig, og har samme problem ^^

Da har jeg iallefall løsningen! Takk! =)
Loggført

... it's an adiction ... 
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: april 15, 2009, 18:46:46 pm »

Jeg fikk aldri orden i dette, men jeg har ikke hatt oppe selve låsesylinderen enda, bare det "ytre" rundt denne.

Jeg har derimot nå funnet en metode for å få låst opp døra, ved at jeg setter i nøkkelen, skyver hele nøkkelen og det som stikker ut av dørhåndtaket av låsen oppover. Da virker det som om nøkkelen eller låsemekanismen får tak i noe, og døra låses opp.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: april 15, 2009, 19:00:58 pm »

ok . får du vridd nøkkelen begge veier så er det ikke i låsesylinderen det er no galt
Loggført

1 up
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #9 på: april 15, 2009, 21:18:00 pm »

Skru av det utvendige dørhåndtaket, der er en tapp som skal løfte/senke en gaffel i låsemekanismen inni døra. Tappen kan være brukket eller bøyd, og/eller gaffelen kan være bøyd eller slitt slik at du ikke får låst opp/igjen med nøkkelen. Lykke til!
(samme til knurren / Jon T)
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Baable
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: april 29, 2009, 22:48:11 pm »

jeg ville skrudd ut håndtaket med låssylinderen i, og demontert sylinderen så du kun sitter med tønna og tilholderene(de såkalte kode stiften) det er sikkert masse gammel driit og olje inne i den. spray med WD40 og tørk vekk alt det gamle skiiten da kan du også se om tilholderne ligger plannt med tønna, dem er antagelig slit siden dem sikkert har stått siden ny. nye tilholdere har en skikkelig låsmed! du kan også fjerne dem som er nevnt. men ikke alle Rekker tunge fjærene anbefalles å byttes. dem er sikkert ned sota og slitne. du kan også sliipe litt på tønna for å få en glattere overflate.
Loggført

Mean Machine
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!