VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Bugarella på august 03, 2015, 13:27:43 pm



Tittel: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Bugarellaaugust 03, 2015, 13:27:43 pm
Jeg trøbler med starteren på min 1963-modell.
Har fått masse abstrakte tips om hva som kan være i veien, men nå trenger jeg konkrete råd om neste steg innen feilsøking - Helt konkret.  ;D

Starteren slår ikke inn. Noen ganger gjør den det, og da starter bilen helt uproblematisk. Andre ganger drar ikke starteren rundt i det hele tatt, og da må jeg trillstarte da... Like artig hver gang.

Jeg skiftet hele starteren, og skiftet samtidig kabelsko på de to ledningene som kommer inn sammen inn på innslaget (er det det det heter....?). Da funket den tilsynelatende bedre en stund, men nå har den begynt igjen. Mulig det var bare innbilning at den ble bedre....

Det klikker i starteren når jeg vrir rundt tenningsnøkkelen, selv når den ikke starter, så det foregår en form for strømutveksling.

Så har noen et konkret tips: Hva sjekker jeg nå?


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Rocket-Racingaugust 03, 2015, 13:40:45 pm
Sjekk jording. Både fra batteriet til bilen og sløyfa som jorder girkassa. Irr og/eller løse tilkoblinger her kan gjøre ugang.
Det kan også være foringen i girkassehuset ditt, den som lagrer opp tuppen på startmotoren.
Bilen er en '63 med original girkasse og motor? Fremdeles 6V? Hvis ikke kan foringen være feil..


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Bugarellaaugust 03, 2015, 13:45:30 pm
Sjekk jording. Både fra batteriet til bilen og sløyfa som jorder girkassa. Irr og/eller løse tilkoblinger her kan gjøre ugang.
Det kan også være foringen i girkassehuset ditt, den som lagrer opp tuppen på startmotoren.
Bilen er en '63 med original girkasse og motor? Fremdeles 6V? Hvis ikke kan foringen være feil..

Åkei, takk og takk! Høres logisk ut, egentlig. 
(...men jeg må ha praktisk hjelp også, innser jeg, men der er vel du litt langt unna...  ;D ;D )

"Original" som i byttet til tilsvarende, ja. Fremdeles 6 volt. :)


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Panaugust 03, 2015, 19:27:10 pm
Sjekk jordingskabelen mellom girkassa og resten av bilen, ja. Denne sitter jo utsatt til for møkk og skitt. Dårlig kontakt her kan raskt gi sporadiske startproblemer.


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Formula Veeaugust 04, 2015, 06:43:50 am
Har fikset flere slike symptomer med å sette på et ekstra startrele. Spesielt på 6V blir med tiden spenningsfallet større og større. Litt oksidering på mange kontaktpunkter og ledningsnettet generelt fører til spennings tap. Jeg lå på ryggen på parkeringsplassen ved Biltema og fikset det for en kompis på 20min. Vet ikke hvor du får 6V rele, men mulig du kan bruke et 12V.


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Knechtenaugust 04, 2015, 09:14:30 am
Kan være dårlig kontakt i tenningslås (slitt)...


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: SveinTaugust 04, 2015, 09:21:54 am
Som.de fleste over her skriver er dårlig kontakt et eller annet eller fler steder den vanligste feilen på 6V biler. Plussen går så lang vei før den kommer til innslagsreleet at litt årlig kontakt noen steder gir de symptomene du har.
Plussen går vel fra batteri til starter, til laderele,til lysbryter, til sikringsboks, til tenningslås og så til innslagsreleet.
Minusen går lettere vei, men like viktig med god kontakt.
Kan også være så enkelt som polene/polskoene på batteriet som ikke er rengjorte. (Hjelper ikke at de er skrudd godt fast viss det er korrosjon i mellom)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Batteripolrenser-2000016597/


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Kjell Roaraugust 04, 2015, 21:29:05 pm

Kan også være så enkelt som polene/polskoene på batteriet som ikke er rengjorte. (Hjelper ikke at de er skrudd godt fast viss det er korrosjon i mellom)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Batteripolrenser-2000016597/


Hadde ett litt merkelig problem på ovalen i Tyskland i sommer...
Skulle starte fra campingen i Limburg på morgenen for å kjøre til Bad Camberg, og når jeg skulle starte, forsvant lysa i dasjen.
Merkelig. Tok fram multimeteret, og fant etterhvert ut at jeg hadde 4,5V spenningsfall mellom batteripol og batteriklemme...

Jeg tok en liten hammer, og banket litt sideveis på batteripolen (den vrei seg nok litt, men satt godt fast i utgangspunktet).
Siden har alt virket som det skal.
Skal sies at jeg før jeg dro nedover, renset batteripolene med Oxide cleaner, mulig det har blitt ett belegg jeg ikke hadde fått bort på polene etter det.


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Bugarellaaugust 05, 2015, 13:12:07 pm
Jeg gikk over alle punkter med potensielle jordingsproblemer på mandag, uten at det egentlig var noe opplagt problem noe sted.
Men bilen har startet etter det, så da er det bare å vente å se om det er et midlertidig bortfall av symptomer, eller om den faktisk ble kurert.  ;D

Krysser fingre!


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Formula Veeaugust 20, 2015, 08:28:00 am
Jeg ville uansett montert på et ekstra startrelè. Kjekkere å gjøre det hjemme i garasjen når det passer enn når du står i regnet med dårlig tid.  ;)
Poenget er at med startrelè trenger du bare at lite grann strøm går fra tenningslås til starter, så henter starteren mye strøm selv fra batteriet.
Uten dette, er du avhengig av at starteren skal trekke all strømmen gjennom alle ledninger og koblinger samt tenningslås.

Men fint at du fikk start på den ;-)


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Bugarellaseptember 12, 2015, 21:44:53 pm
Vel, jeg gjorde ikke det, for å si det sånn...  ;D
Den sluttet å starte - igjen. Men etter mye om og men, så prøvde jeg det minst trolige punktet (det klikket jo i starteren når jeg vridde om nøkkelen), nemlig tenningslåsen. Og etter å ha strammet kontakter og pusset koblinger og vasket med VD-40, så starter den - ALLTID. (Bank i bordet)

Og, ja, jeg har fått mange tips om å montere ekstra startrelè, men som en garasjekompis av meg sier: "6-voltsboblene startet da på 60-tallet også!" Han mener vel at hvis man klarer å optimalisere det originale anlegget, så holder det lenge - og jeg er enig med ham.  ;)


Tittel: Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?
Skrevet av: Formula Veeseptember 15, 2015, 06:56:54 am
Jamen det er flott!  :)