Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8
|
91
|
Forum / Problemløseren / Sv: Noen som har kam-kort med specs på JPM00206?
|
på: mars 10, 2015, 14:30:00 pm
|
Blir spennende å se hva pipemax sier du vil kunne øke i HK ved stepped header i stedet for et billig 1 7/8. Er det snakk om 3 hk eller 17 hk liksom. Er det 3 hk finnes det andre steder å hente billigere HK.
Så vidt jeg kan se fra min PipeMAX får du ikke se hvor mye forskjell det er, det spytter bare ut optimale lengder. Se eksempel fra min "leking" under.. Jeg må (muligens) opp et par milimeter i diameter, og ned 10cm+ i lengde. Og helt annen kollektor/stinger.. [attachment=1]
|
|
|
92
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Test av automatisk resizing av bilder
|
på: mars 10, 2015, 09:44:49 am
|
Jeg stemmer for 1024x768 - det jeg alltid har brukt på mine forumbilder. Men nå har jeg litt over snittet stor telefon og oppløsning, da. Uansett bra jobba, har vært litt stressete før å måtte redusere størrelsen manuelt - vært vanskelig å komme under 150kb til tider.
|
|
|
95
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Pinnebolter til topp
|
på: mars 04, 2015, 12:00:15 pm
|
Min med 84mm slag er så vidt jeg vet noe smalere enn en original motor.. Men så har jeg litt vel friserte topper.. Men er som Erlend sier, kommer an på alle delene. Stempler, råder - hvor mye du må shimse under sylinderne evt, hvor mye du må dreie ut i toppene for ønsket kompresjon..
|
|
|
101
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n
|
på: januar 17, 2015, 13:11:57 pm
|
Hovedgrunnen til å ønske mindre lobeseparasjon overlapp på en kompressormotor, er vel at en kompressor gir ut maks "så så mye flow/trykk" per omdreining, og jo mer overlapp, jo mer av denne begrensede mengden kjører du rett ut i eksosen, og kaster bort. Det vil da tilsi mindre ladetrykk tilgjengelig til motoren. Men man må jo allikevel ha en viss overlapp, og det blir en balansegang mellom bra NA-effekt (mye overlapp) og "bortkastet" ladetrykk, samt litt mindre NA-effekt (lavere overlapp) og noe mer ladetrykk (mindre bortkastet gjennom overlapp). De er min forståelse/mening.
Fra rekke4-verden, så er det forskjellig durasjon på turbokammer og kompressorkammer. Med G60 kompressor kjørte jeg f.eks. med 264/278 kam (44grd overlapp - relativt "ekstrem" kam), mens med turbo er det mer vanlig med f.eks. 268/260 kam (evt faktisk også original lat kamaksel for å få bra/tidlig spool).
Edit: Mindre overlapp... Tidlig på morgenen.
|
|
|
103
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor
|
på: januar 14, 2015, 21:35:30 pm
|
Mitt forsøk for 2015-sesongen. Hull over #1 i tillegg til dynamofot (eller bensinpumpehull.) Vi fant en 3/4" NPT-gjengetapp liggende i en skuff - så da ble det borra gradvis opp til 23mm, så gjenget opp. Fungerer det blir det NPT -> feit AN. Fungerer det ikke, kan jeg enkelt blende den av. Det er ikke fult så langt ut som på oxy'n på bildet over, men ut ifra innvendig form på blokka mi valgte jeg å plassere den der. [attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
106
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor
|
på: januar 09, 2015, 12:30:54 pm
|
Jeg har tidligere kjørt 2x AN8, det var alt for smått på en 2332cc høykomp-motor (som brukes hardt). Måler man, er det faktisk mindre diameter enn det originale systemet. Fungerte fint helt til man nærmet seg 8'000rpm i 3. gir, da svettet det en del - fra flere steder på blokka. Senere gikk jeg over til en løstning med 2x 19mm I.D. slanger med "hjemmelagde fittings" ut på blokka, benyttet da oljepåfyllingen og bensinpumpe-blockoff. Det fungerte fint for min del, og løste problemet. Men nå kjører jo jeg uten turbo.. Har selv fundert på det med å ånde bak ved #1 i tillegg til foran (bensinpumpehullet tenker jeg), har ikke helt fått bestemt meg enda. En ting er sikkert, jeg skal ha to "høl", med feite slanger. AN12/AN16 eller vanlig gummislange. (Ja, det er ikke noe pen løsning slik jeg hadde det i fjor, men det fungerte. Var en "versjon 1 prototype" for å se om det løste problemene mine. Åndeboksen har en skillevegg inni, så all oljedamp må gå helt til venstre side av boksen, der det er en haug med små hull (6/8mm) i platen for å skille olje/luft, så til midten av boksen over skilleplaten. Der kommer det kun "ren luft" ut.)
|
|
|
113
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Thorsten Pieper
|
på: oktober 21, 2014, 10:57:57 am
|
Originalt skal det være tilnærmet "presspassing" på oljepumpa i T1 motorer.. Jeg ville først kontrollmålt den, og gått derfra. Er den i.h.t. speccs fra Bentley-manualen, ville jeg prøvd å fryse den som blir foreslått.
Jeg ville gått for AN12 om mulig inn i pumpa, for å forsikre at du har nok flow. AN10 fungerer også. Bedre med for mye enn for lite i mine øyne. AN8 holder på trykksiden.
|
|
|
117
|
Bruktbørsen / Deler selges / Autocraft Stage-and-a-half oljepumpe, våtsump-pumpe
|
på: oktober 14, 2014, 14:06:44 pm
|
Litt brukt, men i strøken tilstand inni. Et par "riper i lakken" utvendig. Tanken med denne pumpa, er at du har ett trykk-steg (32mm) med ekstern pickup. Du eliminerer altså den innebygde pickup'en. Det "halve" steget (12mm) kan brukes til å suge olje ut av f.eks. toppdekslene og inn i sumpen igjen. Pumpen har nålelager og er veldig tight og fin. Styrepinner for montering, samt o-ring mellom stegene og lokket. Koster $500 ny. Ca 3200kr. Pluss frakt og mva. http://www.piersideparts.net/AC07217.htmlSelges for 1500kr. The Autocraft 1 1/2 stage pump evolved from the single stage wet sump pump. The additional half stage can be used to suction excess oil from the Rocker Box area in each Cylinder Head, a must for the serious racing engine. This pump can be used with a fuel pump drive or a blank cover plate Eksempel på installering i motor.
|
|
|
120
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Snekkermester bygger 500hk T1
|
på: oktober 13, 2014, 14:51:46 pm
|
Du må montere på drevene uten lagret, da det er normalt sett denne lagerbanen som benyttes når man balanserer denne veiva. Samme med det ved svinghjulet. Ingen lager der heller. Så etter det er balansert, må drevene av igjen, lager på, så må de igjen monteres på. Tungvint, men da blir det mest riktig.
|
|
|
|