Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 14
|
125
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varmeapparathjelp
|
på: august 27, 2011, 16:08:22 pm
|
Hmm. Uoriginale varmepotter (repro - originale lages ikke lenger såvidt jeg vet) gir ikke så mye varme som de gode gamle, men siden du ikke får varme i det hele tatt vil jeg tro du bør ta deg en tur under bilen. Vaierne er nok ikke montert-oppstrammet. Prøv det så vil jeg tro du i det minste får såpass at duggen forsvinner i allefall.
|
|
|
126
|
Forum / Problemløseren / Sv: start-trøbbel
|
på: august 26, 2011, 20:12:28 pm
|
Hvis bensinpumpa står på skrå i forhold til blokka så skal den ha ei litt kortere pumpestang (100mm) enn pumper av den gamlere typen (108mm). Ved forbytting den ene veien knekker pumpearmen i nede i pumpa - ved forbytting andre veien så blir det ikke nok bevegelse i armen til at det blir trykk i pumpa. Kanskje dette er feilen? Slik jeg leste tråden din så virket ikke pumpa?
|
|
|
130
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Senking av -74 1303
|
på: august 22, 2011, 12:40:12 pm
|
Har noen av dere papirer (TÜV) på senkefjæra foran? Jeg har to stk. (røde) som jeg gjerne skulle ha montert, men jeg har ikke papirene. Det står et nr. på dem, men det har jeg ikke for hånden nå. Kan føye det til seinere.
|
|
|
131
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hvilken olje.. merke..
|
på: august 22, 2011, 12:35:16 pm
|
Som novise når det gjelder motorolje, hvilke betegnelser skal jeg se etter for å finne en ester-basert syntetisk olje? Antar at dette ikke er hyllevare på statoil? Eller er det slik at det kun er visse racing oljer fra mindre produsenter som leverer dette?
|
|
|
135
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Diverse spørsmål.
|
på: juni 23, 2011, 08:40:39 am
|
6V starter har tykkere ledninger inni enn 12V. Det er ingen fare med å kjøre 12v på en 6v starter, men pass på at du ikke "kjerner" for lenge på starteren. Slitasjen blir større fordi omdreiningshastigheten er det dobbelte.
|
|
|
136
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: 1960-mod ny investering tredje i rekken :)
|
på: juni 20, 2011, 17:40:25 pm
|
Prikk lik min jo Bare litt finere originallakk ser det ut til. Såvidt jeg vet så var det hvite blinklysglass på -60 modellen, motoren var også ny dette året, var vel i -61 at varmepottene i sin endelig fasong kom på markedet, eller?
|
|
|
137
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: Hvor orginal er "orginal"?
|
på: juni 20, 2011, 16:27:10 pm
|
Jeg er enig i at bilen din er original. Hvis du tenker på hva som var originalt og vanlig i 1968 der -58 modellene hadde fått blinlys både bak og på skjermen og biler før -63 hadde fått tofargete baklys, sikkert et motorbytte ( til samme størrelse), radialdekk erstattet diagonal osv. I tillegg kom alle variantene av ekstrautstyr. Hvis en tar høyde for det tidstypiske tilpassningene mange gjorde i den tiden og velger å kalle dette for originalt, ja da er det unektelig mange gamle bobler som er orignale. Jeg mener at bilen ikke behøver å være urørt for å være original.
|
|
|
138
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1966 boble 6V - starthjelp(batteri/starter/rele)
|
på: juni 16, 2011, 08:43:34 am
|
Som russerne sier: den kloke lærer av andres feil, en tosk lærer av egne. Da jeg hadde samme problem med min -61 med 6v havnet jeg i kategorien tosk, jeg hadde nemlig vært nøye med rengjøring av minuspolen på batt. fordi jording er viktig. Det jeg hadde oversett var at innsiden av batteriklemma på + polen var igjengrodd av irr. Fikset det og bilen startet hver gang.
|
|
|
141
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dørhengsel lar seg ikke rikke....
|
på: mai 18, 2011, 14:03:19 pm
|
Tistlo har som vanlig rett! Varme er tingen. Slik fikk vi i allefall av hengslene på -58 modellen til kameraten min. De var heller ikke til å rikk til tross for crc 555 og mange overtalelser med hammer og dor. Brukte den lille butandrevne varmepistolen fra biltema. Gjort i en fei.
|
|
|
142
|
Forum / Problemløseren / papirpakninger
|
på: mai 18, 2011, 13:58:10 pm
|
Jeg holder på med å sette sammen igjen min 1200 motor. Jeg har kjøpt inn to stk pakningsett til 1200, men det viser seg at de tynner papirringene som skal stitt mellom blokka og sylindrene er for små i begge settene. Siden dette er en 1200 motor så spør jeg: Hvordan er dette mulig? Det finnes jo ikke noen mindre enne dette og min motor er ikke større enn 1200. Er det slik at pakningene skal legges i vann for så å bli så myke at de muligens passer eller?
|
|
|
144
|
Forum / Problemløseren / Ulik dekkdim. foran og bak?
|
på: mai 09, 2011, 14:42:08 pm
|
Jeg er i ferd med å kjøpe dekk til 1303'en min. Da jeg snakket med en dekkselger kome det fram at dt i flg. han ikke var lov med ulik dekkdim. foran og bak. Dette var nytt for meg. Han sa at han selv var innom med en amerikaner som hadde ulik dim. foran og bak. Da villle BT vite hva han skulle gjøre med det problemet, det var nemlig ikke lov (gjaldt en 1991 mod.) Han parerte med å vise fram vognkortet der det sto at bilen skulle ha ulik dim. Men hva med veteranbobla? Er den for gammel til å bli omfattet av denne regelen, eller er ( i beste fall) hele greia bare tull??
|
|
|
146
|
Forum / Problemløseren / Sv: Sur boble
|
på: april 13, 2011, 16:41:31 pm
|
Tenker choke som henger på jeg...at den ikke går helt av. blir da sur og stopper når varm. og da får du ikke start heller. med nøkkel. hvorpå du går litt tom for strøm, ved å prøve litt lenge med nøkkelstart. og da blir pluggene enda bløtere osv....Bytt plugger og sjekk chokespjell...Pluss Sjekk forvarming som sagt før..
Helt enig i det med choke!! Nøyaktig slik blei bobla mi etter jeg hadde (feil)justert choken. Så kom svigers som er gammel boblemekaniker og hjalp meg med justeringa. Problemet løst! Forgasserjustering løser nok tomgangsproblemet.
|
|
|
148
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / 5.60 x 15
|
på: april 06, 2011, 15:57:22 pm
|
NOen som vet hva skal slags dekkstørrelse dette egentlig er: 5.60 x 15? Det er den originale dekkdimensjonen som står i vognkortet.
|
|
|
149
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hull i bensintanken... hva er tipsa?
|
på: mars 24, 2011, 09:54:37 am
|
Litt OT men likevel: da vi i 1970 skulle over med ferga (som forlengst er erstattet med bru) ville ikke mannskapet ha oss med. Årsak: det rant ut bensin under bilen, en stein (var ikke asfalt her da) hadde slått et lite hull i tanken. Gode råd var dyre. Fattern tenkte seg om et øyeblikk, sprang så ned på doet ombord i ferga, stjal litt av sunligtsåpa som lå på vasken der. Knadde biten så den ble litt mykere og stappa det opp i hullet i tanken. Det sluttet å dryppe og vi fikk lov til å kjøre ombord. Denne fiksen satt på i flere uker, helt til skaden ble forskriftsmessig reparert.
|
|
|
150
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: bytte til skivebrems?
|
på: mars 19, 2011, 13:10:57 pm
|
Hva sier BT til disse skivene?
Fy! Men det sier de såvidt jeg vet til alle skivebremser med stor fembolt (5x205) Det er synd. Disse skivene MÅ jo være bedre egnet til å stoppe bilen enn de gamle tromlene. Er dette en diskuterbar sak i hvert enkelt tilfelle?
|
|
|
|