mai 05, 2024, 21:08:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dokumentasjon typegodkjenning for VW 1303  (Lest 3260 ganger)
vw-oscar
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Gran



Vis profil
« på: september 27, 2011, 17:13:13 pm »

Jeg har en 1974 VW 1303 cabriolet, registrert som verneverdig veterandbil. Jeg har kjøpt en TÜV godkjent senkesett til denne bilen. Boblene har en tendens til å "steile" noe og det ønsker jeg å gjøre noe med. Til dette trenger jeg de opprinnelige godkjennelsespapirene for 1974 1303, cabriolet eller vanlig. Har noen en kopi å dele med meg.

Vegvesenet sier jeg trenger disse papirene. Når jeg har kontaktet typegodkjenning hos Møller, fikk jeg følgende svar:

Hei.
 
Det er svært begrenset hva fabrikken har gitt ut av dokumentasjon for biler i denne aldersklassen.
Vi har sett i våre arkiver uten å finne dokumenter som kan hjelpe deg i denne saken.
 
Vi har dessverre derfor ingen dokumentasjon som kan hjelpe deg i denne saken.
 
Mvh.
Lars Øiungen.
Typegodkjenning.
Harald A. Møller AS.
mailto:typegodkjenning@moller.no

Vegvesenet sier nå til meg at jeg ikke kan endre min bil uten disse papirene. Nå blir jeg helt forvirret. Hva skal de egentlig med disse papirene når senkesettet er TÜV godkjent? Er det mitt problem at Møller ikke lenger gir ut slike papirer.
Loggført

1974 VW 1303 LS convertible
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: september 27, 2011, 17:32:07 pm »

Hvem er du i dialog med hos tvilstilsynet? Ombyggings gruppa eller lokalt tilsyn?
Loggført
vw-oscar
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #2 på: september 27, 2011, 18:35:16 pm »

Statens Vegvesen avd. Gjøvik, dvs. den nærmeste trafikkstasjonen. Det må vel kalles lokalt....
Loggført

1974 VW 1303 LS convertible
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #3 på: september 27, 2011, 18:42:38 pm »

Da hadde jeg gått videre til risløkka jeg. Er jo ikke første gang en 03 er senka..
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #4 på: september 27, 2011, 19:38:42 pm »

Da hadde jeg gått videre til risløkka jeg. Er jo ikke første gang en 03 er senka..

Det er nok ikke første gang Biltilsynet på Gjøvik er vanskelige heller...     
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: september 28, 2011, 08:05:47 am »

De vil altså at du skal skaffe til veie dokumentasjon som de vitterlig burde sitte på selv? God dag mann, økseskaft!

Forøvrig - hvis senkesettet er TÜV-godkjent for din bil, har vel neppe biltilsynet lov til å overprøve TÜV uansett.
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #6 på: september 28, 2011, 09:10:41 am »

Hvilket senkesett er det snakk om?
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 28, 2011, 10:07:53 am »

De vil altså at du skal skaffe til veie dokumentasjon som de vitterlig burde sitte på selv? God dag mann, økseskaft!

Forøvrig - hvis senkesettet er TÜV-godkjent for din bil, har vel neppe biltilsynet lov til å overprøve TÜV uansett.

Dette må nok en gang nevnes, TÜV har ingen myndighet i Norge, det er biltilsynet som godkjenner IKKE TÜV, og det er hver enkelt tilsynsmann som setter navnet sitt på godkjenninga, dermed er han ansvarlig, liker han det ikke så er det ikke godkjent.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: september 28, 2011, 10:15:55 am »

Hvis det er biltilsynet og ikke TÜV som godkjenner, hvorfor må alt være TÜV-godkjent på alle bauger og kanter før biltilsynet slipper ting gjennom da?

Er det én ting biltilsynet ikke gjør, så er det jo nettopp å ta ansvar. De vil at noen andre skal ha godkjent ting for dem på forhånd, slik at de bare kan nikke, smile og si ja.

Uansett - har de godkjent andre biler med samme senkesett, så har dette satt en presedens. Teoretisk og formelt sett har kanskje ikke TÜV noen myndighet i Norge, men i praksis er saken en helt annen.
Loggført
vw-oscar
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #9 på: september 28, 2011, 13:32:38 pm »

Hvilket senkesett er det snakk om?

Settet heter CSP VA og har nr. 8303, kjøpt hos HotShop.
« Siste redigering: september 28, 2011, 13:41:42 pm av vw-oscar » Loggført

1974 VW 1303 LS convertible
vw-oscar
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #10 på: september 28, 2011, 13:39:29 pm »

Siste nytt i saken:

Typegodkjenning hos Møller har kommet tilbake til meg i dag. De sender meg nå såkalt ECE dokument i oppkrav til kr. 2000. Da er jeg et skritt nærmere en løsning.

Jeg har nå lært at AmCar miljøet har egen advokat på lønningslisten, som har kranglet ferdig med Statens Vegvesen. Der er det nå tydelig hvilke krav som gjelder. M.a.o. så er det enkelt å bygge om en AmCar i Norge i dag. Kanskje en ide å etablere en forening som betaler en advokat for å sette presedens for øvrige veteranmiljøer også? Slik Statens Vegvesen holder på i dag, er det totalt tåkeligging, fraskrivelse av ansvar og opp til den enkelte saksbehandler å avgjøre hvorvidt ombyggingen er lovlig eller ikke. Synd at ikke Veteran VW Foreningen tar tak i dette.
Loggført

1974 VW 1303 LS convertible
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #11 på: september 28, 2011, 19:44:20 pm »

hør med amcar hva de mener om at det er noen boblehuer med i klubben deres. de vil gjerne ha flere medlemmer. men om de vil ha bobler "inn" i klubber spørs jo da.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #12 på: september 29, 2011, 13:32:26 pm »

Bilen er jo godkjent fra før?Er registrert?Skal ikke være nødvendig med typegodkjenning da.Er vel bare å få biltilsynet til å se på bilen m fjærene på og kontrollere det stemmer m papirene  og skrive nytt vognkort.Du må og ha dokumentasjon på forstillingskontroll.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #13 på: september 29, 2011, 21:54:10 pm »

Hallo.

Troe at så lenge bilen er registrert som verneverdig veteranbil kan du ikke senke den lovlig, du må først godkjenne den som vanlig veteran bil, da trenger du skjema du har kjøpt av Møller.

Var igjennom det samme med min 1303 LS Cab.

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #14 på: september 30, 2011, 09:56:51 am »

Kan ikke tro at begrepet verneverdig brukes av BT om en bil fra -74. Veteranbil ja, men ikke vernverdig? Hvis bilen har skilter så er den typegodkjent. Hva som skal til for å få godkjent senking og anført i vognkortet vet jeg ikke, men typegodkjenningen på bobla har BT, ellers kunne den ikke ha blitt registrert i -74.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
vw-oscar
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #15 på: september 30, 2011, 13:04:50 pm »

Statens Vegvesen sier at dette skal være mulig, ved bruk av ECE dokumentasjon, TÜV dokumentasjon og dokumentasjon på forstillingskontroll. Fjærer og dempere skiftes før bilen settes bort for vinteren, mens visning hos BT gjennomføres når bilen vekkes av vinterdvalen. Jeg håper å slippe dette uten omregistrering til "vanlig" veteranbil, men er forberedt også på å måtte omregistrere.

Takk for alle tips!
Loggført

1974 VW 1303 LS convertible
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #16 på: september 30, 2011, 13:34:17 pm »

Hva er forskjellen på "vanlig" veteranbil og "verneverdig" veteranbil?
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #17 på: september 30, 2011, 16:41:26 pm »

Hva er forskjellen på "vanlig" veteranbil og "verneverdig" veteranbil?

En standardboble er en vanlig veteranbil.
En VW 1303 Cabriolet er en verneverdig veteranbil. Skal ikke senkes.


(kunne ikke dy meg).
« Siste redigering: september 30, 2011, 16:43:01 pm av JFP » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #18 på: september 30, 2011, 17:42:18 pm »

hele problemet ditt, grunner i at når din bil ble "veteranimportert" ble den registrert som verneverdig kjøretøy, det blir gjordt for å slippe å fremskaffe typegodkjenning
ved registrering . da skal bilen være 100% orginal, og skal ikke endres, er og bruksbegrnsning på bilen, så den skal egentlig bare brukes til treff og sånne tilstelninger. for å få godkjent senk eller andre ombygginger, må du fremskaffe såkalte ECE dokumenter, det finnes ikke ECE dokumenter før 1983, men bt tviholder på at man må få tak i de papirene, selv om de ikke finnes .! det du gjør, er å be de skrive hvilke deler de skal ha dokumentasjon på, det er beltefester, bremser og innfesting av disse, og en ting til som jeg desverre ikke husker i farta. er ikke en stor sak, bare å få forklart møller hva du trenger dok på. hadde dette blitt gjordt ved førstegangsreg i norge, hadde du ikke hatt dette problemet idag. men det er da mye bedre å kunne bruke sin egen bil som man selv ønsker og vel ?  Blunker
 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #19 på: september 30, 2011, 22:38:18 pm »

Statens Vegvesen sier at dette skal være mulig, ved bruk av ECE dokumentasjon, TÜV dokumentasjon og dokumentasjon på forstillingskontroll. Fjærer og dempere skiftes før bilen settes bort for vinteren, mens visning hos BT gjennomføres når bilen vekkes av vinterdvalen. Jeg håper å slippe dette uten omregistrering til "vanlig" veteranbil, men er forberedt også på å måtte omregistrere.

Takk for alle tips!

Er det noe grunn til at du ikke vil godkjenne den som vanlig veteran bil? 
Du har jo egentlig ikke lov å bruke den i dag til annet en til og fra treff ol.

Jeg fikk også mulighet av Biltilsynet om å registrere Ghia som verneverdig, det setter så mye begrensninger på bruk at jeg takket nei.

Loggført

Mvh

Marius
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 01, 2011, 11:20:41 am »

hele problemet ditt, grunner i at når din bil ble "veteranimportert" ble den registrert som verneverdig kjøretøy, det blir gjordt for å slippe å fremskaffe typegodkjenning
ved registrering . da skal bilen være 100% orginal, og skal ikke endres, er og bruksbegrnsning på bilen, så den skal egentlig bare brukes til treff og sånne tilstelninger. for å få godkjent senk eller andre ombygginger, må du fremskaffe såkalte ECE dokumenter, det finnes ikke ECE dokumenter før 1983, men bt tviholder på at man må få tak i de papirene, selv om de ikke finnes .! det du gjør, er å be de skrive hvilke deler de skal ha dokumentasjon på, det er beltefester, bremser og innfesting av disse, og en ting til som jeg desverre ikke husker i farta. er ikke en stor sak, bare å få forklart møller hva du trenger dok på. hadde dette blitt gjordt ved førstegangsreg i norge, hadde du ikke hatt dette problemet idag. men det er da mye bedre å kunne bruke sin egen bil som man selv ønsker og vel ?  Blunker
 
Å der kom svaret på det jeg lurte på Gliser
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!