mai 15, 2024, 19:02:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med 2 liter type 4 motor CU  (Lest 2310 ganger)
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« på: august 11, 2008, 18:38:14 pm »

Startet opp Notchen i stad , etter mange år i dvale men den går ikke som den skal. Den er ikke med på sylinder nr. 3 og 4 det er gnist på pluggen, men det er ingen forskjell om man tar av plugghetta når den går ( på en måte da). Det er vel hydr. ventilløftere på denne motoren, ca 80-83mod stemmer ikke det. Er det noen som har vært borti dette før, eller vet hva som må gjøres for å få den til å gå på alle sylindrene.Er det noe man kan sjekke event. få i gang løfterne på. Håper noen kan løse dette problemet slik at jeg kan få ro i sjelen. Mvh. Charles Wold
Loggført

2x 70mod Notchback
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #1 på: august 11, 2008, 19:30:00 pm »

se etter att ikke ventilene sitter fast i åpen stilling. etter det lar du den gå en god stund. så kommer løfterene i gang igjen.
Loggført
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #2 på: august 11, 2008, 20:35:48 pm »

Ja for det er vel hydr. løftere på denne motoren, noen som har hatt samme problem? Det høres ut som motoren går litt hardt. Oljetrykk kommer med en gang
Loggført

2x 70mod Notchback
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #3 på: august 11, 2008, 21:02:05 pm »

det går en stund før løfterene får trykk. fort 10 min.
Loggført
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #4 på: august 12, 2008, 17:41:53 pm »

Hvis ikke løfterne kommer igang av seg selv, hva da?. Det er vel ingen justeringsmuligheter på disse ventilene, når de er hydr. Stemmer dette.
Loggført

2x 70mod Notchback
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 12, 2008, 19:12:51 pm »

Joda, du kan/må justere ventiler med hydruliske løftere oxo, men en må vel ikke gjøre det så ofte. Vel og merke HVIS løfterne er i orden så skal de justeres på følgende måte: 1 - Respektive syl. skal stå i TDC  2 - Juster skrue sånn at skrue er akkurat inntil ventilstamme og skrue ytterligere 2 hele runder til. Dette er en metode brukt KUN hvis det er hydrauliske løftere.

Finner du ikke TDC merket på reimhjulet, så kan du benytte en annen metode som går ut på at feks. hvis vi begynner med eksos på syl. 3 så kan denne justeres når syl. 1 eksos er maks. åpen , da er eksos på syl. 3 helt stengt. Samme gjelder da for innsugventil syl 3 når syl. 1 innsug er maks åpen  som syl. 2 i forhold til syl 4 og motsatt..  Synes selv denne metoden er like enkel som å drive å følge med antall turn osv og se på reimhjul (spesiellt på en orig. T4)  Metoden er jo mest gunstig hvis du skal justere ventiler på begge sider av motor, men det gjør en som regel da...

Ellers så kan du jo skifte ut til mekaniske løftere oxo da og du får en effektøkning på ca. 5% i samme slengen. Det å skifte løftere er jo en superenkel jobb på T4 i forhold til T1 der du må dele blokka, på T4 kan dette gjøres enkelt ved bare å fjerne støtstangrør og trekke ut løftere.

« Siste redigering: august 12, 2008, 19:16:53 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #6 på: august 13, 2008, 18:17:39 pm »

Dette hørtes betryggende ut, tusen takk
Loggført

2x 70mod Notchback
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 13, 2008, 23:50:22 pm »

metoden som jærva nevner kan by på problemer hvis noen av løfterene er pumpet fullt opp.
(noe de er , hvis de er i orden)
det som skjer da er att du faktisk åpner ventilen ca 2mm (1mm stigning pr runde) , med resultat att den ikke starter.
På løftere som er pumpet opp funker 1/2 omdreining bedre synes jeg.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 14, 2008, 11:48:19 am »

metoden som jærva nevner kan by på problemer hvis noen av løfterene er pumpet fullt opp.
(noe de er , hvis de er i orden)
det som skjer da er att du faktisk åpner ventilen ca 2mm (1mm stigning pr runde) , med resultat att den ikke starter.
På løftere som er pumpet opp funker 1/2 omdreining bedre synes jeg.


Har aldri justert motor med hydrauliske løftere med denne metoden, kun med mekaniske. Men metoden står i boka "How to rebuild your VW-engine" ... 
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #9 på: august 18, 2008, 19:28:05 pm »

Jærva sier at det er superenkelt å fikse på løfterne, hva går den jobben ut på. Vil det si at toppene må av eller hvordan kan dette løses. Ellers tusen takk for alle opplysninger til dere alle, godt vi har et sted å henvende oss. Mvh. Charles Wold
Loggført

2x 70mod Notchback
Charles
Juniormedlem
**
Innlegg: 87
Bosted: Gardvik Nord-Odal


Vis profil

« Svar #10 på: august 26, 2008, 19:24:06 pm »

Hei igjen, fikk vel aldrig noe svar på om toppene måtte av. Hvis de må av er det greit å gjøre det med motoren i bilen, eller bør den tas ut. Bilen starter veldig lett men ryker en del på tomgang, litt sånn sur røyk. Bilen går greit å kjøre med ,men virker ikke helt med på alle. Charles
Loggført

2x 70mod Notchback
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 26, 2008, 20:09:35 pm »

For å ta ut ventil-løftere på en type 4 , så må du vippe av ventildekslene, skru av vippene og dra ut støtstengene. Når dette er gjort kan du dra ut støtstangrørene gjennom toppen. Disse støtstangrørene kan sitte litt, men bruk ikke tang på dem da du deformerer selve røret. Når du har fått ut støtstangrøret så skal det bare være å trekke ut ventilløfterne som ligger innenfor. Er løfterne mye slitt så kan det være grad/kant på dem og du får ikke dradd dem ut uten å dele blokka (som du MÅ gjøre på en T1-motor) Det kan hjelpe å få ut løfterne ved å prøve å snu dem litt rundt for så å trekke dem ut..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!