mai 04, 2024, 00:04:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremser  (Lest 3658 ganger)
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« på: juni 09, 2015, 20:08:03 pm »

Jeg har en 1978 cab, 1303 med trommelbremser foran. Hot Shop tviler på at det er trommel og ikke skivebremser. Åge Hansen hos Siggerud Bil er enig med meg om at det er trommel. Problemet er at dette visstnok ikke er standard. Det er en California bil med innsprøyting og mye fikst, men en fin bil. Jeg har av og til noen skrapelyder i høyre forhjul, og er redd det går på naglene snart. Noen som har tips om hva slags bremsesko jeg bør bruke? Jeg ser det vel når vi får av tromlen.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juni 09, 2015, 20:31:34 pm »

Ta en telefon til 33330606 i morgen så skal jeg sende dig bremsesko der passer Blunker

Der går nogen stykker sene 1303 cab med injection fra staterne der her trommelbremser foran her i landet.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: juni 09, 2015, 20:39:36 pm »

Det var standard med trommel foran i USA, selv på biler som fikk skivebremser i Europa.

I USA er bremser oppskrytt...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #3 på: juni 09, 2015, 20:47:49 pm »

eller bare bygge om til skivebrems
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: juni 09, 2015, 20:51:24 pm »

Av en eller annen mystisk grunn ble det faktisk ikke levert noen Bobler med skivebremser foran originalt fra fabrikk til USA. Trommel foran er nok originalt på denne bilen.
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juni 09, 2015, 22:19:06 pm »

Utrolig! Noen som har oversikt. Jeg ringer "Dansken" i morgen!!
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juni 13, 2015, 12:57:26 pm »

Hvordan tar jeg av tromlene foran? Må jeg ha avtager eller er det bare å dra ut splinten, ta av mutteren og dra av tromlen? Det kan også være hjul lageret for det er litt slakk når jeg drar oppe og nede på hjulet mens det sitter på?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juni 13, 2015, 14:50:12 pm »

Trenger ikke avdrager, men det er lurt å stille bremsebåndene litt fra, ofte er det slitekanter i trommelen som banda ellers vil stoppe mot.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #8 på: juni 13, 2015, 19:32:02 pm »

Tromlene er helt løse når du løsner muttrene. Venstre side har links gjenger så den skrus motsatt vei.Når du monterer det igjen så strammer du muteren forsiktig mens du dytter hjulet ut og inn i topp eller bunn av hjul. stram til slarket akkurat blir borte ikke en dritt mere. Så låser du mutter med skruen. Er vel ikke noe låsesplint foran. smør samtidig hjullagerene med nytt fett. og som kjell roar skrev , slakk litt på bremsebånda før du tar ev trommel. Speedometerwieren skal gjennom 4kanthullet i venstre fettkopp.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juni 13, 2015, 22:58:34 pm »

Det er mulig at det er hjul lageret som er slitent. Er det vanskelig å skifte det? Kan det være derfor denne skrape/subbelyden kommer og går?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 14, 2015, 08:04:02 am »

Det er mulig at det er hjul lageret som er slitent. Er det vanskelig å skifte det? Kan det være derfor denne skrape/subbelyden kommer og går?

Høyre foran - nærmest "veikanten"? og en form for romlelyd som høres mest når du kjører svinger (til venstre eller høyre)?

Da ville jeg satt en knapp på hjullagere på høyre forhjul...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: juni 14, 2015, 08:56:17 am »

Det er mer en jevn skrapelyd som kommer og går.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 14, 2015, 09:25:20 am »

Det er mer en jevn skrapelyd som kommer og går.

Da tipper jeg på noe løs "innmat". Kan feks være en fjær som har gått av.

Dine bremser foran er svært like de jeg har foran på Varianten min. Jeg kan jo prøve å trille innom deg en dag?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: juni 14, 2015, 17:46:28 pm »

Eller bare masse bremsestøv
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #14 på: juni 14, 2015, 17:49:09 pm »

Ikke så pes å bytte lagere. Jeg kan presse ut de gamle og inn med de nye for deg. Men en grisejobb å fette dem inn når du monterer. Gummihansker er tingen. Fin jobb til vinteren det..Med mindre du må bytte nå. Men tviler på at det er der lyden kommer ifra
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: juni 14, 2015, 18:51:21 pm »

Takk til Halvard og Henrik. Jeg begynner med å ta av tromlen og ser hvordan det står til der.
Oppdatering kommer. Skal til Tvedestrand med cab'en til helgen.
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: juni 14, 2015, 18:56:02 pm »

Henrik. Mente du at jeg skulle ta av tromlen med hjulet på?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #17 på: juni 15, 2015, 06:21:26 am »

Nei. Men det er ikke noe i veien for å gjøre det. Bare litt mere kløn å komme til for justering av bånd, med mindre du har bilen på løftebukk
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: juni 15, 2015, 14:14:48 pm »

Kan være litt enklere å dra av trommelen med hjulet på, får mer vekt og grep hvis det sitter litt. Har gjort det flere ganger.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #19 på: juni 15, 2015, 17:00:52 pm »

Triks her er å stramme forhjuls lageret litt. Til slakk blir borte og ikke mer. Teste bilen og høre om lyd blir borte.
Blir den det må forhjulslager byttes. Tar fem minutter og du får svar.  Stramming er etter min mening bare en utsettelse til nødbruk.(komme seg hjem)
Har du kjørt med slakk er det kjørt. Kan medfører godslitasje på nav og det er vesentlig dyrere å bytte.
Og vi jobber ikke med votter på.  Osteaktig
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #20 på: juni 15, 2015, 19:11:36 pm »

Og vi jobber ikke med votter på.  Osteaktig

Noen av oss har ikke privilegiet med varm arbeidsplass året rundt  Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: juni 15, 2015, 21:54:58 pm »

Da er bremsene skiftet og testet. Ganske krøkkete å få av den fjæra i midten av bremseskoa, men med en del truende, ufine gloser så gikk det. Tar andre siden også før Tvedestrand til helgen. Takk for gode tips. Lageret er tait (?) og fint.
Loggført
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: juni 18, 2015, 07:40:38 am »

Og så tok jeg de på andre sida på halve tida!!
Noen som trenger hjelp til å skifte bremsebånd??
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #23 på: juni 19, 2015, 06:37:43 am »

Godt jobba  Osteaktig Osteaktig
God tur
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Pensjonisten
Medlem
***
Innlegg: 214
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: juli 09, 2015, 10:15:21 am »

Hvis noen lurer så har vi nå vært på Men In Bugs, Hurup, videre til Esbjerg, opp til Skagen og hjem. Perfekte bremser!!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #25 på: juli 09, 2015, 10:18:06 am »

Da gleder vi oss til den STORE artikkelen (kanskje) kommer i VW-Nytt Follo.

Du kan skrive om bremsene eller aller helst om turen.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!