mai 05, 2024, 03:18:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: owatrol på bart stål - now what ?  (Lest 5302 ganger)
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: september 23, 2012, 21:58:04 pm »

Har et karosseri som har stått i et hjørne av garasjen i snart to år. Det ble slipt til bart stål og dusjet med owatrol og siden støvet ned .
Når jeg nå skal garasjelakke det er det noen som har gode råd på veien ?

Tanken er å spraye med jotamastic som grunning og ppg som topp. (er det jeg har stående Glad )
spørsmålet er hva jeg gjør i forhold til owatrolen som er på ..

mvh
« Siste redigering: september 23, 2012, 22:31:09 pm av Hans » Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: september 24, 2012, 16:09:50 pm »

jotamastic oppå owatrol er ein dårlig kombinasjon men ovatrol kan jo vera litt jobb å få vekk då, men uansett verdt arbeidet mtp holdbarheit
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: september 25, 2012, 12:23:45 pm »

ja ... hvordan få vekk owatrol ... det er jo klink hardt helt til man begynner slipe på det og det blir en seiiig guffe ...
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: september 25, 2012, 19:56:14 pm »

vaska med tynnar?

prøvd stålbørste på vinkelslipar+
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #4 på: september 25, 2012, 20:03:01 pm »

Universal tynner vasker bort owatrol i en fei. Ikke noe vanskelig med det, bortsett fra at du må ha nok tynner, og god maske....
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: september 25, 2012, 20:07:08 pm »

tommel opp lillearne - da blir det å kjøpe nok tynner Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #6 på: september 27, 2012, 07:06:04 am »

Ja jeg sverger ennå til owatrol etter mange års bruk, men med den forskjellen at jeg tørker godt av igjen det våte med filler etter påføringen, slik at det ikke er noen "hinne" som tørker, som man må fjerne ved lakkering. Men matter ned overflata på vanlig måte før grunning.
-Selv om man tørker av rett etter påføring, så gjør owatrolen fullt ut sin jobb mot rusting.
Loggført
sveinhelge
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #7 på: september 27, 2012, 10:38:21 am »

Ja jeg sverger ennå til owatrol etter mange års bruk, men med den forskjellen at jeg tørker godt av igjen det våte med filler etter påføringen, slik at det ikke er noen "hinne" som tørker, som man må fjerne ved lakkering. Men matter ned overflata på vanlig måte før grunning.
-Selv om man tørker av rett etter påføring, så gjør owatrolen fullt ut sin jobb mot rusting.

Har samme erfaring,lar det det stå på litt så tørke vekk etter at det har trekt seg inn. Glad Glad
Loggført

VW 1966 T1 Rest obj.
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: september 27, 2012, 12:33:54 pm »

min blemme at jeg ikke tørket vekk .. var ikke klar over at det "herdet" :p   

Er noe herk å tørke vekk med tynner.

Tenker jeg påfører owatrol på en stålplate, tørker vekk, lar det tørke før jeg sprayer et tynt lag jotamastic på .. ser hvordan det oppfører seg.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #9 på: september 27, 2012, 20:45:44 pm »

min blemme at jeg ikke tørket vekk .. var ikke klar over at det "herdet" :p   

Er noe herk å tørke vekk med tynner.

Tenker jeg påfører owatrol på en stålplate, tørker vekk, lar det tørke før jeg sprayer et tynt lag jotamastic på .. ser hvordan det oppfører seg.

God ide, men selv om en tørker av, bør behandlingen stå minst et døgn å "tørke" eller lenger (avhengig av tørkeforhold) fordi det finnest litt olje igjen i de små porene i overflaten som en ikke får av ved å "tørke bort" 
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #10 på: september 27, 2012, 20:56:27 pm »

owatrol forbinder jeg med gamle trebåter...

Hva er anderledes med denne owatrolen?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #11 på: september 28, 2012, 06:09:13 am »

owatrol forbinder jeg med gamle trebåter...

Hva er anderledes med denne owatrolen?
Vel, det er vel ikke akkurat D1, eller D2 som brukest på metall da. Spør på fargehandelen om forskjellen.
Loggført
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #12 på: september 28, 2012, 10:18:30 am »

Splitman brukte vel Owatrol på Wiger kupeen mener eg han sa..
Kan jo hende han tenkte på fjerning når han smurte på, og har en grei løsning på problemet?
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: september 28, 2012, 12:33:50 pm »

stemmer det Gaute. Får sende han en lyd Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #14 på: september 28, 2012, 13:31:06 pm »


Stemmer det...Wigeren er dekket med Owatrol i flere runder den. La det være klart: To tykke strøk oppå bart metall holder rusten unna i 18 måneder...deretter må det slipes ned og legges nytt strøk.

Tanken min har vel vært at absolutt alt må vekk når den skal lakkeres. Så vidt jeg vet, vil Owatrol alltid skape problemer imot annen lakk. Sliping og tynner-vask er det jeg har sett for meg når den tid kommer.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: september 28, 2012, 22:11:16 pm »

Takk for innspill Splitman. Da får det bli en kombo av slip/skrap og tynner -- fikk faktisk høvlet ganske mye vekk med barberblad - så der er håp Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 08, 2012, 13:53:50 pm »

testet jotamastic direkte på to lag owatrol  - har prøvd med kniv å skrape vekk men det sitter . Så om det skulle være tynt lag owatrol igjen så tror jeg
ikke det har noe å si for jotaen sin del .
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 08, 2012, 16:33:23 pm »

men om da sitt lika godt over tid finn du nok kun ut på ein måte;) uansett er da noko so skorrar med 2k epoksy oppå 1k oljelakk - i min verden Tvilende
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 08, 2012, 20:55:45 pm »

får legge plata ute i vinter og se hva som skjer Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 08, 2012, 23:20:02 pm »

Har hatt god erfaring med en Middels/lett påføring med varme fra gassbrenner og skrape, på hard vanskelig lakk!

Da får man åpnet porer slik at resterende løsner med tynner... (Jeg hadde heller ikke kjangs med tynner først)

Om dette var owatrol eller hva, vet jeg ikke men var blank, hard og ellers vanskelig lakk å fjerne! Glad

Samme som at seig men hard tectyl blir en lek å fjerne med varmluftspistol og skrape!
« Siste redigering: oktober 08, 2012, 23:21:48 pm av OldBug » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!