mai 05, 2024, 01:08:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tung på starteren etter overhaling  (Lest 1502 ganger)
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« på: juli 03, 2011, 14:37:19 pm »

har nettopp overhalt min 1500 motor med alt det inneberer. veiva og kamen gikk rundt som den skal når blokka ble montert. men når jeg satt på sylindere og stempler ble den utrolig mye tyngere å vri rundt, er vell vanlig tenkte jeg og fortsatte å montere. men nå er den utrolig tung på starteren. er det startmotoren som er problemet ?? vanlig ?? og ja jeg har ful lada bateri Osteaktig når den starter går den som en klokke.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 03, 2011, 14:56:38 pm »

Hadde du litt olje i sylindrene?

Hvilken kam og kompresjon endte du med?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #2 på: juli 03, 2011, 14:59:55 pm »

brukte litt 10-40w og orginal komp og orginal kam men monterte 1600 sylindere i stedet for 1500
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juli 03, 2011, 15:18:34 pm »

kjør den som om du har stjært den.

med 1600 sylindre fikk du teoretisk sett litt mer komp. i tillegg var det sikkert sylinderlekkasje både her og der med de gamle stempelringene og utett topp. går motoren bedre nå?
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #4 på: juli 03, 2011, 18:40:06 pm »

går som en klokke og er strålende forøyd.
kjørte den på 3000 omdreininger i 20 minn helt i starten for å kjøre den inn så bytte jeg olje, var litt metal spon i oljen men sansynelig hvis bare rester, og det fanges veldig lett opp siden tappepluggen er magnetisk. men skal jeg kjøre den som f... en stunf til ?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: juli 03, 2011, 18:53:28 pm »

har du målt og shimset endeslark korrekt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #6 på: juli 03, 2011, 19:05:08 pm »

ja har målt, fikk på 2 ringer og da hadde jeg 0,1 mm endeslark. motoren gikk rundt fint etter at det ble montert. den ble tyngere når jeg monterte stemplene og sylinderene.
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #7 på: juli 03, 2011, 19:09:43 pm »

Kan være starterforingen som trenger litt smøring eller å byttes.
Loggført
røed
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: bærum


1303s


Vis profil
« Svar #8 på: juli 03, 2011, 22:15:21 pm »

den ble veldig mye bedere nå etter ca 60 min totalt med kjøring. tror det bare var de første gangene hvor motoren ble veldig tung å dreie rundt.  Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: juli 09, 2011, 18:03:05 pm »

ja har målt, fikk på 2 ringer og da hadde jeg 0,1 mm endeslark. motoren gikk rundt fint etter at det ble montert. den ble tyngere når jeg monterte stemplene og sylinderene.

Du skal/bør helst ha 3 ringar/shims for att friksjonen skal verta rett der og ikkje slita ting ut. men da e mangt som går..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!