VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Dagasp på april 26, 2020, 21:26:03 pm



Tittel: Bygge boble - hva er nødvendig og hva kan sløyfes...?
Skrevet av: Dagaspapril 26, 2020, 21:26:03 pm
Hei!

Jeg er i startfasen av ett boblebygg nå.. Dette blir en ren sommer/finværsbil.. 68 modell - første modell med alt som ikke er pent 😂😂

Motormessig pr nå er det en 1300 singelport, men vil tro det forandrer seg ganske så raskt

Jeg ser plusset og funksjonaliteten med å ha varmepotter, men er de nødvendige?

Å uten varmepotter, så kan jeg vel bytte kjøleblekket til en boks uten uttak..?

Med tid og stunder så skal det nok inn ett stereoanlegg med litt futt i å da er nok dynamoen i minste laget.. Finnes det større dynamoer til disse motorene eller må en ty til pettersmartløsninger?

Linkpin/balljoint.. Er det andre forskjeller enn innfesting av støtdempere her? Jeg skal på med luft tilslutt.. Er en av de bedre egnet til luft enn den andre?

Jeg har 4bolts balljoint, men synes 5bolt er penere.. Bytte til komplett forstilling av eldre type eller bare bytte spindel og nav?  Skal uansett oppgradere bremser ganske kraftig.

Temmelig fersk på boble enda, men øvelse gjør mester heter det..


Tittel: Sv: Bygge boble - hva er nødvendig og hva kan sløyfes...?
Skrevet av: SveinTapril 27, 2020, 07:10:56 am
Forstillingene har forskjellig avstand mellom hovedrørene, så derfor vil ikke en kingboltforstilling passe på din bil uten at rammehodet byttes til et eldre. Men mener du får opphengskuler med bedre vandring, og 66/67 boble har balljoint og 5bolt så fullt mulig å få til med litt miks av forskjellige årganger og deler.

Dynamo/generator får du opp til i alle fall 90A har jeg sett. Her er et komplett kit med dynamofot og tilbehør du trenger for å bygge om: https://dalhems.no/no/p/0505304466794a349274943bf3902375/generatorsats-12v-ac-55Amp

Varmepottene er jo ikke nødvendige for motoren sin del, men litt usikker på hva reglene på EU kontroll sier om varmeapparat som er fjernet.