mai 08, 2024, 00:35:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen med god kunnskap til kjøretøyforskriftene?  (Lest 8731 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« på: mars 26, 2010, 01:37:29 am »

Sliter med å få bilen godkjent p.ga en minimum høyde på 11cm. Så jeg tenkte å slå opp hva det stod om disse 11cm. Men finner ingenting i Norske kjøretøyforskrifter.

Er dette en slik sheriff-regel som biltilsynet har funnet på selv? Finner heller ingen ting om disse diagonalplankene de truer med.

Noen som kan opplyse meg om hva jeg må følge av regler? Evt svart på hvitt ;-)

Det Tüv godkjente senkesettet mitt blir underkjent.. nettopp p.ga denne 11cm regelen. Synes det hele virker litt fishy
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: mars 26, 2010, 06:48:56 am »

De må vise til hvilken paragraf de bruker som grunnlag for ikke og godkjenne bilen. Hadde for mange år siden problem med og få godkjent bilen uten dørhåndtak, men d kunne ikke finne noe sted som sa at det var påbud om håndtak.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mars 26, 2010, 07:45:05 am »

Tror jeg leste om en som hadde samme problemet (sikkert Empiboy), men når det ble spurt om hvor denne regelen stod var det plutselig greit Rekker tunge Så jeg ville tatt meg en tur og hørt med tilsynet selv, det er jo de som skal ha kontrollen på det.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: mars 26, 2010, 09:37:05 am »

Kjøretøyforskriftene for eldre biler ligger her på forum.

Som de andre sier: Be dem om å henvise til spesifikk lovparagraf som gir dem hjemmel til å underkjenne bilen. Kan de ikke det, ligger de veldig tynt an.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #4 på: mars 26, 2010, 12:33:18 pm »

Kjøretøyforskriftene for eldre biler ligger her på forum.

Som de andre sier: Be dem om å henvise til spesifikk lovparagraf som gir dem hjemmel til å underkjenne bilen. Kan de ikke det, ligger de veldig tynt an.

Kan de ikke vise til paragrafen som nevnt over kan du klage saken videre opp i systemet. Det står et sted i reglene noe om minimum 3 cm fjæringsvei, og at det ikke skal være mulig å få kontakt med karoseri og hjul. Den delen er grei. På min bil skulle jeg i utgangspunktet kjørt oppå noen klosser. En under høyre forhjul og en under venstre bak. Dette for å sjekke klaringer når fjæringa er spent til det ekstreme. I utgangspunktet ville kontroløren ha skiltene mine i det øyeblikket bilen var for lav til å gå oppå. Jeg ba om paragrafnr. der det står hva som er minimum tillat høyde på en personbil. Dette kunne de ikke skaffe, og jeg truet da med å sende klage til vegdirektoratet. Sånnt blir det vist litt jobb av og kontrolørene ville helst slippe det. Derfor godtok de at jeg jekket opp bilen og satte bukkene under "manuelt". Så la de om til full sving og sjekket om det var plass til fingrene melom dekk og karoseri. Var vist ikke plass til fingeren melom dekk og innerskjerm foran. Ny runde med å kreve paragrafnr. der det står at en finger skal få plass...... Det finnes selvfølgelig ikke, men det står i reglene at det skal være klaring.....
Dette ble mitt lengste stopp i teknisk kontroll noen sinne, men jeg kunne kjøre videre med 6cm bakkeklaring, 5" innkorting, ulik diameter på for/ bakhjul osv.

Jeg mener du må kreve å få se paragrafen der det står skrevet at det skal være  110mm bakkeklaring. Det har du krav på etter regelverket. Kan de ikke det finnes heller ikke regelen. Så enkelt er det. Dette er nok desverre mest sansynelig et nytt eksempel på kontrolører som burde vært omplasert i systemet pga. manglende kompetanse.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #5 på: mars 26, 2010, 13:40:36 pm »

Det står følgende i kjøretøyforskriften:

Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.

Står ingenting om 11 cm... men det er heller ikke lov å " heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær."
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 26, 2010, 14:01:50 pm »

NÅ begynner det å bli komplisert, han erstattet ikke en nedseget fjær Osteaktig


Det står følgende i kjøretøyforskriften:

Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.

Står ingenting om 11 cm... men det er heller ikke lov å " heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær."
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 26, 2010, 14:06:51 pm »

Fant denne lenket opp i Bilforumet etter litt goggling

http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf

Var også noen linker til Offroad-forumet, men de forstod ikke problemstillingen og så på senking som et onde


.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 26, 2010, 14:50:51 pm »

Den siste der var jo fin å ha en utskrift av. For der står det da virkelig 8cm...  Og isåfall betyr det at jeg har kastet bort 1400,- kroner, og yttligere en lysjustering på tullball. Noen burde få kastet bærsje-poser på huset sitt  Gliser
Loggført

tørris
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: ullerøy skjeberg


arvet 59`n etter fruens oldemor..


Vis profil
« Svar #9 på: mars 26, 2010, 15:52:28 pm »

den fikk jeg skreve ut i allefall å den skal med når vogna skal godkjennes.. takk .LP...
Loggført

bobla lagret å avskiltet siden 73 til jeg hentet den i aug 09. 1sylinder, stempel å alle stempelfjerene å nye bremser var skiltene til bake..
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 26, 2010, 17:12:10 pm »

Du er med andre ord under 8 cm og??  Sjokkert


Den siste der var jo fin å ha en utskrift av. For der står det da virkelig 8cm...  Og isåfall betyr det at jeg har kastet bort 1400,- kroner, og yttligere en lysjustering på tullball. Noen burde få kastet bærsje-poser på huset sitt  Gliser
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #11 på: juni 07, 2010, 23:28:20 pm »

De må vise til hvilken paragraf de bruker som grunnlag for ikke og godkjenne bilen. Hadde for mange år siden problem med og få godkjent bilen uten dørhåndtak, men d kunne ikke finne noe sted som sa at det var påbud om håndtak.

Hei, jeg har en 72 boble, og lurte på, hvordan får du bygd om til hådtakløse dører? =)
Er det dyrt?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #12 på: juni 07, 2010, 23:51:29 pm »

Du får ikke godkjent shaved doors på bil i Norge pga Redningsetatene skal kunne komme inn i bilen ved ulykke, Det er hva kompisen min slitter med på en Silverado han har med shaved dør handtak
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: juni 08, 2010, 06:00:59 am »

oops..Min har shaved dorrs men er uten tak.. Hjelper det?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #14 på: juni 08, 2010, 16:52:15 pm »

Du får ikke godkjent shaved doors på bil i Norge pga Redningsetatene skal kunne komme inn i bilen ved ulykke, Det er hva kompisen min slitter med på en Silverado han har med shaved dør handtak

Ok, styrer unna den da =)
Enn senkesett, det er uavhengig fjæring på alle hjul, så jeg lurte på om noe kan komme med tips på et bra og komplett sett? (dempere/fjærer)  =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: juni 08, 2010, 18:22:11 pm »

Du får ikke godkjent shaved doors på bil i Norge pga Redningsetatene skal kunne komme inn i bilen ved ulykke, Det er hva kompisen min slitter med på en Silverado han har med shaved dør handtak

dette er bare tull.. det står vel ingen ting om dette heller i kjøretøysforskriften...
i hvertfall ikke den gamle.. kompisen skal vise bil i morgen, uten dørhandtak.. dette er da en 1933 mod chevy.. den er forhåndsgodkjent slik..
det vi må huske på, er at det er stoooore regelforandringer i 70 eller der om kring..
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 08, 2010, 18:34:09 pm »

Dører som på lukket bil gir adgang til førerplassen må kunne låses på en sikker måte. I fører- eller passasjerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra. Når dørene i tillegg er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt (tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning. I slike rom med bare en dør må det være minst en nødutgang som ikke er plassert på samme side som døren. Lukkede godsrom med dør(er) som er selvlåsende (smekklås), skal ha enten minst en dør som på en enkel måte kan åpnes fra innsiden eller ha minst en nødutgang av type og størrelse som angitt i § 17-4.

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-017.html linkylink Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #17 på: juni 08, 2010, 18:37:49 pm »

Du får ikke godkjent shaved doors på bil i Norge pga Redningsetatene skal kunne komme inn i bilen ved ulykke, Det er hva kompisen min slitter med på en Silverado han har med shaved dør handtak

Min er godkjent uten dørhåndtak og selvmordsdører (men den ble godkjent i 1989)
Loggført

1961 T1 - Custom
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 08, 2010, 18:40:00 pm »

Selvmordsdører kan vel bli vanskelig da det står "Dører på sidene - unntatt dobbeltdører - må ikke være hengslet i bakkant. "
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
EirikVW
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: juni 08, 2010, 19:23:12 pm »

Det er bare å stå på krava om paragrafer.
Har faktisk blitt hjulpet kraftig av Biltilsynet en gang.
Leverte i all hast russebilen på eu kontroll, en chevy g20.
Valgte første verksted som hadde ledig. Premietabbe.
Da jeg skulle hente bilen lo kontrolløren godt, og tilbød seg å kjøre bilen på skroten for meg.
Fikk en liste over to sider, 2 er feil i alle mulige former.
En av de virkelig fine var deffekte el vindusheiser. For hva om vi havna på taket i ei elv å ikke fikk opp dørene? Når jeg spurte hvor stor sansynligheten var for at elvinduene funka når en lå på taket i elva, mistet jeg tilbudet om gratis transport til knoksen. Hører og med til historien at jeg hadde montert vindusknusere/setebelte kuttere tilgjengelig for alle passasjerer.
Litt oppgitt, men mest forbanna tok jeg kontakt med Biltilsynet. De så over bilen, og oppretta sak mot bilverkstedet. Det jeg endte med var å polere lyktereflektorene forran og lappe litt eksos.
På den andre siden har jeg og stått med tuv papirer og møtt blånekt og vrangskap, men har uansett en positiv erfaring som trekker opp.
Loggført

- T1 1958
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #20 på: juni 08, 2010, 19:24:01 pm »

Selvmordsdører kan vel bli vanskelig da det står "Dører på sidene - unntatt dobbeltdører - må ikke være hengslet i bakkant. "

Da kommer Opel til å slite med den nye Merivaen  Blunker
Loggført

---
Mvh Rabben
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 08, 2010, 19:30:41 pm »

Selvmordsdører kan vel bli vanskelig da det står "Dører på sidene - unntatt dobbeltdører - må ikke være hengslet i bakkant. "

Da kommer Opel til å slite med den nye Merivaen  Blunker

mazda rx-8 har velselvmordsdører i bakkant? BT har tydeligvis dobbeltmoral Rekker tunge
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #22 på: juni 08, 2010, 19:35:45 pm »

Det er forskjell på typegodkjenning av nye kjøretøy med selvmordsdører, og ombygging av biler som ikke har typegodkjente selvmordsdører. Kult
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #23 på: juni 08, 2010, 19:59:26 pm »

Det stemmer, derfor kan en bygge noe som ser ut som om det kommer fra Flåklypa, eventuelt sette en stor V8 fra en dragster i en Granada osv  Gliser
Loggført

---
Mvh Rabben
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 08, 2010, 20:33:17 pm »

De såkalte selvmordsdørene på mazda og opel er dobbeltdører. Fordøra låser bakdøra. På mazdaen må fordøra opp før bakdøra. Opeln er jeg usikker på
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #25 på: juni 08, 2010, 23:53:21 pm »

tips om godkjenning så kan man ringe BT på risløkka siden de driver med godkjenning av ombygde biler
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #26 på: juni 11, 2010, 21:20:53 pm »

Du får ikke godkjent shaved doors på bil i Norge pga Redningsetatene skal kunne komme inn i bilen ved ulykke, Det er hva kompisen min slitter med på en Silverado han har med shaved dør handtak

Godkjente min 1302 uten håndtak utvendig, men ble møtt med samme argument. Når jeg spurte hvor i forskriftene det sto så ble han borte en halvtimes tid. Så kom han duknakket tilbake og sa, jaja vi får vel gokjenne den da.....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: juni 12, 2010, 01:47:50 am »

Frau Hafner fra Kerscher sendte godkjenningspapirer på 060 fjærene mine, og i de tuv papirene sto det noe om 110mm...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!