422
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Berg 5, oljesøl.
|
på: juni 12, 2009, 00:40:52 am
|
Hei
Promper jo rundt i denne Ghia'n om dagen med Berg 5 trinns kasse. Funker fint det, på småkjøring i rolig tempo. På motorvei derimot, i 5 gir og 3000 o/min+ så begynner kassa å kaste olje ut gjennom ventilasjonslangen. Denne har jeg bare tredd gjennom fremre kjøleblekk på motoren, med dertilhørende oljesøl i motorrom. Mener bestemt jeg har lest litt om denne problematikken ett eller annet sted, som jeg ikke finner igjen. Noen der ute som vet noe, har en link e.l?
GeirH
|
|
|
426
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Bug Run 26
|
på: juni 03, 2009, 20:32:29 pm
|
....og da kaster jeg inn håndkleet, for andre året på rad. Bilen er klar, gubben er klar, guttungen er klar (han skulle bare bestikkes med 10 poser Cheese doodles, sa han) dattera er ikke klar. Kjedelig med brum, brum, tuut, tuut sier hun, og ingen stand in, så da står vi der da. Nytter ikke plassere henne i lekerommet på Ikea heller. Kos dere på tur, kjør pent.
Geir H.
|
|
|
427
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1915-oppsett - Blir ikke kvitt varmen!
|
på: mai 27, 2009, 21:04:36 pm
|
Skudd i mørket. Var borti en en kar for mange år siden som hadde klart det kunststykket og bytte plass på de undre kjøleblekkene, høyre blekk på v.s og venstre blekk på høyre side slik at fartsvinden ble ledet inn og mot kjølelufta fra vifta.... ble god og varm den og. Vet ikke hvordan passformen er for å få dette til, men det lar seg gjøre.....
|
|
|
428
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: løft på cam
|
på: mai 25, 2009, 10:44:59 am
|
0,522" er jo det samme som 13,2 mm. Så de to kammene har identisk løft (på papiret), litt mer durasjon på den siste, som "kan" gi deg litt mer top end performance.
|
|
|
429
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: løft på cam
|
på: mai 24, 2009, 21:02:16 pm
|
Tror ikke det er løft på kam, men heller på ventilen med std. T-4 vippearm, som har ca. 1:1,3 utv.
|
|
|
431
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Bug Run 26
|
på: mai 21, 2009, 19:27:49 pm
|
Jeg skal endelig nedover igjen, 15 år siden sist . Mange fra Akershus/Oslo som skal nedover. Felleskjøring? Mvh Svein. Når reiser du da?
|
|
|
432
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Bug Run 26
|
på: mai 21, 2009, 18:33:52 pm
|
Gule oblater med 2010 er satt på bilen. Vi er klare. Litt usikker på om det blir avreise torsdag, mest sannsynlig fredag morgen, etter at barna er levert på skole. Krysser fingrene for knallvær. Skjæra hadde lagt 7 egg i år, og det er et godt tegn.....sier de lærde.
|
|
|
433
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / "C"-shaped clips til chrome lister Ghia
|
på: mai 20, 2009, 07:37:14 am
|
Hei
Trenger disse clipsene som sitter i skjøtene på chromen i vinduslister front og bakrute til Karmann Ghia. 4 stk totalt. Visstnok like de som finnes til Porsche 356. God stand. Eller er det noen som vet hvor de kan skaffes. Bestillte noe fra Neuffer en gang, dette var repro i TYKK plast, ikke fint.
Geir
|
|
|
436
|
Forum / Snikk-snakk / reg dato 1/1-1960
|
på: mai 14, 2009, 23:52:02 pm
|
Hmmm, snakker om dum dato å ha i vognkortet sitt. Stille klokka ett minutt tilbake, og vooiilaa 1959.....drømme.
Som seg hør og bør med bilen reg. etter 1/1-1960, så blir det en tur innom verksteder som kan utføre EU-kontroll annethvert år. Idag var det vår tur. Litt mekk i forkant har det vært, bl.a tilnærmet originalhøyde i front. Man kan jo mene så mangt om den, originalhøyden, men det er ganske digg å kunne legge full sving (samtidig som bilen er i bevegelse) med full tank og reservehjul på plass UTEN at det subber i skjermer. Fartsdumper går som en lek, turen på bremserulla var udramatisk og tanken har streifet meg at denne bilen kan jo til og med samboeren få låne....
Litt moro da, kontrollmannen var i slutten femtiårene (tipper jeg) og spør etter bilnøklene, han får de, og setter seg inn i bilen. Jaja, tenker jeg, han skal vel bare kjøre den inn i hallen. Selv blir jeg stående utenfor bilen og ser han starter opp, håndterer Berg spaken som den naturligste ting i verden, leter ikke etter reversen en gang, bare smakk, rett inn med den, litt bakover, så første gir, ut på veien og borte blir han. Selv står jeg der da, og ser langt etter bilen. Hmmm, han kommer nok igjen, og trøstet meg med at det var ganske fin eksoslyd på den da. Og det gjør han. Rett på rulla, alt OK, så opp på bukken og under bilen, kommenterte at det var rent, han savnet varmepottene og mente det var tidlig med skivebremser på denne. Hatt boble før jeg, sa han (det skjønte jeg med en gang) Ned igjen, justerte lysene, noe som hadde gitt meg en 2'er feil. Sjekk ch.nr, tute og pussere. Så sjekket han CO og kommenterte hvite/røde blinklys. mann av få ord dette. Rygget bilen ut, og skrev ut papirene. Jaja, da ble det en 2'er feil da, du har feil oblater (gule2007) sa han. Betalte med glede mine 550,- takket for hjelpen, og reiste glad og fornøyd hjem. Kontaktet ei dama på trafikkstasjonen som sa hun skulle sende de nye (gule oblatene med 2010)i posten imorgen.
Glad gutt Geir.
|
|
|
439
|
Forum / Snikk-snakk / Ojj, det var nesten...
|
på: mai 02, 2009, 20:49:31 pm
|
Hadde en lite trivelig opplevelse idag, ute og luftet Ghia'n i finværet, langt ute på bondelandet. Legger merke til to småtasser på sykkel og ser de begynner å vinke til noen, hvorpå den minste av de to, tipper han var 5-6 år plutselig skjærer over veien rett foran meg, fire stive hjul og får stoppet i tide. Puuuuhh. To foreldre som stikker hodene fram fra kjøkken og fjøs. Tar en liten prat med gutten om at han må huske på å se seg for. Ble en liten "vekker" for liten og stor dette her. Unger er uberegnelige.
Så til alle der ute, kjør pent i sommer. Ikke moro å bli innblandet i uhell av noe slag.
Geir
|
|
|
441
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tørrsump
|
på: april 27, 2009, 12:14:53 pm
|
hvor mye skade kan man klare å utsette f.eks råde og bære-lager for ved bortfall av oljetrykk i 1 til 2 sek og ved fullt pådrag?? vil vel ligge en oljefilm der . men den blir vel fort squizet vekk
Ved 6000 o/min så raser stempelet opp og ned 100 ganger pr. sek..... Finnes vel ikke noen fasit på dette, men slitasjen vil vel øke med effekten/ forbrenningstrykket. Tørrsump høres lurt ut.
|
|
|
442
|
Forum / Snikk-snakk / Omsider, så godt som klare.
|
på: april 23, 2009, 21:00:13 pm
|
Etter to år i dvale, var omsider turen kommet for å lufte bilen igjen. Borti hjørnet ligger T-4'en på 2.7L, takk til deg, og baki Ghia'n hviler det atter en T-1 motor. Litt forskjell på bunndraget er det jo, men nå ser det ut som jeg jeg slipper de daglige turene baki motorrommet. Bare å vri på nøkkelen og det putrer igang. Blir ikke trivligere enn dette; 1776 med W-100 kam, overhalte og portede topper, 8,5 i kompforh. Avbalansert veivparti fra Kjeller :-), ny blokk, full flow og enkle Solex 35 mm.Merged header og litt hjemmemekk fra collector og ut. Ble litt "væl" mye støy med en potte, men slik blir det i år. Snakker vi 70 hk tro?? Litt fintuning igjen, er ikke så smooth som jeg ønsker. Mantorp i sikte......mangler bare en EU-kontroll. Sliter litt der med forskjellige dekkdim foran/bak pluss senk fremme.
|
|
|
444
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke pedal etter lufting! HJELP!
|
på: april 19, 2009, 22:04:04 pm
|
Med litt kreativitet, så kan du trykksette bremsevæske-beholderen din. Ikke med 8 bar akkurat, men litt overtrykk etter sunn fornuft-prinsippet. Da skal det være mulig å bare løsne luftenippler og la det "strømme". Viktig at du har den foreskrevne "dødgangen" på pedalen din, slik at pumpa returnerer helt tilbake, så væsken kommer inn i masteren. Ellers er det jo nevnt her tidligere at det kan være problematisk hvis luftenippelen sitter nederst på caliperen, kanskje bytte side på de.
|
|
|
448
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Org veiv vs Scat volkstroke III
|
på: april 11, 2009, 08:45:52 am
|
Originalveiva er god som gull den, og som TomR sier, den er smidd. Sansynligheten for at du har den allerede er stor, så det er penger spart allerede. W-120 kammen tillsier litt turtall, men riktig bygd så har du en motor som holder i mange år. Selv er jeg fornøyd hvis jeg får til 100-300 mil i løpet av en sesong, så sånn sett så burde dette vare livet ut..... Den beste veiva har vel ett 311 delenummer, du ser det best på smørehullene i veiva, de skal være litt "ovale" eller forstørret på en måte. Masse fine kamer der ute. K-7??
|
|
|
|