mai 14, 2024, 21:14:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 12
121  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sjelden godbit selges! Ex formel vee motor.. Empi/Speedwell, JPM, CSP +++ på: juni 11, 2014, 10:56:28 am
Da er det mulig denne forsvinner til Thailand av alle steder.  Hæ
Salg til Norge vil fortsatt bli prioritert hvis noen her ønsker seg en fin motor.

Gjelder kanskje å være raskt ute da frakt allerede er undersøkt og funnet relativt rimelig.
(2800,- for shipping av hele greia til bangkok)


122  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sjelden godbit selges! Ex formel vee motor.. Empi/Speedwell, JPM, CSP +++ på: juni 02, 2014, 22:23:36 pm
Noen som har lyst til å bruke feriepengene på noe gøy og sjeldent?  Glad
123  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: CSP Dual Muffler eksosanlegg til Boble (nytt i eske) på: mai 12, 2014, 08:02:57 am
Har selv brukt dette med stor suksess i noen sesonger!
Digg lyd og god kvalitet på alle deler.

For 4.500 er jo dette også 'deal of the day'.. Betalte vel selv tett opp mot 7.
124  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mai 07, 2014, 07:19:41 am
Diggbart! Spennende valg av 1. gir Glad
125  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Fulcrum-plater på: mai 06, 2014, 18:03:38 pm
Takk for svar dere Glad blir til at jeg kjøper nye for å sikre at klaringer blir riktig.
126  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Fulcrum-plater på: mai 05, 2014, 17:13:41 pm
Konge! Let me know.. Glad
127  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Fulcrum-plater på: mai 05, 2014, 14:26:41 pm
Hello!
Er det noen her som har 4 stk fulcrum-plater liggende?
Nye hadde vært veldig flott, men 2 par som ikke er så slitt er også greit.

For de som måtte lure er det snakk om halvmånene som skal inn sammen med akslen på svingaksel-kasser.

[attachment=1]

mvh
Anders
128  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sjelden godbit selges! Ex formel vee motor.. Empi/Speedwell, JPM, CSP +++ på: april 05, 2014, 12:04:36 pm
Takk for det gutter! Dette er nok en motor for de spesielt interesserte, men selv om dette ikke er en 12 sekunders motor kan man ha det mye moro for det.

Håper noen kjøper snart da lysten på ny bil er voksende. Kasse til 1776'n er i og for seg ordnet. :-)
129  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sjelden godbit selges! Ex formel vee motor.. Empi/Speedwell, JPM, CSP +++ på: april 04, 2014, 07:34:10 am
Ingen som ønsker seg det som muligens er Norges sprekeste 1600 SP?

Vil vurdere fornuftig bud på Empi/Speedwell Sprint Kit hvis noen kun ønsker dette.
130  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sjelden godbit selges! Ex formel vee motor.. Empi/Speedwell, JPM, CSP +++ på: mars 19, 2014, 21:03:45 pm
... Og som om ikke det var nok - følger kopi av monteringsanvisning osv også med  Gliser
131  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: SCC bussen 2.0 på: mars 18, 2014, 15:30:02 pm
Kuli! Blir fint med beautification av hvit bil! Ser frem til et gråtbart resultat.
Godt du fant deg en buss du kan mekke på også.. nå som påsken nærmer seg  Kysser

132  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Sjelden godbit selges! Ex formel vee motor.. Empi/Speedwell, JPM, CSP +++ på: mars 18, 2014, 09:35:50 am
Link til byggetråd: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,58549.0.html
133  Bruktbørsen / Deler selges / Sjelden godbit selges! Ex formel vee motor.. Empi/Speedwell, JPM, CSP +++ på: mars 16, 2014, 23:26:30 pm
Hei,
Har bestemt meg for at det er tid for å selge min tidligere formel motor til fordel for oppgradering av girkasse til 1776'n.

Jeg har brukt vinteren på delesamling og oppbygging av denne og dokumentert byggeprosessen i tråden 'old school motorbygging', slik at ny eier ikke møter noen overraskelser.

Delene brukt i denne er kun fra øverste hylle og totalt har motoren kostet meg ca 75 lapper.

Jeg brukte motoren i 2 sesonger med nåværende oppsett, både til tur og race, og klokket inn 15.478 som bestetid på SCC 2012. Dette med fullvektsbil + 1300s kasse som da vil tilsvare litt over 100 hest. JPM's estimater for motoren da jeg fikk overlevert toppene underbygger også dette.

Så til specs..

Blokk:
  • Basis er en 1300 singel port som er tatt opp til 1600
  • Blokka er klargjort for full flow, har skvalpeplater og andre små modifiseringer for å hindre 'starvation'.
  • Ny mahle 1600 sats for 500km siden (vektjustert)
  • org letta råder
  • org veiv. Slipt én gang (.25mm)
  • Letta org. svinghjul.
  • Sachs std clutch
  • Empi std reimhjul.
  • Scat svinghjulsbolt.
  • Hele veivpartiet er balansert av knasten til Nascar-spec.
  • Jpm custom grind raptor kamaksel


Topper:

  • Portet og bearbeidet av Jpm med 40/35.5 rustfrie ventiler
  • Enkle Oteva 75 fjører
  • Titan retainers
  • Scat 1.25 vipper
  • Sveiset og gjenget opp til 12mm lange plugger

Div:

  • Matchportet empi/Speedwell gassersett med Speedwell gasserstag. (forgjengeren til Berg staget)
  • 383 fordeler (fra bla. Porsche 356)
  • Fin tysk Bosch Blå-coil
  • Nylakket kjøleblekk
  • CSP dual quiet pack eksos (deilig lyd)

Annet som er verdt å nevne er at gassene ble overhalt i 2012 av Kjell byman (forgasserservice). Den ene har fått litt rusk i seg og må nå gåes over.
Det er montert nytt oljefilter, hatt i ny kendall olje, nye plugger, ny viftereim.

Alt i alt en motor spekket med goodies og tildels veldig sjeldne deler. Når så du feks sist et relativt komplett org empi speedwell sprintkit tilsalgs?

Selges for 35.000kr eller bud over.

Mvh
Anders
134  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 16, 2014, 18:15:57 pm
og ett til

[attachment=1]
135  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 16, 2014, 18:12:30 pm
På søndag trappet jeg opp for å fullføre arbeidet og startet dagen med å gjøre klar til oppstart.
Pluggene ble tatt ut og byttet med nye i tillegg ble det satt på en ny viftereim.
Bruker d6ea plugger etter anbefaling fra jpm.

[attachment=1]

Ny olje ble fylt på og de gamle pluggene tatt ut for å byttes med nye. Brukte da anledningen til å dra rundt på starteren for å få oljetrykk.
Da oljetrykket var et faktum startet kobling av bensinslanger og justering av gasserstag.

Motoren fyret ganske umiddelbart, ihvertfall etter at jeg husket ledningen fra kondesator til - på coil, og tenningen ble grovjustert.

Dessverre var det noe tull med høyre gasser så jeg fikk ikke motoren til å gå skikkelig.
Heldigvis er problemet veldig isolert, så fort gasseren er rengjort og gått over håper jeg problemet er ute av verden.

Litt bilder av det endelige resultatet Glad

[attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6][attachment=7][attachment=8]



136  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 16, 2014, 17:33:35 pm
Har tilbrakt litt tid i garasjen denne helgen og fått utrettet en hel del.

Startet lørdagen med å få fikset endeslakken og strammet til svinghjul.
Slakken ble satt til .12mm ved bruk av 2 stk .24mm shims + 1 stk .26mm shim.

[attachment=1]

Deretter ble scat bolten strammet til rett over 50kg ved hjelp fra den hendige torque meister'n

Siste rest av oljesystemet ble montert, forøvrig nok en morsom detalj med den hjemmelagede filter holderen, og motoren tok så turen over til oppstartsbenken.

[attachment=2]

Det meste av kjøleblekk ble montert, samt eksos, gassere osv.
137  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 06, 2014, 17:46:34 pm
Takk for det!

Erik er veldig god å ha, ting pleier som regel å løse seg.

Burde bli klart til oppstart neste runde i garasjen.. gleder meg!
138  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 06, 2014, 12:10:54 pm
Ble en runde i garasjen på tirsdag og fikk bla lakket det meste av kjøleblekk.

Skulle også sette endeslakken, men møtte på problemer da maks utslag var 0.45mm med svinghjul montert uten shims.
Med en minimum tykkelse på 0.24 per shim sier det seg selv at det blir vanskelig å oppnå en klaring på .10 - .15 mm når man skal bruke 3stk.

Heldigvis var Jee i garasjen kl 09 på onsdag og jeg fikk maskinert av tilstrekkelig mengde gods på svinghjulet for å kunne sette slakken.
Takk for hjelpen!

[attachment=1]
139  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: mars 02, 2014, 19:43:54 pm
Fett, flink er du! gleder meg til å titte på tirsdag.
Blir det garasjekveld på deg også da?
140  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: mars 02, 2014, 19:42:10 pm
Sumpen er en artig detalj Glad

Jeg kjører med moderat senket bil og har aldri møtt på problemer,
men hvis man ønsker er det jo mulig å brekke til en liten plate for beskyttelse.

Den bygger uansett ikke så voldsomt nedover, tipper det kun er 1.5cm forskjell på den og DDS-sumpen på den andre motoren min.
141  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: februar 27, 2014, 22:30:59 pm
Har kurs på fornebu om dagen og hva passer da bedre etter endt dag enn å spasere 5 min bort til garasjen for å ta seg en liten arbeidsøkt Glad
Etter et par timer med arbeid var longblocka ferdig og jeg kan etterhvert fokusere på kjøleblekkene.

[attachment=5]

Som tidligere nevnt er oljesystemet noe modifisert for å forhindre 'starvation' i svinger osv. Den enorme sumpen på 0.25liter har en liten
fitting montert. Denne er tettet i enden og det er borret en del hull på undersiden for å suge opp olje.

[attachment=2]

Oljepumpa er blokkert i begge ender og opphenting skjer via ekstra innløp i oljepumpelokket.

[attachment=1]

Og sånn ser det ut montert.

[attachment=3]

Fikk også satt inn vipper og støtstenger + justert ventiler. Bruker org. stenger og scat 1.25 vipper. Justerer klaring til 'loose zero'.

[attachment=4]
142  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: februar 24, 2014, 22:48:50 pm
Egentlig ganske kul den 1776'n din Kalle. Noe av det samme jeg håper å oppnå med neste motor.
Må jo være helmax til crusing og generell daglig bruk!
143  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: februar 20, 2014, 20:32:39 pm
Hyggelig at det faller i smak hos folket og godt det er andre som satser på motorer litt uten om normen, Racing56 Blunker

Håper på en garasjetur i helgen for å få ferdig longblock. etter det er det lakking av kjøleblekk som står på agendaen.
Satser på oppstart ila mars.


144  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: februar 19, 2014, 21:42:50 pm
Liker tråden din  Kult
Kva er grunnen for at du vil legge ned dette arbeidet på ein singelport?? Høgt vrimoment??

Takk Glad
Grunnen til at jeg legger mye arbeid ned i dette er ikke betinget i praktiske/ytelsesmessige årsaker, heller mer sentimentale.
Jeg forelsket meg i denne motoren (en tidligere utgave) da jeg hørte den fyre opp for første gang i jordebobla til JHU for ca7-8 år siden.
Da var jeg fortsatt fersk i gamet og jeg bestemte meg nesten på stedet at denne motoren skulle jeg ha. 1 eller 2 år senere la JHU den ut for salg og saken var biff.

Det stilmessige uttrykket denne motoren har, den artige historien, og det faktum at du må anstrenge deg litt for å få et ok antall hester ut av motoren gjorde at den appellerte til meg.
Jeg liker å gjøre ting litt annerledes og i tillegg føler jeg at dette gasseroppsettet, empi/speedwell sprint kit, er et av de aller kuleste du kan putte på en boblemotor.

Økonomisk gir det forsåvidt lite "bang for the buck", har vel brukt 75k + på denne motoren, men uansett hvordan du vrir og vender på det er det veldig gøy med en 1600SP som er god for 100hk+ Glad
  
145  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: februar 16, 2014, 22:00:25 pm
Hadde en trivelig økt i garasjen i dag, og fikk satt sammen motoren til longblock.
Som vanlig startet dagen med rengjøring og inspeksjon av deler.

I tillegg til balansering av veivpartiet har også stemplene blitt vektjustert og skal alle ligge innenfor grammet.

[attachment=5]

JPM har ikke bare hatt en finger med i spillet når det kommer til kam, men har også laget topper til denne motoren.
Som alltid er arbeidet utført upåklagelig.

Specs på toppene er:
40mm innsugsventiler
35.5mm ekosventiler
Enkle OTEVA fjærer
Titan-retainers
Forbrenningskammer på ca 33ccm
12mm plugger

Med en vendehøyde på 1.1 blir statisk komp i denne motoren 11:1.

[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]

Dagens sluttresultat:

[attachment=6]
146  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: februar 09, 2014, 20:39:04 pm
Forrige tirsdag ble det en liten økt i garasjen og montering av shortblock sto på agendaen.

I denne motoren bruker jeg en custom grind JPM raptor kam, som er laget med tanke på toppene og innsugene jeg bruker.
Etter ca 500km i drift ser både den og løfterne fortsatt bra ut.

[attachment=1][attachment=2][attachment=3]

Etter inspisering av deler ble lager,løftere og drev påført monteringsfett.
Har tidligere brukt vanlig motorolje ved montering, men tester nå fett designet til dette formålet.
Ettersom fettet er litt tykkere/seigere enn oljen hjelper det ved innsetting av veiv/montering av blokkhalvdeler ol. da bla. rådene holder seg i oppreist stilling.

[attachment=4]

Veiva og kamen ble så satt i blokka og fordelerakslingen plassert korrekt i forhold til TDC. Blokkhalvdelene fikk seg så et lag med Curil K2 før boltene ble trukket til.
Alt snurrer fint rundt og neste gang kan montering til longblock starte.

[attachment=5][attachment=6]
 
147  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: januar 31, 2014, 21:01:57 pm
Yes sir, veldig mye spennende som skjer i garasjen for tiden. Gensere og tskjorter blir forresten ferdig til uka....

erikaa: Flott å være til inspirasjon, hvis man ikke rekker sesongåpningen kan man jo evt bare kjøpe denne når den er ferdig Osteaktig
148  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Old school motorbygging på: januar 31, 2014, 18:26:58 pm
Fikk en fin liten økt i garasjen i dag også. Glad

Startet med shimsing av fordelerdrevet og rengjøring av fordeleren.
Kommer til å bruke en nydelig Bosch 383 fordeler i god stand med nytt fordelerlokk.

[attachment=1]
[attachment=2]

Turen gikk så til veivpartiet der jeg fikk satt på lagre og råder. Lagerflatene ser nokså bra ut etter at Jørn tok seg en runde med polerkluten.
En annen morsom detalj fra Formel Vee-dagene er de letta orginale rådene.

[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]

Forøvrig så planet også Erik overflaten på svinghjulet da det ble lettet, alt burde med andre ord være tipp topp.

[attachment=3]
149  Forum / Prosjektgarasjen / Old school motorbygging på: januar 29, 2014, 23:26:22 pm
Heisann,
Starter en liten tråd om noen motorer jeg skal bygge fremover.
Først ut er den gamle ex formel vee motoren min som jeg har planlagt å selge for å finansiere innkjøp av girkasse. Glad

Motor nummer to blir en super stock 1600 singel port motor med kraftig old school preg, denne blir kanskje bygget denne sesongen avhengig av hvor mye tid jeg får i garasjen fremover.

Ettersom jeg tok veivpartiet fra formel-motoren og brukte i 1776'n jeg bygde måtte jeg få tak på et nytt.
Første på programmet var da å få et svinghjul lettet hos Jee. Han utførte upåklagelig arbeid som alltid og jeg kunne deretter sende partiet til balansering hos Knasten.
Der ble alt balansert ned til NASCAR-specs og veiva fikk seg litt lett polering av alle lagerflater.

[attachment=1]

Turen gikk så til garasjen for å ta en grundig vask av blokk for å klargjøre alt til sammensetting. Relativt fornøyd med resultatet og neste gang jeg stikker innom kan monteringen begynne.

[attachment=2]
[attachment=3]


Av lagre bruker jeg en fin miks av Silverline, glyco og noen gode gamle rådelager.

[attachment=4]

Alle delene er allerede tilpasset motoren fra den første oppbyggingen så ved letting av svinghjulet er all maskinering nå fullført.

Her er et bilde av motoren fra 2013.
[attachment=5]
150  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Trakter og innsug til 48 IDA på: januar 15, 2014, 09:27:32 am
Sendt deg en PM Glad
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 12
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!