mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #1080 på: desember 06, 2009, 21:10:29 pm » |
|
du kan måle på korte når du kjører simulasjon, så ser du. pass bare på at du har et godt multimeter med masse motstand i. men jeg er ikke sikker på om multimeter vil funke, fordi singnalene er så korte at du kan risikere å få rms nesten lik null, og da vet man ikke om det er singnal eller støy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #1081 på: desember 06, 2009, 23:00:02 pm » |
|
du kan måle på korte når du kjører simulasjon, så ser du. pass bare på at du har et godt multimeter med masse motstand i. men jeg er ikke sikker på om multimeter vil funke, fordi singnalene er så korte at du kan risikere å få rms nesten lik null, og da vet man ikke om det er singnal eller støy
Siden et multimeter fungerer bra for Jørn, så gjør det nok det for Roy også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1082 på: desember 07, 2009, 00:28:00 am » |
|
hva er poenget her?
Jeg har bestilt nye driver-kretser, og når de kommer, huker jeg på et oscilloskop så tenker jeg at jeg finner det ut jeg...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
|
« Svar #1083 på: desember 07, 2009, 00:52:23 am » |
|
hva er poenget her?
Jeg har bestilt nye driver-kretser, og når de kommer, huker jeg på et oscilloskop så tenker jeg at jeg finner det ut jeg...
Synes at du burde bruke en diodeprøvelampe, har hørt at det er tingen Det er vel noen som ikke har lest hele tråden og ikke har fått med seg at du har bygd sprutet selv, har bestilt deler, har skrevet tidligere i tråden at du skulle ta med oscilloskop med hjem fra jobb og at du er en slags elektro elllernoe ingeniør. Det er poenget her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1084 på: desember 07, 2009, 00:59:19 am » |
|
poengeet er vel å prøve å hjelpe litt her. og det ser ut som han trenger det man må ikke gjøre ting vanskeligere enn det det er. multimeter er enkelt ; det har alle hjemme i garasjen til og med de til 89.- gjøre jobben her oscillosop er etter min mening noe mere tungvint.
selvom en innsprut puls er liten , isolertsett ,som du nevner , er resultatet etter att alle parameter er kalkulert og målt ved ett gitt turtall på f,eks 3000 o/min ganske høyt derfor du har måling på dutycycle har du 50% dutycycle får du greit utslag på multimeter...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1085 på: desember 07, 2009, 01:09:42 am » |
|
men for feilsøking på selve kretskortet er jo scop tingen...........
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #1086 på: desember 07, 2009, 08:11:42 am » |
|
Passer kanskje bedre under cheep-o tråden til knasten dette.. Men jeg har brukt lydkort (gammel pc) som scope - funker fint som snus det :-) http://www.zelscope.com/ for eksempel.. Bare å google sound card oscilloscope Ikke bare å koble til hva som helst sånn uten videre nei...
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #1087 på: desember 07, 2009, 08:56:40 am » |
|
Passer kanskje bedre under cheep-o tråden til knasten dette.. Men jeg har brukt lydkort (gammel pc) som scope - funker fint som snus det :-) http://www.zelscope.com/ for eksempel.. Bare å google sound card oscilloscope Ikke bare å koble til hva som helst sånn uten videre nei... kul løsning, hvor mange volt tåler mic inngangen på et lydkort da? (ok greit off topic, skal ikke mase mer om denne løsningen)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1088 på: desember 07, 2009, 11:51:09 am » |
|
poengeet er vel å prøve å hjelpe litt her. og det ser ut som han trenger det man må ikke gjøre ting vanskeligere enn det det er. multimeter er enkelt ; det har alle hjemme i garasjen til og med de til 89.- gjøre jobben her oscillosop er etter min mening noe mere tungvint.
selvom en innsprut puls er liten , isolertsett ,som du nevner , er resultatet etter att alle parameter er kalkulert og målt ved ett gitt turtall på f,eks 3000 o/min ganske høyt derfor du har måling på dutycycle har du 50% dutycycle får du greit utslag på multimeter...
Setter pris på hjelpen din, og jeg forstår veldig godt det du sier. Du har spart meg for mange timers feilsøking. Det er ikke det jeg kommenterer. Grunnen til at jeg spør hva som er poenget, er at det er veldig mange som har innspill til en sak jeg i utgangspunktet er ferdig med for lenge siden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1089 på: desember 30, 2009, 01:28:28 am » |
|
og mens julefreden(?) har senket seg over garasjen, er det jaggu blitt vinter her også...
Mor insisterer på å ha bruksbilen inne, så da måtte jeg rydde litt, og Ghian ble forvist til kulda:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1090 på: desember 30, 2009, 01:30:46 am » |
|
dette var det siste bildet av bilen med de hjula, siden de er solgt... så etter en liten ryddejobb, begynte jeg med å demontere den forstillinga som satt der, siden den skal leveres i Skien i morgen, og en ny ukorta puma skal monteres en av de nærmeste dagene.
Ble tomt her nå ja...
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1091 på: desember 30, 2009, 01:32:16 am » |
|
tips: lakker nye bremsepumper før de monteres... den der er speller ny, men ikke så pen....
og her er en jobb til som må gjøres før jeg skal på jobb på mandag:
|
|
|
|
ess
Juniormedlem
Innlegg: 77
Bosted: sandnes
|
|
« Svar #1092 på: desember 30, 2009, 03:12:06 am » |
|
tips: lakker nye bremsepumper før de monteres... den der er speller ny, men ikke så pen....
og her er en jobb til som må gjøres før jeg skal på jobb på mandag:
Hehe der va litt snø der ja
|
|
|
Loggført
|
KGhia 59 Audi TT Boblå 66 1300 Golf II GTI BMW E28 Turbo
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1093 på: januar 15, 2010, 00:26:03 am » |
|
skjer ikke mye i garasjen nå nei... men jeg er så smått igang med å få inn ny forstilling, men tenkte jeg skulle fikse opp arbeidsbenken min først, og da fant jeg en pakke med skipsgulv, som jeg ikke trengte lenger, så det brukte jeg som benkeplate. Fint skal det være.... Planen nå er å få inn pumaen og få på plass hele forstillinga, sånn at jeg kan få montert framhjula. Skal også lakke fuchsene, så da tenkte jeg at jeg skulle lage en liten oppskrift på fyllehelefelgenmedlakk-metoden.
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #1094 på: januar 15, 2010, 00:28:27 am » |
|
Du er jålete du
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1095 på: januar 15, 2010, 00:32:16 am » |
|
ser ut som veggene trenger en vask gett...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1096 på: januar 15, 2010, 01:08:28 am » |
|
Skipsgulv? Burde du ikke heller ha brukt skippertak? Godt nytt Roy!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HenningA
Supermedlem
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
|
« Svar #1097 på: januar 15, 2010, 09:47:20 am » |
|
Skipsgulv? Burde du ikke heller ha brukt skippertak? Godt nytt Roy!
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1098 på: januar 25, 2010, 18:20:23 pm » |
|
fjorårets julepresang-ønske om et par-tre timer lengre døgn gikk ikke i oppfyllelse, så ting går tregt her, men jeg jobber litt i kulissene med forberedelser til våren.
Først av alt så har jeg fått hentet noen hjul fra våre helter på Unneberg:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1099 på: januar 25, 2010, 18:21:07 pm » |
|
så har jeg vært hos fargehandelen og shoppet litt:
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1100 på: januar 25, 2010, 18:22:45 pm » |
|
reservehjul må man ha, type 4.5"
En liten tabbe fra undertegnede gjør at en brakett nede i reservehjulsbrønn ble litt feil plassert, så eneste jeg får plass til nedi der nå er 4.5" med 135 dekk....
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1101 på: januar 25, 2010, 18:26:23 pm » |
|
planen nå er 5.5" foran og deep 6 bak, og disse er visstnok på vei fra Japan as we speak, så da flasker det seg på hjul-fronten.
Kerscher bremser er på vei fra Tyskland, så om en uke eller så, kan forstilling monteres igjen.
Jeg har også ryddet garasjen, pga trusler om utestengelse fra Mor som ville ha bilen inn i garasjen. MEd mer enn 20 minus i en periode, er vel det forståelig.
Problemet er at garasjen ser sånn ut, ikke særlig innbydende å legge seg ned på gulvet for å skru:
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1102 på: januar 25, 2010, 18:28:00 pm » |
|
så da lurte jeg på om dette kunne være en god ide: Er det noen som har erfaring med dette? alternativet er vanlige fliser, eller epoxy maling.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #1103 på: januar 25, 2010, 19:12:51 pm » |
|
Jeg har hatt slikt gulv i garasjen før.
+ Lett å gjøre rent (bare å rive opp et stykke og dra rett ut av garasjen for å høytrykksspyle) Fint å se på Tåler mye og man kan enkelt erstatte en flis hvis man trenger
- Kostnad er høyere enn epoxy glatt når det er fuktig "merkelig plastikk greie å gå på" men en vanesak.
Nå hører det til at en av årsakene til at jeg valgte disse flisene var at jeg hadde asfalt i garasjen og derfor måtte gjort litt mer jobb for å evt. få på betong/epoxy.
Jeg går for epoxy i min nye garasje. Der ligger betongdekke klart så det er litt enklere, rimeligere og vel så fint så lenge man passer på å holde det rent og få vekk oljesøl. Les: skal ikke legge det på før jeg er ferdig med bilen hehe.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1104 på: januar 25, 2010, 19:31:19 pm » |
|
takker for svar.
Gulvet mitt er veldig slett og fint, men har en del oljesøl, så jeg er usikker på hvor godt evt epoxy-maling vil sitte...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #1105 på: januar 25, 2010, 20:35:46 pm » |
|
takker for svar.
Gulvet mitt er veldig slett og fint, men har en del oljesøl, så jeg er usikker på hvor godt evt epoxy-maling vil sitte...
Da skal du nok vaske veldig godt først, eller ha på et eller annet vidunderstoff som primer. En annen fordel med plastgulvet er at du kan ta det med deg når du flytter
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #1106 på: januar 25, 2010, 20:39:55 pm » |
|
Olje flekker må brennes bort før legging av epoxy. Og pass på at du kjøper rett type epoxy. Ikke alle epoxy typer er like egnet på garasje gulv, med tanke på slitasje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1107 på: januar 25, 2010, 20:49:00 pm » |
|
hmmm. er det noen som har plast-gulv i tønsberg-distriktet? Hadde vært greit å sett og tatt og følt litt på det før man evt bestemmer seg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #1108 på: januar 25, 2010, 21:21:35 pm » |
|
hmmm. er det noen som har plast-gulv i tønsberg-distriktet? Hadde vært greit å sett og tatt og følt litt på det før man evt bestemmer seg
garasjegulv.no holder til i sandefjord Om det blir slitt hull i epoxymalingen så er det, som oftest, underlaget (les betongen) som gir seg. Jeg har rulla ut noen hundre liter med hesselberg og er veldig fornøyd med kvalitet og tørk på den. Men ganske dyr. Om jeg husker rett, er innpris til meg rundt 1200 + MVA pr 9 liter + herder. Selskap Gelbro Gulv AS Adresse Hunsrødsletta 1, 3241 Sandefjord Telefon 468 35 742 E-post post@garasjegulv.no Org.nr 990 443 815 MVA Daglig leder Torje Rørvik
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1109 på: januar 25, 2010, 21:57:05 pm » |
|
vet de holder til i sandefjord, har fyrt av en mail 1200 per 9 liter? Hvor mange kvadrat dekker det? Svigers har brukt Biltema sin 2-k garasjegulvmaling, noen andre som har erfaringer med den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|