mai 03, 2024, 23:59:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -74 Baja på: juli 06, 2017, 21:49:17 pm
Solgt.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: juli 01, 2017, 09:53:50 am
Da blir denne bilen å se på veiene i Trondheimsregionen.

Takk for denne gang Baja, det var kjekt. Glad

3  Bruktbørsen / Biler selges / -74 Baja på: juni 17, 2017, 12:47:19 pm
Ommøblering på tunet. Blunker

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98617752
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: juni 03, 2017, 20:02:11 pm
Ser at jeg ikke har lagt ut bilde av bil med sommerfelger. Er ikke helt sikker på hva jeg syns om de. Men gøy med hvit da.


5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: juni 03, 2017, 19:57:50 pm
Godt med alt som er gjort og i dag ble det gjort mye! Glad

Etter et par småhaverier rundt om grunnet røket gasswire, ble den skiftet i dag. Litt kranglete å dra den etter den gamle, men fikk fisket den gjennom med litt gamle elektrikertriks.

Her er et bilde av gamle patenten:


Speedometeret har aldri virket og her er muligens synderen:



Var ganske enkelt å bytte. Så ut som kabelen var sveiset på koppen, så måtte sage det av og fikk festet den provisorisk inntil jeg får tak i et slikt.. festelåseklips?

Skiftet oljetrykkbryteren bare for å ha gjort det, men det viste seg at det ikke var synderen for lyset i speedoen. Det var nemlig byttet om mellom oljetrykksbryteren og den tilkoblingen på forgasseren som er vist på første bilde. Så hva er egentlig det?



I tillegg fikk jeg ved hjelp av en bekjent lirket litt på bensintanken. Tror det var en blanding av dårlige koblinger og at "flottørpinnen" ikke kom i kontakt med strengene i armaturen for bensinmåling. Bøyde den tilbake og satt som ei kula. Så nå funker alt i speedometeret! Nesten da.. Ser ut som ikke kilometertelleren går rundt.  Øyerulling

Oppdaget forresten en bensinslange av det dårlige slaget og byttet den og slangeklemmer.





6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min VW 1300S '73 på: april 17, 2017, 20:58:44 pm
Fy søren for en flott bil og et flott arbeid! Glad
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: april 16, 2017, 21:58:13 pm
Ute og luftet seg i dag og traff på en gammel kjenning. Glad



Litt usikker på tanken bak dette bildet, la oss kalle det kunstnerisk frihet.



Var en kar som snakket om bytting av bil og ønsket seg en video av bilen. Så for spesielt interesserte, her er den:

8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: april 15, 2017, 19:59:31 pm
Thanks! Må bare bestemme meg for type dekk jeg skal ha på de. Blunker

Tenkte jeg skulle se litt på en eksoslekkasje i dag. Har visst om at det lekker litt og begynner faktisk å bli litt lei av støyen, så tenkte kanskje det kunne hjelpe å bytte pakningene.

Old Papasan hadde noe greier liggende som han hadde brukt på eksosen i båten, så det fungerer sikkert. Blunker

¨

De gamle pakningene var lite/ikke tilstede, så var på tide.



Nye skruer og ny pakning.



Verste var at lyden forandret seg slik at den ble faktisk litt dypere.. Jaja, nå er det iallfall gjort. Glad
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: april 13, 2017, 22:25:49 pm
Hadde en tanke om å ha kappene til lysene svart, som ikke ble bra. Har nå malt de oransje også, så anser bilen som ferdigmalt enn så lenge.





Har også grunnet felgene og begynt på første strøk med hvitfarge. Synes det blir ganske bra.

10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: april 02, 2017, 22:54:27 pm
Bajaen er på vei fra grå mus til fargerik mandarin. Glad





Ser for meg litt svarte detaljer her og der også, men det får vi ta litt etterhvert.

Hvis noen skulle lure, går det med litt over 3 liter bengalakk og det anbefales å vaske den litt mer nøye før man maler på. Maskeringstape burde også være en selvfølge. Blunker
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: februar 17, 2017, 20:19:14 pm
Fått tilbake felgene, så her er litt før og etter-bilder:





Fikk de sandblåst av Bakke & Brensdal Overflatesenter på Askøy. Da ble de seende slik ut:







Ble veldig bra synes jeg. Nå er det bare om å gjøre å finne ut av hvordan jeg skal behandle de og hvilken farge jeg skal ende på.
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: februar 12, 2017, 22:38:12 pm
Var på en liten handletur til Voss idag og shoppet disse herlighetene:





Litt usikker på hva jeg skal gjøre med de, men en liten overhaling bør de få før våren og nye dekk kommer. Glad
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 28, 2016, 21:33:52 pm
En vet en har fått en bil man er glad i når man venter på en dag hvor man får en anledning til å kjøre den og det er noenlunde vær. I dag var det et vater og øl som sto på handlelisten, da må man jo lufte Bajaen. Til og med hønemor var med og delte litt glede. (Sett bort fra klagingen på støy og kulde..  Øyerulling )

Vet hvilken jeg hadde valgt.


Artig å se folk snur seg på samme måte etter denne som Varianten.
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 27, 2016, 07:40:44 am
Du merker fra original filter. Vi hentet hvertfall ik 1.3 sekunder på stripa med å bytte til "trimfilter" fra originalt Glad) standard 1300sp

Sto på en sånn "krombøtte", så det kan godt stemme at en merker forskjell mellom standard filter og dette. Artig var det nå lell. Glad
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 26, 2016, 12:23:14 pm
Da var en midlertidig, permanent og provisorisk løsning på plass. Blunker

Åndingen fikk et lite filter og ble lurt bak i motorrommet, luftfilteret fikk en overgang fra 3" til 2".

Det store spørsmålet som sikkert mange kunne svare på på forhånd: Vil man merke noe effektforskjell? Vil man høre noe lydforskjell?

Nei til begge.  Øyerulling

16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 22, 2016, 20:42:42 pm
La ut denne fantastiske prinsippskissen min på Facebook for å lufte alternativene rundt nytt luftfiler:



Slik jeg skjønte det da, var at det gikk fint å montere et standard luftfilter på og et filter på åndingen. Siden jeg er fan av budsjettløsninger og butikker i nærheten, ble det et besøk på Biltema.



Ble kun en prøvemontering, da jeg ser jeg må finne på patenter for overganger for begge filterne. Åndingsfilteret tror jeg skal gå greit, da ser jeg for meg en skjøt med et lite rør på 12-14 mm.

Luftfilteret var det litt verre med, så hvis du som leser har et forslag som er bra for å lage en overgang fra 52mm til 77mm, så skrik ut.

Tenkte jeg skulle teste litt, men motoren virket litt kranglete. Må forgasseren justeres fordi den får mer luft nå?

17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 19, 2016, 21:11:35 pm

Flere regler:Kun 2 parklys foran,og legg sammen talla som står bak E,skal ikke overstige 100;-)

Så også denne, så her må jeg lage til noe lurt. Blunker
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 18, 2016, 21:44:34 pm
Tøff baja Kult
Ang ekstra lys hvorfor ikke en ledbar på taket Blunker


Thanks.

Ikke verst det. Men etter innlegget ditt, ser jeg noen regler som jeg kanskje skulle ha sett tidligere.

http://www.ekstralys.no/pages/billys

Må monteres to eller fire! Tydeligvis regler også for at ikke lyset må være for sterkt.
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 18, 2016, 17:45:01 pm
Savner denne! Digg med en "ikke så farlig" bil.

Ble tøff. Mangler scoop på taket bare 😉

Hyl om den skal selges.

Mvh Lars

Kjenner veldig på den feelingen også, kjekt når det ikke er så farlig.

Thanks, får se litt hva jeg gjør med den. Litt sprekere farge står på listen iallfall. Glad

Angående salg skal en aldri si aldri. Blunker
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 17, 2016, 23:56:37 pm
Her er iallfall bildet av 39-kroners girkulen min.



Planen for i dag var å få 12V i dashbordet til lading av mobil. Ble ikke klok på patenten for festing av dette kvalitetsproduktet fra Biltema, så når jeg så at den passet oppi askebegeret, flyttet den oppi der. Var veldig fornøyd med løsningen helt til jeg så det blå lyset og det ble altfor blendende under kjøring. Får prøve å finne en ny løsning i morgen.




Da var prosjekt ekstralys ferdig. Nesten iallfall, kommer tilbake til det.

Her et bilde uten noe power på.



Parklys:



Nærlys:



Full spiker:



Lysene er selvfølgelig koblet via rele og det funker tilnærmet topp. Må ta en finjustering en dag på høyde/bredde. Lys fra Biltema samt skiltplate med fester.

Fun fact for de som skulle tenke "Hm, de lysene vil jeg også ha, men jeg vil ha LED-pærer i de", så er det bare å glemme det. Å få av det glasset uten å knuse det, er for meg en gåte.

Grunnen for at jeg sier at ting nesten er i havn, er at det er noe muffins med suppen av releer og "hjelpeledningen" til coil, som gjør at bilen ikke stopper når en vrir av tenningslåsen. Det får bli neste prosjekt. Blunker
21  Forum / Prosjektgarasjen / Fiskelandslagets -74 1300 Baja på: desember 17, 2016, 23:54:24 pm
Da var innholdet i garasjen forandret seg og jeg har blitt den stolte eier av en -74 1300 Baja. Den ble byttet jevnt med min tidligere Type 3 Variant: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=7828.0.



Her snakker vi bil med mye fun factor! Varianten var gøy den også, men denne er gøy på.. en annen måte. Glad

Noe av det første jeg gjorde var å skifte batteri. Ikke all verden å fotodokumentere, et gammelt batteri av ukjent merke ble byttet til Sønnak kjøpt her i Bergen. En ting som irriterte meg, var girkulen som hadde et spor i seg som gjorde at det virket som den var sprekt.



Etter å ha byttet den til en ny, som jeg forresten glemte å ta bilde av, merket jeg at den ikke var sprekt, men hadde et spor langs med. Uansett, likte bedre den nye til 39,- fra Jula.

Bilen ble levert på to greie sommerdekk og to slicks, så fikk på vinterdekk da jeg fant ut at jeg ikke klarte å la bilen stå i ro til våren.

Det ene langlyset var defekt, så kjøpte like så godt to nye hovedpærer og to parklyspærer. Hadde lyst til å prøve LED på parklys og her ser man forskjellen:



Var en kamerat som kjørte bak meg her om dagen og mente at begge baklysene flimret og kun et bremselys fungerte. Testet litt i garasjen og da virket alt ok..

Video: http://fiskelandslaget.tumblr.com/post/154257357094/vw-baja-running


En ting jeg reagerte på, var at metoden for å starte bilen, var å vri på nøkkelen og så startet bilen med en gang starteren sluttet å gå. Snakket med litt folk og forstod det slik at dette var helt vanlig. Snarveien var da å legge en kabel direkte til coilen for å unngå dette. Prøvde dette, men da sluttet jo bilen selvfølgelig ikke å gå siden coilen hadde 12v hele tiden. Løsningen ble en bryter- og relepatent som jeg glemte å ta bilde av. Har brukt bryteren som sto fra gammelt av til varmeapparatet. Prosedyren blir da å slå på lys, "slå på" coil, starte bilen og "slå av" coil igjen. I den sammenheng, samt at jeg skiftet lydhorn, var å skifte merkene til bryterne. Originalt:



Etter (up)grade:



Muligens litt kårny, men i samme stil som resten. Glad

Video fra før starterfunksjonen ble montert:

http://fiskelandslaget.tumblr.com/post/154257770271/vw-baja-out-for-a-spin

Til slutt, her er den foreløpige listen min:

  • Få bilen til å starte
  • Sommerfelger med dekk
  • Ekstralys foran
  • Nye matter
  • Patent for å holde oppe plate bak seter
  • Girkule
  • Parklys og nærlys
  • Pakninger rundt samtlige vinduer
  • 12V-uttak i bilen
  • Status olje?
  • Rydde i det elektriske
  • Oversikt sikringer
  • Grønn bengalakk
  • Fløyte
  • Defekt speedometer/tankmåler/oljelys
  • Hjulstilling?
  • Dårlig svits
  • Coil/direktekabel
  • Baklys/bremselys?
  • Mindre støyende eksos?
  • Håndbrekk
  • Luftfilter
  • Bensintank/påfylling

Tror det blir mye gøy med denne framover!
22  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -73 Type 3 Variant luftes for salg på: august 14, 2016, 20:26:38 pm
Ligger på finn.no allerede, ny pris er fikset før annonsen går ut på dato og sesongen er over.

Finn-kode: 67638859
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt "Nullerfaring" -73 Variant på: mars 29, 2016, 20:26:27 pm
Litt køddent å loggføre på to forumer, men men..

Fått litt hjelp til feilsøking. Virker som det er en haug av mulige feilkilder. Vi har fått den i gang, men den går ujevnt og ikke på tomgang. Første forsøk var ny coil som dessverre ikke resulterte i noe.

Litt mer utfyllende innlegg:

http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=7828.30

Stemningsbilde fra en samboer som prøver å hjelpe på stemningen og motet..

24  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Buggy selges. (Eller byttes mot rustfri T3) på: mars 10, 2016, 21:37:39 pm
Akk.. Hjernen min leste "Type 3" der.. Darn! Øyerulling
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1957 Agave Green Oval Ragtop (115) "Olivia" på: januar 23, 2016, 22:58:54 pm
Fantastisk flott bil. Glad
26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt "Nullerfaring" -73 Variant på: januar 19, 2016, 21:43:04 pm
Hepp!

Det har både skjedd mye og lite siden sist. Varianten var med på bursdagsfeiringen til VWACB og det var det som var dråpen for min del. Et trist forsøk på salg, endte nesten i byttehandel med en VW Caravelle Rico -87, men ble ikke noe av. Her en et lite utklipp av annonsen for en ønskereprise av sist tur.

Spikeren i kisten for min del, kom under siste tur. Den lokale klubben hadde bursdagsfeiring, så vi skulle cruise litt gjennom sentrum. Bilen ble startet på vanlig vis ved hjelp av ekstra batteri og dagen som skulle bli temmelig fin, ga et første hint på vei til sentrum. Bilen har gitt et lite host fra seg i ny og ne, men dette har jeg sett på som en sånn veteranbilting, det er jo forgassere så litt rusk her må man vel bare regne med. Problemet var her at det ble verre. Turen gjennom sentrum ble en kamp for å holde bilen i gang og skuddene fra eksosen sang gjennom sentrum på en slik måte at jeg regner med at de eldste i Bergen fikk dårlige minner. Skandalen var et faktum da bilen stoppet i Sandviken og de andre klubbmedlemmene måtte dytte meg ut av veien. Bilen ble kjempet i gang igjen og turen til Breistein ble med et lydspor som en krigsfilm. En av gurene i klubben tok seg en titt og det var vel realiteten gikk opp for meg. Ekte og realistisk ord som "jeg fikk aldri min tilsvarende bil til å gå", "skal du ha denne til å gå riktig, må du ta alt fra hverandre og sette det sammen igjen".

Hjemturen var noe av det mest traumatiske jeg har vært gjennom. Jeg var ikke kommet til Hylkje igjen før bilen harket og hostet som vanlig. Bilen humpet som den hatet sitt eget liv og ville ende det fortest mulig og jeg har aldri vært så svett gjennom Fløyfjellstunnelen. Etter hvert kjørte jeg rundt alle tunneler for å hindre avisoverskrifter og folk må virkelig ha fått noen artige bilder hvor en blå gammel bil humper av gårde på motorveien. Enden på historien var at den var nå såpass grei med meg at den holdt helt til den kom hjem på tunet vårt hvor jeg måtte be min tålmodige samboer om å hjelpe og dytte bilen til sengs. Og her har den stått siden, i en tørr og fin garasje.


Som de fleste skjønner, gikk det ikke særlig bra å selge en Type 3 som ikke går på vinteren. Dette var noe jeg skjønte etterhvert og har derfor gått et par runder med meg selv.

Noe av det jeg har syntes har vært vanskelig å ha en veteranbil, er dilemmaet original vs oppusset i bra stand. Altså, å prøve å få denne bilen original er jo et tapt kapittel siden det er gjort noen ting med den som vil gjøre at den aldri bli original igjen. Men jeg så for meg at denne skulle bli tipp topp en dag. Jeg har nå innsett at dette vil den aldri bli i mitt eie og dette av flere grunner. Jeg har ikke/vil ikke bruke så mye penger som det krever og har ikke kompetansen til å gjøre det. Løsningen på det hele kom litt av seg selv da den ikke ble solgt: Ha bilen som den er og kose seg med den! Rett og slett ha det kjekt. Hvis heller stjernene står rett, skal jeg se om jeg orker å fikse noe. Og det gjorde jeg i dag.

Noe som har irritert meg, er den harry sotingen. Synes disse bilene er finest uten. Så da var det å plukke den av. Bilen før action.



Verktøyet var hårføner og "platetoppskraper".



Synes det ble mye bedre.

En annen ting, er de oransje blinklysene foran. Dette er et godt eksempel på tanker som har irritert meg. Det kuleste hadde jo vært å gjøre det litt mer elegant enn hvordan de er montert nå. Felle de inn i fangeren kanskje? Dermed har de bare blitt liggende. Nå er jeg litt mer sånn; spiller det noe rolle da? Er ikke det bare å gi gass?



Sånn var det altså før. Ikke verdens beste bilde, men en ser poenget.



Synes det ble greit jeg.

Når det gjelder å få bilen til å gå igjen, har jeg innsett at jeg trenger hjelp. Har en bekjent som har sagt seg villig til å ha bilen hos seg i vinter og få den til å svive igjen, så vi får se når han har tid.
27  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: -73 Type 3 Variant luftes for salg på: november 22, 2015, 19:15:36 pm
http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=67638859
28  Forum / Problemløseren / Sv: Variant som ikke vil starte på: november 22, 2015, 19:15:04 pm
Skiftet til mekanisk pumpe. Det funket fint.
29  Forum / Problemløseren / Sv: Variant som ikke vil starte på: august 18, 2015, 20:49:47 pm
Ser at prisene ikke er all verden. Hvis vi går ut fra at den mekaniske pumpen er ødelagt, hvilken kjøper jeg hos Unneberg eller Hotshop da?
30  Forum / Problemløseren / Sv: Variant som ikke vil starte på: august 18, 2015, 20:14:08 pm
Takk for råd her.

Den elektriske pumpen er tatt ut og måtte teste den for å være sikker. Den er enkelt og greit død.

Når det blir sagt "bygg om til originalt ", hva innebærer det? Koble bensinslangene tilbake til den mekaniske? Er det noe mer som må gjøres? Kan jeg teste denne på noe måte eller er det enten eller?

Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!