mai 06, 2024, 07:30:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min  (Lest 59123 ganger)
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #30 på: oktober 17, 2008, 12:17:24 pm »


Det er mange argumenter for å velge T4 motor
Da du har handlet av Jake har du antagelig lest om Type 4 på  http://shoptalkforums.com

Men hos enkelte såkalte "VW Entusiaster" er det like "forbudt" med T4 motor som å senke bilen bak, kjøre med støtfangere, bambushylle, ekstralykter, takgrind, gangstercaps - og det værste av alt: øyelokk  Gliser

Stå på!!




Tar ikke denne personlig,men ser det som en god mulighet for å komentere videre...

Grunnen for at jeg komenterte i denne tråden var mer et spørsmål/råd hvor jeg lurer på hvor lønsomt det er å bygge en t4 kontra en t1 i forhold til hva man til slutt sitter igjen med... Dette har ikke noe som helst med motoren å gjøre da flere av bilene jeg liker svært godt kjører med nettopp denne type motor. Tenker mer på at  utvalg, priser, tilgjengelighet og ekstra arbeid motsier det å bygge t4 under 200hk....

Uansett synes jeg det er tøfft at du har hoppet i det og bygger motor og har all mulig respekt for de valgene du har tatt.... og synes du forklarer valgene dine godt... er ikke enig i alle beraktingene, men dette er vel en del av morroa....

Lykke til videre med prosjektet, og er du i hjemtraktene så er det bare å hive over en pm dersom du skulle ønske å bruke noe av utstyret som meg og Endre har etterhvert samlet til våre forsøk på motorbygging.....




Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #31 på: oktober 17, 2008, 20:39:00 pm »

2 stk. stempler sendt deg i dag, kom på 151 i frakt, dvs. 351.- for stempler inkl. frakt.
Lykke til med prosjektet, skulle du trenge deler eller gode/dårlige råd , er det bare å ta kontakt.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 725
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 17, 2008, 21:36:50 pm »

Bra at du går denne veien. T4 er en kongemotor. Er litt T4 fanatiker selv. Hadde en 2056 ccm T4 med porschekjøling, Dellorto 45, trimtopper mm som jeg solgte for 2-3 år siden, angrer ennå dette salget. Koster skjorta å bygge tilsvarende nå. Lykke til.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #33 på: oktober 17, 2008, 22:11:28 pm »

Jeg er blitt en T4 entusiast etterhvert jeg også, det at jeg kanskje ikke får like mange hester for pengene mener jeg selv at betaler seg tilbake gjennom at motoren antageligvis varer lengre enn en tilsvarende T1-motor. Nå vil jeg jo også sitte igjen med en komplett motor med kjøling, og da trenger det ikke å koste skjorta å trimme den mer når jeg senere får råd til dette.

Det jeg bekymrer meg mest for nå er å holde meg under 100 hester, siden jeg ikke får godkjent motoren med bremsene jeg har nå om jeg får mer enn det. Tror dere ikke dette går greit? Planen er å porte toppene litt, muligens øke kompresjonen (må få målt forbrenningskamre og slikt først), i tillegg til de doble Dellortoene, 1 1/2" fully merged grenrør og en potte som ikke bråker så veldig mye?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #34 på: oktober 17, 2008, 22:43:42 pm »

Hvis alt er i orden, kommer den til å gi en en god del over 100 hk. Hadde selv en T4 med 71 slag og 93 borring, std 1800 topper, 2 x 45 mm dellorto- 288 graders kamaksel, Den hadde 130 hk.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #35 på: oktober 17, 2008, 23:00:13 pm »

Hvis alt er i orden, kommer den til å gi en en god del over 100 hk. Hadde selv en T4 med 71 slag og 93 borring, std 1800 topper, 2 x 45 mm dellorto- 288 graders kamaksel, Den hadde 130 hk.
1800 toppene har vell større ventiler enn mine topper? Er usikker på hvor store mine er... Både dette, de større forgasserne og trim-kammen vil vel øke maks turtall en del, og gi en del mer hester?

Jeg får satse på å montere en lyddemper med stor motstand i og ha litt dårlig justerte forgassere når jeg har bilen på ruller, så kommer jeg nok under 100 hester Øyerulling Går ikke det får jeg heller koste på meg dyre bremser med TÜV-papirer, "læremiddelstipend" på 17000 kommer jo i januar, så da bør det være igjen penger til både bremser og mer attpå etter at 5600 er betalt til skolen.

EDIT: Jeg spurte på TheSamba om hvor mange hester de trodde jeg ville få fra min motor (se tråden her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=3359941), og der sa de at kammen ville begrense motoren til 100 hester. Så da kjører jeg med denne kammen til jeg får råd til bedre bremser, og så blir det mer trimming.
« Siste redigering: oktober 18, 2008, 08:04:02 am av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #36 på: oktober 18, 2008, 08:54:44 am »

Har ikke fått meg med hva slags kamaksel du skal bruke, regner ikke med du skal bruke den orginale, siden den "alltid" er slitt,samt at den er designet for en tung bil som kan dra mye vekt med lavt tutall.
Kamaksel er som kjent T4 motorens svakhet. Hvis du skal bruke en veldig lat kam, bare for å havne undre 100 hk grensen, så vlille jeg heller sett på andre løsninger her, som er lettere å korrigere i ettertid ,hvis du vil ha mere effekt senere. Cj motoren har nok 37/33 ventiler, men kan i beste fall ha 39 innsugsventiler.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #37 på: oktober 18, 2008, 09:08:04 am »

det at jeg kanskje ikke får like mange hester for pengene mener jeg selv at betaler seg tilbake gjennom at motoren antageligvis varer lengre enn en tilsvarende T1-motor.

Siden du åpenbart kan mye mer om T4 motorer enn hva jeg vet; Hva er det egentlig som underbygger påstanden om at en T4 er så mye mer holdbar enn en velbygget T1 motor? Dette står for meg som en litt "vedtatt sannhet" på vaklende grunnlag - finnes det derimot god dokumentasjon på dette kunne det vært interessant lesning. Dette er overhodet ikke ment som argumentasjon for at du skal velge noe annet enn T4 (som skal bli interessant å følge med på), men som et uttrykk for ren nyskjerrighet.. (F.eks trodd sikkert 90% av mine kolleger at jeg hadde satt porschemotor i bobla fordi den var relativt kjapp - "Fordi alle vet jo at den passer rett inn".. - Nå vet de selvsagt bedre  Blunker )
Stå på!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: oktober 18, 2008, 10:44:38 am »

det har bl.a. noe med den mere solide konstruksjonen hvor bærelagrene sitter.
Muligens bedre kvalitet på legeringen også.
som gjør att veiva på midten ike flexer og banker ut blokka.
Om veiva er mere nøye balansert fra fabrikk vites ikke
Det er vel veldig sjelden man plukker opp en Type4 motor som må linjeborres.(hvis ikke den har vært tuklet med)
DET kan man ikke si om en type 1...
Man må vel kunne svelge att type1 blokka er den svakeste org blokka.. siden den blir forsøkt forsterker i hue og ræva.
gjelder jo type 1 girkassa også.Heldigvis går tiden forover og man klarer og forbedre ting
Nå er jo ikke type 4 feilfri.. som Cato nevner bl.a kam løsninger.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #39 på: oktober 18, 2008, 11:57:04 am »

Har ikke fått meg med hva slags kamaksel du skal bruke, regner ikke med du skal bruke den orginale, siden den "alltid" er slitt,samt at den er designet for en tung bil som kan dra mye vekt med lavt tutall.
Kamaksel er som kjent T4 motorens svakhet. Hvis du skal bruke en veldig lat kam, bare for å havne undre 100 hk grensen, så vlille jeg heller sett på andre løsninger her, som er lettere å korrigere i ettertid ,hvis du vil ha mere effekt senere. Cj motoren har nok 37/33 ventiler, men kan i beste fall ha 39 innsugsventiler.
Jeg hadde egentlig ingen planer om å bytte kam, fordi jeg planla egentlig å ikke splitte blokka. Men nå har jeg forsåvidt blokka stående med rådene stikkende ut av blokka, så det vil jo ikke være så mye ekstra arbeid å splitte blokka og bytte kam. Problemet da er jo at det selvsagt ikke blir bare bytte av kam, men jeg finner vel også ut at løfterne må byttes, er jeg heldig må veiva poleres, rådene balanseres, osv osv. Og dette koster penger (som jeg egentlig ikke har). Derfor velger jeg å ikke splitte blokka i denne omgang, om ikke noen kommer med et veldig godt argument imot dette.

Å demontere motoren til dit jeg har den nå tar meg ikke mer enn en dag fra den står komplett i bilen, så da tar jeg heller en ordentlig overhaling av de indre delene når jeg har råd til dette. For å holde motoren under 100 hester ved bytte av kam måtte jeg vel også skaffet meg mindre forgassere enn de jeg har nå, og dette koster enda mer penger jeg ikke har.

Og takk til KnastenradUndKnotenblech for en rask gjennomgang av forskjellene mellom T1 og T4 motorer Glad

Endre D: Jeg får veldig ofte høre dette med hvor utrolig enkelt det er å sette en Porsche-motor inn i bobla, og jeg må selvsagt forklare hvor mye arbeid det egentlig er hver gang Blunker
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 18, 2008, 12:17:24 pm »

Ok, du bestemmer selv, men jeg vil varmt anbefale å ta en lommelykt  og lyse inn for å ta en titt på kammen. Kan nesten garantere at den er betydelig slitt. Det trengs ikke mindre forgassere for å begrense luft stømmen, hvis du vil gjøre dette, setter du bare inn mindre halsringer i de du allerede har. Hvis du bytter kam, så må du bytte løftere også. Jeg ville uten tvil kostet på de 1800 kronene kam og løftere koster.
At type 4 motoren er større , er strekere byggd , tyngre, mer stabil , har fordeler som oljefilter orginalt osv., bør det være liten tvil om. Ikke dermed sagt at type 4 alltid er best
Dersom abisjonene er å bygge en "billig " motor på 100 hk, er Type 1 den beste motoren i mine øyne. Men type 1 vs. type 4 diskusjonen kan vi ta et annet sted i enn denne prosjekt tråden...
« Siste redigering: oktober 18, 2008, 12:22:23 pm av cato® » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #41 på: oktober 18, 2008, 13:09:29 pm »

Greit, jeg skal heller ta en titt på kammen Blunker Viser det seg at den er veldig slitt så kan jeg nok alltids få skaffet litt penger. Det med mindre halsringer tenkte jeg faktisk ikke på, så du får ha takk for tipset Glad

Det gjør meg ingenting om det foregår litt T1 vs. T4 diskusjon i tråden, det er jo bare sunt. Jeg kommer nok ikke til å endre mening uansett Blunker Jeg er fult klar over at dette kanskje ikke er den billigste veien til 100 hester, men jeg hadde planer om å skaffe meg en T4 en gang frem i tiden uansett, så nå slipper jeg å "sløse" penger på å bygge meg en T1 først. Når jeg er ferdig her har jeg jo en blokk det kan bygges videre på, ferdig kjøling, og f.eks forgasserne kan jo også brukes når jeg trimmer motoren. Så langsiktig sett synes jeg at jeg kommer best ut av dette slik jeg har valgt å gjøre det.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #42 på: oktober 18, 2008, 13:47:02 pm »

hei
hadde jeg  vert deg så hadde jeg splittet motoren jeg har tatt opp mange og på samtlige er kamen dårlig det samme gjelder løftere at kammposisjonen på type 4 er noe problem har jeg ikke noe tro på
har laget type 4 motorer i 20 år
mye av det jake rudy sier er bare svada
mvh Kåre Andersen
Andersen Racing
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #43 på: oktober 18, 2008, 21:34:19 pm »

Jeg var nede i garasjen en tur og prøvde å få tatt noen bilder av hvordan kammen såg ut:



Den har nok noe slitasje, men jeg vet ikke hvor mye som er "alvorlig" slitasje. Hva tror dere? På bildet virker sporet dypere enn det faktisk er...

Om jeg nå finner ut at jeg vil/må bytte kammen, hvor mye arbeid er det egentlig? Jeg må splitte blokka, løfte ut veiva med råder, ta ut den gamle kamakselen og de gamle løfterne, sette inn nye, montere sammen igjen, men må jeg ikke også på grunn av byttet av kam sette opp vippearmsgeometrien på nytt? Hvor vanskelig er egentlig dette?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #44 på: oktober 19, 2008, 14:12:57 pm »

hei
hadde jeg  vert deg så hadde jeg splittet motoren jeg har tatt opp mange og på samtlige er kamen dårlig det samme gjelder løftere at kammposisjonen på type 4 er noe problem har jeg ikke noe tro på
har laget type 4 motorer i 20 år
mye av det jake rudy sier er bare svada
mvh Kåre Andersen
Andersen Racing


Har sett mye bilder av ødelagt kam i T4 motorer, men det er vel kanskje motorbygger som ikke alltid gjør alt rett....
Hvilken kam og løftere anbefaler du i dette tilfellet? Modifisere til T1 type løftere og ekstra smøring?
Bas sier modifisering fra 324grader http://www.ahnendorp.de/typ4-3.html

Hvilke løftere EBB kjørte med vet jeg ikke, sikket et eller annet race V8 greier fre an kontainer :-)
http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=64852&P=3&SID=23087

Mange motorer fra bilkross/rallykross selges med P kam har jeg sett (316grader)
Hvilke løftere anbefaler du til denne?
http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-106-P/type-4-camshaft/T-4+P+Camshaft
Eller for bedre klaring (langslag)
http://www.europeanmotorworks.com/pvw/054-106-P1/type-4-camshaft/T-4+P+Camshaft+1%22+Base+Circle
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #45 på: oktober 19, 2008, 15:12:21 pm »

Har du god kvalitet på løftere og bra olje så må du ikke ha T1 løftere i T4. Men løftere er den største svakheten på T4 motoren. På en "normal" gate-kam holder original-løftere fint. IKKE KJØP LETTERE LØFTERE FRA SCAT / WEBCAM !!!!!! Disse har løse (tynne) plater inne som sitter inni sikret med ringer. Etter en stund borrer støtstanga seg gjennom.... Dette vet Kjell Aaen (og jeg oxo)...
Vanlige massive løftere av god kvalitet er da bedre, eller aller best witzemann-løftere på 53 gram, men disse koster skjorta !

Vil heller ikke anbefale cam fra WEBCAM (laget av Marsipan?)med mindre du er av typen som liker å åpne motor for hver 5 tkm. Engle sine er greie, men vil gjerne anbefale Schleicher sin 316 grader som er en fin allroundcam som kan kjøres på stivere alu-stenger og enkle stivere fjærer.

B.A.S og Tafel-tuning selger disse. http://www.ahnendorp.com/typ4-3.html

Spare penger er greit det, men ikke på en kam...

« Siste redigering: oktober 19, 2008, 15:23:05 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #46 på: oktober 19, 2008, 15:39:58 pm »

mange av de såkalte dårlig stål kvalitets kam'ene kommer vel i flere tilfeller av av motorbygger ikke sjekker kam/kamlobe geometri.
Type4 løftere har mye mindre diameter enn type 1 og det gjør att geometrien må sjekkes ved "sløvere" kammer på type4 enn sjekk på type1.
dette er ikke bare avhengig av durasjon og løft , men også hvordan rampen på loben er utformet.
Kjell Aaen har noen flotte løftere med stor diameter på foten til type4/wbx. OG ett lite smørehull
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #47 på: oktober 19, 2008, 16:36:36 pm »

hallo gutta
jeg har solgt både løftere og kamer fra web cam og ikke fått noen klager
til motoren din vil jeg anbefale en 290 grader kam med løftere med lite smørespor i mitten løftere har jeg på lager men må bestille kam koster 2000 kr
ring meg gjerne 47241854
ps har brukt kammer fra denne schirik og dem gi 10 mil var bare smør
jeg har drevet med type 4 motor i 20 år og brukt disse delene selv  alt jeg anbefaler har jeg brukt selv

mvh
Kåre Andersen
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #48 på: oktober 19, 2008, 16:51:01 pm »

hallo gutta
jeg har solgt både løftere og kamer fra web cam og ikke fått noen klager
til motoren din vil jeg anbefale en 290 grader kam med løftere med lite smørespor i mitten løftere har jeg på lager men må bestille kam koster 2000 kr
ring meg gjerne 47241854
ps har brukt kammer fra denne schirik og dem gi 10 mil var bare smør
jeg har drevet med type 4 motor i 20 år og brukt disse delene selv  alt jeg anbefaler har jeg brukt selv

mvh
Kåre Andersen

Nå var det ikke schrick som jeg refererte til over her, men kam fra schleicher... Vet om en trimmet T4-motor som har gått over 50 tkm med en slik kam.
Når det gjelder webcam sine løftere, så kan jeg godt legge ut et bilde av elendigheten... Snakket med Kjell Aaen og han var oxo godt kjent med dette skrotet.  Når det gjelder Schrick, så går vel det for å være noe av de beste trimkammene på markedet og jeg hadde schrick-kam i en trimmet Corrado som jeg og etterfulgende eier i hvertfall har kjørt 100 tkm. med uten problemer. Så det at schrick lager dårlige kammer er tull..

Jeg tror det er viktig her å skille mellom tkm.-motorer til gatebruk og bilcrossmotorer som går få minutter om gangen her  Blunker

På samme måte som å skille drag-motorer og gatemotorer..  Det som funker noen sekunder eller minutter i drag/løp, behøver ikke funke bra hvis du skal kjøre fra Trondheim til Mantorp  Blunker  Bare et praktisk eksempel..
« Siste redigering: oktober 19, 2008, 17:02:27 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #49 på: oktober 19, 2008, 17:58:08 pm »

Veldig mye god informasjon fra erfarne folk her, takk for at dere deler slikt.

Bare en liten kommentar til det dere sier om kamakslene Web-cam; ifølge Jake Raby er det Web-cam som lager alle kammene han bruker i sine motorer, og jeg tror nok for det første han hadde fått hørt det om kammene var så dårlige som dere sier, og jeg hadde nok også fått høre om det gjennom diverse forum. Raby har bygget mengder av Type 4-motorer, han har de i både bruksbilene sine og de han kjører diverse løp med, og han har også en egen maskin/motor for testing av kammer, løftere osv. Jeg vet noen her inne ikke er like begeistret over Raby, men jeg har ennå til overs å finne noe negativ omtale av motorene han har bygget, på TheSamba eller lignende forum.

Jeg har forøvrig bestemt meg for at motoren skal få ha original kam, løftere osv. en stund til. Slik det er nå har jeg ikke råd til å oppgradere dette ordentlig, og skal jeg først gjøre noe skal det være skikkelig. Utover sommeren satser jeg på å ha sommerjobb, så da blir det nok oppgradering av hele opplegget, fra kam og helt ut til ventilene.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #50 på: oktober 19, 2008, 18:18:16 pm »

Budsjettet for motoren vokser selvsagt for hver dag som går, og er nå oppe i rundt 20k. Siden jeg nå har bestilt det meste jeg trenger så tror jeg faktisk dette er et budsjett jeg klarer å holde meg innenfor Øyerulling

Famous last words... Gliser

Kult prosjekt, moro å følge med på. Stå på
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #51 på: oktober 19, 2008, 19:58:04 pm »

@Filip/purity

Du skriver :
"Derfor velger jeg å ikke splitte blokka i denne omgang, om ikke noen kommer med et veldig godt argument imot dette. "

Jeg gir deg her ett glimrende argument for å splitte blokken :

1 stk full overhaling av blokk med oppgradering av blokk / oljesystem
1 sk utmåling samt micro- polering / evnt slip av veiv.
1 stk full balansering av hele veivpartiet INKL svinghjul / trykkplate
1 stk full modifisering av dine eksisterende org stempler til høykomp m vektjustering etc
1 stk full overhaling av topper m montering av top-secret dobbel fjærer inkl  mm

Håper du har valgt 4-kant eksos topper til din motor....

ALT DETTE ARBEIDET FÅR DU AV MEG GRATIS HVIS DU VIL.

Det fordi jeg både er imponert av din entusiasme og at du har valgt å satse på T4 på din vei til annerledes bil.

Hvis du anser dette som god nok argumentasjon for å splitte blokken så bare send meg en pm Glad


Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: oktober 19, 2008, 20:01:42 pm »

 Sjokkert Sjokkert Sjokkert Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #53 på: oktober 19, 2008, 20:20:31 pm »

En entusiast verdig :-)
Kast deg over Filip, Erik gjør ting skikkelig og her er et tilbud du ikke kan si nei til!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #54 på: oktober 19, 2008, 21:20:52 pm »

Holy crap, hvorfor måtte du komme med et slikt tilbud nå?! Dette har jo ikke jeg råd til, dvs. ikke alt EBB tilbyr seg å gjøre, men det som blir "følgene" av det - oppgradering av kam og det som følger med det. Nå må jeg virkelig i tenkeboksen her...

Jeg hadde jo egentlig tenkt til å få gjort noe slikt en gang uansett, når jeg fikk råd til alt. Men når jeg får dette gratis så vil jeg jo også spare mye penger på det. Selve pengene skal jeg nok klare å få tak i...

"Problemene" som vil være av dette er jo at den får en del mer hester enn jeg planla, og dette får jeg ikke godkjent med boble-bremser (100 hk grense). Tror dere jeg klarer å begrense den til under 100 hester ved å bruke smalere halsringer i gasserne? Så kan jeg bytte disse senere når jeg har råd til bremser, og få den godkjent på ny. Et annet problem med den økte kraften er jo at sannsynligheten øker for at girkassa ryker, men dette handler vel mest om å begrense hard akselerasjon fra stillestående og slikt.

Konlusjonen tror jeg blir: hvis det er mulig å begrense motoren til under 100 hester så tror jeg at jeg vil gå for tilbudet til EBB. Jeg har jo evt. muligheten til å ha motoren stående til jeg har råd til bremser.

Jeg får sove litt på dette her tror jeg.

Men i alle fall tusen hjertelig takk for tilbudet! Gliser Jeg kan ikke få takket deg nok EBB!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #55 på: oktober 20, 2008, 08:45:41 am »

1 stk full modifisering av dine eksisterende org stempler til høykomp m vektjustering etc

Nå er det bare dette som utgjør noe hester av det han tilbyr, pluss kammen. Som et tips kan man surre bort 20-40 hester på noen grader feil tenning...
Ikkeno problem å få en dorsk motor når man er hos tilsynet.. ta tilbudet :-)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #56 på: oktober 20, 2008, 10:13:15 am »

Ja jeg fikk tips på TheSamba om at jeg kan jo også bruke såkalte "restrictor plates" i innsugene, altså en plate med hull i, for å begrense effekten, så jeg skal nok få rotet bort noen hester når jeg har bilen på ruller. Har biltilsynet ruller, eller må dette gjøres hos f.eks Autoteknikk?

Det blir nok at jeg går for dette tilbudet, nå mangler bare pengene til kam og slikt, men dette har jeg kontroll på. Jeg må også bestemme hvilken kam jeg skal bruke, hva anbefaler dere? Dette blir nok mest sannsynlig handlet fra Raby, han selger komplette oppgraderings-sett.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Boleren
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #57 på: oktober 20, 2008, 12:53:45 pm »

Hei Phillip

Gøy å se på det du holder på med. Har en kamerat (Viggo) like nord for sentrum i Kr.sand, som har en 1303s, med 2,1 T4 med 150 hk, målt på rullene til Auto teknikk i Kr.sand. Du får sikkert lov til å sitte på en tur med Viggo. Da får du litt føling på hvor bra en 2,0 / 2,1  T4 går.... Jeg kan love det går godt... Ring meg gjerne. Bor i Kr.sand. Glad



Mvh Anders
Tlf 93022892
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #58 på: oktober 20, 2008, 16:34:30 pm »

Det å stille alt for lav tennnig bør du være forsiktig med. du vil ikke ha forbrenningen i exosporten din
heller litt slakk gasswire som også gjør  susen får å få  mindre effekt.
DET er det minste problem.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #59 på: oktober 21, 2008, 10:21:30 am »

Hei Phillip

Gøy å se på det du holder på med. Har en kamerat (Viggo) like nord for sentrum i Kr.sand, som har en 1303s, med 2,1 T4 med 150 hk, målt på rullene til Auto teknikk i Kr.sand. Du får sikkert lov til å sitte på en tur med Viggo. Da får du litt føling på hvor bra en 2,0 / 2,1  T4 går.... Jeg kan love det går godt... Ring meg gjerne. Bor i Kr.sand. Glad



Mvh Anders
Tlf 93022892
Ja han har skrevet til meg tidligere her i tråden også ser jeg. Jeg får høre med han viss jeg skal nedover en dag, hadde vert moro å få sitte på ihvertfall Gliser

Det å stille alt for lav tennnig bør du være forsiktig med. du vil ikke ha forbrenningen i exosporten din
heller litt slakk gasswire som også gjør  susen får å få  mindre effekt.
DET er det minste problem.
Jeg tenkte litt på det at å stille tenninga feil ikke er så helselig for motoren, men jeg skal nok greit få begrenset effekten ja. Slakk gassvaier er nok det letteste, iom. at jeg ikke trenger å endre noe på dyser eller slikt da, men skal jeg gjøre det ordentlig blir det nok restrictor plate i innsuget eller smale halsringer. Takk for tipset! Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!