VWNorge

Forum => Drag-race => Emne startet av: BeetleBug på september 19, 2008, 08:36:19 am



Tittel: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: BeetleBugseptember 19, 2008, 08:36:19 am
Jeg har sittet på noen bilder jeg fikk av Heikki og lurt på om jeg burde slette dem eller legge dem ut. Det er nå to måneder siden Heikki snurret, veltet og gikk med taket først i railen på Alastaro Race track og han går idag rundt med hodet skrudd fast. Iflg han selv så er det dessverre fortsatt en risiko for lammelse men han er optimist og ser frem til å igjen sette seg bak rattet. Heikki vil gjerne takke alle norske racers for de flotte blomstene han fikk på sykehuset og den signerte t-skjorten. Den har blitt rammet inn og som han selv sa; it really cheered me up

Tilbake til bildene.... denne kommentaren fikk meg til å legge dem ut her; I hope they could come to use, cause I really want people to understand that good safety equipment can save your life.



Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Espen/VW54september 19, 2008, 08:43:54 am
Ser buret er knekt på flere steder. Så her må det ha vært store krefter i spill. Men Kan det være ett dårlig bygd bur også?


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: FreddyBseptember 19, 2008, 08:47:35 am
Sånn sett er det vel ein "fordel" at buret har gitt etter, sidan krafta som knakk buret ville blitt overført til personen inni OM det holdt 100%. Det er vel ikkje for ingenting at ein lagar deformbare soner i ein moderne personbil..


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Martinseptember 19, 2008, 08:52:18 am
det at han aldri gir opp håpet med å sette seg bak rattet igjen er stort. JEG veit. nå var det ikke akkurat en sånn kræsj jeg var med på da men allikevel.


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: BeetleBugseptember 19, 2008, 09:05:14 am
Jeg kan fortelle litt om ulykken;

Heikki kjøpte bilen i vinter og buret er laget av chromoly. Han bygget bilen om fra turbo bil til NA og brukte en del tid på å få bilen i den stand han selv ønsket. Racet på Alastaro var hans første race med den nye bilen og han tok det helt med ro nedover stripa - mest for å sjekke at han hadde alle gir og at bilen føltes bra. Over mål hadde han rundt 140 km/t noe som ikke er spesielt fort i denne sammhengen. Han bremset og bilen svingte brått og han kontrastyrte. Slicksene tok deretter tak og flippet bilen over på siden slik at han gikk med taket først i railen.

Og dere er alle med på blomstene som ble sendt.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Trond Dahlseptember 19, 2008, 09:24:54 am
Over mål hadde han rundt 140 km/t noe som ikke er spesielt fort i denne sammhengen.

Jeg biter meg litt fast i dette med hastigheten mht. at de fleste(alle?) som kjørte på SCC i år hadde høyere enn denne hastigheten ved "mål" utenom kanskje de 3 originalbilene.
Viser bare at det ikke kun er dragbiler som kjører under 10 sekundere som må tenke sikkerhet.


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Kormiseptember 19, 2008, 10:45:55 am
Uff! Mye triste bilder for tiden.. Håper ikke folk lar seg skremme, men heller legger kroner i god sikkerhet.

Begynner tydligvis å trekke på åra, og tenker mer og mer sikkerhet. Vurderer absolutt Hans neste gang jeg setter meg i en racebil... Koster litt, men hvor mye synes du nakken din er verdt?



Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: n2oseptember 19, 2008, 14:44:38 pm
Flott at bildene ble lagt ut.....det gir oss alle noe å tenke på, og forhåpentligvis lære av. Jeg må si jeg er ovverrasket over hvor mye buret har blitt deformert.

HANS er en billig forsikring, koster fra 5000,- og oppover


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Rikardseptember 19, 2008, 16:01:12 pm
Huff dette så jo ikke bra ut :o


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: DVS-RACINGseptember 19, 2008, 22:35:42 pm
Hans-systemet er en overlegen livsforsikring når ulykken er ute i motorsport. Men ikke mange å se på SCC som hadde investert i Hans. Kan bare huske en eneste sjåfør som hadde... Prisen er på tur nedover så dette er noe jeg ønsker å se i så mange racebiler som mulig. I Formula Offroad-miljøet snakkes det om påbud...

Stian


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Holmenseptember 20, 2008, 06:23:06 am
Påbudt i rally


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: BeetleBugseptember 20, 2008, 09:09:54 am
Jeg har lyst til å spørre; tror dere Hans systemet hadde reddet nakken til Heikki? For sammenstøt hvor hodet blir rykket fremover så ser jeg helt klart nytten med Hans og jeg vurderer å investere i noe slikt selv. Men for sammenstøt hvor hodet blir presset direkte ned, som Heikki, så er det vel lengden på halsen og distansen fra hjelmen ned til kragen som betyr noe. Her kan jeg ikke se at Hans vil støtte opp.

Fra 5000 og oppover........ sammenlign det med prisen for et bur. Selv om det er en liten pris å betale i den store sammenhengen.

Mvh
BB



Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Torgeirseptember 20, 2008, 09:16:57 am
Hva med disse her: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SIM%2D23022BL%2DSFI&N=700+4294925234+115&autoview=sku

Har sett at bla Jøran bruker noe tilsvarende...  ser vel at de kanske ikke har helt samme egenskapene som Hans-systemet, men kanskje bedre enn ingenting...


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: BeetleBugseptember 20, 2008, 09:53:31 am
Hva med disse her: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SIM%2D23022BL%2DSFI&N=700+4294925234+115&autoview=sku

Har sett at bla Jøran bruker noe tilsvarende...  ser vel at de kanske ikke har helt samme egenskapene som Hans-systemet, men kanskje bedre enn ingenting...

Mye bedre en ingenting! Hodet alene veier en del og i tillegg har du en tung hjelm på hodet. Alt som bidrar til støtte er bra - mener nå jeg.


Tittel: Sv: Heikki Våg kræsj i Finland
Skrevet av: Der_Butzelmannseptember 29, 2008, 01:23:16 am
Hva med disse her: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SIM%2D23022BL%2DSFI&N=700+4294925234+115&autoview=sku

Har sett at bla Jøran bruker noe tilsvarende...  ser vel at de kanske ikke har helt samme egenskapene som Hans-systemet, men kanskje bedre enn ingenting...

Mye bedre en ingenting! Hodet alene veier en del og i tillegg har du en tung hjelm på hodet. Alt som bidrar til støtte er bra - mener nå jeg.

Ett hodet veier ca. 5 kilo pluss vekt av hjelm som varierer veldig mye. Dette utgjør en god del når stoppen blir brå. En sik type krage som det er linket til her har "reddet" mange nakker i tohjulsverden ( MotoCross ) etter hva jeg har fått med meg. Den begrenser enkelt hodets / hjelmens bevegelighet, men om du f.eks skulle klare å nikke hodet i rattet e.l. ved en kraftig smell så kan kragen bidra til motsatt virkning i form av mothold på hjelmen i bakkant som igjen kan bidra til nakkeskade i form av strekk. I Heikkis tilfelle så er det stor kjangs for at en slik krage kunne tatt opp de største kreftene iogmed at han fikk taket i hodet.

Bedre enn ingenting - JA, godt nok - NEI