Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1260 på: oktober 30, 2012, 23:17:28 pm » |
|
Sikker på at du må notche stemplene? Få toppene målt først, og så målt avstand mellom ventil og stempel.
Det er jeg ikke sikker på. Stemplene er notchet fra før av. Så i så fall blir det bare å få opp diameteren slik at de matcher med MS230 ventilene. Men uansett skal det måles med plastelina.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1261 på: oktober 30, 2012, 23:21:21 pm » |
|
Sikker på at du må notche stemplene? Få toppene målt først, og så målt avstand mellom ventil og stempel.
Det er jeg ikke sikker på. Stemplene er notchet fra før av. Så i så fall blir det bare å få opp diameteren slik at de matcher med MS230 ventilene. Men uansett skal det måles med plastelina. Om du ikke treffer og har god klaring så hadde jeg ikke brydd meg om å matche stempelnotchene. Du lager bare større forbrenningskammer og lavere komp
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1262 på: oktober 30, 2012, 23:24:53 pm » |
|
Sikker på at du må notche stemplene? Få toppene målt først, og så målt avstand mellom ventil og stempel.
Det er jeg ikke sikker på. Stemplene er notchet fra før av. Så i så fall blir det bare å få opp diameteren slik at de matcher med MS230 ventilene. Men uansett skal det måles med plastelina. Om du ikke treffer og har god klaring så hadde jeg ikke brydd meg om å matche stempelnotchene. Du lager bare større forbrenningskammer og lavere komp Å lavere komp vil vi ikke ha!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #1263 på: oktober 31, 2012, 00:01:28 am » |
|
Kompen stiger i takt med spenningen nå! Deilig å se litt deleporno Du fikk jo bilde av min shortblock! Jeg må handle sylindre, stempler og mase på JPM så han får ferdig toppene mine, de har jo ligget der i over et år
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1264 på: november 06, 2012, 21:19:31 pm » |
|
I kveld har jeg målt vendehøyden. Den ligger på rund 0,95 mm Driver å lurer på om jeg må shimse den opp til ca. 1,20-1,30 mm. Men igjen så er stenplene notchet temmelig mye. Så kanskje jeg skal avvente dette til toppene er høvlet og vi har fått målt klaring mellom stempel og ventil. Noen tanker...
|
|
« Siste redigering: november 06, 2012, 22:09:59 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1265 på: november 06, 2012, 21:38:39 pm » |
|
Klaringen mellom stempel og topp av sylindere har ingen ting med notching å gjøre. Stoler du på veiv, råder og stempler nok til å ikke vokse 1mm i lengderetning ved varm motor i 8000rpm så går det greit Jeg har mine på rett under 0,2mm + 1mm kobbershims.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1266 på: november 06, 2012, 21:53:14 pm » |
|
0.95mm vendehøyde og ett tykt lag rød silikon så er vi der, det går seg til vettu! Blir flott dette Eivind!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1267 på: november 06, 2012, 22:12:49 pm » |
|
Eller kanskje jeg skal legge på en liten sylinder shims på 0,01 tomme/0,254 mm så vendehøyden blir på 0,95+0,254 =1,204 mm Kompresjonen skal ligge på 11,3 etter anbefaling fra Johannes. Så da må toppene høvles til 48cc
Screen Shot 2012-11-06 at 21.15.03.jpg (21.11 KB. 358x159 - vist 326 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 06, 2012, 22:16:21 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1268 på: november 06, 2012, 23:58:48 pm » |
|
Er ikke noe fan av å høvle toppene, forbrenningshastigheten synker og du må notche stemplene mer. jpm pleier vel ikke selv å høvle toppene men heller legge i litt gods på motsatt side av tennpluggen..? Skjønner godt hvis du synes det høres litt skummelt ut, vil foreslå å spør jpm om hva han mener om dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1269 på: november 07, 2012, 08:28:29 am » |
|
Er ikke noe fan av å høvle toppene, forbrenningshastigheten synker og du må notche stemplene mer. jpm pleier vel ikke selv å høvle toppene men heller legge i litt gods på motsatt side av tennpluggen..? Skjønner godt hvis du synes det høres litt skummelt ut, vil foreslå å spør jpm om hva han mener om dette.
Nå er jeg ikke helt med Dalland. For å øyke kompresjonen fra 9,75:1 til 11,3:1 så må man vel høvle toppen?
Screen Shot 2012-11-07 at 07.26.55.jpg (20.43 KB. 277x159 - vist 293 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1270 på: november 07, 2012, 08:59:59 am » |
|
Er ikke noe fan av å høvle toppene, forbrenningshastigheten synker og du må notche stemplene mer. jpm pleier vel ikke selv å høvle toppene men heller legge i litt gods på motsatt side av tennpluggen..? Skjønner godt hvis du synes det høres litt skummelt ut, vil foreslå å spør jpm om hva han mener om dette.
Nå er jeg ikke helt med Dalland. For å øyke kompresjonen fra 9,75:1 til 11,3:1 så må man vel høvle toppen? [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] For å øke kompresjon må du bare redusere volumet i forbrenningskammeret. Det kan gjøres både ved å høvle toppen og å sveise inn gods, men når det gjelder å best kunne forme forbrenningsrommet er det klart bedre legge inn gods. Dessuten; høvler du reduseres klaring mellom ventil og stempel, det skjer ikke om du legger inn ekstra metall....
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1271 på: november 07, 2012, 09:49:32 am » |
|
Er ikke noe fan av å høvle toppene, forbrenningshastigheten synker og du må notche stemplene mer. jpm pleier vel ikke selv å høvle toppene men heller legge i litt gods på motsatt side av tennpluggen..? Skjønner godt hvis du synes det høres litt skummelt ut, vil foreslå å spør jpm om hva han mener om dette.
Nå er jeg ikke helt med Dalland. For å øyke kompresjonen fra 9,75:1 til 11,3:1 så må man vel høvle toppen? For å øke kompresjon må du bare redusere volumet i forbrenningskammeret. Det kan gjøres både ved å høvle toppen og å sveise inn gods, men når det gjelder å best kunne forme forbrenningsrommet er det klart bedre legge inn gods. Dessuten; høvler du reduseres klaring mellom ventil og stempel, det skjer ikke om du legger inn ekstra metall.... Da forstår jeg hva du og Dalland mener. Men jeg synes det høres ut som en skummel ideé å begynne å sveise i forbrenningskammeret. Er vel mindre "risikabelt" å høvle toppene 1 mm. I tillegg så er jo allerede stemplene notchet.
2.jpg (67.62 KB. 900x675 - vist 335 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1272 på: november 07, 2012, 09:54:25 am » |
|
Bedre fasong = bedre forbrenningsdynamikk... Er ikke noe problem å legge i en klatt for en som er dreven i alusveising, og da kan du leke litt mer med fasong :-)
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1273 på: november 07, 2012, 09:56:21 am » |
|
Skummelt? Slik løste JPM det på supermusen (som forøvrig er tilsalgs her: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,19564.0.html) -BB-
|
|
« Siste redigering: november 07, 2012, 10:00:20 am av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1274 på: november 07, 2012, 09:56:40 am » |
|
Bedre fasong = bedre forbrenningsdynamikk... Er ikke noe problem å legge i en klatt for en som er dreven i alusveising, og da kan du leke litt mer med fasong :-)
Men skulle ikke forbrenningskammerene være "topnotch" fra før av?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1275 på: november 07, 2012, 10:02:47 am » |
|
Bedre fasong = bedre forbrenningsdynamikk... Er ikke noe problem å legge i en klatt for en som er dreven i alusveising, og da kan du leke litt mer med fasong :-)
Men skulle ikke forbrenningskammerene være "topnotch" fra før av? Om de er top notch fra før så er de det i hvert fall ikke etter høvling Flatere er mindre gunstig, som tommelfingerregel
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1276 på: november 07, 2012, 10:04:57 am » |
|
Men skulle ikke forbrenningskammerene være "topnotch" fra før av?
Kanskje shocking news... men absolutt INGENTING er top notch på noe du kjøper og bruker "ut av esken" Det er sånn passe OK... hvis du er heldig. Halvfabrikat kalles det på norsk. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1277 på: november 07, 2012, 10:13:16 am » |
|
Men skulle ikke forbrenningskammerene være "topnotch" fra før av?
Kanskje shocking news... men absolutt INGENTING er top notch på noe du kjøper og bruker "ut av esken" Det er sånn passe OK... hvis du er heldig. Halvfabrikat kalles det på norsk. -BB- Så hva anbefaler du meg å gjøre Kalle? Få de sveiset slik at volumet blir 48 cc, eller å høvle toppene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1278 på: november 07, 2012, 10:20:19 am » |
|
JEg hadde høvlet.. Men det er nå meg, MYE billigere, og du er garantert at ventilsetene sitter slik de skal. Om du skal sveise så må du mest sannsynlig ut med setene..
En ting du må huske på er at du mister litt flow ved høvling.. Og du må sittert ta mer enn 1mm
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1279 på: november 07, 2012, 10:21:25 am » |
|
JEg hadde høvlet.. Men det er nå meg, MYE billigere, og du er garantert at ventilsetene sitter slik de skal. Om du skal sveise så må du mest sannsynlig ut med setene..
X2. Sveis = nye ventilseter
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1280 på: november 07, 2012, 10:22:32 am » |
|
Har nå sendt mail til Johannes for å høre hva han synes. Synes denne motoren begynner å bli dyr
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1281 på: november 07, 2012, 10:31:17 am » |
|
Bedre fasong = bedre forbrenningsdynamikk... Er ikke noe problem å legge i en klatt for en som er dreven i alusveising, og da kan du leke litt mer med fasong :-)
Men skulle ikke forbrenningskammerene være "topnotch" fra før av? Om de er top notch fra før så er de det i hvert fall ikke etter høvling Flatere er mindre gunstig, som tommelfingerregel Hvor har du dette fra? Dette er bare tull i følge alt jeg har lært... om man ikke tror på semihemi vw topp vissvasset. Mer squish er MER gunstig... og det er DET man får ved å plane. Å overprøve JPM på utforming rundt ventilene i topper han har designet fra scratch tror jeg man bør overlate til noen ganske få i verden. Ventilene slik de sitter originalt er unshroudet slik at de flower 230 cfm (har lite med flaks å gjøre).... at det mangler 1mm i lengderettningen for flowen vil IKKE sabotere formen som er igjen... hallo på land!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1282 på: november 07, 2012, 11:34:49 am » |
|
Gå for høvling Eivind, noe annet blir bare unødvendig dyrt i forhold til gevinst
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1283 på: november 07, 2012, 11:42:39 am » |
|
Bedre fasong = bedre forbrenningsdynamikk... Er ikke noe problem å legge i en klatt for en som er dreven i alusveising, og da kan du leke litt mer med fasong :-)
Men skulle ikke forbrenningskammerene være "topnotch" fra før av? Om de er top notch fra før så er de det i hvert fall ikke etter høvling Flatere er mindre gunstig, som tommelfingerregel Hvor har du dette fra? Dette er bare tull i følge alt jeg har lært... om man ikke tror på semihemi vw topp vissvasset. Mer squish er MER gunstig... og det er DET man får ved å plane. Å overprøve JPM på utforming rundt ventilene i topper han har designet fra scratch tror jeg man bør overlate til noen ganske få i verden. Ventilene slik de sitter originalt er unshroudet slik at de flower 230 cfm (har lite med flaks å gjøre).... at det mangler 1mm i lengderettningen for flowen vil IKKE sabotere formen som er igjen... hallo på land! Høvling gir flatere forbrenningskammer som gir større områder som er så "bortgjemt" at forbrenningsprosessen vil gå sakte/større fare for detonasjon. Squish områder blir ikke mye større av høvling, men mye større ved å legge i mer gods, JPM har også skrevet utfyllende om hvorfor han liker å ha veggene inntil ventilen osv pga flow, sjekk også ut mange av hans topper som han har brukt på egne motorer, ser han skjeldent høvler istedenfor å legge i gods. Perfekt forbrenningskammer vil jo være så å si en halvsirkel med pluggen i midten og stort squish areal til å skape mye turbulens, med det i tankene ser man hvorfor høvling ikke er like kult.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1284 på: november 07, 2012, 12:03:33 pm » |
|
Seff får du mer squish ved høvling!
Kammeret er jo konet utover, og det flate arealet øker ved høvling.
Når Johannes bygger så er det enten noen som betaler for det, eller så bygger han for seg selv.
Det blir fort DYRT å sveise i gods. Og spørs om ikke vinningen går opp i spinningen med tanke på ksot.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1285 på: november 07, 2012, 12:06:55 pm » |
|
Rykk tilbake til start. Tror du seriøst at han må sveise i topper han får støpt selv? Og ja han planer mye i disse toppene. Og det er ikke for å levere fra seg dårligere motorer. Han hadde sikkert satt pris på om dere tok kontakt med han så han kommer på rett spor.
Du har rett i det optimale forbrenningsrommet, men det saboterer fullstendig flowen i en vw topp. Og sa leverer den mindre hester med "bedre" forbrenningsrom.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #1286 på: november 07, 2012, 12:15:41 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: mars 07, 2013, 10:54:42 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1287 på: november 07, 2012, 12:18:07 pm » |
|
Haha...flirer litt nå ja
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1288 på: november 07, 2012, 12:30:57 pm » |
|
hehe.
Dæven det var lite klaring mellom ventil og stempel!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1289 på: november 07, 2012, 12:50:49 pm » |
|
Haha, strengt svar fra Johannes. Synd har kun grunner med herdingen, hadde vert kjekt å høre hva hans meningen er om høvling vs innsveising av gods.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|