november 10, 2024, 21:37:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 815888 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2040 på: mars 05, 2013, 22:00:14 pm »

kam og dynamisk komp spiller jo mye inn på tenningen.
lavere dynamsik komp trenger som regel mere fortenning
Tenningen er vel stabil med MSD opplegget?? og hvis lambda ikke er WAY off kan du  trygt knerte 2 og 2 grader av gangen opp til HK/NM ikke øker mer.
Det er vel smidd innmat som evt tåler litt tenningsbank??
HVIS jeg husker riktig (og ikke har drømt igjen)  så mener jeg å huske Jhonny fotalte att JPM var oppe i  42grader på den 1915 som bremset ~240hk.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2041 på: mars 05, 2013, 22:06:55 pm »

Det er med meget kraftig modifiserte ms topper og meget dårlig wetflow. Johannes har fikset på de i ettertid. Ms 230 har meget effektiv forbrenning og de fleste motorene har levert mest ved kun 28 grader fortenning.

Hvor mye fortenning har den på testene som gir 161 hk?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2042 på: mars 05, 2013, 23:21:40 pm »

29 grader.  Endte på 28 grader på Finn Erik sin også. Den ga mer ved 32 og 33. Men minimal økning. Ingen vits i å ligge på grensen når det ikke gir mer utslag.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2043 på: mars 05, 2013, 23:45:36 pm »

HVIS jeg husker riktig (og ikke har drømt igjen)  så mener jeg å huske Jhonny fotalte att JPM var oppe i  42grader på den 1915 som bremset ~240hk.

Det er helt riktig. Han har forsket litt på forbrenningskammer de siste årene, og oppdatert 1915 motoren.
Jeg tror han tok ut noenlunde samme effekt på 24 grader i fjor.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2044 på: mars 06, 2013, 15:21:43 pm »

hadde han noe mer info om forskjeller i eksotemp .cyl head temp etc? etter omgjøring av kammer .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2045 på: mars 06, 2013, 20:43:06 pm »

Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.

Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2046 på: mars 06, 2013, 20:47:46 pm »

Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.

Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!

Tommel opp! Du skal ha for at du satser.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2047 på: mars 06, 2013, 21:46:51 pm »

Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.

Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!

Be ham ta med seg ventilfjærer til meg da Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2048 på: mars 06, 2013, 21:47:46 pm »

Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.

Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!

Tommel opp! Du skal ha for at du satser.

Hva annet kan man gjøre? Blir for dumt å kjøre rundt med 160 hk i en MS230/JPM motor.
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #2049 på: mars 06, 2013, 21:49:38 pm »

Har sagt det før og sier det igjen Glad Du har baller Osteaktig
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2050 på: mars 06, 2013, 21:50:27 pm »

Har sagt det før og sier det igjen Glad Du har baller Osteaktig

Takk. Men de er temmelig svette nå.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2051 på: mars 06, 2013, 22:46:27 pm »

Skulle vi hatt en egen tråd der alle kunne vært med å tippe på hva som er galt?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2052 på: mars 06, 2013, 23:05:28 pm »

Bare å tippe det.. Alle konstruktive forslag tas til etteretning.

Men f.eks løs kardang eller Grønn overledning frabes  Osteaktig
Loggført

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #2053 på: mars 06, 2013, 23:05:47 pm »

Hei
Hvorfor kan du ikke bytte den kammen HæHæ Hæ


Mvh AR
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #2054 på: mars 06, 2013, 23:10:26 pm »

feil innkjørt kam
feil bensintrykk
feil på lambda måler
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2055 på: mars 06, 2013, 23:12:29 pm »

Er vel blitt noen dager med både testing og feilsøking nå.

Skal vi ta en liten oppsummering så folk slipper å lese 90 sider for å danne seg ett bilde?


-Motoren drar ikke lenger enn ca6000 og er "rar" på toppen av kurven
-Tenningen er stabil nå.
-Lambda rett under 0,9 som er stabil på topp men merkelig på midtregisteret


Det er testet:

-Andre gassere
-Gått gjennom de som skal stå der
-Byttet og testet annet grenrør
-Byttet og testet andre plugger
-Regner med det er dyset på mange forskjellige måter
-Kam er målt og funnet tilfredsstillende (iallefall)
-Løft er målt mellom 14,98 og 15,07 (mangler det 0,5mm?)
-Forskjellige bensinregulatorer


Noe mer E og E? (fra E)  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #2056 på: mars 06, 2013, 23:16:05 pm »

Hva  med ventilflytt i tilleg til feil kam Øyerulling
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2057 på: mars 06, 2013, 23:18:51 pm »

Mine tanker:


-Hva slags bensin kjøres det på?

-Vi snakket litt her forrige dagen om hvorfor 009 fordelere ikke liker Jessheim, og tankene spinner rundt at benken ikke har noen form for
gummioppheng. Med andre ord vil motoren ha en egen resonans som kan spille ut på fordelere. Selv om man har stumt feste i bilen, vil dekkene ta opp noe av vibrasjonene (de bittesmå). Kan dette ødelegge for en fordeler som ikke er så sofistikert?

-Tittet litt på min 009 (som ligger på hylla). Inne i capen står pinnene relativt tett, siden lokket er lite i diameter. Min rotor har i tillegg relativt stor (bred) "fordeler-areal" og kan det være at gnisten hopper mellom kablene? Alt. kan man i fremtiden prøve å file ned bredden på stømførende del i rotoren for å få lenger avstand mellom kablene..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2058 på: mars 06, 2013, 23:20:08 pm »

Er det stor nok gnist? Kan det tenkes at coilen ikke klarer å henge med?
Har ikke helt fått med meg hva tenningsanlegget består av. Er det gode nok koblinger, store nok kabler i det elektriske
Ingen dum tanke Erlend kommer med heller...

Kan også være kamrelatert, hvis lobe center vinkelen er for liten og man får stående bølger i innsuget ved at innsuget åpner for tidlig.
Der kommer vel også ventiljustering inn, hvis ventilene er justert veldig trangt?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #2059 på: mars 06, 2013, 23:22:13 pm »

det er vel flere som har lagt merke til at det må msd til for at ting skal virke, er det fordi alt annet er dårlig eller er det et lokalt problem?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2060 på: mars 06, 2013, 23:27:03 pm »

Så vidt jeg vet står det på fult MSD anlegg på motoren. Blaster 2 coil, MSD fordeler og tenningsboks.
At Bosch 010 ikke spiller optimalt er at den ikke er helt innjustert slik den skal. Skimses opp på nytt. Evt dreie av noe på fordeleren.

Bensinen er muligens litt daff. Har vært på kanne med lokk siden SCC 2012. Riktignok 98 oktan.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2061 på: mars 06, 2013, 23:29:10 pm »

Så vidt jeg vet står det på fult MSD anlegg på motoren. Blaster 2 coil, MSD fordeler og tenningsboks.
At Bosch 010 ikke spiller optimalt er at den ikke er helt innjustert slik den skal. Skimses opp på nytt. Evt dreie av noe på fordeleren.

Bensinen er muligens litt daff. Har vært på kanne med lokk siden SCC 2012. Riktignok 98 oktan.

Den bensinen kunne sikkert funket i snøfreser'n..

Jeg hadde testet med litt nyere..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2062 på: mars 06, 2013, 23:29:42 pm »

Så vidt jeg vet står det på fult MSD anlegg på motoren. Blaster 2 coil, MSD fordeler og tenningsboks.
At Bosch 010 ikke spiller optimalt er at den ikke er helt innjustert slik den skal. Skimses opp på nytt. Evt dreie av noe på fordeleren.

Bensinen er muligens litt daff. Har vært på kanne med lokk siden SCC 2012. Riktignok 98 oktan.

Den bensinen kunne sikkert funket i snøfreser'n..

Jeg hadde testet med litt nyere..


Er nok smart.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2063 på: mars 06, 2013, 23:35:54 pm »

Er det stor nok gnist? Kan det tenkes at coilen ikke klarer å henge med?
Har ikke helt fått med meg hva tenningsanlegget består av. Er det gode nok koblinger, store nok kabler i det elektriske
Ingen dum tanke Erlend kommer med heller...

Kan også være kamrelatert, hvis lobe center vinkelen er for liten og man får stående bølger i innsuget ved at innsuget åpner for tidlig.
Der kommer vel også ventiljustering inn, hvis ventilene er justert veldig trangt?

Etter min mening er ikke spørsmålet her hvilken fordeler som er på, men at det i det hele tatt sitter en fordeler på en motor med så mye grom-deler. Fordeler er feil uansett, prøv å finn en nyere std.bil med det på. Direct-hit tenningsanlegg med ferdig bolt-on trigger-kit fra feks. Electromotive. 1-2 grader feil på kam....  

En kam som ikke er helt 100 + tenningsanlegg som vakler litt = ikke optimalt.

Er jo veldig bra topper på denne som tilsammen med det andre gjør at den puster godt og med et par villige IDA´er så vil jeg tro det trengs en bra gnist/tiktig tenning.
Vet om en Audi RS2 original som ble bremset i et blad med slitte plugger og ga 268 hk, plugger ble skiftet og den bremset 322hk(men samtidig poengterte dem i bladet at motor oppførte seg normalt uten fusking, men alrså med redusert effekt). Har en godt trimmet motor "bare" en plugg så trenger den bra gnist, men samtidig er det jo flere lignende motorer som har bremset betydlig mer en Eivind sin som har hatt vanlig fordeler..  Øyerulling Hæ
« Siste redigering: mars 06, 2013, 23:43:15 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2064 på: mars 07, 2013, 00:01:05 am »

Ja, tenning er viktig. Som sagt har jeg magnetfordeler som kan lånes bort, da den leverer lengre og større gnist enn det meste som roterer.
Ellers er det coil on plug eller direct hit som gjelder.

Men hva bruker andre med ms230 topper og motor på 200+hk av tenningsanlegg? Er det kun triggerbaserte anlegg?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2065 på: mars 07, 2013, 00:02:21 am »

Ja, tenning er viktig. Som sagt har jeg magnetfordeler som kan lånes bort, da den leverer lengre og større gnist enn det meste som roterer.
Ellers er det coil on plug eller direct hit som gjelder.

Men hva bruker andre med ms230 topper og motor på 200+hk av tenningsanlegg? Er det kun triggerbaserte anlegg?

FInnes vel MS230 med 009..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2066 på: mars 07, 2013, 00:03:47 am »

7 måneder gammel bensin har vel ingenting på en trimma motor å gjøre? Øyerulling
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2067 på: mars 07, 2013, 00:07:36 am »

Motoren går i det minste økonomisk, hvis den på en haug med pull enda ikke har tømt en dunk Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2068 på: mars 07, 2013, 01:19:02 am »

Bluemotion? Gliser Lavere drivstoff-forbruk og effekt Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2069 på: mars 07, 2013, 04:01:47 am »

Takker for alle forslag.

Svar til spørsmål om bytte av kam.. rett og slett fordi det er mye jobb. Og jeg har mye annet og ta meg til. Men selv om dette hadde vært min egen motor hadde jeg ikke gitt den opp ennå. Spesiellt ikke når kamdesigner gir tommel opp for avleste verdier og løft.

Om bosch fordeler har noe i mot Jessheim. Ja... helt sikkert  Osteaktig . Men det er ikke relatert til bremsebenken. Dette gjelder også 2 literen i camperen min. Kan noen med hånd på hjertet si de har lagt en 009 eller lignende bosch fordeler på 3000 rpm. Og kun sett ett tall/strek på gradskiven med stroboskop? Isåfall vil jeg gjerne bevitne det. For det har jeg aldri opplevd. Jeg har ingen personling vendetta mot Bosch fordelere. Og bruker de til stadighet på mindre krevende motorer.

Om det er noe galt med det MSD opplegget som sitter på nå vet jeg rett og slett ikke. Da det er oppsop fra litt her og der. Og dette er første gang det er montert sammen på en motor. Men alt virker stabilt og konsekvent. ble satt på i forsøk på å bedre situasjonen. Og det ble vesentlig ryddigere gange. Er nå oppe på 0,8 plugg gap uten hickups.

Det med bensinkvalitet har jeg ikke ofret en tanke. Enkelt å teste ut.

Bensintrykk kan være en årsak. Men har prøvd så mye frem og tilbake at jeg begynner å tvile på hvor kravstore IDA gasserne egentlig er på trykk. Så lenge det ikke er for høyt... og de blir etterfylt ved fullt pådrag.

Tok ett lav rpm's pull i sted for å vise Kormi og Folke. Kanskje en av de kan prøve å forklare hva de opplevde? Eller Holmsen, Berger, Eivind, Ulf, Svein, Jim, Rolf Eivind kan gi en god skildring.

Angående Lamda. Kan jeg overaskende nok fortelle at min innovate LM-2 IKKE gjør annet enn å måle avgassene. Den har ingen innvirkning på hverken rpm, nm eller hp avlesning og brukes kun som ett hjelpemiddel.
(Ellers kan jeg fortelle at logfunksjon på denne suger big time.. og klarer ikke logge rpm.)

Johannes hadde ingen tips i ermet. Noe som er forståelig da han ikke har hørt eller sett motoren. Men ville jeg skulle borre det tredje progressjons hullet i de for å bedre overgangen idle/main. Men dette vil ikke endre de manglende 1000-1500 omdreiningene dessverre.

I morgen blir det pusling på motoren til JS isteden.. må få Putte 3.0 litt på avstand. Kommer alltids på noe etterhvert.

Loggført

Sider: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!