KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2040 på: mars 05, 2013, 22:00:14 pm » |
|
kam og dynamisk komp spiller jo mye inn på tenningen. lavere dynamsik komp trenger som regel mere fortenning Tenningen er vel stabil med MSD opplegget?? og hvis lambda ikke er WAY off kan du trygt knerte 2 og 2 grader av gangen opp til HK/NM ikke øker mer. Det er vel smidd innmat som evt tåler litt tenningsbank?? HVIS jeg husker riktig (og ikke har drømt igjen) så mener jeg å huske Jhonny fotalte att JPM var oppe i 42grader på den 1915 som bremset ~240hk.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2041 på: mars 05, 2013, 22:06:55 pm » |
|
Det er med meget kraftig modifiserte ms topper og meget dårlig wetflow. Johannes har fikset på de i ettertid. Ms 230 har meget effektiv forbrenning og de fleste motorene har levert mest ved kun 28 grader fortenning.
Hvor mye fortenning har den på testene som gir 161 hk?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2042 på: mars 05, 2013, 23:21:40 pm » |
|
29 grader. Endte på 28 grader på Finn Erik sin også. Den ga mer ved 32 og 33. Men minimal økning. Ingen vits i å ligge på grensen når det ikke gir mer utslag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #2043 på: mars 05, 2013, 23:45:36 pm » |
|
HVIS jeg husker riktig (og ikke har drømt igjen) så mener jeg å huske Jhonny fotalte att JPM var oppe i 42grader på den 1915 som bremset ~240hk.
Det er helt riktig. Han har forsket litt på forbrenningskammer de siste årene, og oppdatert 1915 motoren. Jeg tror han tok ut noenlunde samme effekt på 24 grader i fjor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2044 på: mars 06, 2013, 15:21:43 pm » |
|
hadde han noe mer info om forskjeller i eksotemp .cyl head temp etc? etter omgjøring av kammer .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2045 på: mars 06, 2013, 20:43:06 pm » |
|
Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.
Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2046 på: mars 06, 2013, 20:47:46 pm » |
|
Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.
Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!
Tommel opp! Du skal ha for at du satser.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #2047 på: mars 06, 2013, 21:46:51 pm » |
|
Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.
Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!
Be ham ta med seg ventilfjærer til meg da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2048 på: mars 06, 2013, 21:47:46 pm » |
|
Har nå sendt Johannes (JPM) en mail der jeg inviterer han til Norge/Gardermoen med betalt transport, kost og losji for å hjelpe oss ut av av denne leie knipa.
Så er det bare å be en stille bønn å håpe på et mirakel!
Tommel opp! Du skal ha for at du satser. Hva annet kan man gjøre? Blir for dumt å kjøre rundt med 160 hk i en MS230/JPM motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #2049 på: mars 06, 2013, 21:49:38 pm » |
|
Har sagt det før og sier det igjen Du har baller
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2050 på: mars 06, 2013, 21:50:27 pm » |
|
Har sagt det før og sier det igjen Du har baller Takk. Men de er temmelig svette nå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #2051 på: mars 06, 2013, 22:46:27 pm » |
|
Skulle vi hatt en egen tråd der alle kunne vært med å tippe på hva som er galt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2052 på: mars 06, 2013, 23:05:28 pm » |
|
Bare å tippe det.. Alle konstruktive forslag tas til etteretning. Men f.eks løs kardang eller Grønn overledning frabes
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #2053 på: mars 06, 2013, 23:05:47 pm » |
|
Hei Hvorfor kan du ikke bytte den kammen Mvh AR
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
|
« Svar #2054 på: mars 06, 2013, 23:10:26 pm » |
|
feil innkjørt kam feil bensintrykk feil på lambda måler
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2055 på: mars 06, 2013, 23:12:29 pm » |
|
Er vel blitt noen dager med både testing og feilsøking nå. Skal vi ta en liten oppsummering så folk slipper å lese 90 sider for å danne seg ett bilde? -Motoren drar ikke lenger enn ca6000 og er "rar" på toppen av kurven -Tenningen er stabil nå. -Lambda rett under 0,9 som er stabil på topp men merkelig på midtregisteret Det er testet: -Andre gassere -Gått gjennom de som skal stå der -Byttet og testet annet grenrør -Byttet og testet andre plugger -Regner med det er dyset på mange forskjellige måter -Kam er målt og funnet tilfredsstillende (iallefall) -Løft er målt mellom 14,98 og 15,07 (mangler det 0,5mm?) -Forskjellige bensinregulatorer Noe mer E og E? (fra E)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2057 på: mars 06, 2013, 23:18:51 pm » |
|
Mine tanker:
-Hva slags bensin kjøres det på?
-Vi snakket litt her forrige dagen om hvorfor 009 fordelere ikke liker Jessheim, og tankene spinner rundt at benken ikke har noen form for gummioppheng. Med andre ord vil motoren ha en egen resonans som kan spille ut på fordelere. Selv om man har stumt feste i bilen, vil dekkene ta opp noe av vibrasjonene (de bittesmå). Kan dette ødelegge for en fordeler som ikke er så sofistikert?
-Tittet litt på min 009 (som ligger på hylla). Inne i capen står pinnene relativt tett, siden lokket er lite i diameter. Min rotor har i tillegg relativt stor (bred) "fordeler-areal" og kan det være at gnisten hopper mellom kablene? Alt. kan man i fremtiden prøve å file ned bredden på stømførende del i rotoren for å få lenger avstand mellom kablene..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2058 på: mars 06, 2013, 23:20:08 pm » |
|
Er det stor nok gnist? Kan det tenkes at coilen ikke klarer å henge med? Har ikke helt fått med meg hva tenningsanlegget består av. Er det gode nok koblinger, store nok kabler i det elektriske Ingen dum tanke Erlend kommer med heller...
Kan også være kamrelatert, hvis lobe center vinkelen er for liten og man får stående bølger i innsuget ved at innsuget åpner for tidlig. Der kommer vel også ventiljustering inn, hvis ventilene er justert veldig trangt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
|
« Svar #2059 på: mars 06, 2013, 23:22:13 pm » |
|
det er vel flere som har lagt merke til at det må msd til for at ting skal virke, er det fordi alt annet er dårlig eller er det et lokalt problem?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2060 på: mars 06, 2013, 23:27:03 pm » |
|
Så vidt jeg vet står det på fult MSD anlegg på motoren. Blaster 2 coil, MSD fordeler og tenningsboks. At Bosch 010 ikke spiller optimalt er at den ikke er helt innjustert slik den skal. Skimses opp på nytt. Evt dreie av noe på fordeleren.
Bensinen er muligens litt daff. Har vært på kanne med lokk siden SCC 2012. Riktignok 98 oktan.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2061 på: mars 06, 2013, 23:29:10 pm » |
|
Så vidt jeg vet står det på fult MSD anlegg på motoren. Blaster 2 coil, MSD fordeler og tenningsboks. At Bosch 010 ikke spiller optimalt er at den ikke er helt innjustert slik den skal. Skimses opp på nytt. Evt dreie av noe på fordeleren.
Bensinen er muligens litt daff. Har vært på kanne med lokk siden SCC 2012. Riktignok 98 oktan.
Den bensinen kunne sikkert funket i snøfreser'n.. Jeg hadde testet med litt nyere..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2062 på: mars 06, 2013, 23:29:42 pm » |
|
Så vidt jeg vet står det på fult MSD anlegg på motoren. Blaster 2 coil, MSD fordeler og tenningsboks. At Bosch 010 ikke spiller optimalt er at den ikke er helt innjustert slik den skal. Skimses opp på nytt. Evt dreie av noe på fordeleren.
Bensinen er muligens litt daff. Har vært på kanne med lokk siden SCC 2012. Riktignok 98 oktan.
Den bensinen kunne sikkert funket i snøfreser'n.. Jeg hadde testet med litt nyere.. Er nok smart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #2063 på: mars 06, 2013, 23:35:54 pm » |
|
Er det stor nok gnist? Kan det tenkes at coilen ikke klarer å henge med? Har ikke helt fått med meg hva tenningsanlegget består av. Er det gode nok koblinger, store nok kabler i det elektriske Ingen dum tanke Erlend kommer med heller...
Kan også være kamrelatert, hvis lobe center vinkelen er for liten og man får stående bølger i innsuget ved at innsuget åpner for tidlig. Der kommer vel også ventiljustering inn, hvis ventilene er justert veldig trangt?
Etter min mening er ikke spørsmålet her hvilken fordeler som er på, men at det i det hele tatt sitter en fordeler på en motor med så mye grom-deler. Fordeler er feil uansett, prøv å finn en nyere std.bil med det på. Direct-hit tenningsanlegg med ferdig bolt-on trigger-kit fra feks. Electromotive. 1-2 grader feil på kam.... En kam som ikke er helt 100 + tenningsanlegg som vakler litt = ikke optimalt. Er jo veldig bra topper på denne som tilsammen med det andre gjør at den puster godt og med et par villige IDA´er så vil jeg tro det trengs en bra gnist/tiktig tenning. Vet om en Audi RS2 original som ble bremset i et blad med slitte plugger og ga 268 hk, plugger ble skiftet og den bremset 322hk(men samtidig poengterte dem i bladet at motor oppførte seg normalt uten fusking, men alrså med redusert effekt). Har en godt trimmet motor "bare" en plugg så trenger den bra gnist, men samtidig er det jo flere lignende motorer som har bremset betydlig mer en Eivind sin som har hatt vanlig fordeler..
|
|
« Siste redigering: mars 06, 2013, 23:43:15 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2064 på: mars 07, 2013, 00:01:05 am » |
|
Ja, tenning er viktig. Som sagt har jeg magnetfordeler som kan lånes bort, da den leverer lengre og større gnist enn det meste som roterer. Ellers er det coil on plug eller direct hit som gjelder.
Men hva bruker andre med ms230 topper og motor på 200+hk av tenningsanlegg? Er det kun triggerbaserte anlegg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2065 på: mars 07, 2013, 00:02:21 am » |
|
Ja, tenning er viktig. Som sagt har jeg magnetfordeler som kan lånes bort, da den leverer lengre og større gnist enn det meste som roterer. Ellers er det coil on plug eller direct hit som gjelder.
Men hva bruker andre med ms230 topper og motor på 200+hk av tenningsanlegg? Er det kun triggerbaserte anlegg?
FInnes vel MS230 med 009..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2067 på: mars 07, 2013, 00:07:36 am » |
|
Motoren går i det minste økonomisk, hvis den på en haug med pull enda ikke har tømt en dunk
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2068 på: mars 07, 2013, 01:19:02 am » |
|
Bluemotion? Lavere drivstoff-forbruk og effekt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2069 på: mars 07, 2013, 04:01:47 am » |
|
Takker for alle forslag. Svar til spørsmål om bytte av kam.. rett og slett fordi det er mye jobb. Og jeg har mye annet og ta meg til. Men selv om dette hadde vært min egen motor hadde jeg ikke gitt den opp ennå. Spesiellt ikke når kamdesigner gir tommel opp for avleste verdier og løft. Om bosch fordeler har noe i mot Jessheim. Ja... helt sikkert . Men det er ikke relatert til bremsebenken. Dette gjelder også 2 literen i camperen min. Kan noen med hånd på hjertet si de har lagt en 009 eller lignende bosch fordeler på 3000 rpm. Og kun sett ett tall/strek på gradskiven med stroboskop? Isåfall vil jeg gjerne bevitne det. For det har jeg aldri opplevd. Jeg har ingen personling vendetta mot Bosch fordelere. Og bruker de til stadighet på mindre krevende motorer. Om det er noe galt med det MSD opplegget som sitter på nå vet jeg rett og slett ikke. Da det er oppsop fra litt her og der. Og dette er første gang det er montert sammen på en motor. Men alt virker stabilt og konsekvent. ble satt på i forsøk på å bedre situasjonen. Og det ble vesentlig ryddigere gange. Er nå oppe på 0,8 plugg gap uten hickups. Det med bensinkvalitet har jeg ikke ofret en tanke. Enkelt å teste ut. Bensintrykk kan være en årsak. Men har prøvd så mye frem og tilbake at jeg begynner å tvile på hvor kravstore IDA gasserne egentlig er på trykk. Så lenge det ikke er for høyt... og de blir etterfylt ved fullt pådrag. Tok ett lav rpm's pull i sted for å vise Kormi og Folke. Kanskje en av de kan prøve å forklare hva de opplevde? Eller Holmsen, Berger, Eivind, Ulf, Svein, Jim, Rolf Eivind kan gi en god skildring. Angående Lamda. Kan jeg overaskende nok fortelle at min innovate LM-2 IKKE gjør annet enn å måle avgassene. Den har ingen innvirkning på hverken rpm, nm eller hp avlesning og brukes kun som ett hjelpemiddel. (Ellers kan jeg fortelle at logfunksjon på denne suger big time.. og klarer ikke logge rpm.) Johannes hadde ingen tips i ermet. Noe som er forståelig da han ikke har hørt eller sett motoren. Men ville jeg skulle borre det tredje progressjons hullet i de for å bedre overgangen idle/main. Men dette vil ikke endre de manglende 1000-1500 omdreiningene dessverre. I morgen blir det pusling på motoren til JS isteden.. må få Putte 3.0 litt på avstand. Kommer alltids på noe etterhvert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|