mai 16, 2024, 11:33:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor tykke skal ledningene være?  (Lest 3985 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: juli 02, 2008, 10:32:06 am »

Har et brudd på en ledning til nærlyset i 59-bobla så jeg tenkte jeg skulle bytte ut alle ledninger fra sikringene og ut til pærer/horn. Men hvilken dimensjon på ledningene bør jeg kjøpe?
Loggført

1969 Militær-buss
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juli 02, 2008, 10:58:06 am »

Du burde vurdere å legge opp reléer til lys så du slipper å dra all strømmen gjennom lysbryteren.
Bruk 2,5mm2 til hovedstrøm og 1,5mm2 eller 0,75mm2 til styrestrøm til reléene. Jeg har brukt en 6mm2 som tilførsel til 4 reléer men det er muligens overkill.
Hvorfor skal strømmen min kjøre på en smal grusvei når jeg heller kan legge opp en 4-felts motorvei til den?
Skulle ønske regjeringen tenkte sånn også, om man bytter ut "strømmen" med "folket"...
« Siste redigering: juli 02, 2008, 11:16:21 am av Karmann » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7143
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: juli 02, 2008, 13:23:59 pm »

jeg bruker 1.5 mm2 til hver av disse, fra et rele, slik som Morten beskriver. Jo større jo bedre...
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: juli 02, 2008, 14:54:42 pm »

Takk for hjelpen! Med min manglende erfaring og kunnskap tør jeg rett og slett ikke være "så avansert" som å legge opp releer. Jeg tror jeg rett og slett må legge lista så lavt som å bytte ut ledning mot ledning.

Jeg trenger noen enkle oppgaver jeg klarer å løse på egenhånd og uten å få hjelp på forumet/av VW-venner så jeg får bygget opp litt mestringsfølelse Glad Har ikke fått til ting på egenhånd i det siste og har solid overtrekk på hjelpekontoen - dårlig kombo for mekkelysten...  Blunker
Loggført

1969 Militær-buss
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: juli 02, 2008, 15:09:46 pm »

Tenk på mestringsfølelsen av å sette inn relé  Osteaktig
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: juli 02, 2008, 15:11:55 pm »

http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=75847
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: juli 02, 2008, 17:15:35 pm »

Jeg ser bildet på den linken og ser bare en masse ledninger og klumper jeg ikke vet hva er eller skal hvor... Jeg har vært luftkjølt-eier i mindre enn ett år, har aldri mekka før - med andre ord skal det ikke så mye til for at jeg blir stolt av meg selv Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 02, 2008, 18:51:11 pm »

Her griper jeg sjansen og kaster meg uvitende, men dog støttende inn... Gliser

Jeg er som Espen grønn som ferske rosenkål i aftensolen når det kommer til bilelektrisk.

Hvordan virker et relé? Hva er funksjonen liksom? Hvordan bruker man dem?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7143
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: juli 02, 2008, 19:12:03 pm »

da tror jeg at jeg sier det rett ut: la det elektriske på bilen din være til du har lest deg opp litt mer Blunker

prøv å søke på relay på wikipedia f.eks, så får du noen hint, men kort fortalt er det en "dings" som egentlig funker som en bryter, men i stedet for at du vrir eller drar i en knott, så er det en liten styrestrøm som slår inn eller ut strømmen. Poenget er at du ikke trenger å kjøre all strømmen til f.eks lysa dine gjennom 40 år gamle brytere, men kan legge fete kabler rett til lyset, og et rele så nær som mulig, da får du mindre spenningstap over brytere etc, og dermed bedre lys. Bryteren din skrur da bare av og på en strøm på noen mA (tusendels Ampere) mens hovedstrømmen (noen Ampere) går rett i lyset.

Roy
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 02, 2008, 19:19:37 pm »

1,5 kvadrat tåler 10 Ampere
2,5 kvadrat tåler 16 Ampere
4 Kvadrat tåler 20 Ampere
6 Kvadrat tåler 30 Ampere

Med disse tallene er du på den sikre siden..  Jeg ville aldri ikke ha brukt 0,75 til noe i en bil, men det er min mening....

(Hadde for mange år siden en Grasgrønn Golf Mk1 som nesten tok fyr pga. feil i lysrele´ der styrestrømledning var 0,75 kvadrat..)  Trist
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 02, 2008, 19:41:14 pm »

da tror jeg at jeg sier det rett ut: la det elektriske på bilen din være til du har lest deg opp litt mer Blunker

prøv å søke på relay på wikipedia f.eks, så får du noen hint, men kort fortalt er det en "dings" som egentlig funker som en bryter, men i stedet for at du vrir eller drar i en knott, så er det en liten styrestrøm som slår inn eller ut strømmen. Poenget er at du ikke trenger å kjøre all strømmen til f.eks lysa dine gjennom 40 år gamle brytere, men kan legge fete kabler rett til lyset, og et rele så nær som mulig, da får du mindre spenningstap over brytere etc, og dermed bedre lys. Bryteren din skrur da bare av og på en strøm på noen mA (tusendels Ampere) mens hovedstrømmen (noen Ampere) går rett i lyset.

Roy

Aha! Da skjønner jeg i allefall hvordan det virker. Takk Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: juli 02, 2008, 20:03:36 pm »

Jeg gjør et forsøk på en enkel forklaring av relé.
Et relé er en elektrisk operert bryter (les: el. op. "lysbryter"). En vanlig lysbryter skrur du av/på ved å fysisk slå over kontakten i posisjon 1/2. Et typisk relé for bil, styrer du (skrur du av/på) ved å gi det +12V (les: volt/spenning) på et par tilkoblinger. Et relé har flere tilkoblinger ("store brytere") som blir åpnet/lukket av styringen. Disse tilkoblingene er hvor f.eks. kjørelys/langlys tilkobles. Mens den originale bryteren i dashen kobler du inn på styringen, så du skrur releet av/på med bryteren.

Hvorfor installere releer?
Bryterne dine blir over tid slitt ut av vanlig bruk. Hvor mye slitasje bryteren får, er direkte avhengig av hvor mye strøm som trekkes gjennom den. Hvis bryteren blir veldig sliten, og den f.eks. driver kjørelysene, vil lysene dine bli svakere og svakere og til slutt forsvinne fordi bryteren brenner opp (=defekt). Styringen til et relé trekker nesten ingen strøm - flere tusen ganger mindre enn kjørelysene! Vi lar den originale bryteren ta på seg silkehanskene, mens et billig relé fra f.eks. Biltema kan ta støyten fra nå av....litt som å ta varetrekk over setene....elektrisk sett Blunker
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: juli 04, 2008, 21:43:37 pm »

Her er en grei forklaring:

http://home.howstuffworks.com/relay1.htm

Trykk på den grønne bryteren på bildet, så ser du hva HaraldL mener ;-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!