mai 14, 2024, 23:40:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?  (Lest 2245 ganger)
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« på: april 07, 2013, 16:43:37 pm »

Buggy`n til kjærringa skal til godkjenning hos biltilsynet etter 6år i dvale.
I den forbindelse lurer jeg på om noen sitter på papirer hva man kan få godkjent av
dekk.. Har i dag 225/70-15 bak og 165-15 foran.
Er en 66modell hvis det har noe og si. Papirene ligger på tilsynet så jeg er ikke sikker på hva den var godkjent med
i Sverige.

Kent
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #1 på: april 07, 2013, 22:55:47 pm »

Den er ene og alene godkjent med den dimensjon som står i Svenske vognkort ifølge regelverket for importert ombygd kjøretøy. Sint
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #2 på: april 08, 2013, 07:52:34 am »

Den er grei, men hvis det ikke står noe om dim. Hva blir godkjent i Norge?
Kjenner en som har 345 bak og 205 foran. Og det er godkjent...

K
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #3 på: april 08, 2013, 09:58:39 am »

Om du husker det svenske registreringsnummeret så skriv det inn her så får du opp hva den var godkjent med i Sverige om den ikke er blitt fjernet fra listene når den ble solgt hit til Norge.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #4 på: april 08, 2013, 22:18:42 pm »

Om det ikke står noe dimensjon i svenske vognkort så går de ut ifra orginal dimensjon på boble i 1966.Det mener jeg og huske er 5,60-15. Du får ikke godkjent noe annet i vognkortet,men du kan kjøre på hvilken dimensjon du vil sålenge du holder deg innenfor 5% +- av orginal rulleomkrets.Det trenger nemelig ikke godkjennes.Det var det svaret jeg fikk fra biltilsynet angående fruens lille 67 modell.Den er registrert med 5,60-15.Men biltilsynet mente at og kjøre med 225/50-15 forran og 285/40-15 bak på 7 og 9 tommers ATS felger var greit og lovelig uten og ha det i vognkortet.
Som de sa at det er lovelig og kjøre med,men ulovelig og få det godkjent i vognkortet.Norske nisselover på sitt beste.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 09, 2013, 07:38:12 am »

Man har heller ikke lov til å endre sporvidde/innpress mer enn 7,5mm på hver side...

Man kan heller ikke ha rulleomkrets som er  -5% foran og +5% bak.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #6 på: april 09, 2013, 21:26:24 pm »

Man kan heller ikke ha rulleomkrets som er  -5% foran og +5% bak. 
 
 
 
Jo det kan man.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #7 på: april 09, 2013, 21:31:58 pm »

Sikker?

6. Bytte av dekk/felg 
6. 0. Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010. 
6. 1. Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: 
    a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. 
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. 
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. 
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. 
     
6. 2. Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. 
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 09, 2013, 22:11:44 pm »

Man kan heller ikke ha rulleomkrets som er  -5% foran og +5% bak. 
 
 
 
Jo det kan man.
Mye man kan, jeg kan også kjøre for fort, fremdeles ikke lov.

les 6.1 H over her ;-)

Fordelen er at vi kjører med gamle biler og går på eldre kjøretøyforskrift.
Du må gjerne finne hjul/dekk i den gamle forskriften og poste den her.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #9 på: april 09, 2013, 22:50:56 pm »

jeg fikk besked fra biltilsynet at man godt kunne ha -5% forran og +5% bak siden man på begge aksler holdt seg innenfor 5% og i eldre forskrifter heter det at hjul på samme aksel skal ha TILNERMET samme egenskaper og dimensjon.Det står ikke noe dær sa de om at det skal være samme på fremaksel og bakaksel.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 09, 2013, 23:22:25 pm »

Godt det er litt forskjellig regler ute og går. Skal se i boka for Periodisk kjøretøykontroll, der er det mulig det står noe annet igjen.

Kom inn på denne saken da jeg skulle handle dekk til den japanske folkevogna mi som er en 77' corolla. Der har jeg to dekk foran som er ca -5% og to bak som er ca +5% men også forskjellig bredde.

Disse reglene er ikke lette. Den gamle forskriften de fleste av boblene skal følge er jo helt klart "best" for oss med sans for modifikasjoner.

Ved PKK skal også dekk og felg stemme overens med tallene i STRO-boka.
Der står det blant annet hvilken bredde man har lov å ha på dekk i forhold til felgbredde.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!