Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 122
|
123
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Tykke skiver til bakaksel-mutteren?
|
på: april 07, 2015, 08:22:55 am
|
Jeg ser etter noen gode, tykke skiver til å ha imellom mutter og bremsetrommel bak .... ryktene sier at det finnes et slags ombyggingssett fra 5-til-4 (eller motsatt) som innheholder slike tykke skiver. Noen som har eller vet om noe slikt?
|
|
|
127
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Type1 splitt plate deler ønskes kjøpt
|
på: mars 25, 2015, 08:27:31 am
|
Jeg har som kjent et superstrøkent tak fra en 51-modell som er kappet som følger: Helt nederst på A-stolpen Helt øverst på B-stolpen Linje fra bakerst i sideruta og inn til øvre baklukehjørne .....også sitter det bakrute fra en 58-modell i det...
|
|
|
132
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva begynte det med?
|
på: mars 17, 2015, 15:28:15 pm
|
"Det" startet vel i 1973 da jeg fikk en 1928 Ford Model A som dåpsgave...og oppveksten videre ble i stor grad preget av førkrigs-amerikanere som ledet til en litt over snittet interesse for spesielle biler, og spesielt jakten på slike...
I 1991 studerte jeg i USA og bodde hos en familie som viste meg at det gikk an å kombinere førkrigsamerikanere med "andre" bilmerker (i deres tilfelle rare små Subaruer). Enhver norsk bilinteressert ungdom som på 80-tallet ble oppfostret på Flåklypa Grand Prix og Amcar - eller - Bilsport som eneste grunn til å besøke Narvesen ... ble jo bilrasist.
Det var enten eller, men etter 1991 ble det både-og for min del. I USA ble jeg kraftig bitt av VW- og tysk-bil interessen og vel hjemme i Norge kjøpte jeg den sommeren min første VW - en hyggelig 1954 Boble som sto bak Shell-stasjonen på Tingvoll og etterhvert fikk navnet "Caroline". Det ble starten på snart 25 år med VW - biler og vennskap. Helt konge...som vi si.
Her er det Alien som koser på ... Caroline sommeren 2014:
|
|
|
134
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Trillbart komplett chassis fra før 1966 ØNSKES
|
på: mars 17, 2015, 09:22:28 am
|
Jeg ser etter et komplett og ikke-opprustet trillbart chassis for å kjøpe - evt låne - i et halvårs tid.
Det vil si bunnplate+bakstilling+forstilling...trenger ikke motor, trenger ikke hjul....men dette må være rett og u-crashet, med hele originale gulvhalvdeler.
Ikke noe hop-plukk eller reparerte greier, men kan gjerne være møkkete og urørt.
Trenger et for å sette et karosseri på mens vi sveiser og retter og lakkerer...
Tips mottas med takk!
|
|
|
137
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: UTRADISJONELLE PROSJEKTER
|
på: mars 04, 2015, 10:45:10 am
|
Her er de to andre prosjektene fra Bob Shaill som nevnt ovenfor:
4-dørs politicab inspirert av de ubersjeldne Papler-bilene som ble bygget i 1948-1950...denne altså bygget av Bob på en 68-modell.
Og - 60-tallsboble med Steyr-karosseri fra A-stolpen og bakover. Bygget av Bob fra språkkursbyen.
Steyr Type 50/55 ble bygget i Østerrike fra 1934-39 og har designtrekk fra Bobla og er selvfølgelig relatert på grunn av at vår venn Ferdinand var sjefsingeniør hos Steyr noen år før denne ble lansert. Men - ingen felles deler med VW, men et helt utrolig design. Se nederste bilde.
|
|
|
139
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Navn på din luftkjølte ?
|
på: mars 03, 2015, 13:32:21 pm
|
Caroline
...min første VW som jeg kjøpte i 1991.
Fikk sitt navn etter den fineste dama på Hønefoss - i de tider da man gikk på rekruttskolen der.
|
|
|
140
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: EL-bil!!
|
på: mars 03, 2015, 13:11:27 pm
|
Jeg elsker elbiler! Kjører en hver dag og det har jeg gjort i snart 15 år....helt helt konge!
Det beste - og riktige - med elbiler:
1) At all form for energi-generering i fremtiden vil produsere strøm .... elektrisitet blir vår (nesten) eneste energibærer....alle fremtidens CO2-frie energikilder (hydro, sol, vind, bølge, gass- og kull med CO2-fangst, kjernekraft....etc) lager strøm, vi har distribusjonsnettet for det over hele kloden.....det blir slutt på gasstanker og tankbiler for å flytte fossil energi rundt til befolkningen.
2) Energieffektiviteten....av den energien du dytter inn i en elbil, så vil du kunne benytte ca 85% av den til senere å flytte bilen fremover. I en fossil-bil er dette tallet 15%.
Disse to punktene er udiskutable og riktige - og grunnen til at elbiler blir vinnere til slutt. Bare vent å se!
Batteriene har blitt ca 3 ganger så effektive siden jeg kjøpte min første elbil.... og om utviklingen fortsetter omtrent i lik takt og som man på andre tilsvarende elektronikk-oppfinnelser (mob tlf, mikroprosessorer, etc) - så vil du om ikke mange år ha 75 mil rekkevidde pr 8 timer lading på et batteri med volum/vekt som en vanlig bensintank. Og da er det slutt på spørsmålstegnet bak elbiler.
Det mest/eneste idiotiske med elbiler ..... er folk som Dalland - som bør holde seg til å bare mene noe om VW-motorbygging.
|
|
|
141
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: UTRADISJONELLE PROSJEKTER
|
på: mars 03, 2015, 10:19:00 am
|
BB:
Han til høyre heter Bob Shaill ... en av de store VW-pioneerene i England. Først veldig vintage-interessert, så startet han det legenadariske "International Vintage Volkswagen Magazine"....som ble trykket på en kopimaskin og sendt til abonenter in pre-internet times..
Så ble han interessert i coachbuilt cars....og deretter hjemmelagde, VW-baserte biler fra østblokklandene... Og dette siste gikk han litt til hodet, for å si det enkelt. Når han så puttet denne siste interessen oppi miksmasteren sammen med litt "brune" politiske interesser, litt historieforfalskningsbehov....og forsåvidt gode "skills" i verkstedet....da kom det ut par biler som verden ikke tidligere har sett (dette var altså på tidlig 90-tall i sør-England).
Etter en 1302-basert "Papler", og en Steyr-VW-hybrid.....så toppet han det hele med den bilen som du viser bilder av her. Kort sagt: Komplett VW-chassis fra sent 60-tall, karosseriet fra A-stolpen og fram er ei boble, fra A-stolpen og bak er det en 1938 Hanomag 1300. En slags miks som "kunne" vært hacket sammen i Tsjekkoslovakia i 1955....men dette er altså en egen kreasjon fra språkkursbyen Brighton på sørkysten av England i ca 1995.
1938 Hanomag 1300 "Stromlinie".....har ingenting med VW eller Porsche å gjøre, annet enn at den var fra samme land fra samme tid og inspirert av de samme bildesigntrender som Bobla:
|
|
|
143
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Erfaringer med BS-Teknikk (Syrerens av karosseri)
|
på: februar 04, 2015, 16:33:58 pm
|
Knallrød trailsykkeltransporter...
Gitt at det ble laget 1.000.000 Split-panel-busser, 10.000 av dem med høyt tak og 100 av dem med original salgsluke.... Så tenker jeg at du starter i "feil ende" / med feil emne.... I forhold til målet ditt.
Av de 25 originale military-highroof-salesflap bussene som ble solgt til Det Norske Forsvaret, er halvparten døde og halvparten eksportert.... Og 2 igjen i Norge.
|
|
|
144
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Erfaringer med BS-Teknikk (Syrerens av karosseri)
|
på: februar 04, 2015, 14:45:51 pm
|
Er dette den "Staadgarage"(?) bilen som kom fra nord for litt siden?
Hvis ja - så ville jeg vært mere bekymret for å bli stoppet av originalpolizei på vei nedover... enn selv dyppingen på FBU.
Helt unødvenidg å dyppe den bilen - det eneste du oppnår er å slette all form for sjel og historie.
|
|
|
146
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stemningsbilder fra verkstedet.
|
på: januar 26, 2015, 13:08:53 pm
|
Fantastisk prosjekt vk! Det gleder vi oss til å se mere av. Likte spesielt hvordan du tar igjen "tidlig-Oval" pressingen også på innsiden av bakdøra - utrolig kult!
Tenker du å skru bakskjermer på den også? Hva slags baklys/fangersystem ser du for deg?
Hva med stil og stuk og felger og høyde og sånn?
Kjempetøft!
|
|
|
|