mai 04, 2024, 19:56:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Får ikke fortenning fra vakumklokken  (Lest 3224 ganger)
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: mai 30, 2009, 21:50:14 pm »

Hei,


har litt småproblemer med motoren min. Jeg har nylig byttet vakumklokken fordi den forrige ikke fungerte pga hull i membranen. Fikk en ny og den fungerte ypperlig. Jeg merket av to merker, ett for tomgang og ett for maks fortenning (som skal stå på splitt i motorblokk ved ca 3500rpm).

Har litt problemer med at motoren stopper inn mot kruys når motor er varm, så jeg har byttet tennpligger, justert choke og byttet tennplugger. Trodde alt skulle være i orden, men den stopper fremdeles.

Ser nå at merket som tidligere beveget seg til splitten ved 3500 rpm, nå står konstant på splitten. Det er ingen forskjell på tomgang og gasspådrag. Jeg har prøvd å suge inn, og den fungerer bra, og holder på vakumet.

Det eneste jeg har gjort siden den fungerte er det jeg har beskrevet, i tillegg til å rense forgasser.

Hva er det som kan ha skjedd. hvorfor gir beveger ikke tenningsmerke seg? Det som skjer når bilen går på tomgang og jeg tar av vakumslangen, så smelller det en gang, og så dør motor. Virker som den får vakum hele tiden. Kan det stemme? Og hva bør jeg gjøre?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: mai 31, 2009, 00:23:07 am »

Jaggu har du mykje problemer med tenninga di, Frank! Men sidan du nevner at den dauer inn mot kryss, så ser eg ikkje at du har justert forgassaren!?

Om du har rensa han så kan jo eit eller anna ha komt inn i ei dysa mens du hadde han ute f.eks?! men om du ikkje har gjort det så bør du justera gassaren! eller fyrst stift så tenning så gassar! og motoren må vera varm før du begynner (choken må vera Heilt open) også justerer du stiften, så napper du av vakumen, og propper uttaket på klokka med noko, så fyrer du igang motoren og sett han på tomgang (om det ikkje går, så justerer du opp tomgangen til det går) så er det 7,5 grader før TDC målt med strobelampe. når tenninga er justert så justerar du gassaren. begynn med å kobla til ein turtellar (eller multimeter som er nøyaktigare) på coilen, så skrur du tomgangen til 800-900rpm så skrur du blandeskrua inn til motoren dauer, så tilbake til den går høgast (sjå nøye på turtellaren/bruk øyra) deretter justerer du tomgangen igjen til den høyres bra ut og ligger mellom 8 og 900 omdreiningar.

Forresten; kanskje lurt å kjøpa ny vakumslange!? morkne slanger won't do you no good!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mai 31, 2009, 07:29:40 am »

Ja, det er en del problemer...

Men vakum fungerte før (likevel stoppet den inn mot kryss).
Som sagt bilen går veldig bra ellers, den trekke bra og har grei toppfart, men den stopper inn mot kryss. Når den er kald gjør den ikke det. Jeg stiller tenningen med en tenningslampe.
Men igjen, når jeg napper ut vakumslangen så stopper motoren og jeg klarer ikke starte den igjen uten at jeg kobler slangen til igjen. Merkelig at vakumet fungerte før. Har en Solex 30 Pict 2 forgasser.

Stift og alt det der er justert flere ganger. Er det noe i en forgasser som gjør at jeg ikke får vakum, eller er problemet at jeg har vakum hele tiden siden den stopper når jeg tar vekk vakumslangen. Trodde ikke vakum skulle ha noe å si på tomgang, men det har det tydligvis for meg..
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #3 på: mai 31, 2009, 12:37:01 pm »

Du har jo vacuum i forgasseren hele tiden når motor går, også på tomgang.
Det som skjer når du gir gass så øker vakumet i motoren / gasserern.
Det er jo vacumet som trekker bensin/luft blandinga inn i motoren. Det er økningen av vacuum som endrer stillingen i fordeleren.
Når du napper av vacumslangen til fordeleren får motor/gasser falsk luft gjennom nippel til vacumslangen.
Med mager blanding fra før vil dette skape problem. Kan dessuten hende at du får falsk luft også fra andre steder.
Fikk et tips en gang at man kan spraye startgass mot forgasseren mens motor går på tomgang. Turtallet vil da øke hvis den trekker inn falsk luft.
Vær forsiktig da dette mulig kan medføre en viss fare for en gasseksplosjon.
« Siste redigering: mai 31, 2009, 12:40:15 pm av OP » Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #4 på: mai 31, 2009, 13:41:43 pm »

Takker for tipset, men har allerede sjekket om den suger falsk luft, noe jeg ikke kunne se at den gjør.

Det som er greien er at jeg justerte motoren med xenonlampe slik at den lå på 7.5grader på tomgang, men når jeg gav gass så beveget den seg mot 30 grader BTDC. Men siden dette ikke hjalp meg, prøvde jeg å rengjøre gasseren, byttet tennplugger og justerte choken.

Nå når jeg lyser på reimhjulet så ligger denpå 30grader BTDC uansett. Den beveger seg hverken på tomgang eller 3000 rpm. Prøvde å justere tenningen slik at den ligger på 7.5 BTCD på tomgang, men da vil ligger den i ro rundt her hele tiden.

Synes det er veldig rart siden det fungerte før jeg rengjorde gasseren og byttet til NGK plugger. Har prøvd å blåse inn i gasseren via vakumslangen, og det er ikke tett. Er det noe annet jeg burde sjekket i gasseren?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mai 31, 2009, 14:32:44 pm »

Du har justert forgassaren sant??

Alle tenningsledninger på rett plass?!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: mai 31, 2009, 16:11:41 pm »

Vacumet forsvinner når spjeldet åpnes. Ved tomgang og cruising med nesten stengt spjeld er vacumet der. Når du møter en motbakke og gir mere gass, øker trykket i manifolden/forgasseren (vacumet forsvinner). Har fordeleren bare vacum pådrag? Ikke vekter?
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #7 på: mai 31, 2009, 16:21:01 pm »

Vacumet forsvinner når spjeldet åpnes. Ved tomgang og cruising med nesten stengt spjeld er vacumet der. Når du møter en motbakke og gir mere gass, øker trykket i manifolden/forgasseren (vacumet forsvinner). Har fordeleren bare vacum pådrag? Ikke vekter?

Ok, jeg skal innrømme at jeg ikke er en bilmekaninger, så det du spurte om her skjønte jeg ikke.

Jeg har en SOLEX 30 PICT 2, og den har så vidt jeg forstår bare vakumklokken og slange til forgasser. Hva mener du med vekter?

Når jeg gir gass, så er det ingenting forskjell på merkene på reimhjulet, de står på samme plass enten jeg gir gass eller ikke.

(Alt jeg skriver forutsetter varm motor med chokespjeldet fult åpent..
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #8 på: mai 31, 2009, 17:33:07 pm »

Har du forsøkt å suge i vacumslangen når den er kobla mot fordeleren uten fordelerlokk på. Ved å suge hardt skal du se at innmaten i fordeleren vrir seg.
Kom på en sak til: Har du byttet vacumslangen. Kan det være at du har en slange som er myk, slik at den suger seg sammen av vacumet?
På vår motor er det et rør som er koblet mot gasser og fordeler med 4cm lange gummislanger på hver ende, for å slippe dette problemet.
« Siste redigering: mai 31, 2009, 17:46:51 pm av OP » Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #9 på: mai 31, 2009, 18:20:03 pm »

Ja, jeg har prøvd å suge, og innmaten beveger seg og holder seg når jeg blokkerer med tungen.

Har også slik som det, et rør med noen cm gummislanger (som er byttet).

Skal prøve å kjøpe et nytt reperasjonskit til forgasser fra Unneberg (eneste jeg kommer på som ikke er byttet). Hva får en med i et slikt kit, og kan det hjelpe meg tror dere?
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #10 på: mai 31, 2009, 18:54:19 pm »

Har du forsøkt å holde tunga mot slangen/røret når motoren går ?
Suger det der da.
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #11 på: mai 31, 2009, 20:38:45 pm »

Har ikke forsøkt, fordi motoren dauer med an gang jeg napper ut vakumslangen. (dør med et smell) og jeg klarer ikke starte den igjen uten slangen koblet på..
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #12 på: mai 31, 2009, 20:48:32 pm »

Hvis du tar av slangen ved fordeleren og setter inn en plugg (Skrue eller no)
Starter motoren for så å ta ut pluggen når du har litt turtall. ??
Bare et forsøk.
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #13 på: mai 31, 2009, 21:29:45 pm »

Fikk et tips på PM at det kan ha noe med vektene å gjøre.. Hvordan sjekker jeg det?

Og en ting til, vakumklokken jeg har nå vet jeg har fungert, og tror ikke den er i stykker. Men det som skjer når jeg suger inn er at innmaten flytter seg. Når jeg blokkerer, så glir innmaten veldig sakte tilbake, den holder seg ikke helt i ro. Men dersom jeg slipper tungen så glir den mye raskere tilbake. Tror derfor at vakumklukken er i orden, eller skal innmaten holde seg helt i ro når jeg blokkerer med tungen?

Har tatt en video, må bare få lagt den ut på youtube. Fjoslukt har sagt at han skal få gjort dette i løpet av kvelden, så venter i spenning, så skal dere få se hva jeg mener...
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #14 på: mai 31, 2009, 21:30:39 pm »

Her er linken til videoen:

Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #15 på: mai 31, 2009, 21:37:25 pm »

Er ikke 100% sikker, men jeg tror problemet ligger i forgasseren din og evt. falsk luft.
Kan du ta et nærbilde av gassern din sett rett bakfra.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: mai 31, 2009, 21:47:43 pm »

1) Finn ut hva slags fordeler du har, og hvilken fortenning den skal gi hvordan

2) Test ut i fra dette med riktig prosedyre

3) Utbedre ut i fra resultater

Eneste forgasseren gjør er å skape vakum, men du kan teste funksjonen fint med å lage dette vakumet selv Klarer den ikke å gi riktig fortenning da så er det ikke forgasseren som det er noe feil med.

Vektene = forandrer fortenning ut ifra RPM

Vakum  = forandrer fortenning ut i fra undertrykk ved forgasseren

Systemene er uavhengige, men styrer sammen den totale fortenningen .
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: mai 31, 2009, 22:07:17 pm »

Fordelaren heiter:

Jur 4
0 231 137 029
111 905 205 T

Det er eg som har supplert klokka, og den virka fint når eg testa den, men ser jo nå att den kanskje ikkje gjor det likavel.!? Du får penga igjen om den ikkje virker!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: mai 31, 2009, 22:13:13 pm »

VW part number 113-905-205-T and later
1971 and later Beetle and Bus, 1968-1970 Beetle and Bus equipped with automatic stick shift option. This distributor features vacuum and centrifugal advance properties. Almost all of the later engines use some form of this distributor, with some variations pertaining to the timing advance. Generally, this distributor is equipped with a dual acting advance/retard device, although sometimes you will find it with the smaller “advance only” unit. The tune-up components however are the same in either case.
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #19 på: mai 31, 2009, 22:16:30 pm »

Jeg fikk bra fortenning før jeg justerte forgasser (ca 30 grader) og regner med at jeg skal ha den nå også. Laget et merke på maks fortenning, men denne merket står helt i ro.

Men ut i fra videoen, kan dere se om vakumklokken er defekt? Skal den holde igjen innmaten med blokkert tunge, eller skal den gli så pass tilbake som den gjør.

Og en ting til, falsk luft skal ikke det gjøre at den går dårlig på tomgang? Har det noe med fortenning å gjøre?
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #20 på: mai 31, 2009, 22:20:13 pm »

VW part number 113-905-205-T and later

Er ikke 113 jeg har, men 111. Altså:
111-905-205-T
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: mai 31, 2009, 22:23:18 pm »

Beklager:

VW part number 111-905-205-L, N, M or 131-905-205
Used on Feb’64–1967 Beetle and Bus. This distributor is vacuum advance only.
Contact Breaker Points 111-998-059
Condenser 111-905-295A
Cap 111-905-207C
Rotor 111-905-225F
   
VW part number 113-905-205M or 111-905-205T
1968-1970 Bug and Bus (except for vehicles equipped with automatic stick shift option). This distributor looks identical to the 111-905-205-L listed above with the exception that the contact breaker points now are a 1-piece unit instead of the 2-piece units previously used. Removing the contact breaker points can easily identify this distributor. This distributor is vacuum advance only.
Contact Breaker Points 111-998-063
Condenser 111-905-295A
Cap 113-905-207C
Rotor 043-905-225


MAO: du har en vakumopptrekk fordeler, og ingen mekanisk opptrekk. Det forklarer vel også hvorfor den ikke går noe særlig uten vakumet tilkoblet...
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #22 på: mai 31, 2009, 22:33:34 pm »

Det står på nettet at denne fordeler skal ha 7.5 BTDC, noe jeg har... Så tror ikke det er feil tenning. Det var her den stod på før også, og da fungerte fortenningen.

Men er det noen som ut i fra videoen kan se om vakumklokken er defekt?
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #23 på: juni 01, 2009, 16:04:05 pm »

Nå sender Tistlo meg en ny vakumklokke (Takk!!) så får jeg prøve om det er det som er problemet..

Skal også bestille meg et forgasser-repair kit fra Unneberg og se om det har noen effekt!

Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juni 10, 2009, 15:18:10 pm »

Vakum kommer når spjelet åpnes, det er riktig. Såvidt jeg kan se, så har ingen kommet med det forslaget at spjellet på forgasser har for MYE åpning i tomgangsposisjon. Hvis spjellet hviler på justeringsskruen på gassarmen, og denne er skrudd altfor mye inn slik at spjellet åpnes for mye og vakumporten får sug, ja, da skal vakumen få sug hele tiden, hvilket er feil. Ta av forgasser, sjekk om hullet som går helt fra vakumporten og ned til spjellet er over eller under spjellet når spjellet står i tomgangsposisjon (helt lukket, skrue på gassarm hviler mot choke-kammen). Hvis du kan se hullet fra undersiden da, så suger gasseren konstant vakum... Var nærliggende å gjette dette da du selv forteller at du har hatt gasseren oppe og fra hverandre, og at problemet kom etter at du renset den. Iht. filmen, så er ikke vakumklokken din defekt, det er helt sikkert og visst.
Lykke til, og håper vi fant feilen.
« Siste redigering: juni 10, 2009, 15:22:45 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!